Miksi ihmiset tykkää ajaa possujonossa eli letkassa autoa?
Olen ihmetellyt tätä usein eli autot menee aina possujonossa. Itse jos näen edessä päin auton niin en minä aja sen perään kiinni vaan pidän riittävän turvavälin koska en halua ajaa possujonossa eli letkassa mutta sitten siinä käy niin että heti minun taakse tulee auto joka haluaa ajaa letkassa.
Eikö se olisi paljon mukavampaa ajaa siten ettei tarvitse ajaa letkassa koska jos ajaa letkassa niin täytyy kokoajan tuijottaa edessä ajavan auton liikkeitä, edessä ajavasta autosta voi lentää kiviä tai likaa omaan autoon, täytyy jarrutella kokoajan... jne
Jos ei aja letkassa niin voi ajaa rauhallisesti ja rennosti.
Kommentit (301)
Mikä ihmeen possujono. Ajaa ohi jos ei satu vauhti käymään. Toisinaan ajan pitkiä matkoja joittenkin kanssamatkaavien mukana. Toisinaan saavutan jonkin tai joitain kuppaajia jonossa ja ohitan koko letkan. Ei tuosta ole ikinä ollut mitään ongelmaa. Jos tarttee, niin käytän sen verran tehoja sopivassa paikassa että pääsee ohi ja jatkan sitten rauhallista etääntymistä.
En oikeastaan ymmärrä heitä jotka raivostuu siitä jos joku ajaa vaikka 10km/h alle suurimman sallitun. Ihmiset eivät vaan tajua sitä että ajallinen hyöty noin pienissä nopeuksissa on marginaalisen pieni. Minä vedän usein letkaa perässäni ja ajan aina maksimissaan suurinta sallittua, olen myös huomannut sen että monet hermostuu kun ajan 30 alueella maksimissaan 30.
Älkää te kaaharit minulle raivotko vaan raivotkaa heille jotka määräävät liikennesäännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran ajoin töistä kotiin, ajoin 50 alueella 50 ja nopeusrajoitus tippui 40 niin tiputin vauhtini 40. Takanani roikkui varmaan metrin päässä audi tt, no mä aloin sitten ajamaan niin reunassa että pölypilvi nousi ja kiviä rupes lentämään. Tämä kyseinen audi tt ohitti minut niin kovaa kuin se auto kulki. Se ajoi varmaan 100m ja sitten tuli seuraava auto eteen, sitten se kääntyi kotipihalle. Ajoin uudestaan siitä ohi ja auto oli yhä kotipihalla.
Oliko kyseisellä audi tt kuskilla niin kova kiire kotiin?
Varmaan jotkut haluaa kokeilla autonsa tehoja ja kiihdytellä ja ohitella ihan turhaan. Itsellä ei ole moista tarvetta ole ollut ikinä kun alkuaikojen autoina oli kuplia ja autourheiluja aloitettiin harrastaa aika nuorina, ei ollut tarvettä kaahailla kaduilla. Ihan järjettömiä ja turhiahan satojen heppojen henkilöautot normiliikenteessä ovatkin. Autoveron voisi porrastaa ajoneuvon tehon mukaan ainakin yksityiskäytössä. Se myös ohjaisi autokantaa ympäristöystävällisempään suuntaan. Sata heppaa per tonni omapainoa riittää, mihin enempää tarvitaan. Olen tykännyt tehokkaista autoista aina mutta en tehojen vaan mukavuuden takia, tehokkaat autot ovat yleensä isompia ja kaikilla herkuilla. Automaatti ja riittävästi tehoa niin ei tarvi rääkätä autoa.
Eikö niitä autojen tehoja voi mennä kokeilemaan suljetulle radalle missä ei ole muita autoilijoita? Suomessa pärjää liikenteessä autolla mikä kulkee maksimissaan 120 ja tehoja riittää hyvin 50hp ellei joudu vetämään peräkärryä.
Eipä ole ihme ettet uskalla ohittaa kuin traktoreita. 300 heppaa ja 500Nm on minimit. Huippunopeutta ei niin hirveesti tartte, mutta kiihtyvyys vaikka satasen vauhdista on turvallisuutta.
Uskallan ohitella mutta en näe ohittamisessa mitään järkeä. Radalla mä olen ajanut kilpa-autolla 280km/h kymiringillä.
OK. Mä olen ajanut autobahnilla 286 km/h
Voi hellanduudeli sentään. Ilmeisesti myös sun isä on vahvempi kuin mun isä.
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan ymmärrä heitä jotka raivostuu siitä jos joku ajaa vaikka 10km/h alle suurimman sallitun. Ihmiset eivät vaan tajua sitä että ajallinen hyöty noin pienissä nopeuksissa on marginaalisen pieni. Minä vedän usein letkaa perässäni ja ajan aina maksimissaan suurinta sallittua, olen myös huomannut sen että monet hermostuu kun ajan 30 alueella maksimissaan 30.
Älkää te kaaharit minulle raivotko vaan raivotkaa heille jotka määräävät liikennesäännöt.
Ei kai se raivoamalla miksikään tule vaan ohittaa vaan sinut reippaasti. Miksi muuten nysväät tuolleen muitten edessä? Tiedän paljon teitä joilla nopeus on pudotettu sanotaan 100:sta 80:een tai 80:stä 60:een ilman mitään järkeä. Ei ole ristyksiä eikä tien kuntokaan ole sellainen että on vaaraa. Jos ketään ei näy juuri missään niin mitä lisäarvoa matkaasi tuo ajaa nyt vaikka sitä kolmeakymppiä siksi että joku niin käskee
Hämmentävän moni tykkää ajaa kiinni edellä ajavan perseessä. Miksi? Ajaminen on paljon leppoisampaa kun pitää reilun turvavälin. Pahimmoillaan oon ajanut jonossa useamman kymmenen kilometriä ja ihmetellyt minun edellä ajavaa joka ajaa koko ajan korkeintaan auton mitan päässä edellä ajavasta ja jarruvalot sitten välähtää kerran-pari minuutissa. Ei mitään järkeä ja lisäksi vaarallista.
Yksi työkaveri kerran sanoi, että hän ei käytä adaptiivista vakkaria ollenkaan, koska se pitää liian pitkää väliä edellä ajavaan. Huoh...
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ne rajoitukset määrätään näiden kaahaajien takia. Ei siellä tien laidassa olisi yhtään rajoitusta jos hekin osaisivat ajaa kohtuullisella vauhdilla! Oikeestaan meidän normikuskien pitäisikin raivota heille! Heidän takia tässä madellaan.
Vierailija kirjoitti:
Huono olisi sellainen adaptiivinen vakkari joka ei jarruttaisi.
Sellainen ei ole vakioNOPEUDEN säädin, koska se ei pidä nopeutta vakiona.
Näistä adaptiivisista johtuen juuri jonoja kerääntyy, kun eteen tulee hipaampi kukija ja takana tulevan adaptiivinen vakioetäisyydensäädin hidastaa matkan päähän ja sitten ei uskalleta ohittaa sitä hitaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä raivostujia ovat yleensä ne joiden ohi mennään. Loukkaantuvat sydänjuuriaan myöten siitä, että joku kehtaa ajaa ohi heidän vihreästä Skodastaan eikä heitä taputetakaan päähän vaikka ovat tehneet ihan kaiken oikein. Ripeämmät autoilijat vaan menevät ohi jäämättä emotionaaliseen jumiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ohitusten" mielettömyys jonossa.
Jonossa autojen väli on noin 2 sekuntia. Kusjpiä saavuttaa minuutin "säästön" törttäämällä ohi kolmestakymmenestä autosta!
Kun muotoilet sen noin niin tavallaan joo
Mutta yleensä sen jonon kärjessä on esim rekka jota ne sen takana olevat eivät uskalla ohittaa. Sieltä taaempaa on pakko ohitella ensin niitä henkilöautoja jotta pääsee paikalle mistä voi ohittaa rekan. Sitten kun siitä pääsee ohi niin matka taittuu huomattavasti nopeammin.
Ihan alkuun pitäisi miettiä että mikä järki on ohittaa? Minä en ohita oikeastaan koskaan ketään koska ohittamisessa ei ole mitään järkeä.
Sanoin että oikeastaan koskaan ketään koska ohitan traktrorit. Rekkoja en ohita koska en näe ohittamisessa mitään järkeä.
Aika säälittävö vuodatus. Ohittaminen on täysin normaali liikennetilanne ja se täytyy kaikkien hallita. Olisi hirveää ajan tuhlausta jumiutua jokaisen rekan tai alinopeutta lyllertävän mummelin taakse.
Aijaa minä olen täysin erimieltä sun kanssa. Ohittaminen ei ole mikään normaali tilanne vaan se tehdään pakon edestä jos edessä ajavaa ajaa todella hiljaa. Ohittamisessa ei säästä aikaa kuin maksimissaan minuutin, usein ohittamisen hyöty jää muutaman sekuntiin.
Ei ihan pidä paikkaansa tuo minuutin säästö. Kun moottoritiellä Tampere-Helsinki (Keimolan kohtaan) välin jäät jurnuttamaan siihen rekan perään ohittamatta sitä (oletetaan ajavan 85 km/h), hukkaat aikaa noin 32 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tulee takapuskuriin kiinni niin silloin minä hiljennän omaa vauhtiani tai ajan siten että kiviä lentäisi mahdollisimman paljon takana ajavan auton tuulilasiin. Joskus saatan ruiskuttaa pissapojan nestettä tai sitten oma vauhtini alkaa seilaamaan.
Eipä vaikuta kivien heittoyritys, koska tuulilasissa on joka tapauksessa vakuutuksesta vaihtoa edellyttävä vaurio. Lasinpesunestettä edessä suihkuttamalla säästää omaa nestettä lasin pesussa. Nopeuden seilaaminen kertautuu minun takana tuleville, koska tuollaisessa tilanteessa jättäydyn sen verran taakse, että edes hetken saan ajaa nopeusrajoituksen mukaan ja saavuttaessani sinut, hidastan taas jättäytyäkseni. Tätä jatkuu, kunnes pääsen ohitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ohitusten" mielettömyys jonossa.
Jonossa autojen väli on noin 2 sekuntia. Kusjpiä saavuttaa minuutin "säästön" törttäämällä ohi kolmestakymmenestä autosta!
Kun muotoilet sen noin niin tavallaan joo
Mutta yleensä sen jonon kärjessä on esim rekka jota ne sen takana olevat eivät uskalla ohittaa. Sieltä taaempaa on pakko ohitella ensin niitä henkilöautoja jotta pääsee paikalle mistä voi ohittaa rekan. Sitten kun siitä pääsee ohi niin matka taittuu huomattavasti nopeammin.
Ihan alkuun pitäisi miettiä että mikä järki on ohittaa? Minä en ohita oikeastaan koskaan ketään koska ohittamisessa ei ole mitään järkeä.
Sanoin että oikeastaan koskaan ketään koska ohitan traktrorit. Rekkoja en ohita koska en näe ohittamisessa mitään järkeä.
Aika säälittävö vuodatus. Ohittaminen on täysin normaali liikennetilanne ja se täytyy kaikkien hallita. Olisi hirveää ajan tuhlausta jumiutua jokaisen rekan tai alinopeutta lyllertävän mummelin taakse.
Aijaa minä olen täysin erimieltä sun kanssa. Ohittaminen ei ole mikään normaali tilanne vaan se tehdään pakon edestä jos edessä ajavaa ajaa todella hiljaa. Ohittamisessa ei säästä aikaa kuin maksimissaan minuutin, usein ohittamisen hyöty jää muutaman sekuntiin.
Ei ihan pidä paikkaansa tuo minuutin säästö. Kun moottoritiellä Tampere-Helsinki (Keimolan kohtaan) välin jäät jurnuttamaan siihen rekan perään ohittamatta sitä (oletetaan ajavan 85 km/h), hukkaat aikaa noin 32 minuuttia.
Motarilla 85km/h ajeleva rekka toki menee siihen "todella hiljaa"-kategoriaan ja ohittaminen muutenkin eri juttu kun sitä varten on ihan oma kaistakin. Varmaan tämän tajusit kyllä itsekin mutta piti silti jotain vänkäämistä keksiä.
Välillä pakko ajaa. Jos jättää pitemmästi turvaväliä niin koko ajan joku ohittaa kun niillä on kiire jonon jatkoksi. Eivät jotenkin hahmota että ajan samaa nopeutta kuin muukin letka, mutta kauempana. Parhaimmillaan lähtee ohi useampikin ja sitten minä jarruttelen koko ajan kun ne palaavat kaistalle eteeni. Lopputuloksena ollaan perillä samassa letkassa ja ainoa joka joutui jatkuvasti jarruttelemaan olen minä 🤷
Vierailija kirjoitti:
Välillä pakko ajaa. Jos jättää pitemmästi turvaväliä niin koko ajan joku ohittaa kun niillä on kiire jonon jatkoksi. Eivät jotenkin hahmota että ajan samaa nopeutta kuin muukin letka, mutta kauempana. Parhaimmillaan lähtee ohi useampikin ja sitten minä jarruttelen koko ajan kun ne palaavat kaistalle eteeni. Lopputuloksena ollaan perillä samassa letkassa ja ainoa joka joutui jatkuvasti jarruttelemaan olen minä 🤷
Jos kerran päädytte samassa letkassa perille niin et jarruttelustasi huolimatta hävinnyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajoin juuri kuudenkympin alueella mittarin näyttäen 64 km/h. Jonkun firman pakettiauto tuli aivan perään kiinni pitkäksi aikaa. Sitten, kun viereen tuli hetkeksi "kiihdytyskaista" (vaikka emme moottoritiellä olleetkaan), pakettiauto ohitti minut kiireesti oikealta.
Mikä ihmisiä vaivaa? Nopeusrajoitus on nimensä mukaisesti rajoitus siihen nopeuteen, eli tässä tapauksessa kuuteenkymppiin. Minäkin ajoin varmaan jo ylinopeutta, en ole varma autoni mittarivirheestä.
Ei sinun tehtäväsi ole leikkiä poliisia. Jos joku haluaa ajaa ylinopeutta ja rikkoa lakia, niin sitten hän tekee niin ja ottaa riskin rangaistuksesta.
Tai että sinä joudut tänään onnettomuuteen sen törttöilyn takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se raivoamalla miksikään tule vaan ohittaa vaan sinut reippaasti. Miksi muuten nysväät tuolleen muitten edessä? Tiedän paljon teitä joilla nopeus on pudotettu sanotaan 100:sta 80:een tai 80:stä 60:een ilman mitään järkeä. Ei ole ristyksiä eikä tien kuntokaan ole sellainen että on vaaraa. Jos ketään ei näy juuri missään niin mitä lisäarvoa matkaasi tuo ajaa nyt vaikka sitä kolmeakymppiä siksi että joku niin käskee
Kutsu paikalle kun saat ylinopeussakot, haluan nähdä selityksesi poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi alentaa sakotus kynnystä niin, että 1km/h nopeusrajoituksen ylityksestä tulee vähintään 100€ sakko. Loppuu "premium" auto pelleiltä kiire viimeistään kun rahat loppuu.
Ei lopu rahat, kun maksaa 10 snt kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä näen punaista sinunlaisista kanssa kulkijoista. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin joku ajaa takakontissa kiinni. Lisäksi ne kaksi ensimmäistä autoa siinä possujonossa eivät aja tasaista nopeutta vaan mäkiin ja mutkiin lasketaan nopeutta, kun taas ohituskaistalla rystyset valkeina ajetaan ylinopeutta se +viisi kilometria . Siksi ohitan. Ajan työmatkaa päivittäin 160 km, nämä nysvääjät taitavat olla täällä päin näitä kerran kesässä lähdemme tutustumaan suureen maailmaan.
Moni ei tunnu ymmärtävän, että ne nopeusrajoitukset on mietitty ihan tarkoituksella. Itse asun 60 alueella, jossa ajetaan 80+ km/h. Olen kuullut selityksiä, että voi ajaa koska tuttu tie ja rauhallista. Kukaan ei tule kuitenkaan ajatelleeksi, miltä tuntuu esim. kävellä tai pyöräillä kotiin noiden "taitavien kuskien" seassa. Nyppylästä tai mutkan takaa tullaan sataa ja tiessä ei ole minkäänlaista piennarta. Kivahan se siellä omassa autossa on istua ja kuvitella olevansa erinomainen kuljettaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajoin juuri kuudenkympin alueella mittarin näyttäen 64 km/h. Jonkun firman pakettiauto tuli aivan perään kiinni pitkäksi aikaa. Sitten, kun viereen tuli hetkeksi "kiihdytyskaista" (vaikka emme moottoritiellä olleetkaan), pakettiauto ohitti minut kiireesti oikealta.
Mikä ihmisiä vaivaa? Nopeusrajoitus on nimensä mukaisesti rajoitus siihen nopeuteen, eli tässä tapauksessa kuuteenkymppiin. Minäkin ajoin varmaan jo ylinopeutta, en ole varma autoni mittarivirheestä.
Ei sinun tehtäväsi ole leikkiä poliisia. Jos joku haluaa ajaa ylinopeutta ja rikkoa lakia, niin sitten hän tekee niin ja ottaa riskin rangaistuksesta.
Suuremman riskin joutuvat kärsimään liikennesääntöjä noudattavat kanssa-autoilijat matkustajineen joiden hengen, terveyden ja omaisuuden kaahaajat vaarantavat.
Kyllä voi, lainaamasi kohta ei liity ohittamiseen mitenkään. Tai ehkä siten että jos edessä on lisää ohitettavaa jo näkyvissä niin oikealle kaistalle poikkeaminen välissä voidaan katsoa tarpeettomaksi kaistan vaihdoksi.
Ja jos 140km/h vauhdilla vasenta kaistaa ajelevan perseeseen liimantuu joku vielä enemmän ylinopeutta ajava niin tuskinpa on kyseessä tieliikennelain tarkoittama liikenteen estäminen tai haittaaminen.