Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kodittomuus on lisääntynyt Suomessa ja nyt kaduille joutuu jo työssäkäyviäkin

Vierailija
12.05.2026 |

Kodittomuus ei ole enää vain päihde- ja mielenterveysongelmaisten sekäetyöttömien vaiva vaan se uhkaa nyky-yhteiskunnassa myös työssäkäyviä ja opiskelijoita:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c8bb0678-bd92-4891-b5dd-1b11ab27c067

 

 

Kommentit (279)

Vierailija
161/279 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnitelma toimii.

 

Terv. Kokoomus ja Perussuomalaiset

Suomessa oli tuoreimman valtakunnallisen selvitysten mukaan vuonna 2025 noin 4 579 asunnotonta. Yksineläviä asunnottomia oli 773 enemmän kuin edellisvuonna. Asunnottomuus nousi 20 prosenttia vuoteen 2024 verrattuna.  

Asunnottomien kokonaismäärästä pitkäaikaisasunnottomia oli 1 306. Pitkäaikaisasunnottomalla henkilöllä asunnottomuus on kestänyt vähintään vuoden, tai henkilö on ollut toistuvasti asunnoton viimeisen kolmen vuoden aikana. 

Pitkäaikaisasunnottomuuteen liittyy usein asumista olennaisesti vaikeuttavia sosiaalisia tai terveydellisiä ongelmia, kuten velka-, päihde- tai mielenterveysongelmia. Asunnottomuus on voinut pitkittyä tavanomaisten asumisratkaisujen toimimattomuuden tai riittämättömien tukipalvelujen vuoksi.  

kun näitä pitkäaikaisasunnottomia on sen verran paljon, niin olisiko heille oikeasti inhimmilisempaa perustaa jotakin ns. leirikeskustyyppistä majoitusta, jossa saisivat olla omassa mökissään mutta yhteisissä tiloissa olisi peseytymistilat/pyykinpesumahdollisuus/jotakin harrastejuttuja, sosiaaliohjaajia etc. Heillä kun selkeästi kerrostaloasuminen saattaa olla se henkisesti vaikein paikka kun siellä ei saada olosuhteita pidetty kunnossa. Tuskin hekään aidosti missään triplan käytävillä viihtyy. Ja mökit nyt voisi olla vaikka jotakin konttejakin jos ei muuten valmista paikkaa löydy. Toki tähän tulee joku heti huutamaan että heidät halutaan pois katukuvasta mutta edelleenkään tuskin itsekään haluavat missään yleisöwc:ssä majoittua.

Vierailija
162/279 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ulosottolaitos vie sun asunnon niin ei ne siivoa sitä asuntoa eikä leikkaa ruohikkoa, vaikka se olisi vuoden tai kaksi myynnissä.

Joissakin tapauksissa esimerkiksi omakotitalo voi olla niin huonokuntoinen, että kukaan muu, kuin omistaja ei suostu sitä ostamaan ja siinä asumaan. Varsinkin syrjemmässä. Voi olla koko yhteiskunnalle tappio, että entinen omistaja majoitetaan jonnekin kunnan uuteen vuokra-asuntoon sosiaalituilla ja talo jää mätänemään.

Itse asiassa rakennusvalvonta voi määrätä sakot, jos omistaja ei korjaa maaseudun taloa. Et voi jättää sitä mätänemään. Etkä saa vuokra-asuntoon tukia, koska omistat sen maaseudun talon. Asumistuessa on varallisuusraja nykyään.

Mutta tiedät kyllä, että jos talo on huonokuntoinen ja omistaja ulosotossa, niin ei kukaan niitä sakkoja maksa. Tai siis käytännössä veronmaksaja maksaa sakot. Meilläpäin oli tapaus, että omistaja ei päässyt huonokuntoisesta OK-talosta kunnan asuntoon, niin tämä tuikkasi oman talonsa tuleen. Pääsi sen jälkeen.

Sakot on ulosottokelpoisia. Ulosottolaitos voi myydä myös sun auton.

Nin siis tämä oli joku iäkäs juoppo ukko, jolla ei ollut muuta, kuin se kivijalkaan palanut talo syrjäseudulla. Ei autoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/279 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ulosottolaitos vie sun asunnon niin siivoatko sen hyvin uusia asukkaita varten?

Vierailija
164/279 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12.5. Hallitus 'vastaa' oppositiolle..

 

ja miten vastenmielistä onkaan katsoa Orpon ja Purran ivallisia ilmeitä ja ylimielistä naureskelua! 

Vahingonilo on iloa puhtaimmillaan. Nämä Jannicat, Wilmat, yms pissikset käytti koko sen kouluaikansa muiden kiusaamiseen ja hups, kuinka kävi.

- opettajan perseen nuolija

Vierailija
165/279 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota juttua. Kyseiset ihmiset saavat toimeentulotukea, asumistukea ja opintotukea tms. Asumisen jälkeen jää tietty summa rahaa ruokaan. Kaksiota on nyt paljon tarjolla ympäri Helsinkiä. Olen itse työtön yh ja elämme tuilla lapsen kanssa. Meille jää vähemmän kuin pitäisi tt tuesta kun vuokra menee 70 e rajan yli.

Ensin aina vuokra ja laskut sitten katsotaan mitä jää ruokaan. Talous pitää olla hallinnassa kun tuet tulevat eri päivinä tilille.

Nämä jutun henkilöt saavat samat tuet kuin minä ja lapseni. Miksi eivät pystyneet maksamaan vuokraa? 

Vierailija
166/279 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnitelma toimii.

 

Terv. Kokoomus ja Perussuomalaiset

Suomessa oli tuoreimman valtakunnallisen selvitysten mukaan vuonna 2025 noin 4 579 asunnotonta. Yksineläviä asunnottomia oli 773 enemmän kuin edellisvuonna. Asunnottomuus nousi 20 prosenttia vuoteen 2024 verrattuna.  

Asunnottomien kokonaismäärästä pitkäaikaisasunnottomia oli 1 306. Pitkäaikaisasunnottomalla henkilöllä asunnottomuus on kestänyt vähintään vuoden, tai henkilö on ollut toistuvasti asunnoton viimeisen kolmen vuoden aikana. 

Pitkäaikaisasunnottomuuteen liittyy usein asumista olennaisesti vaikeuttavia sosiaalisia tai terveydellisiä ongelmia, kuten velka-, päihde- tai mielenterveysongelmia. Asunnottomuus on voinut pitkittyä tavanomaisten asumisratkaisujen toimimattomuuden tai riittämättömien tukipalvelujen vuoksi.  

kun näitä pitkäaikaisasunnottomia on sen verran paljon, niin olisiko heille oikeasti inhimmilisempaa perustaa jotakin ns. leirikeskustyyppistä majoitusta, jossa saisivat olla omassa mökissään mutta yhteisissä tiloissa olisi peseytymistilat/pyykinpesumahdollisuus/jotakin harrastejuttuja, sosiaaliohjaajia etc. Heillä kun selkeästi kerrostaloasuminen saattaa olla se henkisesti vaikein paikka kun siellä ei saada olosuhteita pidetty kunnossa. Tuskin hekään aidosti missään triplan käytävillä viihtyy. Ja mökit nyt voisi olla vaikka jotakin konttejakin jos ei muuten valmista paikkaa löydy. Toki tähän tulee joku heti huutamaan että heidät halutaan pois katukuvasta mutta edelleenkään tuskin itsekään haluavat missään yleisöwc:ssä majoittua.

Niin tai käytöstä poistettu sairaala tms rakennus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
167/279 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ulosottolaitos vie sun asunnon niin siivoatko sen hyvin uusia asukkaita varten?

Tottakai ja ostat vielä kukkia pöydälle ja kirjoitat lapun tervetuloa uudet asukkaat.

Itse muutat vuokralle ja maksaa velkaa lisäksi mitä jäi, kun ulosottolaitos myi sun asunnon edullisesti.

Vierailija
168/279 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikallisella sopimisella saa poiketa työehtosopimuksen palkasta.

Se on niin että nykyisellä ostovoimalla voi laskea lonkalta ja lyhyellä lukion matikalla että alle 14e tuntipalkalla ei Suomessa elä porkkanasti. 

Ei vaadita tiedemiestä tai talousneroa sanomaan ihan yksinkertainen realistinen totuus numeroista. Tarvittaisi minimipalkkalaki ja kodittomuusongelma pitäisi ratkaista ihan oikeasti. Valtion pitäisi myöntää maata rakentaa hökkeli, jos vuokra-asunnot tuntuu ahdistavilta. Meissä on monia jotka haluaisi asua ihan kamiinalla lämmitettävissä mökkeleissä ilman juoksevaa vettä ja muuta yliarvostettua 1900-luvun yleellisyyttä. Jos sen takia joudut raatamaan töissä koko päivän ja palkinnoksi saat juoksevan veden josta maksat ja pöntön jonne paskot, niin ei ole mun mielestä hyvä diili. En halua sitä, että palkasta 3/4 menee vuokraan ja lopun ajan elän vankina ylihinnoiellussa kopissa. Pankit ei myönnä lainaa ja miksi pankkitili on pakollinen?

Miksi edes alkaa pankin asiakkaaksi, kun palkat on matalia ja lainaa ei saa, ei edes visakorttia myönnetä pätkätyöläiselle ja matalapalkka-alan työläiselle. 

Miksi vaivaantua pankin asiakkaaksi? 

Sanokaa miksi pankit pakottaa ihmisiä asiakkaakseen ja miksi niitä palkkoja ei saa käteisenä enää? Ihmisiä orjuutetaan ja pidetään vankeudessa. Tästä vain työnantajat hyötyy, mutta ovat huomanneet passivoitumisen ja hakevat muualta tulleita kusetettavaksi mukaan työväenluokan kuormaan, joka on kuolemassa sukupuuttoon. Ne viimeiset työväenluokan konkarit on jo eläkeiässä ja heidän lapset harvenevissa määrin heiluttaa sirppiä ja vasaraansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
169/279 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota juttua. Kyseiset ihmiset saavat toimeentulotukea, asumistukea ja opintotukea tms. Asumisen jälkeen jää tietty summa rahaa ruokaan. Kaksiota on nyt paljon tarjolla ympäri Helsinkiä. Olen itse työtön yh ja elämme tuilla lapsen kanssa. Meille jää vähemmän kuin pitäisi tt tuesta kun vuokra menee 70 e rajan yli.

Ensin aina vuokra ja laskut sitten katsotaan mitä jää ruokaan. Talous pitää olla hallinnassa kun tuet tulevat eri päivinä tilille.

Nämä jutun henkilöt saavat samat tuet kuin minä ja lapseni. Miksi eivät pystyneet maksamaan vuokraa? 

Et sä opiskelijana saa tt-tukea, jos et nosta ensin täyttä opintolainaa.

Vierailija
170/279 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laukku-Leena, naiskulkurin tarina on oikein oivallinen esimerkki siitä miten järjestelmään voi käyttää hyväksi. Kun hän halusi sen asunnon hän matkusti jonnekin pikkukaupunkiin jonka sosiaalitoimessa ei ollut ruuhkaa, sai sen  asunnon, jätti kaikki vuokrat tietenkin maksamatta ja roinat sinne kämppään ja lähti taas vaeltamaan ja sama taas uudestaan ja uudestaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
171/279 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina ei ole meno tt-tuessa, jos et saa valmistumisen jälkeen töitä.

Myöskään rahoitusvastikkeen lainaosuus ei ole meno tt-tuessa esim. putkiremontista.

Vierailija
172/279 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään laina ei ole meno tt-tuessa. Ja kelalla on myös sähkölämmityksessä katto, minkä yli ei makseta edes vuokra-asunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
173/279 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota juttua. Kyseiset ihmiset saavat toimeentulotukea, asumistukea ja opintotukea tms. Asumisen jälkeen jää tietty summa rahaa ruokaan. Kaksiota on nyt paljon tarjolla ympäri Helsinkiä. Olen itse työtön yh ja elämme tuilla lapsen kanssa. Meille jää vähemmän kuin pitäisi tt tuesta kun vuokra menee 70 e rajan yli.

Ensin aina vuokra ja laskut sitten katsotaan mitä jää ruokaan. Talous pitää olla hallinnassa kun tuet tulevat eri päivinä tilille.

Nämä jutun henkilöt saavat samat tuet kuin minä ja lapseni. Miksi eivät pystyneet maksamaan vuokraa? 

Et sä opiskelijana saa tt-tukea, jos et nosta ensin täyttä opintolainaa.

Jutussa saivat toimeentulotukea.

Opintolainaa voi nostaa, minäkin nostin aikoinaan sitä ja maksoin takaisin maksusuunnitelman mukaan pienestä palkasta.

Vierailija
174/279 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksaa lämmitykseen yksin vuokralla asuvalle 46 euroa henkilö ja muista perheenjäsenistä saa lisää 16 euroa per henkilö siis kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
175/279 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on oma vika jos Suomessa joutuu kodittomaksi, Kela ja sossu kyllä maksaa asumiskulut.

Ei maksa, kun hallitus leikkasi niitä. Halpoja kämppiä ei riitä kaikille. 

Vierailija
176/279 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota juttua. Kyseiset ihmiset saavat toimeentulotukea, asumistukea ja opintotukea tms. Asumisen jälkeen jää tietty summa rahaa ruokaan. Kaksiota on nyt paljon tarjolla ympäri Helsinkiä. Olen itse työtön yh ja elämme tuilla lapsen kanssa. Meille jää vähemmän kuin pitäisi tt tuesta kun vuokra menee 70 e rajan yli.

Ensin aina vuokra ja laskut sitten katsotaan mitä jää ruokaan. Talous pitää olla hallinnassa kun tuet tulevat eri päivinä tilille.

Nämä jutun henkilöt saavat samat tuet kuin minä ja lapseni. Miksi eivät pystyneet maksamaan vuokraa? 

Et sä opiskelijana saa tt-tukea, jos et nosta ensin täyttä opintolainaa.

Jutussa saivat toimeentulotukea.

Opintolainaa voi nostaa, minäkin nostin aikoinaan sitä ja maksoin takaisin maksusuunnitelman mukaan pienestä palkasta.

Juu, mutta tt-tukea voi saada kuukaudessa vain 10 euroa tai 500. Sen puuttuvan määräm verran. Opintolaina korvaa osan.

Vierailija
177/279 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään laina ei ole meno tt-tuessa. Ja kelalla on myös sähkölämmityksessä katto, minkä yli ei makseta edes vuokra-asunnossa.

Saavat toimeentulotukea Il jutussa. 

Sähkölämmitteiseen ei kannata muuttaa sanoohan sen järkikin.

Hki ok paljon kaksioita vapaana.

Vierailija
178/279 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa lämmitykseen yksin vuokralla asuvalle 46 euroa henkilö ja muista perheenjäsenistä saa lisää 16 euroa per henkilö siis kuukaudessa.

Tuo löytyy ihan kelan asumistuki sivuilta.

Vierailija
179/279 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kodittomia olisi paljon, niin kukaan ei ilahtuisi, kun omalle pellolle tai tontille ilmaantuisi satamäärin telttailijoita ja homeisia matkailuvaunuja. Sitten joutuisi viranomaiset näitä häätelemään ja jäljelle jäisi kaamea sotku maanomistajan siivottavaksi.

 

Tuommoisiahan on jo Britteinsaarilla ne "travellerit".

Vierailija
180/279 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota juttua. Kyseiset ihmiset saavat toimeentulotukea, asumistukea ja opintotukea tms. Asumisen jälkeen jää tietty summa rahaa ruokaan. Kaksiota on nyt paljon tarjolla ympäri Helsinkiä. Olen itse työtön yh ja elämme tuilla lapsen kanssa. Meille jää vähemmän kuin pitäisi tt tuesta kun vuokra menee 70 e rajan yli.

Ensin aina vuokra ja laskut sitten katsotaan mitä jää ruokaan. Talous pitää olla hallinnassa kun tuet tulevat eri päivinä tilille.

Nämä jutun henkilöt saavat samat tuet kuin minä ja lapseni. Miksi eivät pystyneet maksamaan vuokraa? 

Et sä opiskelijana saa tt-tukea, jos et nosta ensin täyttä opintolainaa.

Jutussa saivat toimeentulotukea.

Opintolainaa voi nostaa, minäkin nostin aikoinaan sitä ja maksoin takaisin maksusuunnitelman mukaan pienestä palkasta.

Juu, mutta tt-tukea voi saada kuukaudessa vain 10 euroa tai 500. Sen puuttuvan määräm verran. Opintolaina korvaa osan.

Niin... miksi sitä ei voi nostaa? 

Lukemattomat ihmiset nostavat sitä. Maksusuunnitelman voi tehdä jos jää työttömäksi tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme