YLE: Hallitus aikoo leikata lapsilisiä
Jatkossa saisi jokaisesta lapsesta 100 euroa kuukaudessa kun nyt on näin.
"Ensimmäisestä lapsesta maksetaan 94,88 euroa kuukaudessa. Toisesta maksetaan 104,84 euroa, kolmannesta 133,79 euroa, neljännestä 173,24 euroa ja siitä eteenpäin 192,69 euroa"
Kommentit (262)
Lapsilisä pitäisi olla samanlainen kuin asumistuki, eli vain köyhimmille kyseinen etuus.
Vierailija kirjoitti:
Siis että mitä kävisi yksinhuoltajakorotukselle? Minä esimerkiksi en saa elatustukea lapsen isältä enkä edes Kelaltakaan (liian spesifiä kertoa syy, mutta siihen liittyy turvallisuus). Eli se lähtisi pois kokonaan? En saa muita tukia ja yritän elää pienellä palkallamme, joten kyllä tuo yh-korotuksen poistuminen olisi iso tiputus tuloissa :(
Tuo uudistus iskee kovien juuri yhden huoltajan perheisiin. Eli taas se, joka lapsilisiä eniten tarvitsee, menettää eniten. Ja ne jotka ei tarvitse saavat melkein saman kuin ennenkin. Varsinkin, koska se jatkuisi 18v asti. Yksi lisävuosi rikkaille. Köyhille yksi lisävuosi, jolloin lapsi ei saa muita tukia.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä pitäisi olla samanlainen kuin asumistuki, eli vain köyhimmille kyseinen etuus.
Uskokaa jo. Lapsilisä on kompensaatio lapsettomien ja lapsellisen välillä. Sen perusta pitää muuttaa, jos siitä tehdään köyhäintuki. Jos se siirretään verotukseen, niin silloin taas rikkaat saa enemmän.
Lapsilisä ei ole tuki köyhälle, vaan kompensaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis että mitä kävisi yksinhuoltajakorotukselle? Minä esimerkiksi en saa elatustukea lapsen isältä enkä edes Kelaltakaan (liian spesifiä kertoa syy, mutta siihen liittyy turvallisuus). Eli se lähtisi pois kokonaan? En saa muita tukia ja yritän elää pienellä palkallamme, joten kyllä tuo yh-korotuksen poistuminen olisi iso tiputus tuloissa :(
Tuo uudistus iskee kovien juuri yhden huoltajan perheisiin. Eli taas se, joka lapsilisiä eniten tarvitsee, menettää eniten. Ja ne jotka ei tarvitse saavat melkein saman kuin ennenkin. Varsinkin, koska se jatkuisi 18v asti. Yksi lisävuosi rikkaille. Köyhille yksi lisävuosi, jolloin lapsi ei saa muita tukia.
Hallituksen mukaan yksinhuoltajakorotus n.75€/kk/lapsi siirretää korotettuun elatusmaksuihin ja ne olisivat suoraan ulosottokelpoisia. Voi vain kuvitella persumiesten ulinan, kun elarit neusevat ja joutuvat elättämään lapsiaan. Kahden lapsen etävanhemmalla elatusmakst nosisi n. 150 €/,kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis että mitä kävisi yksinhuoltajakorotukselle? Minä esimerkiksi en saa elatustukea lapsen isältä enkä edes Kelaltakaan (liian spesifiä kertoa syy, mutta siihen liittyy turvallisuus). Eli se lähtisi pois kokonaan? En saa muita tukia ja yritän elää pienellä palkallamme, joten kyllä tuo yh-korotuksen poistuminen olisi iso tiputus tuloissa :(
Tuo uudistus iskee kovien juuri yhden huoltajan perheisiin. Eli taas se, joka lapsilisiä eniten tarvitsee, menettää eniten. Ja ne jotka ei tarvitse saavat melkein saman kuin ennenkin. Varsinkin, koska se jatkuisi 18v asti. Yksi lisävuosi rikkaille. Köyhille yksi lisävuosi, jolloin lapsi ei saa muita tukia.
Hallituksen mukaan yksinhuoltajakorotus n.75€/kk/lapsi siirretää korotettuun elatusmaksuihin ja ne olisivat suoraan ulosottokelpoisia. Voi vain kuvitella persumiesten ulinan, kun elarit neusevat ja joutuvat elättämään lapsiaan. Kahden lapsen etävanhemmalla elatusmakst nosisi n. 150 €/,kk.
Mutta nousisiko Kelan maksama elatustuki saman verran? Epäilen!
Vierailija kirjoitti:
tämä mahdollistaa paremmin automatisoinnin kun etuus on kaikista lapsista samansuuruinen.
:D
Kylläpä meillä on osaavia IT-ammattilaisia, jos tuollaisen pikkuasian automatisointi on noin vaikeaa heille.
Tehkää vauvoja ja huutakaa niille MENE TÖIHIN!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä pitäisi olla samanlainen kuin asumistuki, eli vain köyhimmille kyseinen etuus.
Uskokaa jo. Lapsilisä on kompensaatio lapsettomien ja lapsellisen välillä. Sen perusta pitää muuttaa, jos siitä tehdään köyhäintuki. Jos se siirretään verotukseen, niin silloin taas rikkaat saa enemmän.
Lapsilisä ei ole tuki köyhälle, vaan kompensaatio.
Miksi rikas lapsiperhe tarvitsee kompensaatiota köyhältä sinkulta?
Hyvä ja oikeudenmukainen uudistus! Olenkin miettinyt että millä logiikalla niistä myöhemmistä lapsista maksetaan tuplat.. noh varmaan uskovaisten lobbaama juttu.
Runsas lisääntyminen maailmassa jossa ehkäisy on keksitty on itsekäs teko joka tulee kustantaa perheen omalla työnteolla ja varoilla. Iso perhe on luksusta johon taviksella harvoin varaa.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä ole halunnut lapsia, mutta koko ajan siitä tulee vastenmielisempi vaihtoehto. Jollakin jolla päätös lasten hankkimisesta on kiinni ihan siitä, riittäisikö rahat, varmasti jää lapset tekemättä
Minkä sille voi kun on sattunut syntymään maahan, jossa avoimesti vihataan lapsia. Ja ihmisiä yleensä.
Kuinkahan mpni hyvätuloisista ei edes ole hakenut lapsilisiä?
Ihan turha tuki, joka joutaa poistaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan mpni hyvätuloisista ei edes ole hakenut lapsilisiä?
Tuskin yksikään on jättänyt tuota mahdollisuutta käyttämättä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis että mitä kävisi yksinhuoltajakorotukselle? Minä esimerkiksi en saa elatustukea lapsen isältä enkä edes Kelaltakaan (liian spesifiä kertoa syy, mutta siihen liittyy turvallisuus). Eli se lähtisi pois kokonaan? En saa muita tukia ja yritän elää pienellä palkallamme, joten kyllä tuo yh-korotuksen poistuminen olisi iso tiputus tuloissa :(
Tuo uudistus iskee kovien juuri yhden huoltajan perheisiin. Eli taas se, joka lapsilisiä eniten tarvitsee, menettää eniten. Ja ne jotka ei tarvitse saavat melkein saman kuin ennenkin. Varsinkin, koska se jatkuisi 18v asti. Yksi lisävuosi rikkaille. Köyhille yksi lisävuosi, jolloin lapsi ei saa muita tukia.
Hallituksen mukaan yksinhuoltajakorotus n.75€/kk/lapsi siirretää korotettuun elatusmaksuihin ja ne olisivat suoraan ulosottokelpoisia. Voi vain kuvitella persumiesten ulinan, kun elarit neusevat ja joutuvat elättämään lapsiaan. Kahden lapsen etävanhemmalla elatusmakst nosisi n. 150 €/,kk.
