Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Hallitus aikoo leikata lapsilisiä

Vierailija
11.05.2026 |

https://yle.fi/a/74-20225054

 

Jatkossa saisi jokaisesta lapsesta 100 euroa kuukaudessa kun nyt on näin.

"Ensimmäisestä lapsesta maksetaan 94,88 euroa kuukaudessa. Toisesta maksetaan 104,84 euroa, kolmannesta 133,79 euroa, neljännestä 173,24 euroa ja siitä eteenpäin 192,69 euroa"

 

 

Kommentit (262)

Vierailija
21/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät tulisi poistaa kokonaan yli 25000€ vuodessa tienaavilta kotitalouksilta.

Siis kahden vanhemman tulot, yht. 25 000 e brutto? Eihän tuolla elätä aikuiset edes itseänsä.

Vierailija
22/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan tuo satanen per lapsi on ihan ok. Se vaan todennäköisesti lisää pienituloisuutta ja ohjaa taas kohti muuta sosiaaliluukkua, jonne on kvoaa vauhtia työnnetty muitakin heikossa taloudellisessa asemassa olevia. Oravanpyörä keksitty, koska kohta ne sosiaaliluukun menot on jo niin suuria, että sieltä leikataan lisää, ja taas ollaan heikomassa ja heikommassa asemassa. Se, että keksitään luukulle eri nimiä ei kyllä mitään oikeita säästöjä tuo, eikä edes se, että kriteereitä muissa tuissa tiukennetaan.

Itse olen haaveillut toisesta lapsesta, mutta taitaa jäädä yhteen. Jos tässä jää yksin lapsien kanssa mistä tahansa syystä, niin aika heikkoon asemaan joutuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ensimmäisestä lapsesta maksetaan 94,88 euroa kuukaudessa ja toisesta maksetaan enemmän 104,84 euroa. Tuo toinenhan voi käyttää 1. lapselle ostettuja vaunuja, sänkyjä, vaatteita. leluja ym.

Vierailija
24/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes!!!!!  Aina ihmetellyt kun ekasta saa ihan vähn ja isommasta määrästä jopa tuhansia. Tämä on juuri oikea ja odotettu päätös!

Vierailija
25/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin! Tuo on aivan älytön systeemi koska se houkuttelee nykymuodossaan "pentutehtailuun". Sinällään siitä voisi luopua vaikka kokonaan, mutta vielä parempi olisi kun se uudistettaisiin niin että lapsilisää olisi mahdollista saada vain kolmesta lapsesta ja ekasta saisi eniten. Tosin tuokin käy että kaikista saa saman summan, mutta lapsilisää ei maksettaisi kuin siitä max kolmesta.

Ei ole yhteiskunnan tehtävä rahoittaa näiden, yleensä uskontonsa varjolla holtittomasti lisääntyvien elämää.

"Pentutehtailu" ei ole kannattavaa nytkään. Jos ensimmäisen lapsen vuosittaiset kustannukset ovat vaikkapa 10 000EUR ja lapsilisä 1 200EUR, niin paljon on miinuksella. Jos toisen kohdalla lisäkustannus on "vain" 8 000EUR ja lapsilisä nykyisin vähän isompi kuin ensimmäisestä, niin taloudellisesti sitä on entistä tiukemmalla vaikka tuki on vähän isompi. Tämä on siis syy, miksi nykyään tuki kasvaa lapsiluvun kasvaessa vaikka kustannus per lapsi ei kasva lineaarisesti.

Minulla on viisi lasta ja kyllä toisen jälkeen täytyi pitää 9 vuotta väliä koska rahat eivät riittäneet siinä vaiheessa kolmanteen nykytuinkaan. Näin vaikka molemmat vanhemmat olivat töissä. Nyt lapsilisää saa enää kaksi, vaikka kolmaskin asuu kotona ja opiskelee. Kustannus tästä kolmannesta on tosi kova, koska syö enemmän kuin alle 17-v, vaatekulut eivät ole sen pienemmän ja täällä maaseudulla tarvitaan autokortti ja liikkuminen maksaa. Veikkaan, että hänen kustannus on nyt enemmän kuin tuo 10 000EUR ja lapsilisä on 0 EUR. Eli tänä vuonna menee häneen noin 8 vuoden lapsilisät. Tervetulos "pentutehtailemaan" jos kuvittelette tämän olevan ilmaista!

Ja jos käyhillä, eikä pian keskituloisillakaan ole varaa hankkia lapsia, parhaiten toimeentuleva 1 %, sekö jatkossa synnyttää lapset vai tuodaanko uudet sukupolvet muualta?

Vierailija
26/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät tulisi poistaa kokonaan yli 25000€ vuodessa tienaavilta kotitalouksilta.

Nimenomaan, lapsilisä vain pirttiviljelijöille.  Ei töissä kävijöille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan miten vain, ap, mutta asiasta päättää eduskunta.

Vierailija
28/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.-3. lapset menee tavallisella aut0lla. 4. lapsen kohdalla pitää ostaa tila-auto. Siinä pitäisi olla korkeampi korotus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan miten vain, ap, mutta asiasta päättää eduskunta.

Hallituksella on enemmistö.

Vierailija
30/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät tulisi poistaa kokonaan yli 25000€ vuodessa tienaavilta kotitalouksilta.

Ja entistä kannattamattomampaa olisi tehdä töitä. Suomi nousuun kotona makaamalla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin! Tuo on aivan älytön systeemi koska se houkuttelee nykymuodossaan "pentutehtailuun". Sinällään siitä voisi luopua vaikka kokonaan, mutta vielä parempi olisi kun se uudistettaisiin niin että lapsilisää olisi mahdollista saada vain kolmesta lapsesta ja ekasta saisi eniten. Tosin tuokin käy että kaikista saa saman summan, mutta lapsilisää ei maksettaisi kuin siitä max kolmesta.

Ei ole yhteiskunnan tehtävä rahoittaa näiden, yleensä uskontonsa varjolla holtittomasti lisääntyvien elämää.

Kaikkien tulisi hankkia neljä lasta 

Yksi isälle, yksi äidille, yksi Isänmaalle ja vielä yksi varalle.

Vierailija
32/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyys halutaan laskuun.

Pentutehtailu halutaan kuriin.

Isot lapsiperheet on muutenkin yhteiskunnan elättejä, ja sitä ei poissulje se, että joku käy jopa töissä.

Montako lasta on iso perhe?  Meillä neljä jo aikuista ja kolmelle puoliso oli kotihoidon tuella eikä muita ylimääräistä ole kuitattu.  Ei edes opiskeluaikana mitään asumistukia ja jokainen heistä meni suoraan töihin amiskasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyys halutaan laskuun.

Hmm, kantasuomalainen ei juuri tee hyvin monta lasta...

Vierailija
34/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Suomesta todellakaan löydy tärkeämpiä asioita kuin lapsilisien täysin tarpeeton hienosäätö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina unohdetaan, että ei se lapsilisä ole mitään törsäilyrahaa. Lapsi aiheuttaa menoja paljon enemmän kuussa kuin mitä lapsilisää saa.

Vierailija
36/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuisi näin yhden vanhemman perheeseemme aika kovasti, jos yksinhuoltajakorotuksista luovutaan. Kahden lapsen perheessä lapsilisät tippuisivat n. 150e/kk. Kaikki me yhden vanhemman perheelliset emme saa elatustukea tai muita tukia, joissa tuota kompensoitaisiin, vaan tienaamme sen verran, että jäämme kaikkien tukirajojen yläpuolelle. Silti maksamme yksillä tuloilla lapsiperheen kotia ym.  

Vierailija
37/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä uudistus. Loppuisi se lapsista haaveilu ainakin tavan duunariperheillä, jotka muutenkin elelee osittain isovanhempien kustannuksilla. On velkaa niin paljon, etteivät sitä itsekään ymmärrä.

Vierailija
38/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomesta todellakaan löydy tärkeämpiä asioita kuin lapsilisien täysin tarpeeton hienosäätö?

Lapsilisät harkinnanvaraisiksi.

Vierailija
39/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina unohdetaan, että ei se lapsilisä ole mitään törsäilyrahaa. Lapsi aiheuttaa menoja paljon enemmän kuussa kuin mitä lapsilisää saa.

Näin se on, mutta osa haluaa luulla että lapset olisi jollekin bisnes. VM on tiedot kaikkien Suomalaisten verotettavista tuloista sekä tieto lapsista. He voisivat laskea ja julkaista millainen bisnes lapsen saanti on. Eivät julkaise. Ehkä tilasto karkottaisi viimeisetkin lapsia tekevät? Omasta taloudestani näen, kuinka aina lapsen saamisen jälkeen menot ovat kasvaneet enemmän kuin tulot. Ilman lapsia olisin varmasti paljon rikkaampi taloudellisessa mielessä. Tosin en mennyt naimisiin talous etunenässä vaan perhe toiveissa. Sen sain, mutta samalla on pakko luopua jostain muusta. Surkeinta on kuitenkin niillä, jotka joutuvat luopumaan perheestä koska ei ole vara luopua muusta.

Vierailija
40/262 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomesta todellakaan löydy tärkeämpiä asioita kuin lapsilisien täysin tarpeeton hienosäätö?

Missä kohtaa on se iso kakku, jonka voisi saksia ilman merkittäviä haittoja?

Sanoisin että menopuolella on paljon keskisuuria kakkuja joiden poistamisen ainoa haittapuoli olisi entisen saajan paha mieli, esim. lapsilisä joka on joka tavalla vanhanaikainen ja menneeseen jämähtänyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi