Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä työttömänä uskaltaa harrastaa ilman että se katsotaan työllistymiseksi tai yritystoiminnaksi?

Vierailija
11.05.2026 |

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin työtön, tein vapaaehtoistyötä. En tiennyt, että se olisi kiellettyä. Työvoimaviranomainen ei kysynyt mitään sellaista, että vapaaehtoistyöni olisi tullut puheeksi, joten minulle ei tullut mitään seuraamuksia tai en tiedä olisi tullut, vaikka olisin vapaaehtoistyöstä maininnut, koska tuntuu hieman siltä, että seuraamukset/seuraamuksettomuudet riippuvat myös virkailijasta. 

Moni asia on nykyään tiukempaa kuin ennen. Onko siitä pitkä aika kun olit työttömänä? Silloin ne oli ehkä vielä TE-toimistoja, niissä oli eri säännöt kuin nykyään kunnilla. Kunnat joutuvat nykyään maksamaan osan työttömyyskorvauksista ja se on joissakin kunnissa iso raha. 

Vierailija
42/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei myöskään pidä hiiskua somessa yhtään mitään mistään aktiviteeteistaan, koska työkkärin kyylien työtehtäviin kuuluu myös somessa vakoilu. En itse käsitä, miten se on edes laillista, mutta näitäkin on uutisoitu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrasta mitä haluat, mutta älä kerro siitä viranomaisille äläkä somessa äläkä rekisteröidy millekään kurssille tms.

Kunhan et jätä ns jälkiä, olet vapaa harrastamaan.

Mutta jotain siihen virkailijan kysymykseen pitää osata vastata. Sekään ei ole hyvä vastaus, että harrastan mitä haluan, mutta en kerro. 

Harrastan työpaikkojen selailua ja cv:n hiomista tietysti. 

Vierailija
44/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko noihin vapaa-aikaa koskeviin kysymyksiin pakko vastata? Kysyn siis oikeasti, että saako vaan väistää kysymyksen.. kuulostaa kyllä ahdistavalta kyttäämiseltä.

Multa ei kyllä aikoinaan kysytty mitään, en tiedä, onko tässä jotain vaihtelua. Tai no kysyi se pelle että miten on mennyt, mutta sille riitti kun vastasin, mihin olen hakenut (minkä se kyllä olisi nähnyt niistä pakollisista ilmoituksistakin). Mutta onhan näitä ollut vaikka kuinka että yksi ilmainen soittokeikka kaverin häissä katsotaan muusikkona työllistymiseksi. Tai näyttelijän video-cv:n tekeminen määritellään työnteoksi. 

Nykyään kysytään. Etsivät pimeän työn tekijöitä. 

Myös Tanskassa vastikkeellisen työttömyysturvan yhtenä perusteluna on, ettei voi tehdä pimeää työtä, kun käy säännöllisesti jossain. Vaikka kävisi vain pajalla maalaamassa vesiväreillä, mikä ei varsinaisesti tuota mitään, niin on kuitenkin pois pimeiltä työmarkkinoilta. 

Vierailija
45/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin työtön, tein vapaaehtoistyötä. En tiennyt, että se olisi kiellettyä. Työvoimaviranomainen ei kysynyt mitään sellaista, että vapaaehtoistyöni olisi tullut puheeksi, joten minulle ei tullut mitään seuraamuksia tai en tiedä olisi tullut, vaikka olisin vapaaehtoistyöstä maininnut, koska tuntuu hieman siltä, että seuraamukset/seuraamuksettomuudet riippuvat myös virkailijasta. 

Moni asia on nykyään tiukempaa kuin ennen. Onko siitä pitkä aika kun olit työttömänä? Silloin ne oli ehkä vielä TE-toimistoja, niissä oli eri säännöt kuin nykyään kunnilla. Kunnat joutuvat nykyään maksamaan osan työttömyyskorvauksista ja se on joissakin kunnissa iso raha. 

Olin kaksi vuotta sitten kuntakokeilussa, ja ainakaan siellä ei toimistohyypiötä kiinnostanut mun harrastukset tuon taivaallista. -eri

Vierailija
46/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei myöskään pidä hiiskua somessa yhtään mitään mistään aktiviteeteistaan, koska työkkärin kyylien työtehtäviin kuuluu myös somessa vakoilu. En itse käsitä, miten se on edes laillista, mutta näitäkin on uutisoitu. 

Varsinkaan ei kannata pitää julkista someprofiilia omalla nimellään, tai tehdä videoita tai blogeja.

Vierailija
47/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kaksi vuotta sitten kuntakokeilussa, ja ainakaan siellä ei toimistohyypiötä kiinnostanut mun harrastukset tuon taivaallista. -eri

Kaksi vuotta sitten ei kunnat joutuneet vielä maksamaan työttömien kustannuksia. 

Vierailija
48/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuoliyhteyttä  -  paitsi, jos otat maksun.

Vierailija
49/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaljan juontia ja baarissa istuskelemista..siinä se tärkein työttömälle..juoksee korvaukset tilille ongelmitta..

Kuulemaa tumput suorana saa istua sohvalla, jos ei kalja maistu.

Vierailija
50/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrasta mitä haluat, mutta älä kerro siitä viranomaisille äläkä somessa äläkä rekisteröidy millekään kurssille tms.

Kunhan et jätä ns jälkiä, olet vapaa harrastamaan.

Mutta jotain siihen virkailijan kysymykseen pitää osata vastata. Sekään ei ole hyvä vastaus, että harrastan mitä haluan, mutta en kerro. 

Harrastan työpaikkojen selailua ja cv:n hiomista tietysti. 

Tottakai. Mutta jos oman alan työpaikkoja ei juuri ole, niin niitä olemattomia on paha selailla. CV:kin pitäisi räätälöidä aina siihen avoimeen tehtävään sopivaksi, mutta kun ongelma on ettei niitä tehtäviä ole. 

Vierailija
51/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä virkailijoita on ohjeistettu olemaan hyvin, hyvin tarkkana.

T:kela täti

Et ole Kela-täti. Jos olisit, niin ymärtäisit, että Kela ja työkkäri on kaksi aivan eri asiaa. 

Vierailija
52/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko noihin vapaa-aikaa koskeviin kysymyksiin pakko vastata? Kysyn siis oikeasti, että saako vaan väistää kysymyksen.. kuulostaa kyllä ahdistavalta kyttäämiseltä.

Multa ei kyllä aikoinaan kysytty mitään, en tiedä, onko tässä jotain vaihtelua. Tai no kysyi se pelle että miten on mennyt, mutta sille riitti kun vastasin, mihin olen hakenut (minkä se kyllä olisi nähnyt niistä pakollisista ilmoituksistakin). Mutta onhan näitä ollut vaikka kuinka että yksi ilmainen soittokeikka kaverin häissä katsotaan muusikkona työllistymiseksi. Tai näyttelijän video-cv:n tekeminen määritellään työnteoksi. 

Nykyään kysytään. Etsivät pimeän työn tekijöitä. 

Siis mitä tarkalleen ottaen kysyvät? Listan harrastuksista ja se kirjataan johonkin? Jos sanoo että ei ole varaa harrastaa mitään? 

Ei aivan noin suoraan. Vaan pikemminkin vähän siihen tyyliin, että miten saat päiväsi kulumaan, tai millä tavalla sinulla yleensä aika kuluu. Siinä yhteydessä virkailija voi kertoa myös että on saatavilla joitakin palveluja. Jos ei harrasta tai tee mitään, niin herkästi ohjaa johonkin. 

Niin mihin se silloin ohjaa? Kuntouttava työtoimintahan lopetetaan ja siihen ei aikaisemminkaan olisi saanut ohjata kuin vajaatyökykyisiä. 

Vierailija
53/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaista mitä ei ilmoita

Vierailija
54/54 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastin salibandya. Työkkärissä ne alkoi kyselee saanko siitä rahaa ja soittivat seuraan missä pelaan. Pelasin salibandya joku 26 vuotta. Poliisikin kuulusteli minua. En sanonnut niillle mitään vaan sanoin että siinäpäs tutkitte.

Olen viime vuosina kalastanut 200 päivää vuodessa. Tulis varmaan ongelmia jos työkkäris tietäis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme