Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihme tämä vauvarahastoehdotus oikein on? Sen saa vasta jos se vauva tulee aikanaan itse vanhemmaksi

Vierailija
12.05.2026 |

Ihan kamala ehdotus. Laitetaan paineet lisääntymiseen jo omasta syntymästä lähtien. 

 

Idea:

Jokainen vastasyntynyt saa 5 000 euroa, joka laitetaan vauvarahastoon kasvamaan korkoa. Raha kasvaa korkoa korolle ja vapautuu käyttöön, kun aikuiseksi kasvanut vauva saa oman lapsen.

Ensimmäisestä lapsesta maksetaan 70 prosenttia kertyneistä varoista. Toisesta lapsesta saa 60 prosenttia jäljellä olevasta summasta ja loput saa käyttöönsä kolmannen lapsen syntyessä.

Kommentit (330)

Vierailija
41/330 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaisiko tämä toimeentulotukeen ? 

Varmaan. Hyvä uhkaus: "saat nyt rahaa, mutta et saa sitä käyttää, koska se tulee sun kakaralles, mut vaa sillon jos se pykää oman kakaran joskus kolmenkymmenen vuaden päästä. Siihen saakka me pidetään sua panttivankina eikä anneta sulle yhtään rahaa, jotta sää teet sen kakaran, ja sit kun se on aikuinen, sää pakotat sen tekemään oman kakaran."

Onko muuten eroa, onko kyseessä tyttö- vai poikalapsi, miten se pakotus sitten 30 vuoden päästä tehdään? Ja jos lapsia tuleekin useampi, saako kuitenkin se vanhin sen rahan? Eriarvoista niiden kasvaminen kuitenkin on, vanhin tietää, että saa monta tonnia rahaa, jos tekee oman kakaran, nuoremmilla sisaruksilla ei tätä rahantuloa ole odotettavissa.

Tai entäs jos kakkoslapsi yllättääkin kaikki ja tekeekin jo 14-vuotiaana oman beibin, jotta saa rahat, tuleeko esikoiselle murhanhimo mieleen, koska on itse odottanut niitä rahoja? 

So many questions, so little time! 

Kannattaisi lukea se ehdotus ihan ajatuksella. Löytyisi noihin kysymyksiinkin vastaus.

JOKAINEN vastasyntynyt saa sen 5000 euroa. Tarkoittaa, että jos perheeseen syntyy 10 lasta, jokainen saa tämän pesämunan. Jokaisen oma pesämuna kasvaa korkoa, kunnes ko henkilö saa itse lapsia.

Sen voi hyödyntää sitten, kun kukin näistä lapsista saa lapsia. Ja koska perheessä on yleensä kaksi vanhempaa, kummallakin on tämä potti.

Sen saa kokonaisuudessaan käyttöön, jos hankkii kolme lasta. Ja tietysti perheen asia, miten rahat sitten käyttävät.

Vierailija
42/330 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tiedä, onko koko maailmakaan enää pystyssä kaukaisessa tulevaisuudessa... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/330 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaisiko tämä toimeentulotukeen ? 

Varmaan. Hyvä uhkaus: "saat nyt rahaa, mutta et saa sitä käyttää, koska se tulee sun kakaralles, mut vaa sillon jos se pykää oman kakaran joskus kolmenkymmenen vuaden päästä. Siihen saakka me pidetään sua panttivankina eikä anneta sulle yhtään rahaa, jotta sää teet sen kakaran, ja sit kun se on aikuinen, sää pakotat sen tekemään oman kakaran."

Onko muuten eroa, onko kyseessä tyttö- vai poikalapsi, miten se pakotus sitten 30 vuoden päästä tehdään? Ja jos lapsia tuleekin useampi, saako kuitenkin se vanhin sen rahan? Eriarvoista niiden kasvaminen kuitenkin on, vanhin tietää, että saa monta tonnia rahaa, jos tekee oman kakaran, nuoremmilla sisaruksilla ei tätä rahantuloa ole odotettavissa.

Tai entäs jos kakkoslapsi yllättääkin kaikki ja tekeekin jo 14-vuotiaana oman beibin, jotta saa rahat, tuleeko esikoiselle murhanhimo mieleen, koska on itse odottanut niitä rahoja? 

So many questions, so little time! 

Kannattaisi lukea se ehdotus ihan ajatuksella. Löytyisi noihin kysymyksiinkin vastaus.

JOKAINEN vastasyntynyt saa sen 5000 euroa. Tarkoittaa, että jos perheeseen syntyy 10 lasta, jokainen saa tämän pesämunan. Jokaisen oma pesämuna kasvaa korkoa, kunnes ko henkilö saa itse lapsia.

Sen voi hyödyntää sitten, kun kukin näistä lapsista saa lapsia. Ja koska perheessä on yleensä kaksi vanhempaa, kummallakin on tämä potti.

Sen saa kokonaisuudessaan käyttöön, jos hankkii kolme lasta. Ja tietysti perheen asia, miten rahat sitten käyttävät.

No ei se nyt noin ollut. 

Vierailija
44/330 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miespuolinen voi ansaita hyvin...vai pitääkö olla naimisissakin saadakseen rahaa?

Vierailija
45/330 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon painostusta tuo toisi parisuhteisiinkin 😬

Ja sitten pariskunnasta toinen onkin hedelmätön, eikä tule lasta vaikka miten yrittäisivät, hou hou. 😆

Miten tuo summa jaetaan erotilanteessa? Onko väliä, jos liitosta on lapsi tai ei ole? Entä voiko rahaa käyttää esimerkiksi hedelmällisyyshoitoihin tai ulkomailta surrogaatin hankkimiseen, koska Suomesta ei sellaista saa? 

Eiköhän olisi ennemminkin aika erottaa miesten omistajuus naisista ja lapsista. Palataan luonnon tilaan, että lapset ovat naisten ja hedelmällinen ympäristö kaikkien käytettävissä ilman että jotkut kusiaivot hoardaavat kaikki resurssit.

Vierailija
46/330 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/visio/art-2000011994884.html

Ehdotus ja Visio. Jossa on ihan järkeäkin.

 

Mutta eihän tuo toteudu, koska koetaan painostavaksi ja aiheuttaa inhimillisistä syistä väärinkäytöksen mahdollisuuden. Jos ihmiset ei olisi niin pepusta niin sitten se voisi toimia, mutta kun AI ei vielä tee vauvoja niin unohdetaan koko juttu 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/330 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen hakijoille tuollaiset viritykset on painajainen, koska jossain vaiheessa tulee vastaan ae käsittelijä, joka sooloilee ja toteaa, että rahasto pitää käyttää ennen kuin saa tukea sanoivat ohjeet ihan mitä tahansa.

Vierailija
48/330 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaisiko tämä toimeentulotukeen ? 

Varmaan. Hyvä uhkaus: "saat nyt rahaa, mutta et saa sitä käyttää, koska se tulee sun kakaralles, mut vaa sillon jos se pykää oman kakaran joskus kolmenkymmenen vuaden päästä. Siihen saakka me pidetään sua panttivankina eikä anneta sulle yhtään rahaa, jotta sää teet sen kakaran, ja sit kun se on aikuinen, sää pakotat sen tekemään oman kakaran."

Onko muuten eroa, onko kyseessä tyttö- vai poikalapsi, miten se pakotus sitten 30 vuoden päästä tehdään? Ja jos lapsia tuleekin useampi, saako kuitenkin se vanhin sen rahan? Eriarvoista niiden kasvaminen kuitenkin on, vanhin tietää, että saa monta tonnia rahaa, jos tekee oman kakaran, nuoremmilla sisaruksilla ei tätä rahantuloa ole odotettavissa.

Tai entäs jos kakkoslapsi yllättääkin kaikki ja tekeekin jo 14-vuotiaana oman beibin, jotta saa rahat, tuleeko esikoiselle murhanhimo mieleen, koska on itse odottanut niitä rahoja? 

So many questions, so little time! 

Kannattaisi lukea se ehdotus ihan ajatuksella. Löytyisi noihin kysymyksiinkin vastaus.

JOKAINEN vastasyntynyt saa sen 5000 euroa. Tarkoittaa, että jos perheeseen syntyy 10 lasta, jokainen saa tämän pesämunan. Jokaisen oma pesämuna kasvaa korkoa, kunnes ko henkilö saa itse lapsia.

Sen voi hyödyntää sitten, kun kukin näistä lapsista saa lapsia. Ja koska perheessä on yleensä kaksi vanhempaa, kummallakin on tämä potti.

Sen saa kokonaisuudessaan käyttöön, jos hankkii kolme lasta. Ja tietysti perheen asia, miten rahat sitten käyttävät.

No ei se nyt noin ollut. 

Kerropas mikä kertomassani oli väärin?

*Jokainen vastasyntynyt saa 5 000 euroa, joka laitetaan vauvarahastoon kasvamaan korkoa. Raha kasvaa korkoa korolle ja vapautuu käyttöön, kun aikuiseksi kasvanut vauva saa oman lapsen.

Ensimmäisestä lapsesta maksetaan 70 prosenttia kertyneistä varoista. Toisesta lapsesta saa 60 prosenttia jäljellä olevasta summasta ja loput saa käyttöönsä kolmannen lapsen syntyessä.*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/330 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa jo järkevämmältä. "Väestöliitto ehdottaa noin 20 vuoden ajaksi perinteisempää tukea, jossa vanhemmille maksetaan syntyneiden lasten mukaan.

Ensimmäisestä lapsesta 5 000 euroa, toisesta lapsesta 2 000 euroa ja kolmannesta lapsesta 500 euroa." 

Nämä summat on aivan onnettomia työssäkäyvälle, 2000-5000 e on yhden kuukauden palkka. Montako palkkakuukautta menetetään, yhden, kahden tai kolmen lapsen kanssa? Tämä on vähintään se summa mikä pitäisi korvata työssäkäyville.

Työssäkäyvät saavat kyllä äitiys/vanhempainpäivärahaa.

Vierailija
50/330 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka näppärä laskee kuinka paljon viis tonnia on vaikka 20- 30 vuoden kuluttua, kun saaja saa oman lapsen? Ja tarkoittaako esitys sitä, että summan saa sitten korkoineen vai jääkö korkotuotto rahastoon? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/330 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka näppärä laskee kuinka paljon viis tonnia on vaikka 20- 30 vuoden kuluttua, kun saaja saa oman lapsen? Ja tarkoittaako esitys sitä, että summan saa sitten korkoineen vai jääkö korkotuotto rahastoon? 

Sepä onkin tuossa hesarin jutussa laskettu. Eli perhe voi hyötyä jopa 80 000 jos saavat kolme lasta.

Vierailija
52/330 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa jo järkevämmältä. "Väestöliitto ehdottaa noin 20 vuoden ajaksi perinteisempää tukea, jossa vanhemmille maksetaan syntyneiden lasten mukaan.

Ensimmäisestä lapsesta 5 000 euroa, toisesta lapsesta 2 000 euroa ja kolmannesta lapsesta 500 euroa." 

Juu ja huomaa, että suomessa syntyneille. Kansalaisuus siis voi olla mikä tahansa ja pääasia näyttää olevan se, että tulee tänne synnyttämään 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/330 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo summa pitäisi mennä sille lapsia saavalle lapselle. Ja tasasumma per lapsi tietysti, ettei vanhin saa suurempaa osaa. 

Sinänsä tuollainen jokaiselle syntyvälle rahastoitava rahasumma, jonka saa kun tekee oman lapsen, olisi hyvä. 

Osa tietysti tuhlaisi sen potin heti ja itkisi sitten kovaa elämää ilman lapsilisiä. Osa osaisi käyttää paremmin ja ottaa vaikka vain pääomatuotot käyttöön.

Meillä on säästetty omille lapsille jo syntymästä asti omaa salkkua. N. 40000 - 4500€/vuosi per lapsi (350-400€/kk). 

Jatkuva säästäminen tuottanut ihan kivasti, vaikka ylä- ja alamäkeä ollut. 

Tuota salkkua voi sitten käyttää vakuutena 1.omassa asuntolainassa ja lisäksi se tuottaa pientä pääomatulovirtaa jatkuvasti. 

Toki aina on riski, että muksusta tulee rapajuoppo, nisti tmv. ja tuhoaa salkkunsa heti. Ainakaan nyt lukioikäisinä ei merkkejä moisesta onneksi näy. Samalla osaaminen ja kiinnostunut talouden yleisestä toiminnasta on selvästi suurempi kuin itselllä tuon ikäisenä. Ml. se, että ymmärtävät, mitä kallis velkakorko käytännössä tarkoittaa - köyhyyttä. Joten ajatusmallit, kuten "kallis puhelin velaksi" ei tartu. 

Aika monella meistä ei ole mitään mahdollisuuksia säästää tuollaisia summia lapselle rahastoihin kuukausittain. Monelle se satasen lapsilisä menee ihan suoraan ruokakauppaan.

Vierailija
54/330 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kansanhuvia nuorisolle hankkia lapsia, joista saa 5 tonnia ja sen jälkeen laiminlyödä ja antaa ne pennut huostaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/330 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli koron ja pääoman saa sitten 20 vuoden jälkeen? (jonkin sortin osakesäästötili..)

 

mutta ei se nykyisten lapsiperheiden ahdinkoihin helpotusta tuo (sinnittelevätkö he siihen asti?);  tuo on tarkoitettu sellaisille kokkareen äänestäjille.

 

siinä ohessa muutetaan se lapsilisä heppu sataseksi. ja laitetaan sitten porukat kärsimään?

Vierailija
56/330 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

soitäpaitsi mihin se satku menee niillä joilla ei ole ..? karkkeihin,pöhinään ja kaljaan kk-rahana?

Vierailija
57/330 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän on suoraan suunnattu sellaiselle joka ei edes lapsi satasta tarvitse.

Vierailija
58/330 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa jo järkevämmältä. "Väestöliitto ehdottaa noin 20 vuoden ajaksi perinteisempää tukea, jossa vanhemmille maksetaan syntyneiden lasten mukaan.

Ensimmäisestä lapsesta 5 000 euroa, toisesta lapsesta 2 000 euroa ja kolmannesta lapsesta 500 euroa." 

Nämä summat on aivan onnettomia työssäkäyvälle, 2000-5000 e on yhden kuukauden palkka. Montako palkkakuukautta menetetään, yhden, kahden tai kolmen lapsen kanssa? Tämä on vähintään se summa mikä pitäisi korvata työssäkäyville.

Työssäkäyvät saavat kyllä äitiys/vanhempainpäivärahaa.

Eihän tämä ole lähellekään saman verran kuin normaali palkka vaan huomattavasti matalampi summa, saati nopeasti putoaa kodinhoidontuelle. Pyhällä hengellä pitäisi hoitaa lasta kotona vs. normaali palkka.

Vierailija
59/330 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ymmärtää ettei taida Suomen tässä taloudellisessa olla tilanteessa tällaiselle rahastolle mahdollisuuksia ja ehkä tällä nyt yritetään lieventää tai ainakin kääntää huomio muualle näistä kaikista lapsiperheisiinkin osuvista leikkauksista.

Vierailija
60/330 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdollinen ajatus, että sen rahan saa vain jos tekee itsekin lapsen. Ei hyvä ollenkaan. Muuten ajatuksena hyvä ilman tuota ehtoa/pakkoa lasten teosta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän