Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pankin mielestä minun palkalla ei pysty maksamaan 900€/kk asuntolainaa, joten maksan jatkossakin 1400€/kk vuokraa

Vierailija
10.05.2026 |

On se kummallista.

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kojamon suurimmat omistajat ovat Ilmarinen ja Varma. On pörssiyhtiö. 

Vierailija
42/114 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vuokra on 2870 euroa ja ihan tyytyväisenä maksellaan sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankin mielestä mulle ei voinut antaa 4000 remonttilainaa, joten kohta maksan remonttilainaa yhtiölainan muodossa 75000€. 

Jos pankki siis edes myöntää lainaa taloyhtiölle, kun en ole ainut pienituloinen osakas tässä. Voip olla, ettei talon vakuusarvokaan riitä, joten menetämme asuntomme ja elinikäiset säätömme, jotka ovat siinä kiinni. Joku kokoomuslainen paska ostaa talon sitten halvalla, remontoi ja myy asunnot tuplahinnalla.

Suomen suurimpia asunnonomistajia on ay-liikkeen oma kojamo tai mikä ihme sen nimi tällä viikolla taas olikaan. Kokoomus taas ei omista yhtään asuntoa. 

Kojamo on pörssiyhtiö, eivätköhän juuri kokoomuksen kannattajat ole osakkeenomistajina. Osta itsekin Kojamon eli nyt Lumon osakkeita.

Ja ay-liike riensikin sitten kovaa vauhtia taas kerran valehtelemaan mustaa valkoiseksi kuten vasemmiston tapana on nykypäivänä joka asiassa. Kovin trumppilaista tuo teidän politiikantekonne. 

Vierailija
44/114 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin muuttamaan vähän edullisempaan, jos suinkin mahdollista. Näin saat rahaa säästöön ja saat jollakin välillä hyvän pesämunan asunnon ostoon. Kyllä pankkia kiinnostaa sekin että elätkö kädestä suuhun vai saatko jotain säästöönkin. 
 

Ei noita ole tarjolla. Liian moni on vuokravankeudessa. Sellainen tonnin vuokra on yleinen ja ei palkalla autoakaan saa tai kutannuksia siihen, niin aina pitää olla se kalliimpi vuokra. Kamala köyhyysloukku, kun pankki pitää sinua samalaisena kuin rikosrekisterin omaavat ja maksat siitä 1400e palkasta tonnin vuokraa ja elät näläsä lopun kuusta. Mihinkään ei ole varaa ja näet elämäsi ihan epäonnistumisena. 

Vierailija
45/114 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isot pankit ei anna lainaa, kunhan kehottavat säästämään. MInulla oli säästössä yli 30 000 e, mutta pankki ilmoitti, että se ei ole säästöjä, koska olin saanut sen kertasuorituksena. Lainaa hain 65 000 e, ostettava asunto ei kelvannut vakuudeksi, koska se oli pankin mielestä liian huonokuntoinen (rakennettu 2004 ja taloyhtiö vakavarainen).

Pieni pankki antoi lainan, kun veli tuli takaajaksi 20 000 e summalla. Nyt maksan kolmiosta noin 900 e/kk (vastike, laina, korot, vesi, vakuutukset, sähkö), kun ennen maksoin 1200 e/kk pelkkää vuokraa.

Isommat pankit käyttää näitä tekoälypohjaisia luottoriskiarviointityökaluja ja käskyt tulee ylempää ettei noista jousteta jos ne sanoo että ei. Työvoimaa tuohon arviointiin ei haluta käyttää koska palkat yms. Pienemmät hakee itselleen tilaa pohtimalla noita lainanantoja vähän vähemmän tiukoilla kriteereillä. Joka tapauksessa pankki luo sen lainarahan tyhjästä joten ei se kovinkaan suuri riski ole kunhan asiakas saa maksettua edes jotain takaisin. 

Oletkohan koskaan kuullut Euriborista? Se on korko jolla Euroopan keskuspankit lainaavat rahaa pankeille.

Entä oletko koskaan kuullut Marginaalista? Se on se prosentti jonka pankki lisää Euriborin päälle kun antaa sinulle asuntolainan.

Toivottavasti viisastuit edes vähän.

Ja lässynlää, kommenttisi on tyypillinen harhautusyritys jossa koitetaan epäolennaisuuksilla vääntää huomio muualle hankalista asioista. 

Vierailija
46/114 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vuokrissa on puolet liikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/114 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon saat kuitenkin jotain tukia.

Vierailija
48/114 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen yksiö tai kaksio on oikeasti arvoltaan 100-300e kk hinnaltaan. Moni maksaa tonninkin kaksiosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/114 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon saat kuitenkin jotain tukia.

Eii enää saa mitään tukia.

Vierailija
50/114 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnossa on muitakin kuluja kuin lainanhoitokulut.

Maksoin vuokraa 400e + sähkö/siirto 150e/kk, vesi 10e/kk, jätemaksut 18,50e/kk, ylläpitokulut 17,50e/kk = noin 600e/kk. Pieni palkka, sain säästöön ehkä 20-50e/kk.

Sain kuitenkin ihmeen kaupalla lainan tähän taloon ja nyt maksan lainaa korkoineen 260e + sähkö/siirto 150e/kk, vesi 10e/kk, jätemaksut 10e/kk, ylläpitokulut 17,50e/kk, kiinteistövero 15e/kk = noin 462e/kk. Säästöön samalla palkalla noin 200e/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/114 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kuitenkin se hyvä että saat vakuusrahat takaisin melko helposti ja voit jättää kämpän aika paljolti millaiseen kuntoon vain. Mitään kunnon siivoustakaan ei tartte tehdä. Siinä mielessä voi koko rahan edestä mällätä menemään vuokrakämpissä. Elämän jäljet kyllä näkyy. Otettavat otetaan takaisin. Kova työ ja kovat huvit. 

Näin se menee. Siis en tarkoita mitään sikailua, mutta siis kaikenlaiset vahingot elämässä on normaaleja ja niistä jää kyllä jälkiä asuntoon. Niin Suomessa ei niistä nillitetä kauheesti ellei ole ihan joku nistin jättämä kämppä.

Vierailija
52/114 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kummallista siinä on? Pankki tekee liiketoimintaa ja riskienhallintaa. Jos sulla on kaikki kunnossa, sä et ole riski.

Nyt näytät olevan, joten pankki ei ole valmis ottamaan kanssasi riskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/114 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankki ei yleensä katso vain sitä, että “selviätkö nykyisestä kuukausierästä”, vaan sitä kestääkö taloutesi myös korkojen nousun, työttömyyden, yllättävät menot ja pankin stressitestit.

Ja on myös tärkeä tajuta, että pankki on liikeyritys, johon ei liity mitenkään se, paljonko joku pystyy tai ei pysty maksamaan vuokraa jossakin. Sen sijaan jos haet pankilta asuntolainaa, se joutuu pohtimaan asioita omasta näkökulmastaan ja paljon pitemmällä tähtäimellä.

Vierailija
54/114 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kummallista siinä on? Pankki tekee liiketoimintaa ja riskienhallintaa. Jos sulla on kaikki kunnossa, sä et ole riski.

Nyt näytät olevan, joten pankki ei ole valmis ottamaan kanssasi riskiä.

Aivan. Tietyllä tulotasolla i kannata mennä töihin ja ottaa riskejä vaan olla tukien varassa ja odotella parempia aikoja. Ihan turhaa riskeerata monta tuntia päivästä johonkin pilipalitöihin joilla et kustanna itselles parempaa elämää kuin mitä tuilla saat. Riskejä on turha ottaa. Niissä hommissa voi loukkaantua vaikka yms. Pankki on oikeassa ja omaa järkeä kannattaa käyttää eikä mennä ideologisesti töihin. Ihan puhdasta lyhyttä matikkaa voi käyttää ja tehdä laskelmat kannattavuudesta. piste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/114 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan 3 asuntoa. Ekan ostin 90 luvulla, asuin siinä yli 10 v. 
Sitten tutun poika tarvi asunnon. On autismia jne ei ikinä voi aloittaa palkkatyötä, mutta on reipas jne.

Asunto rempattiin niin, että tehtiin äänieristeet jne en muista ja on asunut asunnossa jo 25 v eikä ole muuttamassa pois.

Seuraavassa asuin taas 10 v ja ostin isomman vierestä. Toka on vuokralla ja nykyistä vuokraan viikonloppuisin airbnb nä.


Pienistä lähdetään. Ei asuta 1400 e vuokra-asunnoissa. 

Vierailija
56/114 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankin mielestä mulle ei voinut antaa 4000 remonttilainaa, joten kohta maksan remonttilainaa yhtiölainan muodossa 75000€. 

Jos pankki siis edes myöntää lainaa taloyhtiölle, kun en ole ainut pienituloinen osakas tässä. Voip olla, ettei talon vakuusarvokaan riitä, joten menetämme asuntomme ja elinikäiset säätömme, jotka ovat siinä kiinni. Joku kokoomuslainen paska ostaa talon sitten halvalla, remontoi ja myy asunnot tuplahinnalla.

Suomen suurimpia asunnonomistajia on ay-liikkeen oma kojamo tai mikä ihme sen nimi tällä viikolla taas olikaan. Kokoomus taas ei omista yhtään asuntoa. 

Kojamon suurin omistaja on ruotsalainen kiinteistösijoitusyhtiö ja seuraavana perässä eläkevakuutusyhtiöt.  Ay-liikkeiden osuudet nykyään pienempiä, samoinhan on käynyt myös Satolle. 

Vierailija
57/114 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vuokrissa on puolet liikaa. 

Miten olet päätynyt tuohon laskelmaan?

Vierailija
58/114 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään järkeä ostaa asuntoa. omistusasunnon joutuu itse maksamaan.

vuokrat maksaa kela.

Vierailija
59/114 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vuokrissa on puolet liikaa. 

Miten olet päätynyt tuohon laskelmaan?

suomessa kaikessa on puolet liikaa ahneiden poliitikkojen vuoksi.

bensakin on suomessa puolet kalliimpaa kuin muualla maailmassa.

Vierailija
60/114 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankin mielestä mulle ei voinut antaa 4000 remonttilainaa, joten kohta maksan remonttilainaa yhtiölainan muodossa 75000€. 

Jos pankki siis edes myöntää lainaa taloyhtiölle, kun en ole ainut pienituloinen osakas tässä. Voip olla, ettei talon vakuusarvokaan riitä, joten menetämme asuntomme ja elinikäiset säätömme, jotka ovat siinä kiinni. Joku kokoomuslainen paska ostaa talon sitten halvalla, remontoi ja myy asunnot tuplahinnalla.

Suomen suurimpia asunnonomistajia on ay-liikkeen oma kojamo tai mikä ihme sen nimi tällä viikolla taas olikaan. Kokoomus taas ei omista yhtään asuntoa. 

Kojamo on pörssiyhtiö, eivätköhän juuri kokoomuksen kannattajat ole osakkeenomistajina. Osta itsekin Kojamon eli nyt Lumon osakkeita.

Ja ay-liike riensikin sitten kovaa vauhtia taas kerran valehtelemaan mustaa valkoiseksi kuten vasemmiston tapana on nykypäivänä joka asiassa. Kovin trumppilaista tuo teidän politiikantekonne. 

Kojamon nyk Lumo suurimmat omistajat ovat ruotsalainen FredesborgAS 18,65%, Ilmarinen 16,63%, Varma 7,76% ja Norges Bank. Ammattiliitoista opetusalan ammattiliitto on omistaja 3,48% osuudella, myös teollisuusliitto on omistajana 1,85% osuudella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän