Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milleniaalit eivät osaa jutustella

Vierailija
12.05.2026 |

Olin tuossa äitienpäivälounaalla. Isoäiti, kaksi eläkeikäistä äitiä, yksi vanha isä ja kolme kolmekymppistä "lasta". Nämä nuoret eivät sanoneet juurikaan mitään koko aterian aikana, me vanhemmat huolehdimme keskustelusta. Yritin monenlaisia aloituksia, joihin nämä keski-ikää lähestyvät "nuoretkin" voisivat osallistua, mutta ei. He eivät vain osaa.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia, että kolmikymppiset eivät osaa keskustella vanhempien ihmisten kanssa? Oletan että keskenään osaavat, ainakin jotenkin.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtelee tosi paljon. Omassa perhepiirissä on yksi 25-vuotias, joka ei seurassa sano sanaakaan. Sitten on kyllä useampia 20-30-vuotiaita, jotka ovat hyvinkin puheliaita. Eihän monet aikuisetkaan osaa jutustella.

Milleniaalit eivät ole 20-30 -vuotiaita, vaan 30-45-vuotiaita.

Sitten on vielä ne boomereiden jälkeen syntyneet zoomerit, minkä ikäisiä he ovat? 

Vierailija
22/42 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tuntemani millenniaalit ovat niitä kaikkein taitavimpia keskustelijoita. Kohteliaita, kansainvälisiä, yhteiskuntatietoisia. Todella hyvää seuraa. 

Ehkä juuri siksi eivät keskustele sellaisten vanhojen jäärien kanssa mistään oikeasta, ettei nämä sekoa päivällispöydässä. Tahdikkuus on myös sosiaalista taitavuutta ja joskus hiljaa oleminen on kultaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtelee tosi paljon. Omassa perhepiirissä on yksi 25-vuotias, joka ei seurassa sano sanaakaan. Sitten on kyllä useampia 20-30-vuotiaita, jotka ovat hyvinkin puheliaita. Eihän monet aikuisetkaan osaa jutustella.

Sama kokemus. Kysyessä jotain saat vain lyhyen vastauksen. Juttu ei koskaan jatku, vaan on pidettävä keskustelua yllä lähes yksipuolisesti. Muuten täysi hiljaisuus. Mulla taas oma 25 v on hyvinkin puhelias. Eli vaihtelee.

Vierailija
24/42 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ihmiset, jotka jo lapsena kutsutaan mukaan pöytäkeskusteluihin ja heitä kohdellaan tasa-arvoisina keskustelijoina, osaavat aikuisenakin keskustella. 

Sellaiset jotka komennetaan olemaan hiljaa tai pois aikuisten jutuista, eivät. 

Kasvatuksesta kiinni. 

Kannattaa antaa niiden lasten osallistua keskusteluihin. 

Mutta onko kasvattaja koti ja vanhemmat, vai koulu eli yhteiskunta?

Vierailija
25/42 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esim. minä, mun pari-kolmekymppiset veljet ja sisko osataan ja keskustellaan aina vanhempien(kin) ihmisten kanssa. 
Mutta on tuollaisia suomalaisia milleniaaleja paljonkin, jotka eivät osaa rupatella. Se koskee myös oman ikäisiä, eli eivät osaa ikätovereidenkaan kesken, vaan ovat todella kiusallisia. 
Olen tehnyt päätelmän, ettei heidän kodeissaan ole keskusteltu eikä opetettu normaaleja sosiaalisia tapoja. 

Vierailija
26/42 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ihmiset, jotka jo lapsena kutsutaan mukaan pöytäkeskusteluihin ja heitä kohdellaan tasa-arvoisina keskustelijoina, osaavat aikuisenakin keskustella. 

Sellaiset jotka komennetaan olemaan hiljaa tai pois aikuisten jutuista, eivät. 

Kasvatuksesta kiinni. 

Kannattaa antaa niiden lasten osallistua keskusteluihin. 

Mutta onko kasvattaja koti ja vanhemmat, vai koulu eli yhteiskunta?

Kotona ja muualla vapaa-aikana mä olen sosiaalisen elämän oppinut, en koulussa. 
Isovanhemmilla oli myös iso rooli sosiaalistamisessa ja tapojen opettamisessa. 

Vierailija
27/42 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdoton puhua kun vanhempi sukupolvi puhuu kovaan ääneen kilpaa vieressä. Jos suun saat avattua toinen huutaa päälle. Parempi vain nyökätä ja sanoa joo joo.

Vierailija
28/42 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

👻

Vierailija
29/42 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdoton puhua kun vanhempi sukupolvi puhuu kovaan ääneen kilpaa vieressä. Jos suun saat avattua toinen huutaa päälle. Parempi vain nyökätä ja sanoa joo joo.

Tämä. Ja ihmettelevät sellaisia asioita että missä on sun puoliso, lapset, työpaikka, auto, omakotitalo, kesämökki ja vene. Jos sanot että ei ole, eikä ole varaa, niin tulee vaan saarna miten kun minä olin nuori niin kaiken sai kun vaan viitsi ottaa vastaan.

Vaikea puhua mistään muusta kuin maksimissaan säästä kun vanhemmat ihmiset dominoi keskustelua heti alussa vieden sen urille joihin nuoret eivät voi sanoa mitään, jotka eivät koske heitä millään tavalla, ja avoimuus heidän omista kokemuksistaan tulkitaan epäsovinnaisena aiheena tuoda esille. Mitä kuuluu? Ihan hyvää.

Vierailija
30/42 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tuntemani millenniaalit ovat niitä kaikkein taitavimpia keskustelijoita. Kohteliaita, kansainvälisiä, yhteiskuntatietoisia. Todella hyvää seuraa. 

Ehkä juuri siksi eivät keskustele sellaisten vanhojen jäärien kanssa mistään oikeasta, ettei nämä sekoa päivällispöydässä. Tahdikkuus on myös sosiaalista taitavuutta ja joskus hiljaa oleminen on kultaa.

Näin varmaan niissä porukoissa, joissa ne milleniaalit ovat ensimmäisiä akateemisesti koulutettuja ja maailmaa nähneitä? 
Toisenlaisissa porukoissa milleniaalit ei mitenkään kyllä loista. 

Vierailija
31/42 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin varmaan niissä porukoissa, joissa ne milleniaalit ovat ensimmäisiä akateemisesti koulutettuja ja maailmaa nähneitä? 
Toisenlaisissa porukoissa milleniaalit ei mitenkään kyllä loista. 

Akateemisesti älykkäillä usein taipumus olla nokkelia ja sukkelia, mutta sehän ei ole sama asia kuin viisaus. Tietävät paljon nippelitietoa, jolloin antavat vaikutelman olevansa älykkäitä. 

Vierailija
32/42 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ja ihmettelevät sellaisia asioita että missä on sun puoliso, lapset, työpaikka, auto, omakotitalo, kesämökki ja vene. Jos sanot että ei ole, eikä ole varaa, niin tulee vaan saarna miten kun minä olin nuori niin kaiken sai kun vaan viitsi ottaa vastaan.

Vaikea puhua mistään muusta kuin maksimissaan säästä kun vanhemmat ihmiset dominoi keskustelua heti alussa vieden sen urille joihin nuoret eivät voi sanoa mitään, jotka eivät koske heitä millään tavalla, ja avoimuus heidän omista kokemuksistaan tulkitaan epäsovinnaisena aiheena tuoda esille. Mitä kuuluu? Ihan hyvää.

Tunnen milleniaaleja naisia, jotka eivät kykene puhumaan muusta kuin leipomisesta ja kaunistautumisesta, ja miehiä, jotka eivät pysty ajattelemaan muuta kuin urheilemista ja urheilukisoja. 

Vierailija
33/42 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskenään tiktokkaavat. Ja työpaikoilla hiljaa se standardi-ilme naamalla ja pystyvät tuijottamaan jopa tunnin ilman, että räpäyttävät silmiään kertaakaan.

- soteala

Kai sä tajuat, että milleniaalit ovat nelikymppisiä? Eivät he ole tiktok-sukipolvea, vaan minipokkarisukupolvea.

Jep, aloittajalla menee milleniaalit ja Z-sukupolvi sekaisin. Mutta molemmista löytyy kyllä niitä, jotka osaavat jutella ja niitä, jotka eivät. 

Meitä oli äitienpäiväpöydässä molempia mainittuja sukupolvia ja äiti, joka edustaa tietysti vanhempaa ikäluokkaa ja puhetta kyllä piisasi. Puhelimet pysyivät myös tiukasti taskuissa kaikilla, ravintolassa kun oltiin. Itsellä ei ollut puhelin edes mukana, eikä siitä löydy Tiktokia, eikä Metankaan somesovelluksia. 

Milleniaali

Vierailija
34/42 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan jutustelukelvottomat ihmiset työlästä seuraa. Kuin kivirekeä perässä vetäisi, kun semmonen mölli istuu juhalapyhänä samassa ruokapöydässä. 

Vierailija
35/42 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu on turhaa. Vain teot ratkaisevat.

Ja teoissakin on parempaa jos jättää tekemättä. Suurin osa tehdystä on turhaa.

Vierailija
36/42 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen milleniaaleja naisia, jotka eivät kykene puhumaan muusta kuin leipomisesta ja kaunistautumisesta, ja miehiä, jotka eivät pysty ajattelemaan muuta kuin urheilemista ja urheilukisoja. 

Mun tutuissa milleniaalinaisissa on hämmästyttävän paljon niitä, jotka lähinnä vaan valittavat miehistä. Koulutettuja ja normaaliälyisiä naisia, mutta jutut pyörii arjen asioissa, ihmisissä ja konkretiassa. 

Vierailija
37/42 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorimmat milleniaalit on kolmekymppisiä. 
Mutta yleensä kun puhutaan milleniaaleista, tarkoitetaan lähinnä 80-luvulla syntyneitä. 

Vierailija
38/42 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinulle puhuu "tyhjänpäiväisyyksiä" sellaiset milleniaalit jotka ovat sosialisoituneet vanhojen pierujen makuun puhumaan samoista "tyhjänpäiväisyyksistä". Onneksi olkoon?

Vierailija
39/42 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni tuntemani eläkeläinen lähinnä juoruilee vaan tuttavistaan, valittaa sairauksistaan tai valittaa jostain muusta. Olisi kiva jutella vaikka filosofiasta tai kirjallisuudesta.

T. Millenniaali

Vierailija
40/42 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinulle puhuu "tyhjänpäiväisyyksiä" sellaiset milleniaalit jotka ovat sosialisoituneet vanhojen pierujen makuun puhumaan samoista "tyhjänpäiväisyyksistä". Onneksi olkoon?

Korjaus, eivät puhu minulle, vaan seurassa, minun läsnäollessa. Miten joku jaksaakin ymmärtää noin väärin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä