Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milleniaalit eivät osaa jutustella

Vierailija
12.05.2026 |

Olin tuossa äitienpäivälounaalla. Isoäiti, kaksi eläkeikäistä äitiä, yksi vanha isä ja kolme kolmekymppistä "lasta". Nämä nuoret eivät sanoneet juurikaan mitään koko aterian aikana, me vanhemmat huolehdimme keskustelusta. Yritin monenlaisia aloituksia, joihin nämä keski-ikää lähestyvät "nuoretkin" voisivat osallistua, mutta ei. He eivät vain osaa.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia, että kolmikymppiset eivät osaa keskustella vanhempien ihmisten kanssa? Oletan että keskenään osaavat, ainakin jotenkin.

Kommentit (268)

Vierailija
41/268 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milleniaalina voin vastata, että monesti on vain parempi olla hiljaa, ettei mene riitelyksi. Maailmankuva ja käsitys ympäristöstä on niin erilainen omilla vanhemmilla ja heidän ikäisillään kuin mitä omassa lähipiirissä, että neutraalin keskusteluaiheen löytäminen on välillä vaikeaa. Lopulta sitten kuunnellaan jonkun kumminkaiman naapurin kuulumisia.

Vierailija
42/268 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi milleniaalipikkusiskoa, toinen on puhelias, toinen hiljaisempi. Molemmat osaavat keskustella tilanteeseen sopivasti tarvittaessa. Hiljaisempi ei ole kaikissa tilanteissa hiljaa ja on tilanteita, joissa puheliaampi vaikenee kuin simpukka. 

Perhepiirissä emme "painosta" hiljaisempia puhumaan, emmekä hillitse perheen pälättäjiä, jollei mene ihan mahdottomaksi. Yritämme kyllä hiljentyä ja kuunnella, kun hiljaisemmat kertovat jotain. 

Perhe- ja sukutapaamiset voivat olla haastavia, vaikka niiden toivoisi olen rentoa yhdessä jutustelua. Sukukohtaamiset ovat tunteekkaampia kuin useimmat muut ihmiskohtaamiset, niihin liittyy odotuksia ja menneisyyden painolastia. Ihan kauhean suuria yleistyksiä ei kannata vetää yhdestä lounaasta.

Vaikka arvostankin hyviä käytöstapoja ja kevyen jutustelun taitoa, mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän arvostan myös ihmisten kykyä olla oma itsensä tilanteessa kuin tilanteessa. Jos kevyt jutustelu tuntuu vaikealta, miksi teeskennellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/268 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä keskustelunaiheita sinulta ap tuli? Ovatko ne sellaisia, joista voi keskustella ilman, että joutuu asettamaan omat arvot sivuun tai joiden kohdalla ei joudu puolustuskannalle?

Vierailija
44/268 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomerit ei tajuu. Me milleniaalit ollaan väsyneitä. Työelämä, opiskelu, talous ja kaikki mikä on nykyään paskuutettu, imee mehut. Ilmainen ruoka vie kaiken huomion eikä siinä paljoa kiinnosta miten Irma-täti on ostanut itselleen toisen sijoitusasunnon ökytuloillaan.

Ihme stereotypioita elättelet! :) Ihan työläissuku on vävyn suku ja itse olen eläkkeellä oleva yläkoulun opettaja. Luuletko, että niillä palkoilla rikastutaan?

Ja tässä tapauksessa kustantajina olivat vävypoika 34 v ja isänsä, eli ei se ollut vävylle ilmaista ruokaa.

Vierailija
45/268 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä arvelen, että te itse olette sellaista juttuseuraa joiden seurassa fiksut millenniaalit osaavat pitää suunsa soukalla. Millenniaalit ovat taitavia monenlaisessa seurassa, ja siihen kuuluu joskus (aika useinkin) myös hiljaa oleminen. 

Katselin aika vasta oman poikani puolisoa, jonka tiedän olevan hyvinkin tomera mielipiteissään, ja jonka kanssa usein käymme mielenkiintoisia mielipiteenvaihtoja jopa kiihkeästi välillä. 

Olimme vanhimman siskoni luona lounastamassa. Siskoni alkoi kertoilemaan kuinka miehet eivät osaa sitä ja tätä, ja näin kyllä miniäni naamasta että sanomista olisi kyllä riittänyt, mut fiksuna ihmisenä keskittyi syömiseen ja antoi siskoni paasata. Jossain muussa sosiaalisessa tilanteessa olisi kyllä puolustanut pöydän miehiä hyvinkin kiihkeästi. 

Hyvän ja fiksun vaimon on poika saanut, arvostin häntä jo ennenkin, mutta siinä pääsin näkemään että osaa myös olla tuollaisessa tilanteessa, eikä lähteä väittelemään 80-vuotiaan rouvan kanssa jonka ruokapöydässä istuu. 

Vierailija
46/268 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dilleniaalit eivät osaa mutustella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/268 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just pärpätin tunnin puhelimessa veljenpoikani, milleniaalin kanssa. Hän on todella mukava ja seurallinen.

Vierailija
48/268 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milleniaaleissa on vielä toivoa. Nuoremmat keskustelevat tekoälyn välityksellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/268 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän osaa gen z "jutustella", nokka kiinni snapchatissa, kourassa energiajuoma ja kiire valita oikea filtteri. Lähetä tällaisia maata uhkaavassa konfliktitilanteessa rintamalle juoksuhautoihin, jossa näkyy katkenneita raajoja ja jotka date appissa ilmoittavat pahimmaksi pelokseen hämähäkit :D.

Vierailija
50/268 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden haukkuminen ja juoruilu ei kiinnosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/268 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epämiellyttävä ap.

Vierailija
52/268 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä keskustelunaiheita sinulta ap tuli? Ovatko ne sellaisia, joista voi keskustella ilman, että joutuu asettamaan omat arvot sivuun tai joiden kohdalla ei joudu puolustuskannalle?

Älä nyt naurata! Ei mulla ole sellaisia arvoja, joita minun pitäisi muille saarnata! Onko sulla? Minun arvoni ovat oma asiani, ei kuulu muille!

Tuo on niin tyypillistä, että ajatellaan, että muuta kommunikaatiota ei voi ollakaan kuin kiistelyä jostain helkkarin sukupuolista tms!

Ihan normaalia juttelua oli lounaalla, esim. jossain vaiheessa keskusteltiin windows 11:n päivittämisestä.  Puutarhan laittamisesta yritettiin puhua, kun tytär ja vävy laittaa pihaa. 

Olisiko sinusta siis hyvä, jos kaikki osallistujat,  myös vanhat, olisivat tuollaisessa tapaamisessa puhumatta, söisivät ja lähtisivät sitten pois? Miksi edes tavata? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/268 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milleniaalina voin vastata, että monesti on vain parempi olla hiljaa, ettei mene riitelyksi. Maailmankuva ja käsitys ympäristöstä on niin erilainen omilla vanhemmilla ja heidän ikäisillään kuin mitä omassa lähipiirissä, että neutraalin keskusteluaiheen löytäminen on välillä vaikeaa. Lopulta sitten kuunnellaan jonkun kumminkaiman naapurin kuulumisia.

Kyllä on ahdasta. Maailmassa on paljon muitakin puheenaiheita kuin politiikka! 

Ja ainakin minusta on kiehtovaa tutustua ihmisiin, joilla on erilainen maailmankuva kuin minulla. Minusta maailmankuvien moninaisuus on hyvä asia. 

Eikä se, että keskustelijoilla on erilaiset maailmankuvat, tarkoita riitelyä muille kuin fanaatikoille. Fanaatikoilla tarkoitan aktiiviuskovaisia tai woke-fanaatikkoja tai feministiaktivisteja.

Vierailija
54/268 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi milleniaalipikkusiskoa, toinen on puhelias, toinen hiljaisempi. Molemmat osaavat keskustella tilanteeseen sopivasti tarvittaessa. Hiljaisempi ei ole kaikissa tilanteissa hiljaa ja on tilanteita, joissa puheliaampi vaikenee kuin simpukka. 

Perhepiirissä emme "painosta" hiljaisempia puhumaan, emmekä hillitse perheen pälättäjiä, jollei mene ihan mahdottomaksi. Yritämme kyllä hiljentyä ja kuunnella, kun hiljaisemmat kertovat jotain. 

Perhe- ja sukutapaamiset voivat olla haastavia, vaikka niiden toivoisi olen rentoa yhdessä jutustelua. Sukukohtaamiset ovat tunteekkaampia kuin useimmat muut ihmiskohtaamiset, niihin liittyy odotuksia ja menneisyyden painolastia. Ihan kauhean suuria yleistyksiä ei kannata vetää yhdestä lounaasta.

Vaikka arvostankin hyviä käytöstapoja ja kevyen jutustelun taitoa, mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän arvostan myös ihmisten kykyä olla oma itsensä tilanteessa kuin tilanteessa. Jos kevyt jutustelu tuntuu vaikealta, miksi teeskennellä?

Kun antaudut keskusteluun jonkun kanssa, annat jotain itsestäsi. Annat katseesi kautta energiaa ja läsnäoloa, hymysi kautta välittyy jotain, äänensävyn kautta tapahtuu myös kommunikaatiota.

En ymmärrä, miksi täällä jotkut suhtautuvat kommunikaatioon niin vihamielisesti. Ettekö halua antaa itsestänne mitään muille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/268 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut usein tilanteessa jossa joudun vain kuuntelemaan koska omat mielipiteet ja kiinnostuksen kohteet on niin erilaisia. Osaan kyllä keskustella mutta se olisi teeskentelyä jos ei ole aidosti kiinnostunut. En pidä sitä sukupolviasiana ollenkaan. Ehkä ennen minun kaltaisia oli vähemmän ja nykyään enemmän.  

M45

Vierailija
56/268 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisit nyt AP että millaisia ne sinun monenlaiset aloituksesi olivat?

Jos mitään voi päätellä tästä aloituksestasi, niin ne taisivat sisältää yleistyksiä, ihmisten lyttäämistä ja "kysymyksiä" joihin olet jo päättänyt mikä se vastaus on.

Vierailija
57/268 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitten on vielä ne boomereiden jälkeen syntyneet zoomerit, minkä ikäisiä he ovat?"

Boomerit 1945 - 1960

X-sukupolvi (gen X) 1961 - 1979 

Y-sukupolvi (millenniaalit) 1980 - 1996

Z-sukupolvi (zoomerit, zetat) 1997-2012

Alfa-sukupolvi 2013-2024

Beta-sukupolvi 2025-

Eri maissa vuodet määritellään vähän eri tavalla, mutta suurin piirtein näin.

Vierailija
58/268 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millenniaalit ovat nimenomaan silta sukupolvien välillä. Osaavat keskustella, mutta eivät tunnevatvo samalla tavalla kuin Z-sukupolvi. Eivät yleensä myöskään lätise tyhjänpäiväisistä asioista, vaan keskittyvät ongelmanratkaisuun. Maailman helpoimpia ihmisiä eivät ehkä ole.

Vierailija
59/268 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomerit ei tajuu. Me milleniaalit ollaan väsyneitä. Työelämä, opiskelu, talous ja kaikki mikä on nykyään paskuutettu, imee mehut. Ilmainen ruoka vie kaiken huomion eikä siinä paljoa kiinnosta miten Irma-täti on ostanut itselleen toisen sijoitusasunnon ökytuloillaan.

Kyllä me tajuamme! On meitäkin väsyttänyt, ahdistanut, huolestuttanut. Ei kaikilla ole "Irma-tätiä" ei läheskään! Mykkyyshän se auttaakin kovin paljon teitä monella kielellä vaikenevat.

Vierailija
60/268 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millenniaalit ovat -81-> syntynyt sukupolvi, eli reilusti yli nelikymppisiä jo.

Vanhimmat täyttivät tänä vuonna 45, nuorimmat ovat vielä kaukana neljästäkympistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän