Mitä työttömänä uskaltaa harrastaa ilman että se katsotaan työllistymiseksi tai yritystoiminnaksi?
Kommentit (44)
Mikään harrastus ei oikein ole turvassa mielivallalta.
Kaljan juontia ja baarissa istuskelemista..siinä se tärkein työttömälle..juoksee korvaukset tilille ongelmitta..
Harrasta mitä haluat, mutta älä kerro siitä viranomaisille äläkä somessa äläkä rekisteröidy millekään kurssille tms.
Kunhan et jätä ns jälkiä, olet vapaa harrastamaan.
Kun työvoimavirkailja kysyy, että miten saan päiväni kulumaan, olen sanonut, että olen järjestellyt kotona kaappeja nyt kun siihen vihdoin on aikaa, ja siivonnut sellaisia juttuja, mitä on jäänyt rästiin töissä ollessa kun ei ole ehtinyt. Lisäksi käynyt kävelyllä ulkona ja katsonut telkkarista sarjoja. Vähän myös valitellut, että vaikka nyt olisi itsellä aikaa, niin ystävillä ei edelleenkään ole aikaa sen enempää, koska ovat töissä, joten sosiaalista elämää ei ole juuri enempää kuin ennenkään.
Vierailija kirjoitti:
Kaljan juontia ja baarissa istuskelemista..siinä se tärkein työttömälle..juoksee korvaukset tilille ongelmitta..
Ei, ei, älä kerro mitään alkoholinkäytöstä. Se menee helposti sinun tietoihin ja voit joutua sosiaalityön pariin. Alkavat vielä keksiä sinulle jotain kuntouttavaa toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Harrasta mitä haluat, mutta älä kerro siitä viranomaisille äläkä somessa äläkä rekisteröidy millekään kurssille tms.
Mutta jotain siihen virkailijan kysymykseen pitää osata vastata. Sekään ei ole hyvä vastaus, että harrastan mitä haluan, mutta en kerro.
Apn eli Konalan Puppahullun provoja palstalle
Vierailija kirjoitti:
Kun työvoimavirkailja kysyy, että miten saan päiväni kulumaan, olen sanonut, että olen järjestellyt kotona kaappeja nyt kun siihen vihdoin on aikaa, ja siivonnut sellaisia juttuja, mitä on jäänyt rästiin töissä ollessa kun ei ole ehtinyt. Lisäksi käynyt kävelyllä ulkona ja katsonut telkkarista sarjoja. Vähän myös valitellut, että vaikka nyt olisi itsellä aikaa, niin ystävillä ei edelleenkään ole aikaa sen enempää, koska ovat töissä, joten sosiaalista elämää ei ole juuri enempää kuin ennenkään.
Kodin siivoilu haiskahtaa siltä, että siivousalan firma on rekisteröimistä vaille valmis.
Vierailija kirjoitti:
Tylsää, että kyselevät. Sanoisin, että makoilemalla sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jotain siihen virkailijan kysymykseen pitää osata vastata. Sekään ei ole hyvä vastaus, että harrastan mitä haluan, mutta en kerro.
Käytät tietysti kaiken aikasi työnhakuun.
Tää on nyt sitten sadas aloitus samasta aiheesta.
" joo joo mutku koht ei saa edes ulkona kävellä, ku sehä on urheilua "
" pitäs varmaa istuu iha tattina himas "
" koht ei saa varmaa kattoo telkkarii, ku sielt voi tul joku opetusohjelma. se o sit opiskeluu "
" voiks ees käyä mun mummil kaupas, vai onks se hoitamista
" vit..n työkkäri on ihan nat..ja
Vierailija kirjoitti:
Mikään harrastus ei oikein ole turvassa mielivallalta.
Itse en ole puhunut mitään mistään käsitöistä tai taiteeeseen viittaavasta. Olen kyllä jonkin verran neulonut ja nikkaroinut, mutta ihan kotiin itselle, enkä myyntiin. En kuitenkaan halua että siitä tulee tutkintaa, koska tutkinnan ajaksi tuet keskeytetään, eikä minulla ole sellaiseen varaa.
Kun kysytään? Istun päivät baarissa kaljalla. Mistä saat rahat? Kaverit tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukiaan sinua ohjeistanutkaan noin sanomaan työvoimaviranomaisille.
Otsikossa kysyttiin, mitä voi harrastaa, ei sitä, mitä kertoa asiaa kysyttäessä.
Onko noihin vapaa-aikaa koskeviin kysymyksiin pakko vastata? Kysyn siis oikeasti, että saako vaan väistää kysymyksen.. kuulostaa kyllä ahdistavalta kyttäämiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tylsää, että kyselevät. Sanoisin, että makoilemalla sohvalla.
Tuotakaan ei kannata sanoa, koska silloin voi herätä huoli sinun jaksamisesta. Pelkkä sohvalla makoilu voi olle myös merkki siitä, että jaksa tehdä muuta, ja liittyä vaikka masennusoireisiin. Jos sanot noin, sinut kutsutaan pian työttömien terveystarkastukseen ja sinulle ehdotetaan jotain päivätoimintaa tai masennusryhmää. Kyllä jotain tekemistä pitäisi osata kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Tää on nyt sitten sadas aloitus samasta aiheesta.
" joo joo mutku koht ei saa edes ulkona kävellä, ku sehä on urheilua "
" pitäs varmaa istuu iha tattina himas "
" koht ei saa varmaa kattoo telkkarii, ku sielt voi tul joku opetusohjelma. se o sit opiskeluu "
" voiks ees käyä mun mummil kaupas, vai onks se hoitamista
" vit..n työkkäri on ihan nat..ja
Pidät kirjaa aloituksista? Kannattaisko pistää välillä kone kiinni ja käydä ulkona?
Ylipäätään viranomaisille ei kannata kertoa omia asioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko noihin vapaa-aikaa koskeviin kysymyksiin pakko vastata? Kysyn siis oikeasti, että saako vaan väistää kysymyksen.. kuulostaa kyllä ahdistavalta kyttäämiseltä.
Saa sen väistää, eikä ole pakko vastata, mutta siitä voi seurata, että herää huoli, ja siitä sitten voi seurata kaikenlaisia ei-toivottuja tukitoimia.
Videopelejä