Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset tykkää ajaa possujonossa eli letkassa autoa?

Vierailija
10.05.2026 |

Olen ihmetellyt tätä usein eli autot menee aina possujonossa. Itse jos näen edessä päin auton niin en minä aja sen perään kiinni vaan pidän riittävän turvavälin koska en halua ajaa possujonossa eli letkassa mutta sitten siinä käy niin että heti minun taakse tulee auto joka haluaa ajaa letkassa. 

Eikö se olisi paljon mukavampaa ajaa siten ettei tarvitse ajaa letkassa koska jos ajaa letkassa niin täytyy kokoajan tuijottaa edessä ajavan auton liikkeitä, edessä ajavasta autosta voi lentää kiviä tai likaa omaan autoon, täytyy jarrutella kokoajan... jne

Jos ei aja letkassa niin voi ajaa rauhallisesti ja rennosti. 

Kommentit (153)

Vierailija
21/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää nyt ainakin se turpaväli.Turvaväli.Siinnä kun joku kääntyy,äkkijarruttaa niin jo on tappituntuma..

Me saatiin perässä ajanut päälle, kun hän ei huomannut että pitää pysähtyä.

Jostain syystä edellämme ajavat autot pysähtyivät yllättäen suoralla tiellä. Mekin pysähdyttiin, mutta perässämme ajanut katseli omien sanojensa mukaan maisemia ja tuli jarruttamatta perään. 

Peltiä meni isosti ruttuun ja meillä runko vääntyi autosta. Sattui kyllä kovasti mutta ei onneksi tullut vakavia henkilövahinkoja.

Turvaväli ja liikenteen seuraaminen olisivat kivoja juttuja.

Vierailija
22/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Possujono johtuu jostain nysväkkeestä joka ei osaa pitää välimatkaa tai ohittaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ohitusten" mielettömyys jonossa.

Jonossa autojen väli on noin 2 sekuntia. Kusjpiä saavuttaa minuutin "säästön" törttäämällä ohi kolmestakymmenestä autosta!

Vierailija
24/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alinopeutta veivaavat kuskit ovat niitä, jotka edesauttavat kolarien syntymistä. Joskus on kiire, joskus ei, mutta voisiko ottaa kanssakulkijat huomioon siinä, ettei sitä saamarin letkaa vedä perässään, kun ei ohikaan välttis pääse?! Mikä siinä ajamisessa normaalilla nopeudella hyvällä kelillä suoralla tiellä on niin vaikeaa? 

Alinopeus on sama kuin nopeusrajoitusten mukaan ajamista eli liikennesääntöjen mukaan ajamista. Letkat ei synny sen takia että joku ajaa nopeusrajoitusten mukaan vaan letkat muodostuvat heidän takia jotka ajavat ylinopeutta eli yli suurimman sallitun nopeuden. 

Alinopeutta ei saa ajaa tarpeettomasti, ilman esim. säästä, tieolosuhteista, teknisistä rajoitteista tms. johtuvaa perusteltavaa syytä.  Ei se suurin sallittu nopeus tarkoita että saisi ajaa hiljempaa vain koska nyt vaan tuntuu siltä.

Vierailija
25/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut adaptiivisesta vakkarista?

Jarrutteleeko nää adaptiiviset vakiopeudensäätimet? On tullut mieleen kun pidän aina maanteillä turvaväliä min. 50 metriä. Kerrankin edellä oleva toisen perässä aika lähellä ollut auto jarrutti 18 kertaa parin kilsan matkalla minulle tutulla mutkaisella tiellä. Itse en jarruttanut kertaakaan. Kyllä kuluu jarrupalaa ja levyä. Leikkikalujahan nää tällaiset on. 

Vierailija
26/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ajoin töistä kotiin, ajoin 50 alueella 50 ja nopeusrajoitus tippui 40 niin tiputin vauhtini 40. Takanani roikkui varmaan metrin päässä audi tt, no mä aloin sitten ajamaan niin reunassa että pölypilvi nousi ja kiviä rupes lentämään. Tämä kyseinen audi tt ohitti minut niin kovaa kuin se auto kulki. Se ajoi varmaan 100m ja sitten tuli seuraava auto eteen, sitten se kääntyi kotipihalle. Ajoin uudestaan siitä ohi ja auto oli yhä kotipihalla. 

Oliko kyseisellä audi tt kuskilla niin kova kiire kotiin? 

Vierailija
27/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonossa autojen väli on noin 2 sekuntia. Kusjpiä saavuttaa minuutin "säästön" törttäämällä ohi kolmestakymmenestä autosta!

Kun muotoilet sen noin niin tavallaan joo

Mutta yleensä sen jonon kärjessä on esim rekka jota ne sen takana olevat eivät uskalla ohittaa. Sieltä taaempaa on pakko ohitella ensin niitä henkilöautoja jotta pääsee paikalle mistä voi ohittaa rekan. Sitten kun siitä pääsee ohi niin matka taittuu huomattavasti nopeammin.

Vierailija
28/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran ajoin töistä kotiin, ajoin 50 alueella 50 ja nopeusrajoitus tippui 40 niin tiputin vauhtini 40. Takanani roikkui varmaan metrin päässä audi tt, no mä aloin sitten ajamaan niin reunassa että pölypilvi nousi ja kiviä rupes lentämään. Tämä kyseinen audi tt ohitti minut niin kovaa kuin se auto kulki. Se ajoi varmaan 100m ja sitten tuli seuraava auto eteen, sitten se kääntyi kotipihalle. Ajoin uudestaan siitä ohi ja auto oli yhä kotipihalla. 

Oliko kyseisellä audi tt kuskilla niin kova kiire kotiin? 

Perus audismia. 

Vierailija
29/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alinopeutta veivaavat kuskit ovat niitä, jotka edesauttavat kolarien syntymistä. Joskus on kiire, joskus ei, mutta voisiko ottaa kanssakulkijat huomioon siinä, ettei sitä saamarin letkaa vedä perässään, kun ei ohikaan välttis pääse?! Mikä siinä ajamisessa normaalilla nopeudella hyvällä kelillä suoralla tiellä on niin vaikeaa? 

Alinopeus on sama kuin nopeusrajoitusten mukaan ajamista eli liikennesääntöjen mukaan ajamista. Letkat ei synny sen takia että joku ajaa nopeusrajoitusten mukaan vaan letkat muodostuvat heidän takia jotka ajavat ylinopeutta eli yli suurimman sallitun nopeuden. 

Alinopeutta ei saa ajaa tarpeettomasti, ilman esim. säästä, tieolosuhteista, teknisistä rajoitteista tms. johtuvaa perusteltavaa syytä.  Ei se suurin sallittu nopeus tarkoita että saisi ajaa hiljempaa vain koska nyt vaan tuntuu siltä.

Arvasin että tulet jankuttamaan alinopeudesta. Alinopeus ei ole sitä jos ajat 80 alueella 75 tai 70. Suurin sallittu nopeus tarkoittaa sitä että pitää ajaa maksimissaan sitä suurinta sallittua nopeutta. Oikea nopeus liikenteessä on suurin sallittu nopeus -5km/h. 

Vierailija
30/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jarrutteleeko nää adaptiiviset vakiopeudensäätimet? On tullut mieleen kun pidän aina maanteillä turvaväliä min. 50 metriä. Kerrankin edellä oleva toisen perässä aika lähellä ollut auto jarrutti 18 kertaa parin kilsan matkalla minulle tutulla mutkaisella tiellä. Itse en jarruttanut kertaakaan. Kyllä kuluu jarrupalaa ja levyä. Leikkikalujahan nää tällaiset on. 

Jarruvalot syttyy hidastaessa, ainakin sähköautoissa kun se moottorijarru on tehokas

Vierailija
31/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono olisi sellainen adaptiivinen vakkari joka ei jarruttaisi.

Vierailija
32/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aja letkassa enkä pidä väliä vaan menen ohi.

Saat ohitella kokoajan autoja jos et halua ajaa letkassa. Kuinka monta autoa ohitat 50km matkalla? 100? 

Ohitan kaikki jotka tulevat vakkarilla ajaessa perä edellä vastaan.

Iriootti.

Vierailija
33/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat ohitella kokoajan autoja jos et halua ajaa letkassa. Kuinka monta autoa ohitat 50km matkalla? 100? 

Ei siinä yleensä ole kuin 5-10 autoa. Niistä kun pääsee ohi niin on taas pätkä tyhjää tietä, sen letkaa vetävän Yarikseen on tullut paljon tyhjää.

Vierailija
34/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun muotoilet sen noin niin tavallaan joo

Mutta yleensä sen jonon kärjessä on esim rekka jota ne sen takana olevat eivät uskalla ohittaa. Sieltä taaempaa on pakko ohitella ensin niitä henkilöautoja jotta pääsee paikalle mistä voi ohittaa rekan. Sitten kun siitä pääsee ohi niin matka taittuu huomattavasti nopeammin.

Ihan alkuun pitäisi miettiä että mikä järki on ohittaa? Minä en ohita oikeastaan koskaan ketään koska ohittamisessa ei ole mitään järkeä. 

Sanoin että oikeastaan koskaan ketään koska ohitan traktrorit. Rekkoja en ohita koska en näe ohittamisessa mitään järkeä. 

Vierailija
35/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua ajaa nysvääjien perässä. Ovat vaarallisia kuskeja. 

Vierailija
36/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää nyt ainakin se turpaväli.Turvaväli.Siinnä kun joku kääntyy,äkkijarruttaa niin jo on tappituntuma..

Me saatiin perässä ajanut päälle, kun hän ei huomannut että pitää pysähtyä.

Jostain syystä edellämme ajavat autot pysähtyivät yllättäen suoralla tiellä. Mekin pysähdyttiin, mutta perässämme ajanut katseli omien sanojensa mukaan maisemia ja tuli jarruttamatta perään. 

Peltiä meni isosti ruttuun ja meillä runko vääntyi autosta. Sattui kyllä kovasti mutta ei onneksi tullut vakavia henkilövahinkoja.

Turvaväli ja liikenteen seuraaminen olisivat kivoja juttuja.

Kun pitää sen turvavälin niin voikin katsella rauhassa maisemia eikä olla kuin 4- 5 sekuntia myöhemmin liikennevaloissa kuin edellä ajava. Jos minun perääni ilmestyy liian lähellä ajava, hiljennän nopeutta. Jos ei urpo tajua mennä ohi niin siinähän kyttää perääni. Minä katselen maisemia. Liikenteen rytmissä tietysti ajan mutta pidän sen 4- 5 sekunnin turvavälin.

Vierailija
37/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin että tulet jankuttamaan alinopeudesta. Alinopeus ei ole sitä jos ajat 80 alueella 75 tai 70. Suurin sallittu nopeus tarkoittaa sitä että pitää ajaa maksimissaan sitä suurinta sallittua nopeutta. Oikea nopeus liikenteessä on suurin sallittu nopeus -5km/h. 

Bullshit.

Vierailija
38/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä yleensä ole kuin 5-10 autoa. Niistä kun pääsee ohi niin on taas pätkä tyhjää tietä, sen letkaa vetävän Yarikseen on tullut paljon tyhjää.

Minä olen lähes aina se letkaa vetävä, minä kun katson taustapeiliin ja huomaan autojonon takana niin minä käyn nauramaan koska ihmiset tykkää ajaa letkassa. Minä en aja kenenkään auton perään kiinni koska en tykkää ajaa letkassa. 

Vierailija
39/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se mitä minulla on vakkarissa ja edellä kulkevan nopeusero on alle 5km/h en viitsi lähteä ohittelemään. Jos edellä olevan nopeus soutaa huomattavasti esim putoaa vielä 5km/h ylämäissä menen ohi. Näillä säännöillä pyrin vähentämään omia ohituksia tiettyyn pisteeseen asti. Mitä ruuhkaisempaa sen isompi kynnys ohittaa ketään eli musta tulisi huono audikuski.

Vakkarissa? Eikö ihmiset enää hallitse kaasujalkaansa?

En koskaan käytä vakkaria mulla on toimivat jalat.

Vierailija
40/153 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että yhdessäkään autossa vakkari käyttäisi fyysisiä jarruja. Polttiksessa himmaa kaasua ja moottorijarrutus. Sähköautolla regeneraatiolla. Jarruvalojen syttyminen edellyttää joko jarrun polkemista tai hyvin vahvaa jarrutusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän