Miksi ihmiset tykkää ajaa possujonossa eli letkassa autoa?
Olen ihmetellyt tätä usein eli autot menee aina possujonossa. Itse jos näen edessä päin auton niin en minä aja sen perään kiinni vaan pidän riittävän turvavälin koska en halua ajaa possujonossa eli letkassa mutta sitten siinä käy niin että heti minun taakse tulee auto joka haluaa ajaa letkassa.
Eikö se olisi paljon mukavampaa ajaa siten ettei tarvitse ajaa letkassa koska jos ajaa letkassa niin täytyy kokoajan tuijottaa edessä ajavan auton liikkeitä, edessä ajavasta autosta voi lentää kiviä tai likaa omaan autoon, täytyy jarrutella kokoajan... jne
Jos ei aja letkassa niin voi ajaa rauhallisesti ja rennosti.
Kommentit (531)
Nykyään sen verran liikennettä että niitä jonoja alkaa väkisinkin muodostumaan. Muutama rekka ajaa 90km/h satasella ja vastaantulijoita niin ei siinä ohitella.
Onneksi nykyautoissa on adaptiivinen vakkari joka helpottaa jonossa ajoa.
Malttia liikenteeseen ja pidetään niitä turvavälejä.
Se on Lammas letka. Aika moni laumasta pelastuu kun ollaan liki toisiaja pidetään vauhtia yllä. Taas kun kesä saa, kannattaa ne välit puskurista puskuriin pitää katana. Metsästä voi syöksyä tielle sutta, karhua ja luonnonsuojelijaa. Äkkiä ne nappaavat letkasta irtautuneen auton. Se on helppo nakki kuin koppaisi valintamyymälän hyllystä purkillisen raavasta nötköttiä. Iloinen mökkivisiitti muuttuu ruokauhrin rooliin. Mihin katosi lammasletkasta Hessu ja Henna Körösen perhe, huutaa otsikko seuraavan päivän Iltiksessä...
Haluan olla kuin kaikki muut. En halua erottua porukasta ja herättää minkäänlaista huomiota.
Kun ajan turvavälillä aina siihen joku kiilaa. Moni köy siinä koukkaamassa ilman turvaväliä ja jatkaa taas matkaa kun huomaa että ajan edellä olevan vauhtia. En ymmärrä kun luulevat että olen se hidas. Tämä siis motarilla ym.
Oikeasti ongelma on siinä että ei osata ohittaa ja silti roikutaan perseessä kiinni. Itse ohitan koko letkan kerralla, toki saa olla tarkkana, ettei joku edellä letkasta lähde ohittamaan. Sitä pelkoa ei yleensä ole kun tarvitaan kilsan suora ilman vastaantulevaa autoa että ohitus onnistuu perussuomi pojalta/tytöltä. Ps ohitus on huomattavasti helpompaa kun ei lähde aivan edelläajavan auton perästä vaan kerää hieman vauhtia ennen sopivaa ohitustilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ongelma on siinä että ei osata ohittaa ja silti roikutaan perseessä kiinni. Itse ohitan koko letkan kerralla, toki saa olla tarkkana, ettei joku edellä letkasta lähde ohittamaan. Sitä pelkoa ei yleensä ole kun tarvitaan kilsan suora ilman vastaantulevaa autoa että ohitus onnistuu perussuomi pojalta/tytöltä. Ps ohitus on huomattavasti helpompaa kun ei lähde aivan edelläajavan auton perästä vaan kerää hieman vauhtia ennen sopivaa ohitustilannetta.
Itse olen kerran ohittanut tukkirekan perässä ajavan junan kerralla. Rajoitus 100, rekan vauhti 80 -ajoin 20 auton ohi kerralla nopeusrajoitusta rikkomatta. Ei ole pakko uskoa.
Piiitkä suora Pohjanmaalla joten täysin turvallisesti pääsin kaikista ohi.
Mun autossa jarruvalo välähtää aina kun jalkaa nostaa kaasulta. Aiheuttaa melkoisesti aggressioita joissakin vanhemmissa miehissä se "jarruttelu"
Vierailija kirjoitti:
Nykyään sen verran liikennettä että niitä jonoja alkaa väkisinkin muodostumaan. Muutama rekka ajaa 90km/h satasella ja vastaantulijoita niin ei siinä ohitella.
Onneksi nykyautoissa on adaptiivinen vakkari joka helpottaa jonossa ajoa.
