Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Hallitus laittaa lapsilisät täysiremonttiin

Vierailija
11.05.2026 |

Uudistuksen toteuduttua maksettaisiin jatkossa jokaisesta lapsesta 100 euroa kuukaudessa sen sijaan että lapsilisä nousisi sitä mukaan mitä enemmän lapsia hankitaan. Lisäksi lapsilisää maksettaisiin, kunnes lapsi täyttää 18 vuotta ja se jaettaisiin puoliksi kummallekin vanhemmalle niin että äiti saisi 50 euroa ja isä 50 euroa. Kaikki korotukset poistuisivat. Yksinhuoltajakorotus kompensoitaisiin samansuuruisella elatustuen korotuksella. Lisäksi yleistä asumistukea ja opintotuen huoltajakorotusta muutettaisiin.

https://yle.fi/a/74-20225054

Kommentit (167)

Vierailija
141/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkaakin on monenlaista on alempaa ja on ylempää, on yksinhuoltajia ja on sairastuneita.  Lapsiköyhyys tulee Suomessa kostautumaan.  Lapsilisät pitäisi tässä tilanteessa kohdistaa perheisiin, jotka ovat kipeästi niiden  tarpeessa, elävät vaikka häätöuhan alla.  Nyt voisivat varakkaat vaikka vapaaehtoisesti luopua tästä edusta.

Vierailija
142/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajakorotus pois ja rangaistus sinne sen sijaan. 

Ei voi olla niin että yhteiskunta palkitsee egoismista jossa ei suostu olemaan toisen kanssa samassa kodissa.. saa toisenkin vuokran ilmaiseksi ja lisää tukia senkin päälle!!!!

 

Täysin sairasta, jos sen sijaan tiet tippuu puoleen yksinhuoltajuudesta mukaanlukien lapsilisät nin mutetaan vaikka yhteen lapsen mummin ja ukin kanssa tmv. Sitten on taas useampi huoltaja lapselle jos iskä todellakaan ei käy päinsä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä pitäisi olla vanhempien tuloihin sidottu.

Tällä tavalla puoliksi jaettuna siitä voi ehkä joskus helpommin tehdä tuloihin sidotun. Mutta helppoa se ei ole, koska tulot muuttuvat, eikä kaikilla ole koskaan säännölliset tulot. 

Ainahan ne liikaa maksetut voi tasata lopullisessa verotuksessa

Vierailija
144/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täällä ulisee kovimpaa ne, jotka pärjää tuloillaan ilman lapsilisiäkin. Kyllä on itsekkäitä pskiaisia foorumi pullollaan. Äänestäkää jatkossakin sitä riikkaa ja orpoa, ehkä ne leikkurit kohdistuu vielä teihinkin, kun köyhimmät on jo loppuun riistetty.

Vierailija
145/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaapa Pauli Vaahteran face book kirjoitus laitan tähän alkuosan:
Selvityshenkilöraportti lapsilisistä. Mikä sanahirviö.
Kirjoitin 2024 selvityshenkilöraportin Suomen parhaiten palkatusta ammatista, joka on yksinhuoltaja. Tarkistin laskelmani luvut viime vuonna sen jälkeen kun mediassa itkettiin, miksi aina otetaan köyhiltä.
Olen seurannut Hirsin perhettä (1 aikuinen, 9 lasta) yli vuosikymmenen ajan. Vakioin perheen minulle vuodatetun sosiaalitoimiston päätöksen mukaiseksi ja aika ajoin olen selvittänyt, miten sosiaalituki on perheessä muuttunut.
Viime vuonna tuet olivat nousseet 7813 euroon edellisvuoden 7431 eurosta. Noususta 252 euroa johtui lapsilisän ja yksinhuoltajakorotuksen noususta. Lisäksi Hirsi sai toimeentulotukea 108 euroa enemmän.
Kun sosiaalituet muuttaa palkaksi, joka on ansaittava saadakseen työstä yhtä suuren nettotulon kuin Hirsi sosiaalitoimesta, on kuukausipalkan oltava 12.264 euroa. Suomessa on enemmän palkkaa ansaitsevia vain marginaalinen määrä.

Selvityshenkilöt esittävät samansuuruista lapsilisää jokaiselle lapselle eli sisarkorotusten poistamista. Lisäksi leikkuriin joutuisivat alle 3-vuotiaan korotus ja yksinhuoltajakorotus. Näin Hirsi menettäisi yksinhuoltajakorotusta 660 euroa kuukaudessa, mikä olisi vain oikein ja kohtuullista. Mutta tätäkään uudistusta ei tehdä järkevästi. Raportissa esitetään elatustuen korottamista yksinhuoltajakorotuksen korvaamiseksi. Ja kuten aina, toimeentulotukea maksetaan, jos kaikki muut tuet eivät riitä.
Vielä enemmän Hirsi menettäisi, jos kaikista lapsista maksettaisiin 100 euron suuruinen lapsilisä (nykyinen ensimmäisen lapsen lisä on 94,88 euroa). Hirsi saisi 900 euroa 1722 euron sijasta 900 euroa. Ennen kuin alkaa huuto, miksi meiltä aina otetaan, tulee muistaa, että hän saisi edelleen 6.331 euroa käteen + elatustuen korotuksen. No, ehkäpä yksi lomamatka kotimaahan jäisi tekemättä joka toinen vuosi.
Raportissa on huomattu valheelliset yksinhuoltajat, jotka tosiasiassa asuvat perheessä, mutta (yleensä) mies on muuttanut toiseen osoitteeseen (mikä asumistuettu asunto on vuokrattu pimeästi). Yksinhuoltajakorotuksia maksetaan 177.000 lapsesta, mutta lapsia, joilla vain yksi huoltaja, on 60.000. Raportti ei kerro kehitysmaalaisten suuresta osuudesta yksinhuoltajana. Yksinhuoltajalisä on maksettu, vaikka lapset vuoroviikoin ovat kummankin vanhemman hoidossa.
jatkuu facebookissa

 

Vierailija
146/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen asuinalueellani miten kantasuomalaisissa perheissä usein vain max 2-3 lasta ja ei-kantasuomal. perheissä isommat määrät lapsia ?  Täälläkin joku kirjoittaja mainitsi ettei ollut varaa enää kolmanteen lapseen. 

Onko kyse perhemallista? Kun vaimo on kotiäitinä, lapsia on oltava monta jotta perhe saa lapsilisiä ja muita mahdollisia tukia? Tämä ei ainakaan tue naisten työllistymistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
147/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa on nytten puitu koko päivä mutta vielä yksikään toimittelija ei ole kysynyt loppuuko lapsilisän vähentäminen toimeentulotuesta ??

Vierailija
148/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät voisi poistaa kokonaan ihan kaikilta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
149/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät voisi säätää ansiosidonnaisiksi. Mitä vähemmän tienaat sitä enemmän lapsilisää.

Kannatatan tuota, lapsilisä ansiosidonnakseksi. Mutta toisinpäin, eli mitä enemmän tienaat sitä ennemmän saat seuraavasta lapsesta. Tämä kannustaisi hyvintoimeentulevia tekemään enemmän lapsia, jotka myöhemmin kannattelisivat yhteiskuntaa. 

Ahneella on pskanen loppu, sanotaan. Taitaa olla ne rikkaimmat niitä todellisia sosiaalipummeja joka väliin.

Hienoa. Olet sinä niin viisas.

Vierailija
150/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen asuinalueellani miten kantasuomalaisissa perheissä usein vain max 2-3 lasta ja ei-kantasuomal. perheissä isommat määrät lapsia ?  Täälläkin joku kirjoittaja mainitsi ettei ollut varaa enää kolmanteen lapseen. 

Onko kyse perhemallista? Kun vaimo on kotiäitinä, lapsia on oltava monta jotta perhe saa lapsilisiä ja muita mahdollisia tukia? Tämä ei ainakaan tue naisten työllistymistä.

Ei perhe mitään tukia saa, jos toinen vanhempi käy töissä. Kotihoidontuki on alle 300 e nettona, eli paljon pienempi kuin vaikkapa työttömyysraha. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
151/167 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kuitenkaan yksinhuolta äitiin päde tuo että lapsilisä jaetaan? Hölmöä jos nainen hoitaa lasta 90% ajasta ja silti isä sais puolet lapsilisistä...

Vierailija
152/167 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kuitenkaan yksinhuolta äitiin päde tuo että lapsilisä jaetaan? Hölmöä jos nainen hoitaa lasta 90% ajasta ja silti isä sais puolet lapsilisistä...

 Ei se lisä ole mikään palkka lapsen hoidosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
153/167 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuhoavat jokaikisen asian tästä maasta kun kerran valtaan onnistuivat itsensä juonimaan!

Kyllä Kekkonen oli oikeammassa kuin varmaan arvasikaan!!

Vierailija
154/167 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatustukea saavat vain totaaliyhärit. Asumistukea ei saa monikaan. Opintotuen lapsikorostusta kannatan lämpimästi, mutta se ei kohdistu yksihuoltajiin mitenkään.Toimeentulotukea   saavilta vähennetään muut tuet toimeentulotuesta.

 

Lapsilisän yh-korotuksesta hyötyvät yh:t. Sillä ostetaan ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
155/167 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaapa Pauli Vaahteran face book kirjoitus laitan tähän alkuosan:
Selvityshenkilöraportti lapsilisistä. Mikä sanahirviö.
Kirjoitin 2024 selvityshenkilöraportin Suomen parhaiten palkatusta ammatista, joka on yksinhuoltaja. Tarkistin laskelmani luvut viime vuonna sen jälkeen kun mediassa itkettiin, miksi aina otetaan köyhiltä.
Olen seurannut Hirsin perhettä (1 aikuinen, 9 lasta) yli vuosikymmenen ajan. Vakioin perheen minulle vuodatetun sosiaalitoimiston päätöksen mukaiseksi ja aika ajoin olen selvittänyt, miten sosiaalituki on perheessä muuttunut.
Viime vuonna tuet olivat nousseet 7813 euroon edellisvuoden 7431 eurosta. Noususta 252 euroa johtui lapsilisän ja yksinhuoltajakorotuksen noususta. Lisäksi Hirsi sai toimeentulotukea 108 euroa enemmän.
Kun sosiaalituet muuttaa palkaksi, joka on ansaittava saadakseen työstä yhtä suuren nettotulon kuin Hirsi sosiaalitoimesta, on kuukausipalkan oltava 12.264 euroa. Suomessa on enemmän palkkaa ansaitsevia vain marginaalinen määrä.

Selvityshenkilöt esittävät samansuuruista lapsilisää jokaiselle lapselle eli sisarkorotusten poistamista. Lisäksi leikkuriin joutuisivat alle 3-vuotiaan korotus ja yksinhuoltajakorotus. Näin Hirsi menettäisi yksinhuoltajakorotusta 660 euroa kuukaudessa, mikä olisi vain oikein ja kohtuullista. Mutta tätäkään uudistusta ei tehdä järkevästi. Raportissa esitetään elatustuen korottamista yksinhuoltajakorotuksen korvaamiseksi. Ja kuten aina, toimeentulotukea maksetaan, jos kaikki muut tuet eivät riitä.
Vielä enemmän Hirsi menettäisi, jos kaikista lapsista maksettaisiin 100 euron suuruinen lapsilisä (nykyinen ensimmäisen lapsen lisä on 94,88 euroa). Hirsi saisi 900 euroa 1722 euron sijasta 900 euroa. Ennen kuin alkaa huuto, miksi meiltä aina otetaan, tulee muistaa, että hän saisi edelleen 6.331 euroa käteen + elatustuen korotuksen. No, ehkäpä yksi lomamatka kotimaahan jäisi tekemättä joka toinen vuosi.
Raportissa on huomattu valheelliset yksinhuoltajat, jotka tosiasiassa asuvat perheessä, mutta (yleensä) mies on muuttanut toiseen osoitteeseen (mikä asumistuettu asunto on vuokrattu pimeästi). Yksinhuoltajakorotuksia maksetaan 177.000 lapsesta, mutta lapsia, joilla vain yksi huoltaja, on 60.000. Raportti ei kerro kehitysmaalaisten suuresta osuudesta yksinhuoltajana. Yksinhuoltajalisä on maksettu, vaikka lapset vuoroviikoin ovat kummankin vanhemman hoidossa.
jatkuu facebookissa

 

Kun olin työtön yksinhuoltaja, sain työmarkkinatuen, lapsilisän ja elatustuen.  Hulppeat 900 tipahti tilille joka kuukausi. Vuokra ja vesi on 600, siihen sähkö, puhelin, kahden ruoat.

 

Aikuisen päivystyskäynti muuten maksaa tällä hetkellä liki 80 e.

Vierailija
156/167 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla joko kokopäivätyössä tai täysin tukien varassa. Jos sinnittelee siinä välissä, niin ei pysty elämään.

Vierailija
157/167 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein. Meidän naapurissa ukko tulee kerran vuodessa (kesäiisn Suomeen) ja vierailee kaikilla eri perheillään. 

Monta vaimoa ja isot lapsikatraat sen kun lisääntyy. Naimisiin mentiin Suomessa, erottiin myös täällä mutta oma uskonto sallii monta vaimoa ja yhteiselämää. Eli monta yksinhuoltajaa nostaa tuet ym. Hyvin pyyhkii, veronmaksaja kuittaa laskun.-

Hyvinä tiedät naapurin asiat. Tai useamman, koska sanoit olevan monta perhettä. 

Vierailija
158/167 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo sama summa kaikista lapsista on järkevä muutos. Ja reilu lapsille. 

Niin minustakin. Tai ekalle voisi antaa eniten, kun sille täytyy ostaa kaikki rattaat, sängyt, turvaistuimet, syöttötuolit, vaatteet, lelut, ammeet, potat ja tarvikkeet. Isompana sukset, luistimet, polkupyörät. Seuraaville voi hyödyntää paljon sen ensimmäisen tavaroita. Siksi ekasta voisi maksaa sen 200e ja lopuista 100e. Kannustettaisiin sen ensimmäisen tekoon, muttei tolkuttomaan lisääntymiseen. 

Vierailija
159/167 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisän ostovoima on tänään vain 40% 2000 vuoden tasosta, sitä ei ole sidottu indeksiin joka nosti esimerkiksi kolme vuotta sitten eläkkeitä 8% vuodessa. Kertoo yhteiskunnan voimakkaasti vinoutuneista prioriteeteista, eläkkeet tuplattu lapsilisä puolitettu. 

Tässä uudistuksessa lapsilisä laskisi reilusti nykyisestäkin. Eli lapsilisä halutaan käytännössä kokonaan poistaa, lapset on yhteiskunnan vihollinen numero yksi, koiria suositellaan lapsen korvikkeeksi.

Ei ole tuplattua eläkettä näkynyt eikä puolitettuja lapsilisiäkään.Joten puhut täyttä p askaa.

Vierailija
160/167 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidennen lapsen jälkeen ei tarvisi lapsilisiä enää maksaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan