Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: 530 euron lasku tuli neljän lapsen äidille yllätyksenä

Vierailija
11.05.2026 |

Ylen nettisivuilla on juttu neljän lapsen äidistä, jonka viimeisin lapsi, joutui syntymänsä jälkeen tehohoitoon ja äitikin vietti useamman päivän sairaalassa. Pöyristyi, koska laksu oli 530 euroa?! Siis onko todella niin, että järkytytään tuosta summasta, jolla lapsi on saatu pidettyä hengissä. Näin lemmikin omistajana harvoin pääsee eläinlääkäristä paljon alle tuon summan ja olen kuitenkin sen budjetoinut ja laskenut, että siihen rahani riittää enkä useampaa lemmikkiä hanki. Ehkä lasten kohdalla olisi sama, jos ko. summa vetää budjetin ihan persiilleen.

Kommentit (484)

Vierailija
401/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tukipummiloisten joukko kasvaa. Ulina alkaa jo synnytysosastolla. Menkää saatanat töihin ja maksakaa itse edes jotain vtun pummit.

Niin no tuossahan juuri työssäkäyvät ihmiset kokivat maksun suurena.

Minä koen älyttömänä sen, että erityisen korkeiden verojen jälkeen pitää maksaa vielä erityisen korkeita palvelun käyttömaksuja koska hyvinvointialueiden vasemmistopoliitikoille ei näytä riittävän mikään rahasumma. 

En tiennyt et Orpo on vasemmistoa? Orpo nosti hintoja jotta yksityislääkärit saavat lisää potilaita koska hinnat alkavat olla kohta samaa luokkaa.

Onko orpo sitten mielestäsi jonkun hyvinvointialueen johtaja?

Eli älä selitä vasuri. Teillä on aina tapana kääntää puhe muualle kun käy selväksi että vika on teidän itsenne, taas kerran. 

Sattuuko sua päähän sun oma tyhmyys? Vai jaksatko yhä uskoa persujen propagandaa bensanhinnasta? 

Hallitus päättää maksimihinnat. OrPon hallitus nosti hintoja persujen tuella ja nyt sotealueella voivat nostaa hintoja maksimiin.

https://stm.fi/terveydenhuollon-maksut

Vierailija
402/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoremmilta vietiin leskeneläke ja eläkkeellä tulee sairaalalaskuja myös maksukaton täyttymisen jälkeen. Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon. Tt-tukea ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun eikä rahoitusvastikkeen lainaosuus ole meno tt-tuessa. Myös palvelut kotiin eläkkeellä maksaa. Mutta tämäkään ei ilmeisesti nuorempaa sukupolvea haittaa. 

Jos ihminen saa tt, mitä hän tekee mökillä tai vaunulla ? Vaunun pelkkä vakuutus on 4 numeroinen per vuosi.

Mitä vanhempi mökki, sitä enemmän korjattavaa.


Ei tt llä makseta remontteja eikä kalliita vakuutusmaksuja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, tässä meillä taas yksi koiraäiti. Jos sinä et ole saanut synnytyksistäsi isoa sairaalalaskua, pidä nyt saatana turpasi kiinni asiasta josta sinulla ole mitään kokemusta.

Sulla on tainnut nyt mennä vähän pointti ohi..? Mut tuohdu toki, jos se helpottaa.

Ei varmaan mennyt kun mietin samaa. Että ei voi mitenkään verrata lemmikkien kuluja vauvan kuluihin! Lenmikin voit viedä piikille heti lompakkoa särkee

Lemmikinomistajat joutuvat kuitenkin tarkkaan miettimään, onko varaa hankkia lemmikkiä. Luulisi, että lasten kohdalla pitäisi tehdä samoin. Ei niiden kulut kasvaessaan ainakaan vähene. Jos heilläkin kohta kaksi teini-ikäistä ja kaksi alle kouluikäistä niin ruokakulut alkavat olemaan tuhansissa euroissa kuussa + harrastukset + lomatekemiset yms.  Olisi ihan kannattavaa kaikkien vanhempien tehdä laskelmia, että moneen lapseen on varaa, myös tehdä laskelmat, jos esim. toinen jäisi työttömäksi tai sairastuisi. Ihan perusasioita mielestäni. Kyllä neljän lapsen perheessä pitäisi olla vähintään tuo 600 euroa säästössä koko ajan ja vähän varauduttaisiin yllättäviin menoihin ja tilanteisiin. 

Näinhän se on. Ihmiset joutuvat tarkkaan miettimään, onko minulla tänä vuonna vara kaatua ja päätyä kipsattavaksi tai sairastua syöpään tai saada sydäri.  Ja onko riittävästi säästöjä. Tai ottaa sen verenpainetaudin vai siirretäänkö sitä  pari vuotta vielä eteenpäin.  Ja raskadet on helposti vältettävissä, kun kieltäytyy seksistä. 

 

Monet palveluita käyttävät ihmiset  kuitenkin ovat vuosikymneniä maksaneet jopa tuhansia euroja kuukaudessa veroja, kun niputtaa kulutuksensa kaikki verot, sähkölaskusta kiinteistöveroon ja palkkatuloihin ja tätä voi olla ihmiselämässä jopa 50-60v. 

 

Harvoin olen kuullut jonkun lemmikin maksavan veroja valtion kassaan vaikka he paskovat ja kuseksivat yleisia jalkakäytäviä, puistoja,  talon rappukäytäviä ja likaavat paikkoja ja muut asukkaat joutuvat maksumiehiksi, samoin harvoin koirat maksavat vesimaksua,  jätemaksua jätöksistään, parkkimaksua tai kiinteistöveroa  ja silti monet lääketiett. toimenpiteet, lääkkeet jne. koiran  omistajat maksavat vähemmän, kuin koiran omistaja itsestään esim. hammaskiven poisto, lonkkaleikkaus jne. 

Vierailija
404/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

530€ on iso summa jos rahaa ei ole. Ei se kata kustannuksia, mutta ei poista sitä, että se voi olla periaatteessa koko kuun käyttöraha.

Ja ei, kaikilla ei ole säästöjä. 

Aikalailla normi synnytyksen hinta viime vuosilta nm. kokemusta on. Ja miten niin ei ole yhtään säästöjä kun on lapsi ollut tulossa? Eikö tiennyt olevansa raskaana ennen kuin meni synnyttämään? Yhdeksän kuukautta ollut aikaa laittaa rahaa säästöön. 

Vierailija
405/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin maksoimme 15 vuotta sitten puolison kanssa esikoisemme synnytyksestä jotain 600€ (useampi yö sairaalassa ennen ja jälkeen synnytyksen). 

Mihin osoitteeseen voin pöyristyä laskusta?

Vierailija
406/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

530€ on iso summa jos rahaa ei ole. Ei se kata kustannuksia, mutta ei poista sitä, että se voi olla periaatteessa koko kuun käyttöraha.

Ja ei, kaikilla ei ole säästöjä. 

Aikalailla normi synnytyksen hinta viime vuosilta nm. kokemusta on. Ja miten niin ei ole yhtään säästöjä kun on lapsi ollut tulossa? Eikö tiennyt olevansa raskaana ennen kuin meni synnyttämään? Yhdeksän kuukautta ollut aikaa laittaa rahaa säästöön. 

Tämä hinnat kyllä nousi v. 2025 alsta, jotkut jopa 90% 

 

Jos niitä säästöjä vaaditaan hedelmällisessä iässä olevilta naisilta, niin parhaassa synnytysiässä  20-30v  joiden työura on vasta alussa, pätkätyöt tulot ja varallusuus pienemmiltänbjne.  ja nyt heiltä ollaan kieltänäss jopa synnytys, vaikka lapsista on huutava pula ja tulevaisuden rakentajista. 

 

Jos jos lisääntymisen oikeus annetaan vain  niillä, joilla hyvät tulot ja paljon säästöjä, se tarkoittaa myös ikäkkäitä synnyttäjiä ja  vanhenpia eli 35-45v joka tarkoittaa valtavaa riskiä saada sairas tai vamnainen lapsi, keskenmenoja, hedelmällisyyshoitoja jne. ja paljon kärsimystä ja tuskaa ja silloin hoidossa puhutaan tuhansista ja kymmenistätuhansista  euroista. Tätäkö halutaa?  Jokainen vuosi yli 30 ikävuoden jälkeen lisää riskiä, myös isän ikä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
407/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se potilaan/asiakkaan lasku ole lähimainkaan se summa, mitä hoito todellisuudessa maksaa.

Potilaalta/asiakkaalta peritään vain ennalta määritelty kiinteä hoitopäivämaksu x euroa per vuorokausi tai poliklinikkamaksu, ei suinkaan koko kustannuksia sen mukaan, mitä toimenpiteet ja osastohoito todellisuudessa maksaa.

Itse olin taannoin vatsan alueen nukutusta vaativassa leikkauksessa, ja aika monta ammattilaista siinä ympärillä pyöri. Maksu oli kuitenkin muutaman kympin, koska leikkaus hoitui päiväkäynnillä ilman osastohoitoa.

Aikoinaan anoppi oli lonkkaleikkauksessa ja sai sairaalasta muutaman sadan silloisen markan laskun, mitä päivitteli suureksi. Tarkistin oman keskussairaalan kuntalaskutushinnastosta, mitä lonkkanivelleikkauksen todellinen hinta potilaan kotikunnalle oli, siihen aikaan mittaluokka oli jotakin 10000 markan paikkeilla. Mutta tätä en anopille kertonut, koska hän ei olisi systeemiä ymmärtänyt.

Nyt hyvinvointialueissa kunnathan ei enää rahoita mitenkään sote-palveluita eikä ole olemassa keskussairaalan kuntayhtymää, joka laskutti potilaan kotikuntaa. Hyvinvointialueet on maakuntarajoilla ja rahoitus tulee valtiolta.

Vierailija
408/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sai tehohoitoa noin halvalla. Jenkeissä lasku olisi ollut  50 000€.

Sepä se! Jenkeissä kaikki perustuu kalliisiin vakuutuksiin ja siitä huolimatta ei voi olla varma, kelpaako oma vakuutus juuri siihen klinikkaan tai sairaalaan, mihin menet. Tai mitä vakuutus kattaa. Hyvin avartavaa oli lukea taannoin muuan suomalaisen muuttajan kokemuksista.

Olen ymmärtänyt, että USA:sta tullaan synnyttämään kotimaahan, koska kustannukset on hallittavissa ja ennakoitavissa eikä ne ole tähtitieteelliset.

Mitä tulee tähän pöyristyjään, kahden palkansaajan talous on melko heikoissa kantimissa, jos se alkaa horjua muutaman satasen ennalta tiedossa olevaan laskuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
409/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kuin ihmetellä narinaa "isosta" laskusta. Tehohoito ja yleensäkin erikoissairaanhoito on kallista. Reilut 500e omavastuuta on pisara meressä todellisista kustannuksista. Kansalaiset odottavat ja vaativat parasta hoitoa, mutta se ei saisi maksaa yhtään mitään.

Vierailija
410/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sai tehohoitoa noin halvalla. Jenkeissä lasku olisi ollut  50 000€.

Sepä se! Jenkeissä kaikki perustuu kalliisiin vakuutuksiin ja siitä huolimatta ei voi olla varma, kelpaako oma vakuutus juuri siihen klinikkaan tai sairaalaan, mihin menet. Tai mitä vakuutus kattaa. Hyvin avartavaa oli lukea taannoin muuan suomalaisen muuttajan kokemuksista.

Olen ymmärtänyt, että USA:sta tullaan synnyttämään kotimaahan, koska kustannukset on hallittavissa ja ennakoitavissa eikä ne ole tähtitieteelliset.

Mitä tulee tähän pöyristyjään, kahden palkansaajan talous on melko heikoissa kantimissa, jos se alkaa horjua muutaman satasen ennalta tiedossa olevaan laskuun.

Kyllä se täälläkin se hinta on 50000e varmasti. Mutta sen maksaa yhteiskunta. Olisi kyllä hyvä, jos ihmisille lähetettäviin laskuihin laitettaisiin se todellinen hinta. Ehkä tämä jatkuva narina sote maksuista vähenisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
411/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoremmilta vietiin leskeneläke ja eläkkeellä tulee sairaalalaskuja myös maksukaton täyttymisen jälkeen. Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon. Tt-tukea ei saa, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun eikä rahoitusvastikkeen lainaosuus ole meno tt-tuessa. Myös palvelut kotiin eläkkeellä maksaa. Mutta tämäkään ei ilmeisesti nuorempaa sukupolvea haittaa. 

Jos ihminen saa tt, mitä hän tekee mökillä tai vaunulla ? Vaunun pelkkä vakuutus on 4 numeroinen per vuosi.

Mitä vanhempi mökki, sitä enemmän korjattavaa.


Ei tt llä makseta remontteja eikä kalliita vakuutusmaksuja

Kuka tahansa voidaan irtisanoa milloin vain.

Vierailija
412/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin ihmetellä narinaa "isosta" laskusta. Tehohoito ja yleensäkin erikoissairaanhoito on kallista. Reilut 500e omavastuuta on pisara meressä todellisista kustannuksista. Kansalaiset odottavat ja vaativat parasta hoitoa, mutta se ei saisi maksaa yhtään mitään.

Yleistuki on 595 netto. Ei kaikki saa lisäksi muita tukia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
413/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on näitä joiden pitää saada kaikki ilmaiseksi. Eli joku muu maksajaksi omille kuluille.

Vierailija
414/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai tehohoito maksaa! Ei se mitään ilmaista ole...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
415/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin tukipummiloisten joukko kasvaa. Ulina alkaa jo synnytysosastolla. Menkää saatanat töihin ja maksakaa itse edes jotain vtun pummit.

Et ilmeisesti lukenut juttua. Siinä kerrottiin kahden työssäkäyvän perheestä, joka maksoi laskun kerralla pois.

Vierailija
416/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

530€ on iso summa jos rahaa ei ole. Ei se kata kustannuksia, mutta ei poista sitä, että se voi olla periaatteessa koko kuun käyttöraha.

Ja ei, kaikilla ei ole säästöjä. 

Jos toi on iso summa niin ne lapset jätetään tekemättä.

Heh. Ihmiset aikalailla jättää nykyään lapset tekemättä. 

Onneksi maahan virtaa muualta väkeä, jotka puskee lapsia kantasuomalaisten jättämään vajeeseen. 

Vierailija
417/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syntyvyys vähenee. Suomessa loppuu lähivuosina puolet peruskouluista. Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."

https://yle.fi/a/74-20182174

Vierailija
418/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei synny ja puolet opettajista menettää työpaikkansa.

Vierailija
419/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persut ja Purra on tehnyt Suomesta lintukodon, vanhukset ovat heitteellä hoivakodeissa, nälässä, paskoissa, ilman hoivaa ja vastaavasti nuoret naiset synnytyksissä  ryöstetään sairaalahoidossa. Ja ne sormukset ja muut korut kannattaa jättää kotiin. 

 

Meininki on kuin villissä lännessä. 

Sote on vasemmistohallituksen luomus sotealueineen. 

Väärin, Sotea on rakennettu lähes 16v ja jokainen puolue on ollut vuorollaan hallituksessa ja jättäneet soteen oman puumerkkinsä, paitsi LiikeNyt, joka ei ole ollut halluksessa. Ei nyt sentään  pelkästään vasemmistolla olisi ollut sellaista voimavaroja ja päätösvaltaa, kun huomioi Soten kokonaisuuden.

Susisote on edellisen vihervasemmistohallituksen puolueiden enemmistöllään eduskunnassa säätämä, ei persujen eikä kenenkään muun. Se, että sitä on aiemmin mietitty mutta jätetty tekemättä kertoo vain muiden päättäjien fiksuudesta.

Vierailija
420/484 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin ihmetellä narinaa "isosta" laskusta. Tehohoito ja yleensäkin erikoissairaanhoito on kallista. Reilut 500e omavastuuta on pisara meressä todellisista kustannuksista. Kansalaiset odottavat ja vaativat parasta hoitoa, mutta se ei saisi maksaa yhtään mitään.

Yleistuki on 595 netto. Ei kaikki saa lisäksi muita tukia.

Ja sen vuoksiko pitäisi tarjota jokin vapaalippu sote-palveluihin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan