Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Hallitus aikoo leikata lapsilisiä

Vierailija
11.05.2026 |

https://yle.fi/a/74-20225054

 

Jatkossa saisi jokaisesta lapsesta 100 euroa kuukaudessa kun nyt on näin.

"Ensimmäisestä lapsesta maksetaan 94,88 euroa kuukaudessa. Toisesta maksetaan 104,84 euroa, kolmannesta 133,79 euroa, neljännestä 173,24 euroa ja siitä eteenpäin 192,69 euroa"

 

 

Kommentit (262)

Vierailija
41/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyys halutaan laskuun.

Kuuluu Kokoomuksen suunnitelmaan jossa vielä köyhien suomalaisten alle halutaan uusi yhteiskuntaluokka jota voi eri konstein "palkata" orjapalkalla.

 

Hyvää yötä Suomi. 💀

Vierailija
42/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osuisi näin yhden vanhemman perheeseemme aika kovasti, jos yksinhuoltajakorotuksista luovutaan. Kahden lapsen perheessä lapsilisät tippuisivat n. 150e/kk. Kaikki me yhden vanhemman perheelliset emme saa elatustukea tai muita tukia, joissa tuota kompensoitaisiin, vaan tienaamme sen verran, että jäämme kaikkien tukirajojen yläpuolelle. Silti maksamme yksillä tuloilla lapsiperheen kotia ym.  

Miksi yhteiskunnan, eli muiden pitäisi maksaa sinun henkilökohtaisia arvovalintoja? Peruskoulussa opetetaan ihan perusmatematiikkaa, jolla tulisi osata laskea selviääkö yksin lapsen kuluista, kun elämässä ei ole ennustettavuutta. Naisilla on helposti aika ruusunpunainen kuva siitä, mitä lasten hankinta oikeasti on. Kun vauvakuumeillaan, ajatellaan vaan sitä ihanaa pientä nyyttiä kainalossa. Ei tajuta, että se kasvaa ja maksaa. Suomeksi vie tajuttomat määrät aikaa ja rahaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomesta todellakaan löydy tärkeämpiä asioita kuin lapsilisien täysin tarpeeton hienosäätö?

Lapsilisät harkinnanvaraisiksi.

Lapsilisät pois ihan kaikilta.

Vierailija
44/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu haluaa enää tehdä skidejä suomessa!!!!???? Onneks itellä on jo, mutta en todellakaan tekis lisää. Aivan naurettava meno kaikilla rintamilla. Kiitos persut, tuhositte suomen. 

Vierailija
45/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyys halutaan laskuun.

Hmm, kantasuomalainen ei juuri tee hyvin monta lasta...

Eipä, Pohjanmaa.

Vierailija
46/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ekasta lapsesta pitäisi saaha enemmän koska silloin on eniten kuluja.

Kerrotko mitä kuluja,kaikki tarvittava löytyy kiertotalouden myymälöistä lähes ilmaiseksi.Pienten lasten ja vauvojen vaatteetkin kuin uusia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikointisi meni täysin vituralleen. Hallitus ei ole tekemässä mitään muutoksia lapsilisiin. Toiseksi, tuo on työryhmän raportti, ei hallituksen esitys. Kolmanneksi, tuon uudistuksen myötä menojen arvioidaan kasvavan 55 miljoonalla ja sinä höpötät leikkauksesta.

Vierailija
48/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osuisi näin yhden vanhemman perheeseemme aika kovasti, jos yksinhuoltajakorotuksista luovutaan. Kahden lapsen perheessä lapsilisät tippuisivat n. 150e/kk. Kaikki me yhden vanhemman perheelliset emme saa elatustukea tai muita tukia, joissa tuota kompensoitaisiin, vaan tienaamme sen verran, että jäämme kaikkien tukirajojen yläpuolelle. Silti maksamme yksillä tuloilla lapsiperheen kotia ym.  

Niinpä. Kolahtaisi nimenomaan hyvätulosiin yhden huoltajan perheisiin, joissa huoltaja ei välttämätät saa edes elatusapua tai -tukea, koska on paremmat tulot kuin toisella huoltajalla. Ja joka tapauksessa on aina maksanut kaiken. Ei ihme, että köyhänä pysyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus haluttiin jopa synnytystalkoita, nykyään lapset on rasite.

Vierailija
50/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osuisi näin yhden vanhemman perheeseemme aika kovasti, jos yksinhuoltajakorotuksista luovutaan. Kahden lapsen perheessä lapsilisät tippuisivat n. 150e/kk. Kaikki me yhden vanhemman perheelliset emme saa elatustukea tai muita tukia, joissa tuota kompensoitaisiin, vaan tienaamme sen verran, että jäämme kaikkien tukirajojen yläpuolelle. Silti maksamme yksillä tuloilla lapsiperheen kotia ym.  

Miksi yhteiskunnan, eli muiden pitäisi maksaa sinun henkilökohtaisia arvovalintoja? Peruskoulussa opetetaan ihan perusmatematiikkaa, jolla tulisi osata laskea selviääkö yksin lapsen kuluista, kun elämässä ei ole ennustettavuutta. Naisilla on helposti aika ruusunpunainen kuva siitä, mitä lasten hankinta oikeasti on. Kun vauvakuumeillaan, ajatellaan vaan sitä ihanaa pientä nyyttiä kainalossa. Ei tajuta, että se kasvaa ja maksaa. Suomeksi vie tajuttomat määrät aikaa ja rahaa. 

Ero ei ollut minun valintani saati oma arvovalintani. Yhteiskunta ei ole maksanut minulle elatustukea, asumistukea, toimeentulotukea tai mitään muutakaan tukea lapsilisien lisäksi. Lapsiperheen asuminen ym. on silti hoidettava yksillä tuloilla, ja menot ovat suhteessa isommat yksiin tuloihin nähden kuin olisivat olleet kaksilla tuloilla. Pieni kompensaatio lapsilisissä yksinhuoltajille on ihan yleinen eurooppalainen linja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät tulisi poistaa kokonaan yli 25000€ vuodessa tienaavilta kotitalouksilta.

Yli 100 000 egee olis käypä raja.

Vierailija
52/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orpopurra vihaa lapsiperheitä, johan ne vei lapsikorotukset.

Syntyvyys nousee varmasti🤣

Loppuu pian veromaksajatkin, onnea Suomi vuonna 2040==>

Syntyvyys muuten on nousussa,mutta hoe vaan mantraa älä ainakaan ota asioista selvää,ei ole tunnin junaankaan mennyt euroja mutta SDP-vantaan ratikkaan menee miljardi ja täysin turhaan,bussiliikenne ollut erinomaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyys halutaan laskuun.

Petturipersujen Petosjytkyhallitus pettää kansaa, ja nyt se taistelee jopa Lapsiperheitä vastaan !!

Vierailija
54/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten nuo tuollaiset sossutuet eivät ole tarveharkintaisia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi Yle kertoo että lisä jaettaisiin tasan kahtia lapsen vanhempien kesken niin että lapsen äiti saa 50 euroa ja isä 50 euroa. Tämän ohella kaikki korotukset poistuisivat ja yksinhuoltajakorotus kompensoitaisiin samansuuruisella elatustuen korotuksella, mutta lapsilisää kuitenkin jatkettaisiin siihen asti että lapsi täyttää 18 vuotta nykyisen 17 vuoden sijaan.

Vierailija
56/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osuisi näin yhden vanhemman perheeseemme aika kovasti, jos yksinhuoltajakorotuksista luovutaan. Kahden lapsen perheessä lapsilisät tippuisivat n. 150e/kk. Kaikki me yhden vanhemman perheelliset emme saa elatustukea tai muita tukia, joissa tuota kompensoitaisiin, vaan tienaamme sen verran, että jäämme kaikkien tukirajojen yläpuolelle. Silti maksamme yksillä tuloilla lapsiperheen kotia ym.  

Miksi yhteiskunnan, eli muiden pitäisi maksaa sinun henkilökohtaisia arvovalintoja? Peruskoulussa opetetaan ihan perusmatematiikkaa, jolla tulisi osata laskea selviääkö yksin lapsen kuluista, kun elämässä ei ole ennustettavuutta. Naisilla on helposti aika ruusunpunainen kuva siitä, mitä lasten hankinta oikeasti on. Kun vauvakuumeillaan, ajatellaan vaan sitä ihanaa pientä nyyttiä kainalossa. Ei tajuta, että se kasvaa ja maksaa. Suomeksi vie tajuttomat määrät aikaa ja rahaa. 

Mehän juuri tajuamme, kuinka paljon aikaa ja rahaa menee. Kasvatamme veronmaksajia, jotta muut voi sitten elellä tuilla. eri

Vierailija
57/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä uudistus, suurimmalle osalle perheitä. Lisäksi lapsilisää jatkettaisiin vuodella, eli silloin kun menot ovat suurimmat.

Kyllä,teinien menot ovat ihan muuta kuin pikkulasten ja vauvojen,kokemuksella kerron.

Vierailija
58/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyys halutaan laskuun.

Pentutehtailu halutaan kuriin.

Isot lapsiperheet on muutenkin yhteiskunnan elättejä, ja sitä ei poissulje se, että joku käy jopa töissä.

Kyllä se on niin, että isot perheet tekevät muiden puolesta aivan helvetisti työtä ja uhraavat samalla omaa hyvinvointia.

 

Kuusilapsinen perhe parantaa huoltosuhdetta kahdenkymmenen aikajänteellä niin paljon, että kaksi muuta pariskuntaa saa Dinkkuilla ja nauttia ravintolaillallisista rauhassa.

Vierailija
59/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyys halutaan laskuun.

Pentutehtailu halutaan kuriin.

Isot lapsiperheet on muutenkin yhteiskunnan elättejä, ja sitä ei poissulje se, että joku käy jopa töissä.

Montako lasta on iso perhe?  Meillä neljä jo aikuista ja kolmelle puoliso oli kotihoidon tuella eikä muita ylimääräistä ole kuitattu.  Ei edes opiskeluaikana mitään asumistukia ja jokainen heistä meni suoraan töihin amiskasta.

Nykymittarilla 3-lasta on suurperhe.

Vierailija
60/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orpopurra vihaa lapsiperheitä, johan ne vei lapsikorotukset.

Syntyvyys nousee varmasti🤣

Loppuu pian veromaksajatkin, onnea Suomi vuonna 2040==>

Niin no, onko nämä tukien perään itkijät kovin hyviä veronmaksajia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi