Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väestöliiton hurja ehdotus: jokaiselle Suomessa sytnyneelle vauvalle 5 000 euron bonus säästötilille

Vierailija
12.05.2026 |

Väestöliitto ehdottaa mallia, jossa suomalaisille maksettaisiin maailman suurimmat vauvabonukset ja sitä varten luotaisiin Vauvarahasto. Vauvana saadun vauvabonuksen saisi kuitenkin käyttöönsä vasta siinä vaiheessa kun saa oman lapsen. Siihen asti se raha olisi olemassa ja kerryttäisi korkoa, mutta sitä ei voitaisi käyttää ennen oman lapsen syntymää.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b47cc681-dc31-4714-a287-428cfa0473c6

Kommentit (183)

Vierailija
141/183 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaako valtio ne hedelmöityshoidot myös, lasten saantihan on vaikeutunut viime vuosikymmeninä Suomessa syntyneillä? Ei niitä vauvoja niin vaan tule, ehdotus on jopa vähän loukkaava niille, jotka ovat vuosia yrittäneet saada lasta. 

Kaikesta saa loukkaantua. Tuo on vain kannustin.

Vierailija
142/183 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Huomatkaa, että jokaiselle suomessa syntyneelle. Ei siis tarvitse olla edes kansalaisuuttaa. Riittää kun tulee tänne synnyttämään. 

Hienoa poiltiikkaa taas siltä joka tällaisen ikuisen menoreiän Suomeen avaa 

Suomessa syntynyt ja sitten itse sen jälkeen saa lapsen joskus kaukana tulevaisuudessa. Eiköhän tuohon nyt satavarmasti vaadita lisäksi Suomen kansalaisuus ja varmaan vielä monia muitakin asioita. Tuo on joku luonnos ideasta, jossa on miljoona porsaanreikää, joten se ei ole mikään valmis paketti vielä.

No kansalaisuuden saa oltuaan kolme vuotta Suomessa. Ehkä houkuttelee joitain tämäkin uudistus tänne kylmään pohjolaan?

Ehkä. Tosin kansalaisuuden saamista pitää vaikuttaa. Kunnon kielitaito ainakin pitää olla ehdoton. Ilman suomea ei pitäisi saada mitään etuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/183 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomat maksaa tämänkin. Jälleen kerran.

Vierailija
144/183 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat maksaa tämänkin. Jälleen kerran.

Kuten aiemmin jo mainitsin, niin lapsettomana ja sinkkuna olisin paljon varakkaampi kuin nyt. Kyllä täällä ihan jokainen maksaa. Ainakin, jos käy töissä.

Vierailija
145/183 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaako valtio ne hedelmöityshoidot myös, lasten saantihan on vaikeutunut viime vuosikymmeninä Suomessa syntyneillä? Ei niitä vauvoja niin vaan tule, ehdotus on jopa vähän loukkaava niille, jotka ovat vuosia yrittäneet saada lasta. 

Kaikesta saa loukkaantua. Tuo on vain kannustin.

Joo, samalla tavalla kuin työntekijöiden aseman heikentäminen on nykyisen hallituksen mielestä kannustin. 

Vierailija
146/183 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetön ehdotus, lapsilisiä pidetään tuossa pelkkänä sijoitettavana rahasummana eikä lapsuusajan tarpeisiin, kuten vaatteisiin, kuuluvana avustuksena!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
147/183 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä idea, mutta tämän voisi rajata koskemaan vain Suomen kansalaisia. Olen muuten itse asunut ulkomailla lasten kanssa ja sain kyseisessä maassa lapsilisää (olin työsuhteessa). En olisi yhtään ihmetellyt asiaa, jos minut olisi siellä rajattu lapsilisän ulkopuolelle, ja sanottu että koskee vain ko. maan kansalaisia tmv. Ja en myöskään todellakaan odottanut saavani mitään palveluita tai lasten opetusta koulussa suomeksi.

Vierailija
148/183 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tämä on hyvä idea. Yksi selvitettävä asia on, ettei tuota väärinkäytetä. Esim. jotkut narkit tekevät lapsen, jota eivät edes hoida, mutta saavat hyvät rahat huumeiden käyttöään varten. jne.

Ne rahat eivät tule narkille, vaan heidän lapselleen, jos lapsi saa lapsen alle 30 vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
149/183 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että mä nauran tälle syntyvyyspaniikille 🤣



N 24 ja ylpeä vela

Vierailija
150/183 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se 5000 oikeasti sijoitetaan kustannustehokkaaseen kasvurahastoon, ja pääoma kasvaa markkinoiden keskimääräisen tuoton verran eli 7 % vuodessa, ja lapsen saa 30-vuotiaana, on tuo 5000 pääoma kasvanut siihen mennessä jo lähes 40 000 euroon. On siinä melkoinen porkkana kyllä. 

Ensimmäisestä lapsesta saa70% silloin olemassa olevasta potista. Toisesta 70% jäljellä olevasta potista ja kolmannesta loput jäljellä olevat rahat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
151/183 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat maksaa tämänkin. Jälleen kerran.

Etkö ymmärrä, kuinka pulassa Suomen talous on,  kun lapsia, eli tulevia veronmaksajia, on kokoajan yhä vain vähemmän. Väestöpyramidi ei ole enää pyramidi, jota sen pitäisi olla. Jos tulevaisuudessa veronmaksajia on vähän, ei ne verorahat mitenkään riitä meidän hyvinvointivaltion kustannuksiin, eikä eläkemaksut suuren joukon eläkkeisiin. Jos suomalaiset eivät lisäänny, tänne tarvitaan ulkomailta vielä enemmän maahanmuuttajia pelastamaan tilannetta.

Vierailija
152/183 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siltikään tule hankkimaan kersoja :)



N31

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
153/183 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjetön ehdotus, lapsilisiä pidetään tuossa pelkkänä sijoitettavana rahasummana eikä lapsuusajan tarpeisiin, kuten vaatteisiin, kuuluvana avustuksena!

Niin tässä on ongelmana se, että miten saadaan NYT nuoret synnyttämään, koska tämä ei ole kannustin heille, vaan vasta heidän lapsilleen. Kun nyt tekis lapsen, se lapsi saisi 70% potista saatuaan ensimmäisen lapsensa. Eli sitten olisi rahaa sen lapsen kuluihin ja vaikka varaa pitää hoitovapaata pitempäänkin. Ja kaikkien lasten pitää olla Suomen kansalaisia ja lasten syntyä Suomessa.

Vierailija
154/183 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja tätä Väestöliiton lisääntymispropagandaa.

 

Kivat heille, jotka eivät saa lasta vaikka haluaisivat...

Se ei ole mitään Väestöliiton propagandaa, vaan kansantaloudellinen pakko. Eikä liity millään tavoin lapsettomuusongelmaan eikä siitä kumpuavaan tasa-arvon puutteen kokemukseen,

Anna tulla perusteluja. Kiinnostaa miten jännästi tuollaisen älyttömyyden voi perustella. 

Syntyvyyden kasvu ja siten huoltosuhteen parantaminen. Muita perusteluja ei tarvita.

Me olla valmiina täälä. kolmme vaimoa on jo raksaskaana. raha tulee!

Aloitit liian aikaisin. Tämä ei ole vielä voimassa! Ja sinä et niitä rahoja saa, vaan lapsesi, mikäli saa lapsen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
155/183 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut järkevä idea on keventää työn verotusta, jos perheessä on lapsi. Että työn tekeminen houkuttelee lasten tekemisen ohella. Tärkeintä on saada yhdistettyä työ ja lapset. Yksi tunti lisää pöiväkodin hoitoaikaa päivässä työssäkäyvälle yksinhuoltajaperheille tai perheille, joissa molemmat tekevät täyttä työpäivää. Vastaavasti voidaan vähentää sama aika niiltä, joiden vanhemmat eivät ole töissä.

Vierailija
156/183 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainut järkevä idea on keventää työn verotusta, jos perheessä on lapsi. Että työn tekeminen houkuttelee lasten tekemisen ohella. Tärkeintä on saada yhdistettyä työ ja lapset. Yksi tunti lisää pöiväkodin hoitoaikaa päivässä työssäkäyvälle yksinhuoltajaperheille tai perheille, joissa molemmat tekevät täyttä työpäivää. Vastaavasti voidaan vähentää sama aika niiltä, joiden vanhemmat eivät ole töissä.

Lapsen hoitoaika voi olla jo yli 9 tuntia päivässä! Ei lapsen hoitopäivää voi enää pidentää! 

Vierailija
157/183 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unkarin upean Orbanin aikana äidit joilla oli vähintään 2 lasta saivat ikuisen vapautuksen veroista.

EU:n diktatuurihan vihasi tällaista menettelyä, vain islam-muslimi-somali lapsia halutaan EU maihin, siksi Orbania mustamaalattiin EU:ssa joka päivä.

Vierailija
158/183 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että mä nauran tälle syntyvyyspaniikille 🤣



N 24 ja ylpeä vela

Sun kannattaa säästää itsellesi eläkerahat, koska mitä useampi valitsee lapsettomuuden, sitä vaikeampi tilanne tulee olemaan tulevaisuudessa.

Vierailija
159/183 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään rahakannustin ei ole lisännyt syntyvyyttä pysyvästi tai edes kovin paljoa. 

Vierailija
160/183 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisessa sanottiin että siirretään muille vauvoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi