YLE: Hallitus aikoo leikata lapsilisiä
Jatkossa saisi jokaisesta lapsesta 100 euroa kuukaudessa kun nyt on näin.
"Ensimmäisestä lapsesta maksetaan 94,88 euroa kuukaudessa. Toisesta maksetaan 104,84 euroa, kolmannesta 133,79 euroa, neljännestä 173,24 euroa ja siitä eteenpäin 192,69 euroa"
Kommentit (262)
Eduskuntaan ei saa enää jatkossa ottaa avustajaksi sukulaista. Sama voisi tulla valtion työpaikkoihin. Ei sukulaisia töihin.
Mun täytyy nyt kyllä ihmetellä, olen tahattomasti lapseton, joten ei ole tarvinnut koskaan näitä miettiä edes. Mutta miten voi olla mahdollista, että ensimmäisestä saa vähiten? Senhän pitäisi mennä ihan päinvastoin. Kun sille ekalla tarvii hankkia vaunuista alkaen kaikkea, joita voi seuraavalla/ seuraavillakin käyttää. Hölmöä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. No tää ois kyllä viimenen niitti mun työssäkäynnille, pienen palkan ja lapsilisien sijasta just saman sais toimeentulotukena.
Enkä usko että oon ainoa siinä rajoilla joka miettii jo nyt työssäkäynnin kannattavuutta.
Yksinhuoltajista 95% on naisia.
Hoitakaa sit ite vanhuksenne.
T.yh 2lasta eli -150eur tuloihin tulisi
Huomaa että sulla ei ole mitään käsitystä työttömän saamista tuista kun päästät tuollaista suustasi. Ei, kukaan ei mieti jäävänsä työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät tulisi poistaa kokonaan yli 25000€ vuodessa tienaavilta kotitalouksilta.
Maahantulijoita ilmeisesti haluat uusien kotimaisen veronmaksajien sijaan? Sen voisi kyllä kertoa myös suoraan ilman tällaista kiertoilmausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät tulisi poistaa kokonaan yli 25000€ vuodessa tienaavilta kotitalouksilta.
Maahantulijoita ilmeisesti haluat uusien kotimaisen veronmaksajien sijaan? Sen voisi kyllä kertoa myös suoraan ilman tällaista kiertoilmausta.
Sä vetelet viivoja kahden asian välille täysin kritiikittä.
Vaikka sä synnyttäisit 12 lasta 12 vuoteen kuluttamaan verovaroja, se ei vaikuttaisi ulkomaalaisten määrään mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät tulisi poistaa kokonaan yli 25000€ vuodessa tienaavilta kotitalouksilta.
Maahantulijoita ilmeisesti haluat uusien kotimaisen veronmaksajien sijaan? Sen voisi kyllä kertoa myös suoraan ilman tällaista kiertoilmausta.
Sä vetelet viivoja kahden asian välille täysin kritiikittä.
Vaikka sä synnyttäisit 12 lasta 12 vuoteen kuluttamaan verovaroja, se ei vaikuttaisi ulkomaalaisten määrään mitenkään.
Nimenomaan kuluttamaan verovaroja! Lapsiperheet on eniten saamapuolella yhteisestä potista ja silti osa kehtaa ratsastaa jollain kyllä nämä lapset 30-40 vuoden sisään varmasti hetken tuottaa ennenkuin lisääntyvät-mantraansa.
Nuo Kelan jakelemat pikkurahat ei vaikuta syntyvyyteen millään tavalla, asia olisi eri jos lapsista koituvat kulut katettaisiin täysin valtion rahoilla. Lasten teko ja elatus maksaa roimasti enemmän kuin satasen per kuukausi. Kokoomuslaisten ja hyväosaisten hommaa jo nyt.
t.köyhä
Ei tämä lapsilisämuutos kannusta ainakaan ihmisiä lisääntymään ja aiheuttaa lisää kurjuutta niissä perheissä missä sitä on jo ennestäänkin. Kuuluuko yhdenkään lapsen kärsiä aikuisten ihmisten huonoista päätöksistä? Kyllä tämä meidän hallitus pitäisi mennä vaihtoon ja mahdollisimman nopeasti ennen kuin ovat nyhtäneet kansalta kaiken mitä irti saavat. Ei tällainen leikkauspolitiikka ainakaan lisää toivottua ihmisten kulutusta ja sitä myöten Suomen talouskasvua vaan sillä on ihan päin vastainen vaikutus mistä kertovat karua todellisuutta Suomessa lähiaikoina nurin menneiden yritysten määrätkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä lapsilisämuutos kannusta ainakaan ihmisiä lisääntymään ja aiheuttaa lisää kurjuutta niissä perheissä missä sitä on jo ennestäänkin. Kuuluuko yhdenkään lapsen kärsiä aikuisten ihmisten huonoista päätöksistä? Kyllä tämä meidän hallitus pitäisi mennä vaihtoon ja mahdollisimman nopeasti ennen kuin ovat nyhtäneet kansalta kaiken mitä irti saavat. Ei tällainen leikkauspolitiikka ainakaan lisää toivottua ihmisten kulutusta ja sitä myöten Suomen talouskasvua vaan sillä on ihan päin vastainen vaikutus mistä kertovat karua todellisuutta Suomessa lähiaikoina nurin menneiden yritysten määrätkin.
Tämä on ensimmäinen järkevä leikkaus tähän asti, harmi vain ettei tuota uskallettu poistaa kokonaan.
Meillä on köyhiä, lähinnä työttömiä, ihan sairas määrä ja saamme huomautuksia heidän vuokseen ihmisoikeustuomioistuimelta jatkuvasti. Heidän tukiaan tulisi nostaa reilusti ja järkevöittää ja lapsilisä on ainoa täysin turha tuki siirrettäväksi heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät tulisi poistaa kokonaan yli 25000€ vuodessa tienaavilta kotitalouksilta.
Maahantulijoita ilmeisesti haluat uusien kotimaisen veronmaksajien sijaan? Sen voisi kyllä kertoa myös suoraan ilman tällaista kiertoilmausta.
Sä vetelet viivoja kahden asian välille täysin kritiikittä.
Vaikka sä synnyttäisit 12 lasta 12 vuoteen kuluttamaan verovaroja, se ei vaikuttaisi ulkomaalaisten määrään mitenkään.Nimenomaan kuluttamaan verovaroja! Lapsiperheet on eniten saamapuolella yhteisestä potista ja silti osa kehtaa ratsastaa jollain kyllä nämä lapset 30-40 vuoden sisään varmasti hetken tuottaa ennenkuin lisääntyvät-mantraansa.
Ei todellakaan saa. Jos sun puoliso irtisanotaan töistä niin se saa pelkän 595 yleistuen. Ei tule mitään asumistukia eikä tt-tukea, koska se toinen puoliso saa palkkaa. Eikä sen palkan tarvitse olla iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät tulisi poistaa kokonaan yli 25000€ vuodessa tienaavilta kotitalouksilta.
Maahantulijoita ilmeisesti haluat uusien kotimaisen veronmaksajien sijaan? Sen voisi kyllä kertoa myös suoraan ilman tällaista kiertoilmausta.
Sä vetelet viivoja kahden asian välille täysin kritiikittä.
Vaikka sä synnyttäisit 12 lasta 12 vuoteen kuluttamaan verovaroja, se ei vaikuttaisi ulkomaalaisten määrään mitenkään.Nimenomaan kuluttamaan verovaroja! Lapsiperheet on eniten saamapuolella yhteisestä potista ja silti osa kehtaa ratsastaa jollain kyllä nämä lapset 30-40 vuoden sisään varmasti hetken tuottaa ennenkuin lisääntyvät-mantraansa.
Ei todellakaan saa. Jos sun puoliso irtisanotaan töistä niin se saa pelkän 595 yleistuen. Ei tule mitään asumistukia eikä tt-tukea, koska se toinen puoliso saa palkkaa. Eikä sen palkan tarvitse olla iso.
Niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät tulisi poistaa kokonaan yli 25000€ vuodessa tienaavilta kotitalouksilta.
Maahantulijoita ilmeisesti haluat uusien kotimaisen veronmaksajien sijaan? Sen voisi kyllä kertoa myös suoraan ilman tällaista kiertoilmausta.
Sä vetelet viivoja kahden asian välille täysin kritiikittä.
Vaikka sä synnyttäisit 12 lasta 12 vuoteen kuluttamaan verovaroja, se ei vaikuttaisi ulkomaalaisten määrään mitenkään.Nimenomaan kuluttamaan verovaroja! Lapsiperheet on eniten saamapuolella yhteisestä potista ja silti osa kehtaa ratsastaa jollain kyllä nämä lapset 30-40 vuoden sisään varmasti hetken tuottaa ennenkuin lisääntyvät-mantraansa.
Ei todellakaan saa. Jos sun puoliso irtisanotaan töistä niin se saa pelkän 595 yleistuen. Ei tule mitään asumistukia eikä tt-tukea, koska se toinen puoliso saa palkkaa. Eikä sen palkan tarvitse olla iso.
Ei todellakaan saa mitä?
Tosi hyvä ja odotettu uudistus. Kaikki lapset ovat saman arvoisia, joten kaikille kuuluu sama summa. Tässä taloudellisessa tilanteessa joudutaan varmaan vielä pienentämään tätä summaa 100 €urosta esim. 70-80 €uroon/kk. Kaikkein paras olisi, että vain 3 ensimmäisestä lapsesta maksettaisiin lapsilisää, loput pitäisi tehdä omalla kustannuksella. Ei ole mitään järkeä tukea ns. pentutehtailua. Liikaa lapsia ei tarvita, koska tekoäly ja automaatio vähentävät työpaikkoja tulevaisuudessa. Ei Suomella ole varaa elättää satojatuhansia työttömiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Syntyvyys vähenee. Suomessa loppuu lähivuosina puolet peruskouluista. Osalle paikkakunnista ei jää yhtään koulua."
Ja asia korjataan tietenkin raahaamalla paikalle kiinalaisia ja intialaisia "opiskelijoita"
Hieno oli Joensuunkin koulutusmainos, kuvassa pelkästään eri k.maalaisia eikä suomalaisia.
Kyllä. Näin pystytään tarjoamaan myös suomalaisille lapsille koulu. Sama varhaiskasvatuksessa ja päivähludossa.
Esim. Ilomantsin lukiossa aloitti viime syksynä YKSI oppilas. Ja seuraava lhin koulu on reilun 100 km päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Syntyvyys vähenee. Suomessa loppuu lähivuosina puolet peruskouluista. Osalle paikkakunnista ei jää yhtään koulua."
Ja asia korjataan tietenkin raahaamalla paikalle kiinalaisia ja intialaisia "opiskelijoita"
Hieno oli Joensuunkin koulutusmainos, kuvassa pelkästään eri k.maalaisia eikä suomalaisia.
Kyllä. Näin pystytään tarjoamaan myös suomalaisille lapsille koulu. Sama varhaiskasvatuksessa ja päivähludossa.
Esim. Ilomantsin lukiossa aloitti viime syksynä YKSI oppilas. Ja seuraava lhin koulu on reilun 100 km päässä.
Ilomantsin lukion rehtori muisteli haastattelussa että hänen aloittaessaan oli lukiossa opiskelijoita 120! Joten väärä vetoomus tuo että ulkkareiden avulla plaa plaa, kun pitäisi miettiä missä on mennyt pieleen kun asiat on näin kovin muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät tulisi poistaa kokonaan yli 25000€ vuodessa tienaavilta kotitalouksilta.
Maahantulijoita ilmeisesti haluat uusien kotimaisen veronmaksajien sijaan? Sen voisi kyllä kertoa myös suoraan ilman tällaista kiertoilmausta.
Orpon ja Purran hallituksen aikana yhä useampi ulkomaalainen on saanut Suomen kansalaisuuden, kuin koskaan aikaisemmin Suomen historiassa, vaikka Persut esittvät maah anmuutto vastaisuutta, silti rajat vuotavat kuin seula ja m aahanmuuttajia tulee ennätysmäärä ja nyt heille jaetaan Suomen kansalaisuuksia. Missä se nyt Persujen maahanm uuttovastaisus?
Vierailija kirjoitti:
ekasta lapsesta pitäisi saaha enemmän koska silloin on eniten kuluja.
Eniten kuluja?
Salli mun nauraa. Eka lapsi ei laita uusiksi asuntoa ja autoa.
Näkee kyllä hyvin, miten todellisuudesta vieraantunutta porukkaa täällä on, kun kuvittelee, että lasten vaatteet, istuimet ja lelut ym. Tarvikkeet ovat isoja kuluja.
Isot kulut alkaa siinä vaiheessa, kun asuntoon pitää saada tilaa. Siinä vaiheessa ei enää tonnit tai kymppitonnitkaan riitä. Ja vuokrassakin puhutaan useidta satasista kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvä ja odotettu uudistus. Kaikki lapset ovat saman arvoisia, joten kaikille kuuluu sama summa. Tässä taloudellisessa tilanteessa joudutaan varmaan vielä pienentämään tätä summaa 100 €urosta esim. 70-80 €uroon/kk. Kaikkein paras olisi, että vain 3 ensimmäisestä lapsesta maksettaisiin lapsilisää, loput pitäisi tehdä omalla kustannuksella. Ei ole mitään järkeä tukea ns. pentutehtailua. Liikaa lapsia ei tarvita, koska tekoäly ja automaatio vähentävät työpaikkoja tulevaisuudessa. Ei Suomella ole varaa elättää satojatuhansia työttömiä!
"Tässä taloudellisessa tilanteessa joudutaan pienentämään lapsilisien summaa", koska painopiste on siinä, että halutaan mieluummin tukea yksityisiä terveysjättejä. Sitä on "tämä taloudellinen tilanne", prioriteetit ovat suuryritysten eduissa ja korkeimman tuloluokan intresseissä eikä kansalaisten hyvinvoinnissa.
Älkää nielkö noita Kokoomuksen propagandalauseita! "Tämä taloudellinen tilanne" on Kokoomuksen TARKOITUKSELLA aiheuttama lama Suomeen. Oikeistolaiset hyötyvät aina lamasta, ja esim. nyt sitä käytetään verukkeena tuhota Suomesta kaikki se, mikä tekee Suomesta Suomen, yhteiskuntana.
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvä ja odotettu uudistus. Kaikki lapset ovat saman arvoisia, joten kaikille kuuluu sama summa. Tässä taloudellisessa tilanteessa joudutaan varmaan vielä pienentämään tätä summaa 100 €urosta esim. 70-80 €uroon/kk. Kaikkein paras olisi, että vain 3 ensimmäisestä lapsesta maksettaisiin lapsilisää, loput pitäisi tehdä omalla kustannuksella. Ei ole mitään järkeä tukea ns. pentutehtailua. Liikaa lapsia ei tarvita, koska tekoäly ja automaatio vähentävät työpaikkoja tulevaisuudessa. Ei Suomella ole varaa elättää satojatuhansia työttömiä!
Ketkähän ovat tulevaisuudessa niitä työttömiä, nykyiset työikäiset ikäluokat jotka eivät millään ehdi kehitykseen enää mukaan vai tulevat sukupolvet, jotka osaavat tulevaisuudessa tehdä asioita, joista tänä päivänä ei vielä osata edes haaveilla. Sinäkin olet silloin hyödytön yhteiskunnalle nykyosaamisellasi ja joku tekee asiat sinun puolestasi olettaen, että tulevaisuudentekijöitä on tähän maahan syntynyt/ muuttanut.
Suhteilla töihin meno valtion työpaikkoihin pitää kieltää. Sukulaisia ei saa olla samassa työpaikassa töissä eikä kavereita.