YLE: 530 euron lasku tuli neljän lapsen äidille yllätyksenä
Ylen nettisivuilla on juttu neljän lapsen äidistä, jonka viimeisin lapsi, joutui syntymänsä jälkeen tehohoitoon ja äitikin vietti useamman päivän sairaalassa. Pöyristyi, koska laksu oli 530 euroa?! Siis onko todella niin, että järkytytään tuosta summasta, jolla lapsi on saatu pidettyä hengissä. Näin lemmikin omistajana harvoin pääsee eläinlääkäristä paljon alle tuon summan ja olen kuitenkin sen budjetoinut ja laskenut, että siihen rahani riittää enkä useampaa lemmikkiä hanki. Ehkä lasten kohdalla olisi sama, jos ko. summa vetää budjetin ihan persiilleen.
Kommentit (484)
"Laskutus ei täysin lopu maksukaton täytyttyä. Maksukaton laskennan jälkeen laskutetaan lyhytaikaisesta laitoshoidosta alennetuilla hinnoilla."
www.hus.fi/potilaalle/asiakasmaksut#miksi-sain-laskun-vaikka-maks
Eihän tuo summa ole mitään. Silmälaseihinkin menee helposti tuon verran rahaa. Ja esim. viimeksi maksoin kissani hammashoidosta noin 800 euroa. Kyllähän lapsia (ja lemmikkejä) hankkiessa pitää varautua mahdollisiin yllättäviin kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi niitä aikoja eli vielä 90-luvulle saakka julkinen terveydenhoito oli maksuton, terveyskeskuksia oli joka kadunkulmassa ja sinne pääsi helposti. Jopa verenpaineen seurannan sai terv.keskuksesta hoitajan mitaamana. Tarvittaessa ambulansin henkilökunta hoiti mummot kotiin. Synnytykset maksoi nolla markkaa ja sairaalassa oltiin viikko ja äidit sai levätä ja nukkua yöt, kun lastenhoitavat hoitivat vauvat. Synnytysosastoja oli lähekkäin ja vanhemmille pidettiin synnytysvalvennykset ja oli oikeat lasten ja äitiysneuvola jne. Ja mistään ei peritty maksua. Eikä kukaan puhunut, ettei ole rahaa.
Olen synnyttänyt 80- ja 90-luvulla ja kyllä minulla on käsitys, että niistä sairaalapäivistä tuli lasku.
Se on totta, että sairaalassa vietettiin se 5-7 päivää, eikä kukaan ollut patistamassa kotiin.
Noista terveyskeskuksistta en välttämättä ole samaa mieltä, riippui varmaan paikkakunnasta kuinka helposti pääsi, mutta en itse muista käyneeni TK:ssa muuta kuin neuvolassa, joka kyllä toimi hyvin.
Terveyspalveluihin tuli maksut v. 1993 alusta, joka muistaakseni oli 30 mk/vuosi eli n.3.5€. Ja kyllä terv.keskuksia oli paljon, koska silloin ei vielä ollut työterv.huoltoa. Ja kätilöt hoiti vastasyntyneiden tarkastukset kotikäynneillä.
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa kerrottiin että nyt pitää miettiä mitä ruokaa kaupasta ostetaan. Siis oikeasti pusketaan maailmaan neljättä lasta ja 500 euron yllätyslaskuun ei ole minkäänlaista puskuria vaan se on ruokarahoista pois?
Samaa mietin. Kädestä suuhun näköjään eletään suurperheessä. Huh!
Vierailija kirjoitti:
Hei urpot, jutussahan luki, että lasku jäi tuohon, koska maksuraja ylittyi. Olisi ollut muuten vieläkin enemmän.
Kyllä tuo on iso lasku, normaalisti pari sataa synnytyksestä.
Joo mutta kun kyse ei nyt ole normaalista synnytyksestä. Vauva on tarvinnut tehohoitoa useamman päivän. Tehohoito maksaa maltaita, noin 3000€ per päivä. Että siinä mielessä 500€ on kärpäsenka kka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi niitä aikoja eli vielä 90-luvulle saakka julkinen terveydenhoito oli maksuton, terveyskeskuksia oli joka kadunkulmassa ja sinne pääsi helposti. Jopa verenpaineen seurannan sai terv.keskuksesta hoitajan mitaamana. Tarvittaessa ambulansin henkilökunta hoiti mummot kotiin. Synnytykset maksoi nolla markkaa ja sairaalassa oltiin viikko ja äidit sai levätä ja nukkua yöt, kun lastenhoitavat hoitivat vauvat. Synnytysosastoja oli lähekkäin ja vanhemmille pidettiin synnytysvalvennykset ja oli oikeat lasten ja äitiysneuvola jne. Ja mistään ei peritty maksua. Eikä kukaan puhunut, ettei ole rahaa.
Olen synnyttänyt 80- ja 90-luvulla ja kyllä minulla on käsitys, että niistä sairaalapäivistä tuli lasku.
Se on totta, että sairaalassa vietettiin se 5-7 päivää, eikä kukaan ollut patistamassa kotiin.
Noista terveyskeskuksistta en välttämättä ole samaa mieltä, riippui varmaan paikkakunnasta kuinka helposti pääsi, mutta en itse muista käyneeni TK:ssa muuta kuin neuvolassa, joka kyllä toimi hyvin.
Terveyspalveluihin tuli maksut v. 1993 alusta, joka muistaakseni oli 30 mk/vuosi eli n.3.5€. Ja kyllä terv.keskuksia oli paljon, koska silloin ei vielä ollut työterv.huoltoa. Ja kätilöt hoiti vastasyntyneiden tarkastukset kotikäynneillä.
Ihan varmasti oli työterveyshuolto ainakin osassa työpaikkoja. Ja vielä parempi kuin myöhemmin. Muistan ekassa työpaikassani, kuinka talossa olleet kertoivat, että kierukankin voi käydä laittamassa yksityisellä työnantajan laskuun. Terveyskeskuksia oli kotipaikkakunnallani silloinkin yksi kuten nykyäänkin. Ja sairaalapäivät kyllä maksoivat enemmän kuin tuo sun mainitsema 30mk/v.
Vierailija kirjoitti:
Vallan PÖYRISTYI.
Aivan järkyttyi.
Noissa maksuissa pitäisi olla tarveharkintaa ja automaattinen mahdollisuus maksaa erissä.
Alaikäiselle, äitiyslomalaiselle, hoitovapaalla olevalle ja työttömälle pitäisi olla ilmainen terveydenhoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei urpot, jutussahan luki, että lasku jäi tuohon, koska maksuraja ylittyi. Olisi ollut muuten vieläkin enemmän.
Kyllä tuo on iso lasku, normaalisti pari sataa synnytyksestä.
Joo mutta kun kyse ei nyt ole normaalista synnytyksestä. Vauva on tarvinnut tehohoitoa useamman päivän. Tehohoito maksaa maltaita, noin 3000€ per päivä. Että siinä mielessä 500€ on kärpäsenka kka.
Saksassa tehohoito maksaa 1600€ päivä.
Pitäisikö viimenään alkaa etsimään ihan tosissaan, mihin vttuun ne rahat katoaa?
Miten tyhmiä ihmiset oikein on Vaikka mulla ei nyt mitään akuuttia rahapulaa ole, niin AINA kysyn jos jotain toimenpidettä ehdotetaan joko itselle tai lemmikille, että paljonko maksaa. Ei tarvitse leikkiä upporikasta vaan on parempi tietää hinta ja varautua laskuun. Ja usein on olemassa myös edullisempia vaihtoehtoja moneen asiaan.
Ja miten ne kaikki uutisoidut surulliset rahanmenot sattuvatkin olemaan niille, jotka ovat 8 sairaan lapsen köyhiä asunnottomia yksinhuoltajia.
Tuleeko se vielä jollekin yllätyksenä että nainen vaatii parasta mahdollista palvelua aina kaikkialla mutta koskaan nainennei itse haluaisi sitä palvelua maksaa kun aina vaatii maksun siirtämistä muille
Suomalainen maksaa omassa kotimaassaan. Maahanmuuttajat saa tehdä,ukrainalaitkin?, lapsia eikä joudu maksamaan mitään.
Vähän reilut 500€? Olisi saanut olla isompi lasku. Ei ihme, että tämän maan talous on ihan kuralla, kun tuon enempää ei joudu korvaamaan, vaan menee veronmaksajien piikkiin. Itselläni on sairauskulu- ja tapaturmavakuutus, ei tarvitse pelätä kuluja mahdollisista hoidoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
530€ on iso summa jos rahaa ei ole. Ei se kata kustannuksia, mutta ei poista sitä, että se voi olla periaatteessa koko kuun käyttöraha.
Ja ei, kaikilla ei ole säästöjä.
Miksi hankitaan lisää lapsia jos on jo valmiiksi noin tiukkaa? Entä jos joku lapsi sairastuu ja tarvitsee hoitoa tai silmälasit yms.?
Eihän ihmiset nykyisin enää hanki lapsia, joten miksi uliset? Eipä sitten ole ihmisiäkään eikä sinuakaan olisi jos joku ei olisi lapsia hankkinut, mutta taitaa olla liian vaikeasti ymmärrettävä asia joillekin. Ongelmahan on korjaantumassa ja toiveenne toteutumassa, kaikki jotka vihaavat lapsia ja synnyttäjiä ovat jo voittaneet. Synnytyksiä ei enää tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei urpot, jutussahan luki, että lasku jäi tuohon, koska maksuraja ylittyi. Olisi ollut muuten vieläkin enemmän.
Kyllä tuo on iso lasku, normaalisti pari sataa synnytyksestä.
Joo mutta kun kyse ei nyt ole normaalista synnytyksestä. Vauva on tarvinnut tehohoitoa useamman päivän. Tehohoito maksaa maltaita, noin 3000€ per päivä. Että siinä mielessä 500€ on kärpäsenka kka.
Ei se varmaan ollut tässä pointti, kun tuo kärpäsen kakka on odottaja vaikka sellaisellekin joka tienaa kaupanallalla 2500€
Vierailija kirjoitti:
Vähän reilut 500€? Olisi saanut olla isompi lasku. Ei ihme, että tämän maan talous on ihan kuralla, kun tuon enempää ei joudu korvaamaan, vaan menee veronmaksajien piikkiin. Itselläni on sairauskulu- ja tapaturmavakuutus, ei tarvitse pelätä kuluja mahdollisista hoidoista.
Kyllä sinunkin hoitoihin niitä veronmaksajien rahoja menee vaikka kuinka olisi vakuutus. Oletko tyhmä?
Yleistukea vähentävät pääomatulot, ove, omaishoidon tuki, tekijänoikeuskorvaukset, perhehoitajan palkkiot.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja omaisuus vaikuttavat asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän reilut 500€? Olisi saanut olla isompi lasku. Ei ihme, että tämän maan talous on ihan kuralla, kun tuon enempää ei joudu korvaamaan, vaan menee veronmaksajien piikkiin. Itselläni on sairauskulu- ja tapaturmavakuutus, ei tarvitse pelätä kuluja mahdollisista hoidoista.
Kyllä sinunkin hoitoihin niitä veronmaksajien rahoja menee vaikka kuinka olisi vakuutus. Oletko tyhmä?
Oletko itse tyhmä? Mun vakuutuskomentti liittyi siihen, että jos kulut pelottaa, niin aina vakuutuksia saatavilla. Sen lisäksi mielestäni osa Suomessa tarjottavista terveydenhoitopalveluista on liian halpoja. Menikö nyt jakeluun?
Olen synnyttänyt 80- ja 90-luvulla ja kyllä minulla on käsitys, että niistä sairaalapäivistä tuli lasku.
Se on totta, että sairaalassa vietettiin se 5-7 päivää, eikä kukaan ollut patistamassa kotiin.
Noista terveyskeskuksistta en välttämättä ole samaa mieltä, riippui varmaan paikkakunnasta kuinka helposti pääsi, mutta en itse muista käyneeni TK:ssa muuta kuin neuvolassa, joka kyllä toimi hyvin.