Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini tapa ikäänkuin ignorata minut - näkökulmia, pliis!

Vierailija
11.05.2026 |

Tiedän, että aiheesta on jo joitakin pitkiäkin keskusteluketjuja, mm. se 70-luvun... jne, ja joitain olen lukenutkin. Toki noihin pitkiin ketjuihin myös tavallaan hukkuu viestejä, siksi tein nyt vielä omankin ketjun.

 

Tilanne ei ole kohdallani uusi, mutta prosessoinnin alla. Kaipaisin näkökulmia ja ehkä kirjavinkkejäkin. Terapiassa olen parhaillaan (muutenkin), ja sielläkin tämäkin kyllä on puheissa. Silti kaipaan teiltä vielä kommentteja, arvon AV:laiset <3

 

Lyhyesti tilanne tällä hetkellä: Olen reilu nelikymppinen. Itsellä ei ole lapsia, tämä on oma valintani. Tähän äitini jo aiemmin marttyroi "Voi, voi... Eikö minusta nyt tule mummoa...". No, minulla on kuitenkin yksi sisko (jäljempänä: Sisko), jolla nyttemmin sitten on lapsi, eli äidistä ON tullut mummo. Tätä lapsenlastaan äitimme höösää täysillä ja lepertelee tavalla jota en tiennyt hänen edes osaavan. Meidät omat lapsensa kasvatti kylmäkiskoiseen tyyliin, minä en rakkautta, lämpöä tai tukea saanut, Sisko nuorempana ehkä vähän enemmän.

 

Eilen olin äitienpäivän vietossa hieman edellämainittua isommalla porukalla, ja oli aluksi ihan mukavaa. Siinä räpsittiin joitain kuvia ohimennen, ja äitini sanoi, että jossain vaiheessa pitää vielä ottaa kunnon valokuvat. No, kahvittelun yms jälkeen hän sitten onkin: "No niin, otetaas nyt kuvat! Minä, Sisko ja Tyttärentytär!" No siinä otettiin kuvia, minäkin otin. Jotenkin kai odotin, että seuraavaksi sitten lisää kuvia muilla kokoonpanoilla, esim. hän ja hänen molemmat tyttärensä, äitienpäivä kun on, ja hänhän on äiti meille kahdelle. Vaan ei. Kuvat purkkiin ja se siitä! Eli hän tavallaan ignorasi minut, vaikka seisoin nenänsä edessä.

 

En nyt tiedä, kumpi on karumpi ajatus: Se, että hän ei jotenkin edes tajunnut tuota (eli tavallaan olen hänen mielestään jo kuin pois pyyhkiytynyt vähenpiarvoisena tyttärenä, joka ei hänelle lapsenlapsia suonut) vai että teki tuon jotenkin tahallaan (ja ilmeisesti sitten jotenkin nauttii siitä). Ajatuksia, vinkkejä?

 

En osannut tuossa nyt sitten mitään sanoa. Eli tyhjäksi jäi tilanne. Loppuilta kyllä meni epämääräisen huonon olon kourissa. Parille läheiselle olen tästä jo puhunut, terkkuja jos tunnistatte...

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissa pöydälle. Sanot äidillesi, kuinka pahalta se tuntui. Ilmeisesti teillä ei puhuta. Olen työstänyt omaa perhettäni vähän samalla tavalla. Ovat oppineet, varsinkin äiti. Eihän se kivaa ollut, kun kotona on tuollainen kulttuuri. Pystyin siihen ehkä siksi, että asuin kaukana, emme tavanneet usein.

Saako myös äiti sanoa, miten pahalta tuntuu, kun oma lapsi halveksii äitiyttä ja monin eri tavoin osoittaa, että se on esim. siskolle väärä valinta? Kissoja voidaan nostalle pöydälle useita ja mukana voi olla myös kissa, josta puhuminen on ap:n mielestä loukkaavaa. 

Ap ei päässyt valokuvaan, jossa oli äitejä. Onhan se väärin?

No ei saa. Äiti on todennäköisesti lyönyt lasta päähän lapsena eikä lapsi ole tälle mitään velkaa. Uhriutuva marttyyriäiti on väkivaltainen, ap:n äiti myös syrjivä ja manipuloiva, passiivisaggressiivinen.

Joko käyttäydyt kivasti ja nätisti tai lennät ulos lapsesi elämästä kuin leppäkeihäs. Ihan turha porata, kaltaisiasi myrkkykäärmeitä ja lapsensa omien intressiensä alle hukuttajia on nähty ihan tarpeeksi.

Vierailija
42/100 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen takia kuva otettiin. Unohda koko juttu. Teet kärpäsestä härkäsen. 

Sivusta: olen hyvin allerginen mummoille, jotka näyttävät muille kuvia lastenlapsistaan. Heillä ei ole siihen mitään oikeutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei aikuinen saa sanottua että ottakaas minusta ja äidistä kuva kans ja ehdotella haluaamiaan kokoonpanoja.

Mutta kun äiti on äiti vaikka vanha ja äidinnpitää huomioida pikkune n

Kai häkellyin jotenkin siitä, kun nimenomaan äitienpäivän kuvia äitini pyysi siskoni kanssa mutta minun kanssani ei. 

Muissa tilanteissa varmasti olisinkin osannut paremmin myös itse olla aloitteellinen.

Ei tässä niinkään niistä kuvista itsessään ole kyse, vaan tuosta asetelmasta ylipäätään.

Ap

Äitisi on vanha ja sinä keski-ikäisenä kuin pieni lapsi. Hyvä kun olet hakenut apua itsellesi. 

Vanhakin voi olla idiootti. Usein käytös vain pahenee iän myötä. 

Vanhana voi pasmat mennä sekaisin kun on enemmän väkeä. Eikö keski-ikäinen ihminen oikeesti voi ottaa tilannetta haltuun (eikä olla murjottava 5 v)  ja johdatella mieleisiään kuvia porukan ottamaan.  Kyllä meidän suvussa jokainen kiljuu että nyt pienet serkut kuviin ja nyt perhekuva mummun kanssa  joka porukasta erikseen jne  miyä kukakin haluaa

Eihän tässä siitä ole kyse. Vaan siitä, että äiti näyttää unohtavan toisen lapsensa olemassaolon tai mitätöi häntä. Ehkä tuossa oli suora piikki siihen ettei ap ole ”antanut” mummolle lapsenlasta. Jotenkin yököttävää ja alhaista. Ja tällaiset piirteet toki voimistuvat, kun ihmisen aivokapasiteetti alkaa vähentyä mahdollisten muistisairauksien myötä. 


Ap sinulla on oikeus tuntea pahaa mieltä. Ei ole normaalia käytöstä. Mutta tavallaan on ihan ”normaalia”, eli ketjukin osoittaa miten kamalia monet ihmiset ovat ja heidän mielestään on ok suosia tai huomioida tiettyä lasta. Luultavasti äiti suuttuisi ja kenties uhriituisi, jos ottaisit asian puheeksi, joten kannattaa antaa asian olla ja oman itsensä vuoksi ehkä kasvattaa etäisyyttä lapsuudenperheeseen. 

Sitäkin sopii miettiä, että jos miehellä ei ole oikeutta vaatia naiselta pimpukkaa, niin miksi isoäidillä tai muilla sukulaisilla olisi oikeus vaatia näiden kohdun tuotoksia? Ihan yhtälaista seksuaalista ahdistelua, painostusta, jopa r aiskaamista tuollainen pakottaminen ja manipulaatio.

Itse en olisi missään tekemisissä sukulaisen kanssa, joka yrittää tunkeutua pimppiini tai osoittaa himoa jälkeläisiäni kohtaan. Hyi helvetti.

Vierailija
44/100 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen takia kuva otettiin. Unohda koko juttu. Teet kärpäsestä härkäsen. 

Sivusta: olen hyvin allerginen mummoille, jotka näyttävät muille kuvia lastenlapsistaan. Heillä ei ole siihen mitään oikeutta.

Aina on näytetty kuvia. Ennen oli pethealbumit.

Vierailija
45/100 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissa pöydälle. Sanot äidillesi, kuinka pahalta se tuntui. Ilmeisesti teillä ei puhuta. Olen työstänyt omaa perhettäni vähän samalla tavalla. Ovat oppineet, varsinkin äiti. Eihän se kivaa ollut, kun kotona on tuollainen kulttuuri. Pystyin siihen ehkä siksi, että asuin kaukana, emme tavanneet usein.

Saako myös äiti sanoa, miten pahalta tuntuu, kun oma lapsi halveksii äitiyttä ja monin eri tavoin osoittaa, että se on esim. siskolle väärä valinta? Kissoja voidaan nostalle pöydälle useita ja mukana voi olla myös kissa, josta puhuminen on ap:n mielestä loukkaavaa. 

Ap ei päässyt valokuvaan, jossa oli äitejä. Onhan se väärin?

Ai sinä olet uhri jos lyöt toista ja toinen huomauttaa, että lyönti sattui? Hyi saasta millainen ihminen olet. Toivottavasti lapsesi eivät joudu olemaan missään tekemisissä kanssasi.

Vierailija
46/100 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen takia kuva otettiin. Unohda koko juttu. Teet kärpäsestä härkäsen. 

Sivusta: olen hyvin allerginen mummoille, jotka näyttävät muille kuvia lastenlapsistaan. Heillä ei ole siihen mitään oikeutta.

Aina on näytetty kuvia. Ennen oli pethealbumit.

Ja aina on r aiskattu naisia, hyväksikäytetty lapsia, hakattu koiria... Ajat muuttuvat ja väkivaltaiset ja huonot tapanne eivät kuulu nykypäivään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/100 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toiset tekee elämästään vaikeaa.

Vierailija
48/100 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea yhden tilanteen perusteella tietää mikä on kuvio. Ehkä äitisi oli siinä hetkessä tohkeissaan mummoudesta, eikä tarkoittanut pahalla sinua kohtaan. Onko hän yleensä ajattelevainen ihminen vai ei? Oma äitini jos olisi tehnyt vastaavaa, niin kyseessä olisi todellakin piikki. Jotkut ihmiset ovat myös taipuvaisia kokemaan että juuri heitä sorsitaan tai heidät unohdetaan, kuka mistäkin syystä. Hyvin monia selityksiä voi olla. Ehkä sinulla ap on pelkoa siitä, että vapaaehtoisesti lapsettomana jäät varjoon? Ehkä se on todellisempi asia nyt kuin äitisi suhtautumiset?

Minusta ihan loppuun asti saa oman äidit asiat ja sanomiset olla tärkeitä, vaikka hyvä olisi jossain vaiheessa pystyä suhtautumaan aikuisen tavalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/100 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on aikuinen ihminen , joka roikkuu vieläkin äipän napanuorassa kiinni. Ohhoh! Kasva jo ihmiseksi juntti.

Vierailija
50/100 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ngru äidit kasvattaa silleen lapsiaan. Ne on vaan äpäriä jaloissa pyörimässä. Se on eri kun valkolaisilla, missä lapsi on ikään kuin oman minän jatke. Ei sekään tervettä ole. Joku välimalli valkolaisten ja ngrujen väliltä pitäis olla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/100 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sinähän olet sairaan kateellinen siitä, että muu kuin sinä saa huomiota. Olet rasittava tyyppi.

Vierailija
52/100 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen lapsen takia kuva otettiin. Unohda koko juttu. Teet kärpäsestä härkäsen. 

Sivusta: olen hyvin allerginen mummoille, jotka näyttävät muille kuvia lastenlapsistaan. Heillä ei ole siihen mitään oikeutta.

Aina on näytetty kuvia. Ennen oli pethealbumit.

Ja aina on r aiskattu naisia, hyväksikäytetty lapsia, hakattu koiria... Ajat muuttuvat ja väkivaltaiset ja huonot tapanne eivät kuulu nykypäivään.

Miksi kuvia ei voi näyttää ystäville? Mitä pahaa tuossa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/100 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko läheisriippvainen? Kun oikein etsimmällä piehtaroit menneessä, koska silloin aika oli ihan toinen. 

 

Jos olet neljäkymppinen, niin eikö olisi aika katkaista napanuora jo äitiin? Vai analisoitko ja märehdit viikkotolkulla muiden sanomisia, kuten ystävien tai työkaverin, mitä milloinkin ovat sanoneet. 

Vierailija
54/100 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu on loistava ajankuva. 

Semmosta se on kun keski-iän kriisi iskee. Nähty tämä sen seitsemän kertaa. Kun eivät hauku äitiänsä, niin silloin ovat muut sisarukset ruodittavana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/100 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko yhtään irtautunut lapsuuden kodista? Miksi odotat ilkiöltä edelleen huomiota? 

Hyvä kysymys. Kai jotenkin myöhäisherännäisenä yritän työstää asiaa nyt. 

Ap

Itse totesin aikuistuttuani, että hänen kanssaan on ihan turha työstää yhtään mitään, koska hän syytti omasta käytöksestään aina muita. Ne keskustelut olivat lähinnä henkistä pahoinpitelyä. 

Äidillä oli joku vinksahtanut omassa lapsuudessa pahasti sekaisin, en vain koskaan saanut tietää mikä. Ehkä huomiotta jääneet lapset eivät osaa antaa huomiota omillekaan lapsilleen. Isäni oli onneksi toisenlainen.

Ohiksena totean, että minä yritin vielä 3-kymppisenä selvittää boomeriäitini kanssa jotain ja vähäksi aikaa parani. Mutta ei narsistiset ihmiset oikeasti muutu, feikkaavat hetken halutessaan. 47 v vihdoin lopetin yhteydenpidon. Vasta sitten aloin oikeasti nähdä asiat selkeästi kun manipulaattori ei koko ajan vääristellyt.

Vierailija
56/100 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkun osa voi joskus olla katkera.  Muilla sisaruksilla on lapsia. Ole niille täti, kummitäti, käy synttärit, vie lahjoja, sisarusten lapset vanhemmille tärkeitä ja niitä ihaillaan, kehutaan. 

Tyttäreni on hienosti hoitanut suhteensa, sisarusten lapset on läheisiä hänelle ja käyvät yökykässäkin tädillään tehden kivoja juttuja yhdessä.

Vierailija
57/100 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sekään ole aloittajan äidin syytä jos sisar on avioitunut perustanut perheen. Miksi äideille kasataan oman elämän taakat ja syytellään?

Kolmen polven, joskus neljän, viiden polven kuvankin näin. Jos kyseessä  on äitilinja kaikki aikuiset kuvassa ovat naisia ja äitejä.

Noissa perhekuvatilanteissa voi jokainen olla aloitteellinen minkälaista yhdistelmää kuvakokoelmiinsa tahtoo.

Ja kuoleman jälkeen kuvakokoelmat roskiin.  

Vierailija
58/100 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitinä tätä mietin. Tuleeko oikeasti jollekin lapselle tunne toisen sisaruksen olevan tärkeämpi. Pienet lapset vie kokoontumisessa huomiota. Ja avioituneiden lasten kohdalla tietysti myös lasten puoliso vaikuttaa paljon yhteydenpitoon ja sen tapoihin.

Vierailija
59/100 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit halusivat samaan kuvaan äitienpäivänä. Sinä et ole äiti. Olisit ihan hyvin voinut sanoa että otetaas siskokuva ja nyt molemmat siskot äidin kanssa ja nyt täti-lapsikuva jne. Sen sijaan päätit ottaa tilanteen loukkauksena, tulkita sen pahimman mukaan ja jäädä märehtimään asiaa. Mitä saat irti tuosta vellomisesta ja uhriutumisesta?

Vierailija
60/100 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitinä tätä mietin. Tuleeko oikeasti jollekin lapselle tunne toisen sisaruksen olevan tärkeämpi. Pienet lapset vie kokoontumisessa huomiota. Ja avioituneiden lasten kohdalla tietysti myös lasten puoliso vaikuttaa paljon yhteydenpitoon ja sen tapoihin.

Tietty tulee ja se on biologista, koskaa ihmiset ovat lisääntyneet biologialleen luonnottomasti sarjassa ja suurimmalla osalla lapsista on kehitystrauma ennenaikaisesta vieroittamisesta.

Apinat saavat yhden poikasen ja sitten ollaan ilman monta vuotta. Ihmislapsi vieroittuu luonnostaan n. 5v iässä. Mutta suurin osa ahneista boomereista on tuutannut lapsia ulos sarjatyönä ja laiminlyönyt näiden varhaislapsuuden kasvatuksen leikkimällä eläintä, joka tuottaa pesueita, kuten vaikkapa koira tai kissa.

Tämän ahneen ja typerän käytöksen vuoksi suurimmalla osalla ihmisistä on tunnevammoja ja krooninen kaipuu äitiin, jota ei pysty missään vaiheessa elämää korjaamaan, kun se ahnepaska äiti ajattelee että armeija heikosti kasvatettuja lapsia on parempi kuin yksikin oikeasti rakastettu.

Itkekää lisää, marttyyriharput. Aika kohdata tosiasiat.