Millaisen tietokoneen ostitte lukiolaiselle?
Paljonko maksoi ja kauanko se on sitten käytössä?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Eihän nykyään lukiloaiselle tarvitse ostaa tietokonetta, saavat ne koulusta. Mutta me ostettiin sellainen perushyvä-Lenovo, joka nyt alkaa olla jo tiensä päässä (kohta 4,5 vuotta ollut käytössä). Pitäisi ostaa nuorelle uusi, tarvitsee kuitenkin yliopistossa omaa konetta.
Mitä vikaa siinä Lenovossa on?
Lukiolainen saa koneen koulusta.
yliopiston aloittavalle mies osti entisen työkoneensa. Maksoi 100€ ja ihan kunnon tykki kone edelleen. Siis mies oli saaanut töissä uuden koneen pari päivää aikaisemmin kun tuli kone puheeksi niin soitti tietohallintoon ja sai tosiaan ostettua koneen.
Ei ostettu, käyttää koulusta saatua. Lisäksi osti itse reilu vuosi sitten rippilahjarahoilla pöytäkoneen, jota voi käyttää tarvittaessa myös.
Ostin kotikoneeksi sellaisen vanhan business-läppärin näitä myyvältä firmalta. Jos pöytäkone olisi kelvannut niin olisin koonnut itse. Läppärin rupesi pian ylikuumenemaan (luultavasti prosessorijäähdyttimen kiinnitystaha kuivahtanut, näin käy kaikille koneille ennenpitkää, helppo korjata mutta läppäri on vaikea purkaa osiksi. Saatiin heti takuussa uusi. Se kuitenkin hidasteli myös. Ostettiin sitten tonnin uusi kone, tehokkaalla muistilla ja prosessorilla. Siinä ostettiin käyttövarmuutta vähän pitemmälle, ja se on toiminut. Kuumii kyllä koska siinä oli joku seiskasarjan prossa.
Seuraavan koneen saa ostaa opintolainalla tai palkalla.
Vierailija kirjoitti:
yliopiston aloittavalle mies osti entisen työkoneensa. Maksoi 100€ ja ihan kunnon tykki kone edelleen. Siis mies oli saaanut töissä uuden koneen pari päivää aikaisemmin kun tuli kone puheeksi niin soitti tietohallintoon ja sai tosiaan ostettua koneen.
Tosiaan. Tosiaan. Tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Toiko kotimatkalla ökykaupasta 3ea:ta myös?
Vierailija kirjoitti:
Ei ostettu, käyttää koulusta saatua. Lisäksi osti itse reilu vuosi sitten rippilahjarahoilla pöytäkoneen, jota voi käyttää tarvittaessa myös.
mistä tuollainen sadistisuus oikein kumpuaa kun oikein kerskaillaan kilpaa kenen lapselle ei ostettu konetta ja hankaloitetaan siten mahdollisimman paljon koulunkäyntiä? itse ainakin ostaisin omalle lapselle kunnon koneen niin opiskelut sujuisivat paremmin, mutta mitäpä tuollaiset yh-mammat ylipäänsä mitään edes ajattelee omaa napaansa pidemmälle
Koulu- ja kotikone pitää olla erikseen. Koulussa on senverran innokkaita ja osaavia nuoria että kotikoneella ei yhdistetä tietoturvan takia kodin ulkopuolisiin verkkoihin. Koulukoneen voi ottaa matkalle mukaan jos haluaa.
Koulusta saa koneen kouluhommiin. Lapsella on myös pelikone. Minulla ei mitään käsitystä siitä mitä se on syönyt ja paljonko se on maksanut, mutta luultavasti siihen on mennyt rahaa ihan kivasti. Mies on maksanut osan ja lapsi kesätyörahoillaan osan.
Ihan koulun konetta käyttää. Kuulemma on hyvä kone ja opiskeluun täysin riittävä. Kotona on pöytäkone, jolla pelailee. Läppärissä tärkein kriteeri on Abitti-sopivuus ja akun kesto. Yliopistollakin aloittava sai läppärin yliopiston puolesta, joten ei tarvinnut ostaa sillekään. Hänelläkin lisäksi pöytäkone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nykyään lukiloaiselle tarvitse ostaa tietokonetta, saavat ne koulusta. Mutta me ostettiin sellainen perushyvä-Lenovo, joka nyt alkaa olla jo tiensä päässä (kohta 4,5 vuotta ollut käytössä). Pitäisi ostaa nuorelle uusi, tarvitsee kuitenkin yliopistossa omaa konetta.
Akku alkaa olla lopussa enkä usko, että tekohengittämällä (= akuvaihdolla) se enää tokenisi kunnolla.
IBM 5150, kyllä tuon pitäisi riittää seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Akku alkaa olla lopussa enkä usko, että tekohengittämällä (= akuvaihdolla) se enää tokenisi kunnolla.
Aika avutonta sakkia...
en ostanut, hän itse rakensi koneen eri osista jotka itse maksoi.
Vierailija kirjoitti:
Ostin kotikoneeksi sellaisen vanhan business-läppärin näitä myyvältä firmalta. Jos pöytäkone olisi kelvannut niin olisin koonnut itse. Läppärin rupesi pian ylikuumenemaan (luultavasti prosessorijäähdyttimen kiinnitystaha kuivahtanut, näin käy kaikille koneille ennenpitkää, helppo korjata mutta läppäri on vaikea purkaa osiksi. Saatiin heti takuussa uusi. Se kuitenkin hidasteli myös. Ostettiin sitten tonnin uusi kone, tehokkaalla muistilla ja prosessorilla. Siinä ostettiin käyttövarmuutta vähän pitemmälle, ja se on toiminut. Kuumii kyllä koska siinä oli joku seiskasarjan prossa.
Jos haluaa koneelle pitkää käyttöikää tehon ja kestävyyden puolesta, tonnilla ei välttämättä sitä vielä saa, 1500-2000€ todennäköisesti riittäisi. Minulla on hyviä kokemuksia omista työläppäreistäni. Tehokas prosessori, paljon muistia (vähintään 64 GB), paljon levyä (vähintään 2TB) ja hyvä näytönohjain. Ovat aika painavia ja isoja, mutta sopivat hyvin jopa etätyökäyttöön ilman lisänäyttöä (työpaikalla on lisänä iso näyttö). Edellinen vastaava kesti 5 vuotta ja oli käyttökelpoinen vielä tuon ajan lopussa, vaikka vähän lisätehoa olisi jo kaivannut. Tämä nykyinen varmaan käyttökelpoinen vielä 2-3 vuotta. Eivät olleet halpoja, hinta pyörii jossain 3500-4000€ välillä, mutta tulee silti halvemmaksi kuin työajan hukkaaminen odotteluun, kun hitaampi kone vääntää dataa prosessori kuumana tai laskenta-aika moninkertaistuu, kun muisti ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se tahna ole kiinnitystä varten vaan siirtää lämpöä prossusta jäähdyttimeen.
MacBook Pro, maksoi jotain n. 3k€. Firman nimiin tosin.