Papin aamen avioliittoon vihkimisessä ei ole edes raamatullinen rituaali vaan katolisen kirkon keksintöä!
Jännä muuten, että ei Vanhassa eikä Uudessa liitossa ollut mitään pappia vihkimässä ihmisiä avioliittoon. Eli mitään papin siunausta ei ollut. Se tuli katolisessa kirkossa sitten myöhemmin ja "pakolliseksi" eli sakramentaaliseksi toimitukseksi vasta 1500-luvulla. Eli kirkkohäät =katolista hapatusta #
Raamatussa (Vanhassa tai Uudessa testamentissa) ei ole nykyisenkaltaista kirkollista avioliittoon vihkimistä, jossa pappi tai muu uskonnollinen auktoriteetti suorittaisi virallisen toimituksen. Avioliitto ymmärrettiin Raamatun aikoina ensisijaisesti perheiden ja sukujen väliseksi sopimukseksi ja yhteiskunnalliseksi järjestelyksi.
Tässä on tiivistettynä, miten avioliitto solmittiin Raamatun aikana:
Jumala asettajana: Raamatullisen tulkinnan mukaan Jumala itse asetti avioliiton luomalla miehen ja naisen toisilleen (Sley). Esimerkiksi Aatamin ja Eevan kohdalla ei ollut ulkopuolista vihkijää, vaan heistä tuli pari Jumalan tahdosta.
Vanha testamentti: Avioliitto solmittiin yleensä sopimuksella, johon kuului kihlaus ja usein myötäjäisten tai kapiolahjan maksaminen. Itse liitto astui voimaan, kun sulhanen nouti morsiamen tämän kotoa juhlallisessa kulueessa ja vei hänet omaan kotiinsa (tai isänsä kotiin), mitä seurasi hääjuhla.
Uusi testamentti: Avioliittoa kunnioitettiin suuresti (esim. Hebr. 13:4), ja Jeesus osallistui hääjuhliin (Kaanan häät), mutta tekstien perusteella hän ei toiminut "vihkijänä" vaan vieraana (Suomen Tunnustuksellinen Luterilainen Kirkko).
Vihkimisen kehittyminen: Nykyinen tapa, jossa pappi vihkii parin, alkoi vakiintua vasta vuosisatoja Raamatun aikojen jälkeen. Keskiajalla kirkko otti avioliitot vahvemmin hallintaansa, ja vasta tuolloin vihkimisestä tuli sakramentti tai kirkollinen toimitus (Tieteen termipankki).
Tiivistettynä: Raamatussa avioliitto oli perhetapahtuma, jonka laillisuus perustui suvun hyväksyntään ja julkiseen yhdessä asumisen aloittamiseen (usein juhlien saattelemana), ei papin suorittamaan seremoniaan.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
mitä esiaviollinen seksi sitten on raamatullisesti, kun kerta liitto on kahden ihmisen välinen eikä siihen tarvitakaan pappia`?
Esiaviollista seksiä ei ole olemassakaan kun avioliitto alkaa siitä seksistä. Esiaviollinen seksi on kirkon höpötystä eikä mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Efesolaiskirje 5:22-33
Vaimot, olkaa alamaisia omille miehillenne, siten kuin Herralle.Mitäs miesten piti tehdä?
Antaa tarvittaessa vaikka henki vaimon puolesta.
Vierailija kirjoitti:
mitä esiaviollinen seksi sitten on raamatullisesti, kun kerta liitto on kahden ihmisen välinen eikä siihen tarvitakaan pappia`?
Esiaviollinen seksi on sitä, että naidaan semmoisen kanssa, jonka kanssa ei aiota perustaa perhettä. Kutsutaan myös haureudeksi. Myöhemmin nimitys on aviorikos, jos olet jo varattu eli toisen puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Kirkon avioliitto- ja vihkiperinne on peräisin juutalaisesta perinteestä, josta kristillinen käsitys kihlauksesta ja avioliitosta kehittyi.
Eikö tuossa aiemmassa lähteessä juuri kerrottu, että juutalaisuudessa pappi ei vihkinyt paria synagogassa avioliittoon. Avioliitto oli perheiden välinen siviilioikeudellinen sopimus, johon liittyi edeltävä kihlaus, myötäjäiset, hääjuhlat jne. Tämä on se juutalainen perinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Efesolaiskirje 5:22-33
Vaimot, olkaa alamaisia omille miehillenne, siten kuin Herralle.Mitäs miesten piti tehdä?
Antaa tarvittaessa vaikka henki vaimon puolesta.
Ei äkkiä tule mieleen yhtään kohtaa Raamatusta, missä näin tapahtuisi. Tosin Kuningas Daavid lähetti tarkoituksella Uurian eturintamaan sotimaan, että saisi tämän vaimon, siis tulevan lesken, itselleen. Ne piirtää joilla on liitua.
"mitä esiaviollinen seksi sitten on raamatullisesti, kun kerta liitto on kahden ihmisen välinen eikä siihen tarvitakaan pappia`?"
Esiaviollinen seksi tarkoittaa seksin harrastamista sellaisen kanssa, jonka kanssa ei ole laillisesti naimisissa. Raamattu tuomitsee siveettömyyden, rivoudet, typerät jutut ja kaksimieliset puheet Efesolaiskirjeen 5. luvussa, jakeissa 3 ja 4. Toisen korinttolaiskirjeen luvussa 6, jakeessa 9 sanotaan, että siveettömyyden harjoittajat ja avionrikkojat eivät ole Jumalan valtakunnan perillisiä. Toistuvasti Raamatussa puhutaan avioliitosta hyväksyvään sävyyn, mutta avioliiton ulkopuolisesta seksistä tuomitsevaan sävyyn.
Niin tuo on siis naiseen kohdistuvaa ihmiskauppaa. Sama perinne edelleen käytössä jossain kiinan maaseudulla. Ei liity mitenkään nykyaikaan.
"Mitäs miesten piti tehdä?"
Efesolaisille 5: 25, 28, 31, 32 "Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta pyhittääkseen sen. -- Samoin aviomiehenkin velvollisuus on rakastaa vaimoaan niin kuin omaa ruumistaan. Joka rakastaa vaimoaan, rakastaa itseään. -- Mies jättää isänsä ja äitinsä liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. -- Jokaisen tulee rakastaa vaimoaan niin kuin itseään, ja vaimon tulee kunnioittaa miestään."
bastard= ä p ä r ä ei p a s k ia i nen eli käännetty teko p a s k a älyllä
kirkko alkoi sotkeutua vasta 1200-luvula avioliittoon. monessa maassa on vielä ihan laissa ns.kansanavioliitto ( ei muuten tarkoita avoliittoa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Efesolaiskirje 5:22-33
Vaimot, olkaa alamaisia omille miehillenne, siten kuin Herralle.Mitäs miesten piti tehdä?
Antaa tarvittaessa vaikka henki vaimon puolesta.
Ei äkkiä tule mieleen yhtään kohtaa Raamatusta, missä näin tapahtuisi. Tosin Kuningas Daavid lähetti tarkoituksella Uurian eturintamaan sotimaan, että saisi tämän vaimon, siis tulevan lesken, itselleen. Ne piirtää joilla on liitua.
Kristus on seurakunnan pää ja seurakunnan tulee olla alamainen kristukselle. Tämä on myös esimerkki avioliitolle seurakunta on kristuksen morsian jonka puolesta kristus antoi henkensä. Sama periaate on myös verrattu avioliittoon. Samalla tavalla kun vaimon on oltava miehelle alamainen kuten seurakunta kristukselle tulee miehenkin olla valmis antamaan vaikka henkensä vaimon puolesta kuten kristus seurakunnan puolesta. Täysin päivänselvä asia raamatussa näiden yhteys.
Vierailija kirjoitti:
"mitä esiaviollinen seksi sitten on raamatullisesti, kun kerta liitto on kahden ihmisen välinen eikä siihen tarvitakaan pappia`?"
Esiaviollinen seksi tarkoittaa seksin harrastamista sellaisen kanssa, jonka kanssa ei ole laillisesti naimisissa. Raamattu tuomitsee siveettömyyden, rivoudet, typerät jutut ja kaksimieliset puheet Efesolaiskirjeen 5. luvussa, jakeissa 3 ja 4. Toisen korinttolaiskirjeen luvussa 6, jakeessa 9 sanotaan, että siveettömyyden harjoittajat ja avionrikkojat eivät ole Jumalan valtakunnan perillisiä. Toistuvasti Raamatussa puhutaan avioliitosta hyväksyvään sävyyn, mutta avioliiton ulkopuolisesta seksistä tuomitsevaan sävyyn.
Sinun pitäisi ymmärtää ihan perusasiat raamatussa ensin ja vasta sitten päättää saarnaatko Raamattua vai vaahtoatko kirkon oppia. Avioliitto alkaa kun kaksi tulee yhdeksi eli seksi aloittaa avioliiton. Esiaviollista seksiä ei ole olemassakaan vaan kyseessä on joko avioliiton alku tai aviorikos mikäli nainen on jo maannut jonkun toisen kanssa ja tämä toinen on vielä elossa. Naisia on 4 lajia, neitsyet, vaimot, lesket ja hu o rat. Neitsyen ja oikean lesken jonka mies tai miehet ovat kaikki kuolleet ennen kuin seuraava on otettu voi ottaa vaimoksi. Toisen vaimoa ei saa edes katsoa himoiten sillä jo silloin on tehnyt aviorikoksen sydämessään tämän kanssa. Huo ran kanssa ei saa yhdeksi tulla sillä ruumis on Pyhän Hengen temppeli eikä se saa tulla yhdeksi huo ran kanssa. Tämä on hyvin helppo periaate kun sen oikein oivaltaa
Vierailija kirjoitti:
kirkko alkoi sotkeutua vasta 1200-luvula avioliittoon. monessa maassa on vielä ihan laissa ns.kansanavioliitto ( ei muuten tarkoita avoliittoa)
Kirkko saastuttaa kaiken mihin se koske eikä kirkonlla ja kristinuskolla ole mitään tekemistä keskenään.
Jeesus puhui itsestään sulhasena ja hänen seuraajistaan morsiamena. Kielikuva otettu vallitsevista juutalaisista käytänteistä.
Sellaista avoliittoa jossa maataan yhdessä mutta ollaan avoliitossa, raamattu ei tunne. Jos kaksi tulee yhdeksi on se avioliitto.