Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: 530 euron lasku tuli neljän lapsen äidille yllätyksenä

Vierailija
11.05.2026 |

Ylen nettisivuilla on juttu neljän lapsen äidistä, jonka viimeisin lapsi, joutui syntymänsä jälkeen tehohoitoon ja äitikin vietti useamman päivän sairaalassa. Pöyristyi, koska laksu oli 530 euroa?! Siis onko todella niin, että järkytytään tuosta summasta, jolla lapsi on saatu pidettyä hengissä. Näin lemmikin omistajana harvoin pääsee eläinlääkäristä paljon alle tuon summan ja olen kuitenkin sen budjetoinut ja laskenut, että siihen rahani riittää enkä useampaa lemmikkiä hanki. Ehkä lasten kohdalla olisi sama, jos ko. summa vetää budjetin ihan persiilleen.

Kommentit (484)

Vierailija
421/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, tässä meillä taas yksi koiraäiti. Jos sinä et ole saanut synnytyksistäsi isoa sairaalalaskua, pidä nyt saatana turpasi kiinni asiasta josta sinulla ole mitään kokemusta.

Sulla on tainnut nyt mennä vähän pointti ohi..? Mut tuohdu toki, jos se helpottaa.

Ei varmaan mennyt kun mietin samaa. Että ei voi mitenkään verrata lemmikkien kuluja vauvan kuluihin! Lenmikin voit viedä piikille heti lompakkoa särkee

Lemmikinomistajat joutuvat kuitenkin tarkkaan miettimään, onko varaa hankkia lemmikkiä. Luulisi, että lasten kohdalla pitäisi tehdä samoin. Ei niiden kulut kasvaessaan ainakaan vähene. Jos heilläkin kohta kaksi teini-ikäistä ja kaksi alle kouluikäistä niin ruokakulut alkavat olemaan tuhansissa euroissa kuussa + harrastukset + lomatekemiset yms.  Olisi ihan kannattavaa kaikkien vanhempien tehdä laskelmia, että moneen lapseen on varaa, myös tehdä laskelmat, jos esim. toinen jäisi työttömäksi tai sairastuisi. Ihan perusasioita mielestäni. Kyllä neljän lapsen perheessä pitäisi olla vähintään tuo 600 euroa säästössä koko ajan ja vähän varauduttaisiin yllättäviin menoihin ja tilanteisiin. 

Näinhän se on. Ihmiset joutuvat tarkkaan miettimään, onko minulla tänä vuonna vara kaatua ja päätyä kipsattavaksi tai sairastua syöpään tai saada sydäri.  Ja onko riittävästi säästöjä. Tai ottaa sen verenpainetaudin vai siirretäänkö sitä  pari vuotta vielä eteenpäin.  Ja raskadet on helposti vältettävissä, kun kieltäytyy seksistä. 

 

Monet palveluita käyttävät ihmiset  kuitenkin ovat vuosikymneniä maksaneet jopa tuhansia euroja kuukaudessa veroja, kun niputtaa kulutuksensa kaikki verot, sähkölaskusta kiinteistöveroon ja palkkatuloihin ja tätä voi olla ihmiselämässä jopa 50-60v. 

 

Harvoin olen kuullut jonkun lemmikin maksavan veroja valtion kassaan vaikka he paskovat ja kuseksivat yleisia jalkakäytäviä, puistoja,  talon rappukäytäviä ja likaavat paikkoja ja muut asukkaat joutuvat maksumiehiksi, samoin harvoin koirat maksavat vesimaksua,  jätemaksua jätöksistään, parkkimaksua tai kiinteistöveroa  ja silti monet lääketiett. toimenpiteet, lääkkeet jne. koiran  omistajat maksavat vähemmän, kuin koiran omistaja itsestään esim. hammaskiven poisto, lonkkaleikkaus jne. 

No niistä maksetuista veroista käytetään rahaa muuhunkin kuin sote-palveluihin. Koulut, päiväkodit, infra, uimahallit, kirjastot ja lukuisat muut kohteet, joita käytät päivittäin. Oma lukunsa ovat nämä työelämän ulkopuolella olevat, joiden tukiin menee myös rahaa. Ei veroja makseta vain siksi, että sairastumisen hetkellä saisi "ilmaiseksi" kaikki palvelut. Verot menee lukemattomiin kohteisiin.

Vierailija
422/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekin maksoimme 15 vuotta sitten puolison kanssa esikoisemme synnytyksestä jotain 600€ (useampi yö sairaalassa ennen ja jälkeen synnytyksen). 

Mihin osoitteeseen voin pöyristyä laskusta?

Minä olin viime vuonna yliopistosairaalassa yli neljä kuukautta, josta teholla noin viikon ja lysti maksoi vajaa 700,-. Em.  summa ei olisi kotona riittänyt edes ruokaan.Pitäisiköhän mennä ottamaan HUS-tatska ja nenärengas kysyy M70.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt vähän mennyt pointti ohi ihmisiltä tässä asiassa? Kysehän on siitä että maksetaan täällä kovia veroja ja huudetaan yhteen ääneen että "Suomessa sairaanhoito on ilmasta" mikä lähtökohtaisesti on jo ihan huuhaata juurikin verojen vuoksi. Ja nyt nämä kaikki sairaanhoitomaksut nousevat kovan verotuksen päälle..ei ole kyse siitä saako sitä rahaa suurin osa revittyä kasaan tarpeen vaatiessa vaan että järjestelmän muutos kusee nyt pahasti. Pointsit kyllä että saa verrattuna eläinlääkäri kuluja tähän kannanottoon..ihmiset🤦🏻‍

Vierailija
424/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynekologilla menee helposti tuo summa yhteen toimenpiteeseen. Tuo nainen on saanut monta toimenpidettä itselleen ja lapselleen ja usean päivän hoidon osastolla.

Vierailija
425/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouvan kynnet ovat kyllä mintissä, samoin on ollut näköjään rahaa panna hiusväreihin ja tatuointeihin.

Vierailija
426/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei urpot, jutussahan luki, että lasku jäi tuohon, koska maksuraja ylittyi. Olisi ollut muuten vieläkin enemmän. 

 

Kyllä tuo on iso lasku, normaalisti pari sataa synnytyksestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
427/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, tässä meillä taas yksi koiraäiti. Jos sinä et ole saanut synnytyksistäsi isoa sairaalalaskua, pidä nyt saatana turpasi kiinni asiasta josta sinulla ole mitään kokemusta.

Sulla on tainnut nyt mennä vähän pointti ohi..? Mut tuohdu toki, jos se helpottaa.

Ei varmaan mennyt kun mietin samaa. Että ei voi mitenkään verrata lemmikkien kuluja vauvan kuluihin! Lenmikin voit viedä piikille heti lompakkoa särkee

Lemmikinomistajat joutuvat kuitenkin tarkkaan miettimään, onko varaa hankkia lemmikkiä. Luulisi, että lasten kohdalla pitäisi tehdä samoin. Ei niiden kulut kasvaessaan ainakaan vähene. Jos heilläkin kohta kaksi teini-ikäistä ja kaksi alle kouluikäistä niin ruokakulut alkavat olemaan tuhansissa euroissa kuussa + harrastukset + lomatekemiset yms.  Olisi ihan kannattavaa kaikkien vanhempien tehdä laskelmia, että moneen lapseen on varaa, myös tehdä laskelmat, jos esim. toinen jäisi työttömäksi tai sairastuisi. Ihan perusasioita mielestäni. Kyllä neljän lapsen perheessä pitäisi olla vähintään tuo 600 euroa säästössä koko ajan ja vähän varauduttaisiin yllättäviin menoihin ja tilanteisiin. 

Näinhän se on. Ihmiset joutuvat tarkkaan miettimään, onko minulla tänä vuonna vara kaatua ja päätyä kipsattavaksi tai sairastua syöpään tai saada sydäri.  Ja onko riittävästi säästöjä. Tai ottaa sen verenpainetaudin vai siirretäänkö sitä  pari vuotta vielä eteenpäin.  Ja raskadet on helposti vältettävissä, kun kieltäytyy seksistä. 

 

Monet palveluita käyttävät ihmiset  kuitenkin ovat vuosikymneniä maksaneet jopa tuhansia euroja kuukaudessa veroja, kun niputtaa kulutuksensa kaikki verot, sähkölaskusta kiinteistöveroon ja palkkatuloihin ja tätä voi olla ihmiselämässä jopa 50-60v. 

 

Harvoin olen kuullut jonkun lemmikin maksavan veroja valtion kassaan vaikka he paskovat ja kuseksivat yleisia jalkakäytäviä, puistoja,  talon rappukäytäviä ja likaavat paikkoja ja muut asukkaat joutuvat maksumiehiksi, samoin harvoin koirat maksavat vesimaksua,  jätemaksua jätöksistään, parkkimaksua tai kiinteistöveroa  ja silti monet lääketiett. toimenpiteet, lääkkeet jne. koiran  omistajat maksavat vähemmän, kuin koiran omistaja itsestään esim. hammaskiven poisto, lonkkaleikkaus jne. 

No niistä maksetuista veroista käytetään rahaa muuhunkin kuin sote-palveluihin. Koulut, päiväkodit, infra, uimahallit, kirjastot ja lukuisat muut kohteet, joita käytät päivittäin. Oma lukunsa ovat nämä työelämän ulkopuolella olevat, joiden tukiin menee myös rahaa. Ei veroja makseta vain siksi, että sairastumisen hetkellä saisi "ilmaiseksi" kaikki palvelut. Verot menee lukemattomiin kohteisiin.

Miksi ihmeessä jokainen työssäkäyvä ja eläkeläinen  sitten maksaa maksaa korvamerkittyä sairasvakutusmaksua tuloistaan joka kuukausi, jolla pitäisi tai ainakin on perusteltu katettavan julkisen terveydenhoidonkuluja. Jos palkka on viisitonnia kuukaudessa, maksat valtiolle siitä reilut satasen joka kuukausi eli yli 1200€ vuodessa, vaikka et käyttäisi terveyspalveluja. Lisäksi myös työnantajat velvoitetaan maksamaan . Menevätkö nämä persujen korruptioon, Juuson miljoonaeuron mökkitien rakentamiseen ja Juuson teinipojan 3500€/kk avustajan palkkoihin. 

 

https://www.kela.fi/tyonantajat-sairausvakuutusmaksut

Vierailija
428/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei urpot, jutussahan luki, että lasku jäi tuohon, koska maksuraja ylittyi. Olisi ollut muuten vieläkin enemmän. 

 

Kyllä tuo on iso lasku, normaalisti pari sataa synnytyksestä. 

Ei siitä ole kuin muutama vuosi synnytys maksoi 105€.  Orpon ja Purran hallitus on nostanut v. 2025 hintoja jopa 90%. 

Nyt potilaat kieltäytyvät tutkimuksista, liian korkeiden hintojen vuoksi, kun ei ole rahaa, jolloin lääkärin mahdoton tehdä diagnoosia ja määrätä lääkkeitä ja potilaat ovat yhä sairaampia ja lopulta ne tuodaan vastaanotolle ambulanssikyydillä.  Tilanne eläkeläisille ja vähävaraisille katastrofinen ja samaan aikaan hallitus siirtää rahaa yksityiselle lääkärifirmoille, jotka jakavat osinkoja ja optioita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
429/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin ihmetellä narinaa "isosta" laskusta. Tehohoito ja yleensäkin erikoissairaanhoito on kallista. Reilut 500e omavastuuta on pisara meressä todellisista kustannuksista. Kansalaiset odottavat ja vaativat parasta hoitoa, mutta se ei saisi maksaa yhtään mitään.

Yleistuki on 595 netto. Ei kaikki saa lisäksi muita tukia.

Mutta tää kyseinen rouva + miehensä olivat molemmat töissä, joten he saivat kyllä enemmän kuin sen 595.

Vierailija
430/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei urpot, jutussahan luki, että lasku jäi tuohon, koska maksuraja ylittyi. Olisi ollut muuten vieläkin enemmän. 

 

Kyllä tuo on iso lasku, normaalisti pari sataa synnytyksestä. 

Ei siitä ole kuin muutama vuosi synnytys maksoi 105€.  Orpon ja Purran hallitus on nostanut v. 2025 hintoja jopa 90%. 

Nyt potilaat kieltäytyvät tutkimuksista, liian korkeiden hintojen vuoksi, kun ei ole rahaa, jolloin lääkärin mahdoton tehdä diagnoosia ja määrätä lääkkeitä ja potilaat ovat yhä sairaampia ja lopulta ne tuodaan vastaanotolle ambulanssikyydillä.  Tilanne eläkeläisille ja vähävaraisille katastrofinen ja samaan aikaan hallitus siirtää rahaa yksityiselle lääkärifirmoille, jotka jakavat osinkoja ja optioita. 

On se ennenkin maksanut enemmän, jos lapsi on joutunut olemaan pitempään sairaalassa. Omat keskoskaksonei olivat aikoinaan ensin viikon naistenklinikalla ja sitten kuukauden Kättärillä kasvamassa ja kyllä siitä jonkunmoinen lasku tuli. Ei vaan tullut mieleenkään ruveta valittamaan. Olin vaan tyytyväinen, kun lapset saatiin kunnossa kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
431/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 euroa lienee keskisuuri summa useimmille ihmisille Suomessa. Joku 5 euroa olisi pieni summa ja 5000 euroa suuri summa. On kuitenkin vähän huolestuttavaa jos perhe hankkii neljännen lapsen ja 500 euron ylimääräinen kulu aiheuttaa talouteen pahan loven. Tämä voi kuulostas kylmältä mutta mielestäni tällaista suurperhettä perustavien (ja ehkä perhettä ylipäätään perustavien) ihmisten pitäisi muistaa se että elämässä hyvin usein tulee silloin tällöin vastaan yllättäviä menoja. 
 

Vierailija
432/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi oli kaksi viikkoa sairaalassa syntymän jälkeen, lasku 700 euroa. Toisen lapsen kans olin sairaalassa 3 päivää, lasku 30 euroa. Asuttiin toisen lapsen syntymän jälkeen saksassa, jossa pitää maksaa vain 10 euroa sairaalassaolopäivältä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
433/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän paljonko hoito maksaa pari vuotta sitten. Tuli melkoisena yllätyksenä kuinka hinnat ovat nelinkertaistuneet.

Älä viitti. Mun lapsi oli teholla viikon synnytyksen jälkeen 2005 ja maksoi melkein sen 600e kaikkine maksuineen. 

Et selvästikään tiedä et on tullut uusia maksuja joita ei aikaisemmin ollut. Lisäksi hinnat ovat nousseet.

 

Poliklinikkamaksu nousee hallituskauden aikana kaikkiaan 41,80 eurosta 78,40 euroon, mikä tarkoittaa peräti lähes 90 prosenttia vuoden 2023 tasosta.

Päiväkirurgian maksu lähes kaksinkertaistuu. Maksu oli 136,90 euroa vuonna 2023 ja vuonna 2027 maksu nousee jo 257,20 euroon, mikä tarkoittaa liki 90 prosentin korotusta.

Nyt puhuttiin synnytys/tehon laskusta. Älä vaihda puheenaihetta. Jotkut trollaa, että tämä hallitus nostanut hirveästi tehon laskuja. Ei ole. Saman verran maksoi sillon 2005. Nyt puhutaan siitä pöyristymisestä.

Vierailija
434/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kyllä yksi itä-euroopan takapajula. Eilenkin luin ylen kommenttiosioita jossa moni vaan intti että ihan normaalia että maksaa kaikki mutta kun menee tuonne oikeisiin euroopan maihin jossa terveydenhoito on ILMAISTA kun ne on katettu verojen maksuilla. Suomessa taas maksat veroja joka asiasta ja silti joudut maksamaan ylimääräistä.

 

Koska suomalaiset herää tähän kusetukseen mitä meille syötetään???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
435/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin, että Suomessa lapset hoidetaan ilmaiseksi. :O Entäs nää sairaat lapset, jotka joutuu kuukausia vuosia olemaan sairaalassa... tuleeko  heistäkin lasku.

Vierailija
436/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on kyllä yksi itä-euroopan takapajula. Eilenkin luin ylen kommenttiosioita jossa moni vaan intti että ihan normaalia että maksaa kaikki mutta kun menee tuonne oikeisiin euroopan maihin jossa terveydenhoito on ILMAISTA kun ne on katettu verojen maksuilla. Suomessa taas maksat veroja joka asiasta ja silti joudut maksamaan ylimääräistä.

 

Koska suomalaiset herää tähän kusetukseen mitä meille syötetään???

Se on kyllä melko mystistä että Suomessa maksetaan suuret verot ja vaikka julkinen sektori on suhteessa koko EU:n kaikkein suurin niin jollain ilveellä silti terveydenhuolto on heikompaa kuin joissain meitä huomattavasti köyhemmissä maissa. Ja ainakin tilastollisesti sotesektori ottaa muodostaa ison osan Suomen kuluista. Joten miksi terveydenhuolto on meillä niin heikkoa kun siihen menevän rahan perusteella sen pitäisi olla Euroopan parhaimmistoa? Mihin siihen jyvitetty raha oikeasti käytetään?

Vierailija
437/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi niitä aikoja eli vielä 90-luvulle saakka julkinen terveydenhoito oli maksuton, terveyskeskuksia oli joka kadunkulmassa ja sinne pääsi helposti. Jopa verenpaineen seurannan sai terv.keskuksesta hoitajan mitaamana. Tarvittaessa ambulansin henkilökunta hoiti mummot kotiin. Synnytykset maksoi nolla markkaa ja sairaalassa oltiin viikko ja äidit sai levätä ja nukkua yöt, kun lastenhoitavat hoitivat vauvat. Synnytysosastoja oli lähekkäin ja vanhemmille pidettiin synnytysvalvennykset ja oli oikeat lasten ja äitiysneuvola jne. Ja mistään ei peritty maksua.  Eikä kukaan puhunut, ettei ole rahaa. 

Vierailija
438/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nyt vähän mennyt pointti ohi ihmisiltä tässä asiassa? Kysehän on siitä että maksetaan täällä kovia veroja ja huudetaan yhteen ääneen että "Suomessa sairaanhoito on ilmasta" mikä lähtökohtaisesti on jo ihan huuhaata juurikin verojen vuoksi. Ja nyt nämä kaikki sairaanhoitomaksut nousevat kovan verotuksen päälle..ei ole kyse siitä saako sitä rahaa suurin osa revittyä kasaan tarpeen vaatiessa vaan että järjestelmän muutos kusee nyt pahasti. Pointsit kyllä että saa verrattuna eläinlääkäri kuluja tähän kannanottoon..ihmiset🤦🏻‍

Kuka muu kuin sinä väittää, että sairaudenhoito on ilmaista?

Halpaa se silti on. 

Edelleenkin lapsilla:

Alle 18-vuotiaiden osastohoito julkisessa sairaalassa on maksullista enintään seitsemältä hoitopäivältä kalenterivuodessa (vuonna 2026 maksut max 71,50 €/vrk). Tämän jälkeen hoito on maksutonta. 

Maksukatto: Vuonna 2026 maksukatto on 815 euroa, ja se kerryttää myös huoltajien maksuja.

Ei siis erillisiä maksukattoja, kuten joku täällä väitti.

Vierailija
439/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapselleni laitettiin putki korvaan. Operaatio kesti ehkä vartin ja tunti heräämössä ja lasku n. 250€

Vierailija
440/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on tietoa mitä kuuluu Hussin maksukattoon ja mitä ei.

www.hus.fi/potilaalle/asiakasmaksut#mitä-maksukattoon-lasketaan-mu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi