YLE: 530 euron lasku tuli neljän lapsen äidille yllätyksenä
Ylen nettisivuilla on juttu neljän lapsen äidistä, jonka viimeisin lapsi, joutui syntymänsä jälkeen tehohoitoon ja äitikin vietti useamman päivän sairaalassa. Pöyristyi, koska laksu oli 530 euroa?! Siis onko todella niin, että järkytytään tuosta summasta, jolla lapsi on saatu pidettyä hengissä. Näin lemmikin omistajana harvoin pääsee eläinlääkäristä paljon alle tuon summan ja olen kuitenkin sen budjetoinut ja laskenut, että siihen rahani riittää enkä useampaa lemmikkiä hanki. Ehkä lasten kohdalla olisi sama, jos ko. summa vetää budjetin ihan persiilleen.
Kommentit (484)
Vierailija kirjoitti:
Rouvan kynnet ovat kyllä mintissä, samoin on ollut näköjään rahaa panna hiusväreihin ja tatuointeihin.
Miksi työssäkäyvä ei saisi käyttää rahoja itseensä?
Kyllä minuakin olisi ihmetyttänyt tuo lasku. Onneksi tällä perheellä oli rahaa maksaa se kerralla, minulla ei olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tyhmiä ihmiset oikein on Vaikka mulla ei nyt mitään akuuttia rahapulaa ole, niin AINA kysyn jos jotain toimenpidettä ehdotetaan joko itselle tai lemmikille, että paljonko maksaa. Ei tarvitse leikkiä upporikasta vaan on parempi tietää hinta ja varautua laskuun. Ja usein on olemassa myös edullisempia vaihtoehtoja moneen asiaan.
Ja miten ne kaikki uutisoidut surulliset rahanmenot sattuvatkin olemaan niille, jotka ovat 8 sairaan lapsen köyhiä asunnottomia yksinhuoltajia.
Juuri näin lisättynä sillä, että ei saada lapsilisiä, niitäkin korotettuna eikä elatusmaksuja/elastustukea yms. tuista puhumattakaan. Mistä rahaa ruokaan kysyy yh tatskoineeen ja rakennekynsineen?
Olen yh äiti ja olen tehnyt varmasti enemmän töitä kuin sinä. En ole tatuoitu eikä minulla ole rakennekynsiä. Enimmillään olen tehnyt 16 tunnin työpäivää ja töitä 6 päivänä viikossa, miksi minun pitäisi alkaa elättää työttömiä tai muita haukkujia ja synnyttäjä yh vihaajia?
No, oliko yhteiskunnan vaihtoehto jättää lapsi tehohoitamatta?
Mielestäni lapset pitää hoitaa julkisella maksutta.
Itse käyn yksityislääkärillä, vaikka eläkkeeni ei oikeastaan riittäisi, mutta onneksi en elä yksin. Syy: en ole päässyt julkiselle, koska puhelinhoitajan mielestä ei ole ollut aiheellista. Yksityisen kautta olen päässyt tarpeelliseen tutkimukseen ja saanut diagnoosin, joten vaivani on hoidossa. Julkisen kautta diagnoosi sitten aikanaan olisi tullut yhteiskunnalle monta kertaa kalliimmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän reilut 500€? Olisi saanut olla isompi lasku. Ei ihme, että tämän maan talous on ihan kuralla, kun tuon enempää ei joudu korvaamaan, vaan menee veronmaksajien piikkiin. Itselläni on sairauskulu- ja tapaturmavakuutus, ei tarvitse pelätä kuluja mahdollisista hoidoista.
Kyllä sinunkin hoitoihin niitä veronmaksajien rahoja menee vaikka kuinka olisi vakuutus. Oletko tyhmä?
Oletko itse tyhmä? Mun vakuutuskomentti liittyi siihen, että jos kulut pelottaa, niin aina vakuutuksia saatavilla. Sen lisäksi mielestäni osa Suomessa tarjottavista terveydenhoitopalveluista on liian halpoja. Menikö nyt jakeluun?
Mitä sä kitiset veronmaksajien rahoista ja vingut että olisi saanut olla isompi lasku. Mitä isompi lasku niin sitä enemmän menee veronmaksajien rahaa suurille terveysjäteille. Näköjään tyhmä olet, meni jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
530€ on iso summa jos rahaa ei ole. Ei se kata kustannuksia, mutta ei poista sitä, että se voi olla periaatteessa koko kuun käyttöraha.
Ja ei, kaikilla ei ole säästöjä.
Vain täysin ennakointikyvytön hommaa 4 lasta jos talous kaatuu tuollaiseen laskuun. Jos ei ole edes tuon vertaa puskuria, ei pidä hankkia yhtään lisäsuuta ruokittavaksi. Malliesimerkki siitä miten osa toimii vain "mutku mä halusn, mutku mulla on oikeus"-periaatteella ja olettaa ihan pokkana, että jäljet kuittaa aina se kuuluisa joku muu omasta palkastaan.
Älä ota lemmikkiä jos olet itsekin elät ti. Älä tee myöskään lisää lapsia jos et pysty heidän kustannuksistaan huolehtimaan. Älä oleta jonkun muun aina maksavan sinun valintasi.
Miksi maammuperheen lapsen sairaalahoito maksetaan ilman muuta kelasta, mutta kantisperheen sairaalalaskua ei? Ja tämä on vihervasssujen mielestä vieläpä oikein.
Meillä olisi jäänyt lapsi hakematta sairaalasta tuollaisen laskun jälkeen. Pitäkööt lapsen, emme maksa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
530€ on iso summa jos rahaa ei ole. Ei se kata kustannuksia, mutta ei poista sitä, että se voi olla periaatteessa koko kuun käyttöraha.
Ja ei, kaikilla ei ole säästöjä.
Vain täysin ennakointikyvytön hommaa 4 lasta jos talous kaatuu tuollaiseen laskuun. Jos ei ole edes tuon vertaa puskuria, ei pidä hankkia yhtään lisäsuuta ruokittavaksi. Malliesimerkki siitä miten osa toimii vain "mutku mä halusn, mutku mulla on oikeus"-periaatteella ja olettaa ihan pokkana, että jäljet kuittaa aina se kuuluisa joku muu omasta palkastaan.
Älä ota lemmikkiä jos olet itsekin elät ti. Älä tee myöskään lisää lapsia jos et pysty heidän kustannuksistaan huolehtimaan. Älä oleta jonkun muun aina maksavan sinun valintasi.
Se kuuluisa lukutaito ja luetun ymmärtäminen.
Tuossa jutussa ei valiteta, onhan keskituloinen perhe, äiti sairaanhoitaja ja yhteenlaskett tulot lähes 5000 € netto ja yli 7000€ brutto, mutta empaatisena ja ihmisläheisenä ihmisenä he kertovat jutussa laskun kirpaisean heidän talottaa, mutta miten niitä, joiden tulotaso on pienempi esim. jos toinen vanhempi sattuu oleman työtön, sairastunut yllättäen jne.
Mihin on kadonnut ihmisten empatia ja ystävällisyys, nyt kommentit täyttyvät kuka on ilkeämpi, kuka pystyy loukksamaan enemmän toista ja samaan aikaan ihmetellään, miksi lapset kiusaavat toisiaan. Mistähän se malli ja asenne on lapset saaneet ja esimerkin, ellei aikuiselta. Kommentien perusteella pitäisi laittaa somen käyttökielto tai moden olla hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
530€ on iso summa jos rahaa ei ole. Ei se kata kustannuksia, mutta ei poista sitä, että se voi olla periaatteessa koko kuun käyttöraha.
Ja ei, kaikilla ei ole säästöjä.
Vain täysin ennakointikyvytön hommaa 4 lasta jos talous kaatuu tuollaiseen laskuun. Jos ei ole edes tuon vertaa puskuria, ei pidä hankkia yhtään lisäsuuta ruokittavaksi. Malliesimerkki siitä miten osa toimii vain "mutku mä halusn, mutku mulla on oikeus"-periaatteella ja olettaa ihan pokkana, että jäljet kuittaa aina se kuuluisa joku muu omasta palkastaan.
Älä ota lemmikkiä jos olet itsekin elät ti. Älä tee myöskään lisää lapsia jos et pysty heidän kustannuksistaan huolehtimaan. Älä oleta jonkun muun aina maksavan sinun valintasi.
Se kuuluisa lukutaito ja luetun ymmärtäminen.
Tuossa jutussa ei valiteta, onhan keskituloinen perhe, äiti sairaanhoitaja ja yhteenlaskett tulot lähes 5000 € netto ja yli 7000€ brutto, mutta empaatisena ja ihmisläheisenä ihmisenä he kertovat jutussa laskun kirpaisean heidän talottaa, mutta miten niitä, joiden tulotaso on pienempi esim. jos toinen vanhempi sattuu oleman työtön, sairastunut yllättäen jne.
Mihin on kadonnut ihmisten empatia ja ystävällisyys, nyt kommentit täyttyvät kuka on ilkeämpi, kuka pystyy loukksamaan enemmän toista ja samaan aikaan ihmetellään, miksi lapset kiusaavat toisiaan. Mistähän se malli ja asenne on lapset saaneet ja esimerkin, ellei aikuiselta. Kommentien perusteella pitäisi laittaa somen käyttökielto tai moden olla hereillä.
Tämä. He pystyvät maksamaan lasku. Täytyy muistaa että he ovat maksaneet laskuja useamman sadan euron edestä jo ennen synnytyksestä tullutta laskua. Maksukatto on aika korkea ja kaikki maksut eivät kerrytä maksukattoa.
Vierailija kirjoitti:
Lasten terveydenhoito pitäisi olla maksutonta ja kroonisesti sairaiden pitäisi maksaa terveysenhuollostaan huomattavasti enemmän.
Mitähän varten??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
530€ on iso summa jos rahaa ei ole. Ei se kata kustannuksia, mutta ei poista sitä, että se voi olla periaatteessa koko kuun käyttöraha.
Ja ei, kaikilla ei ole säästöjä.
Vain täysin ennakointikyvytön hommaa 4 lasta jos talous kaatuu tuollaiseen laskuun. Jos ei ole edes tuon vertaa puskuria, ei pidä hankkia yhtään lisäsuuta ruokittavaksi. Malliesimerkki siitä miten osa toimii vain "mutku mä halusn, mutku mulla on oikeus"-periaatteella ja olettaa ihan pokkana, että jäljet kuittaa aina se kuuluisa joku muu omasta palkastaan.
Älä ota lemmikkiä jos olet itsekin elät ti. Älä tee myöskään lisää lapsia jos et pysty heidän kustannuksistaan huolehtimaan. Älä oleta jonkun muun aina maksavan sinun valintasi.
Se kuuluisa lukutaito ja luetun ymmärtäminen.
Tuossa jutussa ei valiteta, onhan keskituloinen perhe, äiti sairaanhoitaja ja yhteenlaskett tulot lähes 5000 € netto ja yli 7000€ brutto, mutta empaatisena ja ihmisläheisenä ihmisenä he kertovat jutussa laskun kirpaisean heidän talottaa, mutta miten niitä, joiden tulotaso on pienempi esim. jos toinen vanhempi sattuu oleman työtön, sairastunut yllättäen jne.
Mihin on kadonnut ihmisten empatia ja ystävällisyys, nyt kommentit täyttyvät kuka on ilkeämpi, kuka pystyy loukksamaan enemmän toista ja samaan aikaan ihmetellään, miksi lapset kiusaavat toisiaan. Mistähän se malli ja asenne on lapset saaneet ja esimerkin, ellei aikuiselta. Kommentien perusteella pitäisi laittaa somen käyttökielto tai moden olla hereillä.
Puhuin yleisesti, en kyseisestä perheestä. En edes lukenut juttua. Noin yleisesti todettakoon, että jos tuollainen lasku tehohoidosta on jollekin talouden kaatava katastrofi, ei olisi alunpitäenkään pitänyt hankkia neljää lasta. Tai yhtä, kahta, kolmea. Mikä nyt kullekin on yli taloudellisten resurssien. Erittäin paljon on perheitä, jossa jo valmiiksi eletään kädestä suuhun. Sitten saadaan loistoidea lisääntyä. Ja tuohdutaan kun tulee kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
530€ on iso summa jos rahaa ei ole. Ei se kata kustannuksia, mutta ei poista sitä, että se voi olla periaatteessa koko kuun käyttöraha.
Ja ei, kaikilla ei ole säästöjä.
Vain täysin ennakointikyvytön hommaa 4 lasta jos talous kaatuu tuollaiseen laskuun. Jos ei ole edes tuon vertaa puskuria, ei pidä hankkia yhtään lisäsuuta ruokittavaksi. Malliesimerkki siitä miten osa toimii vain "mutku mä halusn, mutku mulla on oikeus"-periaatteella ja olettaa ihan pokkana, että jäljet kuittaa aina se kuuluisa joku muu omasta palkastaan.
Älä ota lemmikkiä jos olet itsekin elät ti. Älä tee myöskään lisää lapsia jos et pysty heidän kustannuksistaan huolehtimaan. Älä oleta jonkun muun aina maksavan sinun valintasi.
Se kuuluisa lukutaito ja luetun ymmärtäminen.
Tuossa jutussa ei valiteta, onhan keskituloinen perhe, äiti sairaanhoitaja ja yhteenlaskett tulot lähes 5000 € netto ja yli 7000€ brutto, mutta empaatisena ja ihmisläheisenä ihmisenä he kertovat jutussa laskun kirpaisean heidän talottaa, mutta miten niitä, joiden tulotaso on pienempi esim. jos toinen vanhempi sattuu oleman työtön, sairastunut yllättäen jne.
Mihin on kadonnut ihmisten empatia ja ystävällisyys, nyt kommentit täyttyvät kuka on ilkeämpi, kuka pystyy loukksamaan enemmän toista ja samaan aikaan ihmetellään, miksi lapset kiusaavat toisiaan. Mistähän se malli ja asenne on lapset saaneet ja esimerkin, ellei aikuiselta. Kommentien perusteella pitäisi laittaa somen käyttökielto tai moden olla hereillä.
Puhuin yleisesti, en kyseisestä perheestä. En edes lukenut juttua. Noin yleisesti todettakoon, että jos tuollainen lasku tehohoidosta on jollekin talouden kaatava katastrofi, ei olisi alunpitäenkään pitänyt hankkia neljää lasta. Tai yhtä, kahta, kolmea. Mikä nyt kullekin on yli taloudellisten resurssien. Erittäin paljon on perheitä, jossa jo valmiiksi eletään kädestä suuhun. Sitten saadaan loistoidea lisääntyä. Ja tuohdutaan kun tulee kuluja.
Kaikki ei vain ole yhtä täydellusiä suunnittelemaan elämäänsä etukäteen niin kuin sinä ja monelle 815 € hoitolasku voi olla jopa puolet palkasta, eläkkeesetä jne. Ja siihen ei tarvita kuin katuminen ja jalan ja käden murtuminen, joka vaatii leikkausta ja kipsausta ja useamman hoitokerran sairaalassa. Pelkkä muutaman minutin lääkärin etäpuhelu maksaa 66.50€. Tämä hinnat koskevat kaikkia, eikä pelkästään synnyttäjiä. Ja siksi kaikki sympatiani on pienituloisten eläkeläisten ja työttömien puolella, niin kuin myös tuossa jutussa, ettei vain sairastuisi tai sattuisi tapaturma, kun poliklinikkamaksu on yli 70€.
Ja niinkuin Lääkäriliitto on ottanut kantaa, että ihmiset kieltäytyvät tutkimuksista ja hoidosta, maksujen takia, jolloin monet sairadet olisi helppo hoitaa, eikä tarvitsisi tehohoitoa.
Nykyinen hallitus nosti hintoja vuoden 2025 jopa yli 90%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
530€ on iso summa jos rahaa ei ole. Ei se kata kustannuksia, mutta ei poista sitä, että se voi olla periaatteessa koko kuun käyttöraha.
Ja ei, kaikilla ei ole säästöjä.
Vain täysin ennakointikyvytön hommaa 4 lasta jos talous kaatuu tuollaiseen laskuun. Jos ei ole edes tuon vertaa puskuria, ei pidä hankkia yhtään lisäsuuta ruokittavaksi. Malliesimerkki siitä miten osa toimii vain "mutku mä halusn, mutku mulla on oikeus"-periaatteella ja olettaa ihan pokkana, että jäljet kuittaa aina se kuuluisa joku muu omasta palkastaan.
Älä ota lemmikkiä jos olet itsekin elät ti. Älä tee myöskään lisää lapsia jos et pysty heidän kustannuksistaan huolehtimaan. Älä oleta jonkun muun aina maksavan sinun valintasi.
Se kuuluisa lukutaito ja luetun ymmärtäminen.
Tuossa jutussa ei valiteta, onhan keskituloinen perhe, äiti sairaanhoitaja ja yhteenlaskett tulot lähes 5000 € netto ja yli 7000€ brutto, mutta empaatisena ja ihmisläheisenä ihmisenä he kertovat jutussa laskun kirpaisean heidän talottaa, mutta miten niitä, joiden tulotaso on pienempi esim. jos toinen vanhempi sattuu oleman työtön, sairastunut yllättäen jne.
Mihin on kadonnut ihmisten empatia ja ystävällisyys, nyt kommentit täyttyvät kuka on ilkeämpi, kuka pystyy loukksamaan enemmän toista ja samaan aikaan ihmetellään, miksi lapset kiusaavat toisiaan. Mistähän se malli ja asenne on lapset saaneet ja esimerkin, ellei aikuiselta. Kommentien perusteella pitäisi laittaa somen käyttökielto tai moden olla hereillä.
Puhuin yleisesti, en kyseisestä perheestä. En edes lukenut juttua. Noin yleisesti todettakoon, että jos tuollainen lasku tehohoidosta on jollekin talouden kaatava katastrofi, ei olisi alunpitäenkään pitänyt hankkia neljää lasta. Tai yhtä, kahta, kolmea. Mikä nyt kullekin on yli taloudellisten resurssien. Erittäin paljon on perheitä, jossa jo valmiiksi eletään kädestä suuhun. Sitten saadaan loistoidea lisääntyä. Ja tuohdutaan kun tulee kuluja.
Just. Et edes viitsinyt lukea juttua, mutta kuitenkin viitsit haukkua ja syyllustää äidin ja perheen.
Minä ja mieheni oltiin viisi päivää joulukuussa sairaalassa kun saatiin esikoisemme. Ensin kaksi yötä kahdestaan, synnytykseni ei siis meinannut edetä ja sitten vielä kolme yötä vauvan kanssa, vauva oli vähän keltainen joten bilirubiiniarvoja seurailtiin. Lasku 600 e. En yllättynyt, sellaista se on.
Tuo nainen voisi jättää tosiaan kampaamokäyntejä väliin ja rakennekynnet pois niin ei tarvitsisi itsekkäästi säästää tuota rahaa PERHEEN ruokakuluista. Minullakin on joskus ollut geelikynnet ja jos niitä kävisi huollattamassa 4 vk välein hintaan 58 e, niin vuodessa tulisi 13 käyntikertaa ja näille kertyisi hintaa 754 e. Jos rahasta on tiukkaa, kynsiä ei oteta eikä kampaajallakaan ole pakko käydä.
Toki voi olla äidillä rahat tiukassa ja käsitän harmituksen. Itse sain suunnilleen saman suuruisen laskun 20 vuotta sitten. Ei tarvinnut vauvan olla teholla, mutta mulla oli ennen synnytystä huonontuneesta voinnistani johtuen muutama ylimääräinen käynti sairaalassa ja pari ylimääräistä yöpymistä ennen synnytystä. Synnytyksen jälkeenhän äidistä ja vauvasta halutaan nopeasti eroon, vaikka äiti olisi rättiväsynyt ja pyörtymispisteessä, kun hb laskenut reilusti alle satasen. Harmitti kyllä tuo lasku silloin, koska useampi satanen oli pois budjetista. Toisaalta, hyvä että syntyi lopulta terve lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
530€ on iso summa jos rahaa ei ole. Ei se kata kustannuksia, mutta ei poista sitä, että se voi olla periaatteessa koko kuun käyttöraha.
Ja ei, kaikilla ei ole säästöjä.
Vain täysin ennakointikyvytön hommaa 4 lasta jos talous kaatuu tuollaiseen laskuun. Jos ei ole edes tuon vertaa puskuria, ei pidä hankkia yhtään lisäsuuta ruokittavaksi. Malliesimerkki siitä miten osa toimii vain "mutku mä halusn, mutku mulla on oikeus"-periaatteella ja olettaa ihan pokkana, että jäljet kuittaa aina se kuuluisa joku muu omasta palkastaan.
Älä ota lemmikkiä jos olet itsekin elät ti. Älä tee myöskään lisää lapsia jos et pysty heidän kustannuksistaan huolehtimaan. Älä oleta jonkun muun aina maksavan sinun valintasi.
Se kuuluisa lukutaito ja luetun ymmärtäminen.
Tuossa jutussa ei valiteta, onhan keskituloinen perhe, äiti sairaanhoitaja ja yhteenlaskett tulot lähes 5000 € netto ja yli 7000€ brutto, mutta empaatisena ja ihmisläheisenä ihmisenä he kertovat jutussa laskun kirpaisean heidän talottaa, mutta miten niitä, joiden tulotaso on pienempi esim. jos toinen vanhempi sattuu oleman työtön, sairastunut yllättäen jne.
Mihin on kadonnut ihmisten empatia ja ystävällisyys, nyt kommentit täyttyvät kuka on ilkeämpi, kuka pystyy loukksamaan enemmän toista ja samaan aikaan ihmetellään, miksi lapset kiusaavat toisiaan. Mistähän se malli ja asenne on lapset saaneet ja esimerkin, ellei aikuiselta. Kommentien perusteella pitäisi laittaa somen käyttökielto tai moden olla hereillä.
Jutussa oli kyllä uskomattomin asia, miten keskituloisella perheellä ei muka ole puskuria niin, että sieltä pystyy maksamaan samantien 500e laskun ilman, että se vaikuttaa arkeen mitenkään.
En minä tätä pahalla sano ja voihan syy olla sekin, että puskuri on kulunut juuri johonkin muuhun yllättävään ja kalliiseen asiaan. Ihmettelen vain, koska mulla ei ole koskaan, ei edes opiskeluaikana, talous ollut niin tiukalla, että 500 euroa ei olisi voinut maksaa samantien pois. Enkä ole mitenkään erityisen hyvätuloinen, en ollut etenkään opiskeluaikana, mulla oli vain oma päätös siitä, että kun rahaa oli enää tonni jäljellä, niin se tarkoitti sitä, että tili on nollilla ja rahaa käytetään vain ehdottoman välttämättömään, eli yleensä ei mihinkään.
Mutta ehkä se on nykyaikaa, että kaikki ostetaan rahoituksella, lainalla tai osamaksulla ja mitään ei säästetä. Säästämisessä on se hyvä puoli, että esimerkiksi jonkun kalliimman tavaran säästöjen ollessa kesken ja yllättävän menon ilmaantuessa, voit ottaa itseltäsi lainaa säästöistä ja maksella sitä kuluttomasti ja korottomasti takaisin ajan saatossa. Ei tartte miettiä mitä syö loppukuun.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mieheni oltiin viisi päivää joulukuussa sairaalassa kun saatiin esikoisemme. Ensin kaksi yötä kahdestaan, synnytykseni ei siis meinannut edetä ja sitten vielä kolme yötä vauvan kanssa, vauva oli vähän keltainen joten bilirubiiniarvoja seurailtiin. Lasku 600 e. En yllättynyt, sellaista se on.
Tuo nainen voisi jättää tosiaan kampaamokäyntejä väliin ja rakennekynnet pois niin ei tarvitsisi itsekkäästi säästää tuota rahaa PERHEEN ruokakuluista. Minullakin on joskus ollut geelikynnet ja jos niitä kävisi huollattamassa 4 vk välein hintaan 58 e, niin vuodessa tulisi 13 käyntikertaa ja näille kertyisi hintaa 754 e. Jos rahasta on tiukkaa, kynsiä ei oteta eikä kampaajallakaan ole pakko käydä.
Luuletko tosissaan et perheen rahat menevät tekikynsiin? Niitä muutamalla eurolla temusta. Hiusvärejä saa marketista. Lopettaisitko ulkonäön haukkumisen.
Ps. Mistä tiedät ettei mies leikkaa naisen hiuksia?
Vierailija kirjoitti:
530€ on iso summa jos rahaa ei ole. Ei se kata kustannuksia, mutta ei poista sitä, että se voi olla periaatteessa koko kuun käyttöraha.
Ja ei, kaikilla ei ole säästöjä.
Kyllä. Mutta miten uskaltaa tehdä lapsia tällaiseen tilanteeseen? Miten meinaa tarjota heille riittävät puitteet?
Tuo summa on iso pienipalkkaiselle työssäkäyvälle. Helppohan se on täysin tuilla elävän olla, laittaa summan vain Kelalle maksettavaksi. Mutta laskennallisesti kaikkien terveyskulujen ja työssäkäyntikulujen jälkeen käteen voi jäädä vähemmän mitä toimeentulotuen perusosa on kuukaudessa. Ratkaisu tähän ei myöskään ole se, että kaikki pienipalkkaiset jäisivät vain elämään tuilla.
Suomessa tilastollisesti eniten lapsia hankkivat kouluttautuneet ja hyvätuloiset. Jos tarkoituksena on kasvattaa syntyvyyttä, pitäisi kaiken järjen mukaan puuttua niihin tekijöihin mitkä vähentävät lasten hankintaa.
Juuri näin lisättynä sillä, että ei saada lapsilisiä, niitäkin korotettuna eikä elatusmaksuja/elastustukea yms. tuista puhumattakaan. Mistä rahaa ruokaan kysyy yh tatskoineeen ja rakennekynsineen?