YLE: 530 euron lasku tuli neljän lapsen äidille yllätyksenä
Ylen nettisivuilla on juttu neljän lapsen äidistä, jonka viimeisin lapsi, joutui syntymänsä jälkeen tehohoitoon ja äitikin vietti useamman päivän sairaalassa. Pöyristyi, koska laksu oli 530 euroa?! Siis onko todella niin, että järkytytään tuosta summasta, jolla lapsi on saatu pidettyä hengissä. Näin lemmikin omistajana harvoin pääsee eläinlääkäristä paljon alle tuon summan ja olen kuitenkin sen budjetoinut ja laskenut, että siihen rahani riittää enkä useampaa lemmikkiä hanki. Ehkä lasten kohdalla olisi sama, jos ko. summa vetää budjetin ihan persiilleen.
Kommentit (376)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
530€ on iso summa jos rahaa ei ole. Ei se kata kustannuksia, mutta ei poista sitä, että se voi olla periaatteessa koko kuun käyttöraha.
Ja ei, kaikilla ei ole säästöjä.
Sitten niitä lapsia ei tehdä, jos se tekee hallaa taloudelle. 530€ ei ole mikään järkyttävä summa tehohoidosta. Pieni summa siitä, että lapsi saa jatkaa elämää.
Toki joillekin tuo 530€ on valtava summa. Mutta niinkuin sanoin, niitä lapsia ei kannata tehdä, jos talous menee siitä kuralle.
Olen itse vähävaraisen perheen lapsi, ja se aiheutti itselleni osattomuuden tunnetta, häpeää, stressiä, surua, epätoivon tunnetta, heikon itsetunnon ja -luottamuksen. Mielestäni vanhempieni olisi pitänyt ajatella lasten hankinta järjellä.
Tuossa on pointti. Kasvaa vain katkeria aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
No on ollut rahaa tatuoinnit ottaa ja päätä värjätä.
Jep. Eräskin tuttu, jolla on useampi lapsi, valittaa kuinka menee ruokaan rahaa ja kaikki vaan kallistuu. Silti on varaa polttaa tupakkaa ja aikoo kuulemma ottaa uuden tatuoinnin.
Ei näin!
Näin tukipummiloisten joukko kasvaa. Ulina alkaa jo synnytysosastolla. Menkää saatanat töihin ja maksakaa itse edes jotain vtun pummit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä kävi sairaalassa kuolemassa pari päivää. Sinänsä ei maksanut kun oli saattohoidossa ja nukutettuna. Mutta kyllä siitä yli satanen otettiin + ambulanssikyyti päälle kun kävivät hakemassa kotoa viimeiselle matkalle.
Jos oli saattohoidossa niin miksi ei annettu kuolla kotiin en voi käsittää.
Koska todettiin vasta sairaalassa miten huonosti asiat olivat. Ei ambulanssiväki hänen tilaansa tiennyt. Lääkäri sen totesi.
Kannattaa ottaa lapsivakuutus jo odotusaikana, se kuittaa yllätykset.
Tekisi tuon jutu äidille hyvää tutustua ameriikan malliin ja siihen,miten pulassa ihmiset siellä ovat. Ei taida tehohoidosta muutama satku piisata alkuunkaan..
Milloin suomalaisista on tullut tällaisia sosdupummeja joille kaiken pitää olla ilmaista ?
Yhdenkin ihmetteli että häätö tuli kun vuokraa ei maksettu
Vierailija kirjoitti:
Näin tukipummiloisten joukko kasvaa. Ulina alkaa jo synnytysosastolla. Menkää saatanat töihin ja maksakaa itse edes jotain vtun pummit.
He maksoivat sairaalalaskun heti pois.
Vierailija kirjoitti:
Vuosikaudet on uskoteltu, että terveydenhoito on Suomessa ilmaista. Niin ei se ole ihme, että hämmästyy jos sitten tulee lasku.
Ilmainen terveydenhoito on Virossa. Ja ei tarvitse lähetettä esim gynekologille. Lapsen synnyttäminen ei maksaa euroakaan. Sama malli Tanskassa esim.
Tämä äiti sai kuitenkin päivän julkisuudessa, onhan se pointti sekin jollekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljän lapsen äiti järkyttyi laskusta synnytyksen jälkeen: ”Mistä rahoista tämä maksetaan?” | Kotimaa | Yle https://share.google/q5EpfOU1cUlnNWW8S
Tässä muuten linkki juttuun.
Neljän lapsen lapsilisät on melkein 500 euroa. Jospa vaikka niistä
Eihän tuosta pienimmästä ole vielä edes tullut lapsilisää siihen mennessä, kun lasku pitää maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa kerrottiin että nyt pitää miettiä mitä ruokaa kaupasta ostetaan. Siis oikeasti pusketaan maailmaan neljättä lasta ja 500 euron yllätyslaskuun ei ole minkäänlaista puskuria vaan se on ruokarahoista pois?
Pienet palkat, asuntolaina, autolaina, ehkä opintolainaakin. Välttämättä ei jää säästöjä. Siihen lapsen yllätyshoito kun kaikki ei mennyt odotetusti.
Miksi ottaa autolainaa, jos ei ole siihen varaa? Itsekin ajelen 3000 euron autolla, koska en koe että minulla olisi varaa uuteen autoon, vaikka tulot on 4500 e/kk. Pitäisi olla ainakin 5 v puskuri säästettynä, että voisin harkita kalliimman auton ostoa.
No vaikka siksi, että saa hankittua auton, millä pääsee töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on ollut rahaa tatuoinnit ottaa ja päätä värjätä.
Tatuointi on pysyvä, joten se otetaan vain kerran. Siitä ei tule myöhemmin mitään kuluja. Tuo tatska on saatettu ottaa viisitoista vuotta sitten kauan ennen lapsia.
Tai sitten otetaan uusia tatuointeja entisten lisäksi. eri
Vierailija kirjoitti:
Milloin suomalaisista on tullut tällaisia sosdupummeja joille kaiken pitää olla ilmaista ?
Yhdenkin ihmetteli että häätö tuli kun vuokraa ei maksettu
Älykkyys on laskussa. Enää ei osata kirjoittaa kynällä, kyetä lukemaan kirjoja sekä muutenkaan ajattelemaan omilla aivoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että monikaan ei ole juttua lukenut, vouhkaa vaan lukematta.
Eihän siinä jutussa kerrottu, että perheellä ei olisi ollut varaa laskuun, hehän maksoivat sen kerralla pois, ei tarvinut edes jakaa laskua osiin.
Itse ymmärsin, että äiti ihmetteli sitä, että vauvan sairaalahoidosta tuli iso lasku. Olen ollut itsekin siinä luulossa, että lasten terveydenhuolto julkisella puolella, lääkärikäynnit, hammaslääkärit ym. ovat sellaisia, että niistä ei tule laskua.
Miten kukaan Suomen kansalainen voi olla noin tietämätön että kuvittelee julkisen terveydenhuollon olevan täysin maksutonta?
No ainakin minä. Olen luullut, että lasten terveydenhoito kustannetaan verovaroin, vain aikuisilta peritään maksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap, mehän maksamme tällä hetkellä korkeita veroja, joka peustellaan maksuttomalka terveydenhuollolla ja yhteisillä palveluilla (koulutus, tiestö, sos.tuet jne). Harva haluaa maksaa maksuja, jos vastineeksi et saa mitään tai joudut silti kaivamaan kuvettasi.
Jenkkilässä maksaa, mutta siellä on ihan eri yhteiskuntarakenne. Verratkaa edes verrokkimaihin (Ruotsi, Norja ym) näissä kommenteissanne.
Kävin lääkärissä 15 min julkisella, lasku n. 70 euroa. Kyllähän tuo on ryöstöhinta.
Kai ymmärrät että se 70e voisi olla myös 2000 euroa jos maksettaisiin saadun hoidon mukaan.
Mitä sitten?
Halvalla sai pelastettua lapsen hengen. Sietäisi olla kiitollinen.
Itse kävin tammikuussa leikkauksessa. Olin sairaalassa kaikkinensa noin tunnin verran ja maksoin siitä lystistä 280 euroa. 2 kirurgia ja 2 hoitajaa teki huipputyötä ja olen taas toimintakykyinen. Halvalla pääsin.
Vierailija kirjoitti:
Halvalla sai pelastettua lapsen hengen. Sietäisi olla kiitollinen.
Itse kävin tammikuussa leikkauksessa. Olin sairaalassa kaikkinensa noin tunnin verran ja maksoin siitä lystistä 280 euroa. 2 kirurgia ja 2 hoitajaa teki huipputyötä ja olen taas toimintakykyinen. Halvalla pääsin.
Rannekanavaleikkaus?
Kelaelättejä vaan tehtaillaan lisää ja ei viitsitä mennä töihin. Nettoveronmaksajan alkaa mitta tulla täyteen näitten vallittajien vinkunaa.