Tämähän koskee sitten vain niitä, yh-korotuksen saajia, jotka saavat elatustuen Kelasta. Veikkaanpa, että suurin osa yh-korotuksen saajista saa elarinsa toisen vanhemman kanssa tehdyn sopimuksen perusteella toiselta vanhemmalta, jolloin tuo ei siirry mitenkään elatusmaksuihin. Se siis vain yksinkertaisesti poistuu. Kuitenkin eroperheissä on monesti tuplana asumiskulut verrattuna ydinperheisiin, jos molemmilla on sellainen asunto, mihin lapsetkin mahtuu, ja lapsille tarvikkeita jne. hankitaan molempiin koteihin, eli monet asiat tuplana. Siinä mielessä monissa eroperheissä voi tuo 75e/kk/lapsi olla ollutkin ihan merkittävä lisä elintason säilyttämiseksi eron jälkeen.
Ideahan lapsilisässä ei edelleenkään ole mikään köyhäinavustus, vaan korjata lapsen tehneen asemaa verrattuna lapsettomiin. Samasta työstä saa kuitenkin saman verran palkkaa, elätti sillä sitten itsensä tai itsensä ja vaikka kaksi lasta. Lapsilisä vain vähän helpottaa tuota eroa lapsettomiin, jotta lasten hankinta ei rokottaisi elintasoa niin pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä pitäisi olla samanlainen kuin asumistuki, eli vain köyhimmille kyseinen etuus.
Uskokaa jo. Lapsilisä on kompensaatio lapsettomien ja lapsellisen välillä. Sen perusta pitää muuttaa, jos siitä tehdään köyhäintuki. Jos se siirretään verotukseen, niin silloin taas rikkaat saa enemmän.
Lapsilisä ei ole tuki köyhälle, vaan kompensaatio.
Miksi rikas lapsiperhe tarvitsee kompensaatiota köyhältä sinkulta?
Tiedätkö yhtään sivistysvaltiota missä ei makseta lapsilisiä? Suomessa ne ovat pienet, reilut 100€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ja oikeudenmukainen uudistus! Olenkin miettinyt että millä logiikalla niistä myöhemmistä lapsista maksetaan tuplat.. noh varmaan uskovaisten lobbaama juttu.
Runsas lisääntyminen maailmassa jossa ehkäisy on keksitty on itsekäs teko joka tulee kustantaa perheen omalla työnteolla ja varoilla. Iso perhe on luksusta johon taviksella harvoin varaa.
Joo, se on ollut todella epäloogista, että ensimmäisestä saa vähinten rahaa. Todellisuudessahan se ensimmäinen lapsi maksaa kaikista eniten, koska silloin pitää hommata kaikki tarvikkeet, vaatteet jne., kun mitään lapsiin liittyvää ei löydy huushollista ennestään. Seuraavat lapset sitten kuskataan samoissa, jo esikoiselle hankituissa rattaissa, istuu jo esikoiselle hankitussa syöttötuolissa, käyttää isompien sisarusten vanhoja vaatteita ja isommalle sisarukselle hankittuja suksia ja polkupyörää jne. Eli ainoastaan esikoisen kohdalla on suuret kulut, ja sen jälkeen muut tulee paljon halvemmaksi.
On siis täysin epäloogista maksaa enemmän seuraavista lapsista ja vähiten esikoisen kohdalla, jolloin kaikki pitää hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä pitäisi olla samanlainen kuin asumistuki, eli vain köyhimmille kyseinen etuus.
Uskokaa jo. Lapsilisä on kompensaatio lapsettomien ja lapsellisen välillä. Sen perusta pitää muuttaa, jos siitä tehdään köyhäintuki. Jos se siirretään verotukseen, niin silloin taas rikkaat saa enemmän.
Lapsilisä ei ole tuki köyhälle, vaan kompensaatio.
Miksi rikas lapsiperhe tarvitsee kompensaatiota köyhältä sinkulta?
Tiedätkö yhtään sivistysvaltiota missä ei makseta lapsilisiä? Suomessa ne ovat pienet, reilut 100€/kk.
Lisäksi Suomessa tuon maksaminen loppuu kun täyttää 18v, jolloin on vielä jäljellä kolmas vuosiluokka lukiota/amista, jolloin lapsi harvemmin vielä itse tienaa mitään. Esim. Saksassa lapsilisää maksetaan tyyliin 25v asti ja summakin on suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osuisi näin yhden vanhemman perheeseemme aika kovasti, jos yksinhuoltajakorotuksista luovutaan. Kahden lapsen perheessä lapsilisät tippuisivat n. 150e/kk. Kaikki me yhden vanhemman perheelliset emme saa elatustukea tai muita tukia, joissa tuota kompensoitaisiin, vaan tienaamme sen verran, että jäämme kaikkien tukirajojen yläpuolelle. Silti maksamme yksillä tuloilla lapsiperheen kotia ym.
Miksi yhteiskunnan, eli muiden pitäisi maksaa sinun henkilökohtaisia arvovalintoja? Peruskoulussa opetetaan ihan perusmatematiikkaa, jolla tulisi osata laskea selviääkö yksin lapsen kuluista, kun elämässä ei ole ennustettavuutta. Naisilla on helposti aika ruusunpunainen kuva siitä, mitä lasten hankinta oikeasti on. Kun vauvakuumeillaan, ajatellaan vaan sitä ihanaa pientä nyyttiä kainalossa. Ei tajuta, että se kasvaa ja maksaa. Suomeksi vie tajuttomat määrät aikaa ja rahaa.
Ero ei ollut minun valintani saati oma arvovalintani. Yhteiskunta ei ole maksanut minulle elatustukea, asumistukea, toimeentulotukea tai mitään muutakaan tukea lapsilisien lisäksi. Lapsiperheen asuminen ym. on silti hoidettava yksillä tuloilla, ja menot ovat suhteessa isommat yksiin tuloihin nähden kuin olisivat olleet kaksilla tuloilla. Pieni kompensaatio lapsilisissä yksinhuoltajille on ihan yleinen eurooppalainen linja.
Elätä vaikka 3-4 ihmistä yhden ihmisen tuloilla. Maksa veroja kuin elättäisit vain itseäsi.
Saa lapsilisää -> yhteiskunta maksaa. Kuinka perseestä joidenkin logiikka on. En ymmärrä.
Koskee siis tuota aiempaa kommenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä pitäisi olla samanlainen kuin asumistuki, eli vain köyhimmille kyseinen etuus.
Uskokaa jo. Lapsilisä on kompensaatio lapsettomien ja lapsellisen välillä. Sen perusta pitää muuttaa, jos siitä tehdään köyhäintuki. Jos se siirretään verotukseen, niin silloin taas rikkaat saa enemmän.
Lapsilisä ei ole tuki köyhälle, vaan kompensaatio.
Miksi rikas lapsiperhe tarvitsee kompensaatiota köyhältä sinkulta?
Tiedätkö yhtään sivistysvaltiota missä ei makseta lapsilisiä? Suomessa ne ovat pienet, reilut 100€/kk.
Lisäksi Suomessa tuon maksaminen loppuu kun täyttää 18v, jolloin on vielä jäljellä kolmas vuosiluokka lukiota/amista, jolloin lapsi harvemmin vielä itse tienaa mitään. Esim. Saksassa lapsilisää maksetaan tyyliin 25v asti ja summakin on suurempi.
Ei, vaan tällä hetkellä maksaminen loppuu kun täyttää 17 v. Ehdotetussa uudistuksessa olisi 18 v.
En ikinä ole halunnut lapsia, mutta koko ajan siitä tulee vastenmielisempi vaihtoehto. Jollakin jolla päätös lasten hankkimisesta on kiinni ihan siitä, riittäisikö rahat, varmasti jää lapset tekemättä