Malttia liikenteeseen ja pidetään niitä turvavälejä.
Skoda kuskien mittarit nyt valehtelee 10kilsaa/tunnissa yläkanttiin.
Teiden tulot ja ruuhkan aiheuttajat.
Katsokaa peilistä taaksepäin jos tulee jono perään, niin silloin tien sivuun ja päästäkää ohi.
Välillä on pakko ajaa letkassa ja täällä pk-seudulla ruuhkassa kun ajelet, ja koitat pitää turvaväliä niin siihen väliin tunkee koko ajan autoja.
Välillä kyllä naurattaa, kun työmatkalla on ensin 80km/h pitkä pätkä ja siinä saattaa taksit (!!) ja vanhukset ajella 60km/h keräten kunnon letkan perään. Risteyksen jälkeen nopeusrajoitus vaihtuu 60km/h ja siinä vaiheessa ne samat autot yllättäen löytää kaasupolkimen ja lähtee posottamaan 80km/h.
Ylipäätään välttelen sunnuntaisin autolla ajelua, koska silloin nämä kaikki Toyota Yaris ja Micra-sankarit on sankoin joukoin tientukkona.
Oma rakas mieheni esimerkiksi ajaa aina vakionopeudensäätimellä ohituskaistaa, eikä ymmärrä, että sillä nopeimmalla kaistalla vaan nopeasti ohitetaan ja siirrytään sitten oikealle kaistalle. Hänelle taustapeilin tutkailu ei ole se juttu.
Sitä vaan pitäis osata/viitsiä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vakkaria siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakkaria siis.
Hämmentävän moni ei osaa tai viitsi. Lienee samaa porukkaa ne, jotka ajaa uudella hienolla autolla luuri korvalla. Eivät osaa yhdistää auton hands-freehen. Huoh...
Tämän ketjun perusteella on aivan oikeudenmukaista, että ruuhkia, vaaratilanteita ja ketjukolareita sattuu ja tapahtuu kaiken aikaa. Harmillista on se, että osallisiksi päätyy myös ihan kunnon väkeä.
Luulin autokoulun jälkeen, että kuljettajalla on oikeus noudattaa nopeusrajoutuksia, mutta yleisen mielipiteen perusteella paha ongelma liikenteessä tuntuvat olevan ne, jotka ajavat tikkari +- 1%.
Pitkissä jonoissa toikkaroivien ohitusneurootikkojen aiheuttamat sumat ovat raivostuttavia. Samoin se, kun edessä oleva auto yhtäkkiä hidastaa ja alkaa seilata kaistalla sivusuunnassa. Ai prkl että se some on tärkiä! Muutama Idioticus Traficus Phonectus riittää sekoittamaan jouhevan ajorytmin todella monelta. Jonossa tuokin voi teettää 20 km takanapäin hitaan suman haitari efektin takia. Sitä ei ymmärrä hän, kun sitä ei "äly"puhelin hänelle kerro.
Ja nää persroikut! Minun autoni on hetero, eikä muutenkaan antaisi kaltaisesi idiootin kuljettamalle autolle vaikka miten siinä puskurissa keulaa persiiseen tarjoat. Ikäisekseni reaktioaikani (120 ms) on kohtalainen, todennäköisesti parempi kuin sinun, varsinkin kun katsot sitä pientä ruutua etkä keskity tapahtumiin ympärilläsi. Sinä maksat kun rysähtää. Tai perikuntasi, jos sinulla tällä kertaa oli hautaan kiire (pitipä sattuakin elokuun viimeisenä päivänä...).
Persroikut ajotaidottomat omasta mielestään huippuhyvät kuskit, samoin kuin jonkin muun sairauden tai iän myötä tulleen rajoitteensa ymmärtämättömät - heidän paikkansa on junassa, bussissa tai taksissa. Siellä on parempi ajoasento ja todennäköisesti ammattilainen on turvallisempi vaihtoehto rattiin. Traktoreille ja muille työkoneille kannattaa olla armollinen, eivät ne tahallaan ole rakenteelliselta runkonopeudeltaan peltiohjuksia hitaampia. Tosin kerran petyin, kun luulin että traktorihekilö väisti bussipysäkille laskeakseen pitkän jonon ohitte. Ei, se ei suinkaan ollut syynä... vaan postilaatikko, jonne kuski pysähtyi pudottamaan kirjeen.
Omakohtaista ajoa vasta puoli mijoonaa kilometriä takana, joten aika noviisi tässä oikeasti paljon ajaviin nähden vielä. Omalla kohdalla olen havainnut hyväksi toimintamalliksi välttää ruuhkaisia aikoja aina kun voin, valita vähemmän liikennöityjä reittejä, pitää riittävää turvaväliä, pyrkiä ajamaan jonossa mahdollisimman tasaista nopeutta ja katsoa sille osviittaa niin kaukaa edestäpäin kuin mahdollista sekä jättää ajamisen jonkun muun huoleksi jos väsyttää tai muutoin tunnen ajokunnon olevan alentunut. Silti joskus tulee vaaratilanteita, ei niitä kokonaan pysty kukaan välttämään. Koen olevani korkeintaan keskinkertainen kuljettaja. Ohitan jos sille on selkeä peruste, ja tehoja riittää toteuttaa se joutuisasti. Mieluummin tulen perille minuutin myöhässä kuin arkussa.
Koen vaaralliseksi kehityksen suunnaksi tämän "pysy poissa liikenteestä, jos et pysty ajamaan vähintään tikkari +15 oli keli kuinka huono tahansa" Monet kerrat huonolla kelillä jonon keulilla 80 alueella 75 ajaneena olen joutunut hidastamaan 60-65 tasolle, kun se kiireellä ohi rynnännyt oikeasti osannut huonossa kelissä ajaa vain perävalojen loisteessa, ihan yllärinä tullut se, että räntää sataa vasemmalta oikealle.
Aja turvallisesti ja anna siihen muilekin mahdollisuus.
99% letkan vetäjistä ajaa autoa, jonka nopeusmittari näyttää väärin, eikä kuski suostui uskomaan, että se japsi kulkee ehkä 70 km/h silloin kun mittarin lukema on 80. Keskeisimmillä eurooppalaisilla autoilla virhe on pienempi, mutta ei ole yhdessäkään autossa nolla. Siksi ylinopeutta ajamisesta syyttely ei ole muuta, kuin oman ajattelemattomuuden puolustelua. Tarkistakaa mittarinen näyttämä.
Teslamiehet pääsevät pidemmälle ilman laturia roikkumalla imussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajoin juuri kuudenkympin alueella mittarin näyttäen 64 km/h. Jonkun firman pakettiauto tuli aivan perään kiinni pitkäksi aikaa. Sitten, kun viereen tuli hetkeksi "kiihdytyskaista" (vaikka emme moottoritiellä olleetkaan), pakettiauto ohitti minut kiireesti oikealta.
Mikä ihmisiä vaivaa? Nopeusrajoitus on nimensä mukaisesti rajoitus siihen nopeuteen, eli tässä tapauksessa kuuteenkymppiin. Minäkin ajoin varmaan jo ylinopeutta, en ole varma autoni mittarivirheestä.
No mitä väliä. Firman pakulla oli kiire jonnekin. Jos se haluaa ehtiä perille ylinopeudella se on pakun ja vallesmannin välinen asia.
"pakun ja vallesmannin välinen asia."
Oletko yksinkertainen? Ei tuo ole totta. Liikennesäännöt eivät ole olemassa vain huvin vuoksi, vaan sen vuoksi, että liikenteessä on muitakin. Liikennesääntöjä rikkomalla (kuten ylinopeudella, perässä roikkumalla ja oikealta ohittamalla) aiheutetaan vaaratilanteita. Muilla autoilijoilla menee huomio sääntöjen rikkojaan, koska hän ajaa ennakoimattomasti, ja se taas voi johtaa onnettomuuksiin, kun keskittyminen on siinä perässä roikkujassa eikä edessä päin.
Siksi perässä ajaminen ja muu liikennesääntöjen rikkominen on aina muidenkin välinen asia kuin vain sen ääliön ja poliisin välinen.
Vierailija kirjoitti:
Mun autossa jarruvalo välähtää aina kun jalkaa nostaa kaasulta. Aiheuttaa melkoisesti aggressioita joissakin vanhemmissa miehissä se "jarruttelu"
VAGinawagen?
Vierailija kirjoitti:
Teslamiehet pääsevät pidemmälle ilman laturia roikkumalla imussa.
Lesta-miehistä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
En aja letkassa enkä pidä väliä vaan menen ohi.
Jos laitat hieman väliä edellä ajavan niin takana tulija yrittää varmasti ajaa ohi ja kiilaa sinun ja edellä ajavan väliin ja jää roikkumaan siihen
1300cc mopo...