Väestöliiton hurja ehdotus: jokaiselle Suomessa sytnyneelle vauvalle 5 000 euron bonus säästötilille
Väestöliitto ehdottaa mallia, jossa suomalaisille maksettaisiin maailman suurimmat vauvabonukset ja sitä varten luotaisiin Vauvarahasto. Vauvana saadun vauvabonuksen saisi kuitenkin käyttöönsä vasta siinä vaiheessa kun saa oman lapsen. Siihen asti se raha olisi olemassa ja kerryttäisi korkoa, mutta sitä ei voitaisi käyttää ennen oman lapsen syntymää.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b47cc681-dc31-4714-a287-428cfa0473c6
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Huomatkaa, että jokaiselle suomessa syntyneelle. Ei siis tarvitse olla edes kansalaisuuttaa. Riittää kun tulee tänne synnyttämään.
Hienoa poiltiikkaa taas siltä joka tällaisen ikuisen menoreiän Suomeen avaa
Suomessa syntynyt ja sitten itse sen jälkeen saa lapsen joskus kaukana tulevaisuudessa. Eiköhän tuohon nyt satavarmasti vaadita lisäksi Suomen kansalaisuus ja varmaan vielä monia muitakin asioita. Tuo on joku luonnos ideasta, jossa on miljoona porsaanreikää, joten se ei ole mikään valmis paketti vielä.
No kansalaisuuden saa oltuaan kolme vuotta Suomessa. Ehkä houkuttelee joitain tämäkin uudistus tänne kylmään pohjolaan?
Ehkä. Tosin kansalaisuuden saamista pitää vaikuttaa. Kunnon kielitaito ainakin pitää olla ehdoton. Ilman suomea ei pitäisi saada mitään etuuksia.
Lapsettomat maksaa tämänkin. Jälleen kerran.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat maksaa tämänkin. Jälleen kerran.
Kuten aiemmin jo mainitsin, niin lapsettomana ja sinkkuna olisin paljon varakkaampi kuin nyt. Kyllä täällä ihan jokainen maksaa. Ainakin, jos käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako valtio ne hedelmöityshoidot myös, lasten saantihan on vaikeutunut viime vuosikymmeninä Suomessa syntyneillä? Ei niitä vauvoja niin vaan tule, ehdotus on jopa vähän loukkaava niille, jotka ovat vuosia yrittäneet saada lasta.
Kaikesta saa loukkaantua. Tuo on vain kannustin.
Joo, samalla tavalla kuin työntekijöiden aseman heikentäminen on nykyisen hallituksen mielestä kannustin.
Järjetön ehdotus, lapsilisiä pidetään tuossa pelkkänä sijoitettavana rahasummana eikä lapsuusajan tarpeisiin, kuten vaatteisiin, kuuluvana avustuksena!
Ihan hyvä idea, mutta tämän voisi rajata koskemaan vain Suomen kansalaisia. Olen muuten itse asunut ulkomailla lasten kanssa ja sain kyseisessä maassa lapsilisää (olin työsuhteessa). En olisi yhtään ihmetellyt asiaa, jos minut olisi siellä rajattu lapsilisän ulkopuolelle, ja sanottu että koskee vain ko. maan kansalaisia tmv. Ja en myöskään todellakaan odottanut saavani mitään palveluita tai lasten opetusta koulussa suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tämä on hyvä idea. Yksi selvitettävä asia on, ettei tuota väärinkäytetä. Esim. jotkut narkit tekevät lapsen, jota eivät edes hoida, mutta saavat hyvät rahat huumeiden käyttöään varten. jne.
Ne rahat eivät tule narkille, vaan heidän lapselleen, jos lapsi saa lapsen alle 30 vuotiaana.
Ai että mä nauran tälle syntyvyyspaniikille 🤣
N 24 ja ylpeä vela
Vierailija kirjoitti:
Jos se 5000 oikeasti sijoitetaan kustannustehokkaaseen kasvurahastoon, ja pääoma kasvaa markkinoiden keskimääräisen tuoton verran eli 7 % vuodessa, ja lapsen saa 30-vuotiaana, on tuo 5000 pääoma kasvanut siihen mennessä jo lähes 40 000 euroon. On siinä melkoinen porkkana kyllä.
Ensimmäisestä lapsesta saa70% silloin olemassa olevasta potista. Toisesta 70% jäljellä olevasta potista ja kolmannesta loput jäljellä olevat rahat.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat maksaa tämänkin. Jälleen kerran.
Etkö ymmärrä, kuinka pulassa Suomen talous on, kun lapsia, eli tulevia veronmaksajia, on kokoajan yhä vain vähemmän. Väestöpyramidi ei ole enää pyramidi, jota sen pitäisi olla. Jos tulevaisuudessa veronmaksajia on vähän, ei ne verorahat mitenkään riitä meidän hyvinvointivaltion kustannuksiin, eikä eläkemaksut suuren joukon eläkkeisiin. Jos suomalaiset eivät lisäänny, tänne tarvitaan ulkomailta vielä enemmän maahanmuuttajia pelastamaan tilannetta.
En siltikään tule hankkimaan kersoja :)
N31
Vierailija kirjoitti:
Järjetön ehdotus, lapsilisiä pidetään tuossa pelkkänä sijoitettavana rahasummana eikä lapsuusajan tarpeisiin, kuten vaatteisiin, kuuluvana avustuksena!
Niin tässä on ongelmana se, että miten saadaan NYT nuoret synnyttämään, koska tämä ei ole kannustin heille, vaan vasta heidän lapsilleen. Kun nyt tekis lapsen, se lapsi saisi 70% potista saatuaan ensimmäisen lapsensa. Eli sitten olisi rahaa sen lapsen kuluihin ja vaikka varaa pitää hoitovapaata pitempäänkin. Ja kaikkien lasten pitää olla Suomen kansalaisia ja lasten syntyä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja tätä Väestöliiton lisääntymispropagandaa.
Kivat heille, jotka eivät saa lasta vaikka haluaisivat...
Se ei ole mitään Väestöliiton propagandaa, vaan kansantaloudellinen pakko. Eikä liity millään tavoin lapsettomuusongelmaan eikä siitä kumpuavaan tasa-arvon puutteen kokemukseen,
Anna tulla perusteluja. Kiinnostaa miten jännästi tuollaisen älyttömyyden voi perustella.
Syntyvyyden kasvu ja siten huoltosuhteen parantaminen. Muita perusteluja ei tarvita.
Me olla valmiina täälä. kolmme vaimoa on jo raksaskaana. raha tulee!
Aloitit liian aikaisin. Tämä ei ole vielä voimassa! Ja sinä et niitä rahoja saa, vaan lapsesi, mikäli saa lapsen.
Ainut järkevä idea on keventää työn verotusta, jos perheessä on lapsi. Että työn tekeminen houkuttelee lasten tekemisen ohella. Tärkeintä on saada yhdistettyä työ ja lapset. Yksi tunti lisää pöiväkodin hoitoaikaa päivässä työssäkäyvälle yksinhuoltajaperheille tai perheille, joissa molemmat tekevät täyttä työpäivää. Vastaavasti voidaan vähentää sama aika niiltä, joiden vanhemmat eivät ole töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ainut järkevä idea on keventää työn verotusta, jos perheessä on lapsi. Että työn tekeminen houkuttelee lasten tekemisen ohella. Tärkeintä on saada yhdistettyä työ ja lapset. Yksi tunti lisää pöiväkodin hoitoaikaa päivässä työssäkäyvälle yksinhuoltajaperheille tai perheille, joissa molemmat tekevät täyttä työpäivää. Vastaavasti voidaan vähentää sama aika niiltä, joiden vanhemmat eivät ole töissä.
Lapsen hoitoaika voi olla jo yli 9 tuntia päivässä! Ei lapsen hoitopäivää voi enää pidentää!
Unkarin upean Orbanin aikana äidit joilla oli vähintään 2 lasta saivat ikuisen vapautuksen veroista.
EU:n diktatuurihan vihasi tällaista menettelyä, vain islam-muslimi-somali lapsia halutaan EU maihin, siksi Orbania mustamaalattiin EU:ssa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Ai että mä nauran tälle syntyvyyspaniikille 🤣
N 24 ja ylpeä vela
Sun kannattaa säästää itsellesi eläkerahat, koska mitä useampi valitsee lapsettomuuden, sitä vaikeampi tilanne tulee olemaan tulevaisuudessa.
Missään rahakannustin ei ole lisännyt syntyvyyttä pysyvästi tai edes kovin paljoa.
Uutisessa sanottiin että siirretään muille vauvoille.
Kaikesta saa loukkaantua. Tuo on vain kannustin.