Miksi ihmiset tykkää ajaa possujonossa eli letkassa autoa?
Olen ihmetellyt tätä usein eli autot menee aina possujonossa. Itse jos näen edessä päin auton niin en minä aja sen perään kiinni vaan pidän riittävän turvavälin koska en halua ajaa possujonossa eli letkassa mutta sitten siinä käy niin että heti minun taakse tulee auto joka haluaa ajaa letkassa.
Eikö se olisi paljon mukavampaa ajaa siten ettei tarvitse ajaa letkassa koska jos ajaa letkassa niin täytyy kokoajan tuijottaa edessä ajavan auton liikkeitä, edessä ajavasta autosta voi lentää kiviä tai likaa omaan autoon, täytyy jarrutella kokoajan... jne
Jos ei aja letkassa niin voi ajaa rauhallisesti ja rennosti.
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä pakko ajaa. Jos jättää pitemmästi turvaväliä niin koko ajan joku ohittaa kun niillä on kiire jonon jatkoksi. Eivät jotenkin hahmota että ajan samaa nopeutta kuin muukin letka, mutta kauempana. Parhaimmillaan lähtee ohi useampikin ja sitten minä jarruttelen koko ajan kun ne palaavat kaistalle eteeni. Lopputuloksena ollaan perillä samassa letkassa ja ainoa joka joutui jatkuvasti jarruttelemaan olen minä 🤷
Minä näen punaista sinunlaisista kanssa kulkijoista. Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin joku ajaa takakontissa kiinni. Lisäksi ne kaksi ensimmäistä autoa siinä possujonossa eivät aja tasaista nopeutta vaan mäkiin ja mutkiin lasketaan nopeutta, kun taas ohituskaistalla rystyset valkeina ajetaan ylinopeutta se +viisi kilometria . Siksi ohitan. Ajan työmatkaa päivittäin 160 km, nämä nysvääjät taitavat olla täällä päin näitä kerran kesässä lähdemme tutustumaan suureen maailmaan.
Lisäisin vielä, kun kelit ovat huonot niin silloin nämä samaiset kuskit porottavat samaa nopeutta kuin hyvillä keleillä. Ei mitään tajua omista kyvyistä hallita autoa. Sitten ihmetellään kun ollaan jorpakossa ja syytellään huonoja kelejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakkariin yleensä +10 km/h rajoitukseen nähden ja kaikista ohi jotka tulevat perä edellä vastaa.
Ajat kokoajan ylinopeutta, ne jotka ohitat ajavat taasen nopeusrajoitusten mukaan.
+10km/h mittarinopeus ei edes ole vielä mitään ylinopeutta. Jokaisessa autossa on mittarivirhe, vähintään 3-4km/h. Sen lisäksi nopeudenvalvontalaitteiden mittaustuloksista tehdään 3km/h varmuusvähennys. Ja sitten on vielä sakotuskynnys 7km/h. Eli tuon kympin verran voi aina olla mittarissa rajoituksessa ilmoitettua nopeutta enemmän ja syytä olisikin olla.
Nykyään jokaisella on GPS taskussa, eli se todellinen nopeus on helppo tarkistaa. Ja on totta, että voi huoleti ajaa hieman ylinopeutta ilman sakotusriskiä. Itse ajan yleensä GPS:n mukaan noin 5 km/h ylinopeutta. Yli 90% autoilijoista ajaa maantiellä hitaammin.
Siinä tienpientareella oleva peltinen pyöreä liikennemerkki jossa näkyy luku esim. 80 tarkoittaa SUURINTA sallittua nopeutta, ei pienintä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
140 vakkariin ja motarin vasen kaista.
t. sähköautokuski
Tieliikennelain mukaan pitää ajaa aina oikeanpuolimmaista kaistaa. Vasenta kaistaa käytetään vain ohittamiseen, sinne ei jäädä roikkumaan, ei vaikka ajaisit 160 km/h
Vasen kaista voi olla myös osoitett tietylle liikennesuunnalle, jolloin sitä voi käyttää ajettaessa kyseiseen suuntaan. Lisäksi, jos oikeanpuoleinen ajokaista ei ole vapaa, voi käyttää vasemmanpuoleista kaistaa säännön estämättä.
Tämä. Ohitus on tehtävä käyttäen vasemman puoleista ajokaistaa, mutta sillä on lisäksi myös muita käyttötarkoituksia. Tätä on valoshow-audikuskin mahdotonta ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Eiks kukaan tajua miksi ohitetaan? Kyse on siitä että halutaan ettei kukaan toinen ole missään suunnassa liian lähellä, ei edessä eikä takana.Kyse on siis reviirin ottamisesta ,ei ajan voittamisesta tai mistään periaatteellisesta rajoitusten rikkomisesta, halutaan oma tontti joka liikkuu itselle sopivalla nopeudella.
Kuvailit juuri minäminäminäihmisen.
Vierailija kirjoitti:
Alinopeutta veivaavat kuskit ovat niitä, jotka edesauttavat kolarien syntymistä. Joskus on kiire, joskus ei, mutta voisiko ottaa kanssakulkijat huomioon siinä, ettei sitä saamarin letkaa vedä perässään, kun ei ohikaan välttis pääse?! Mikä siinä ajamisessa normaalilla nopeudella hyvällä kelillä suoralla tiellä on niin vaikeaa?
Liikennesäännöissä ei ole termiä "alinopeus". Se liikennemerkissä ilmoitettu nopeus on suurin sallittu nopeus. Liikennesääntöjen mukaan sitä hiljaisempi vauhti on sallittu, mutta sitä nopeampi vauhti on kielletty.
AP taitaa olla niitä, jotka tykkäävät ajaa siinä "possujonossa" ensimmäisenä. Ne takana tulevat odottavat tilaisuutta päästä ohittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Voitasko ylinopeuksia nostaa, niin vois posotella?
Kuule vaikka lätkässä lukisi 200km/h niin jotkut kuvittelee sen silti miniminopeudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aja letkassa enkä pidä väliä vaan menen ohi.
Saat ohitella kokoajan autoja jos et halua ajaa letkassa. Kuinka monta autoa ohitat 50km matkalla? 100?
Ohitan kaikki jotka tulevat vakkarilla ajaessa perä edellä vastaan.
Kannattaisiko vähentää nopeutta, tai pysyä poissa liikenteestä, jos et osaa ajaa rajoitusten mukaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Johtuu nopeusrajoituksista. Ovat liian alhaisia silloin kun jonoutumista tapahtuu.
Eikä johdu vaan ylinopeutta ajavista oman elämänsä ruuspereista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ohitusten" mielettömyys jonossa.
Jonossa autojen väli on noin 2 sekuntia. Kusjpiä saavuttaa minuutin "säästön" törttäämällä ohi kolmestakymmenestä autosta!
Kun muotoilet sen noin niin tavallaan joo
Mutta yleensä sen jonon kärjessä on esim rekka jota ne sen takana olevat eivät uskalla ohittaa. Sieltä taaempaa on pakko ohitella ensin niitä henkilöautoja jotta pääsee paikalle mistä voi ohittaa rekan. Sitten kun siitä pääsee ohi niin matka taittuu huomattavasti nopeammin.
Ihan alkuun pitäisi miettiä että mikä järki on ohittaa? Minä en ohita oikeastaan koskaan ketään koska ohittamisessa ei ole mitään järkeä.
Sanoin että oikeastaan koskaan ketään koska ohitan traktrorit. Rekkoja en ohita koska en näe ohittamisessa mitään järkeä.
Aika säälittävö vuodatus. Ohittaminen on täysin normaali liikennetilanne ja se täytyy kaikkien hallita. Olisi hirveää ajan tuhlausta jumiutua jokaisen rekan tai alinopeutta lyllertävän mummelin taakse.
Mieluummin tuhlaan aikaani kuin leikin hengelläni. Minut ohitti (nopeusrajoitusten mukaan ajaessani!) "audikuski" mutkassa josta ei takuulla nähnyt tuleeko ketään vastaan. Seuraavaksi jouduinkin sitten jarruttelemaan koska tämä järjen jättiläinen kääntyikin pienelle sivutielle. Hänen 10sek oli sitten vissiin ajantuhlausta, jonka olisi menettänyt jos olisi pysynyt vaan perässäni. Olisi vaarallinen ohitus jäänyt tekemättä. Minulla oli 2 päiväkoti-ikäistä kyydissä ja tämä "neropatti minäminä-mies" vaaransi heidät, minut ja myös itsensä.
Nyt menee tässä keskustelussa puurot ja vellit sekaisin. Liikenteessä on hyviä, välinpitämättömiä ja jopa huonoja kuskeja. Liikennesääntöjä noudattamalla, maltilla, ymmäryksellä siitä, että olemme vain ihmisiä ja antamalla armoa toisten tekemille virheille, voimme kenties kasvaa itse ihmisenä. Turvallisia ajoja kaikille.
Sellainen palstapoliisi siellä. Keskustelut rönsyilee aina, halusit tai et: Annetaan armoa toisten tekemille virheille, kuten sanoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää nyt ainakin se turpaväli.Turvaväli.Siinnä kun joku kääntyy,äkkijarruttaa niin jo on tappituntuma..
Me saatiin perässä ajanut päälle, kun hän ei huomannut että pitää pysähtyä.
Jostain syystä edellämme ajavat autot pysähtyivät yllättäen suoralla tiellä. Mekin pysähdyttiin, mutta perässämme ajanut katseli omien sanojensa mukaan maisemia ja tuli jarruttamatta perään.
Peltiä meni isosti ruttuun ja meillä runko vääntyi autosta. Sattui kyllä kovasti mutta ei onneksi tullut vakavia henkilövahinkoja.
Turvaväli ja liikenteen seuraaminen olisivat kivoja juttuja.
Adaptiivinen vakkari piti reilua väliä kun letkan etummainen jarrutti rajusti risteykseen jonne ei sitten kääntynytkään.
Perässäni ajava lähestyi uhkaavasti joten painoi hiukan kaasua vaikka letka edessä hidasti.
Hyvän turvavälin ansiosta ei pelti kolissu.
Kuolleen kulman varoitin piippaus pelasti kerran kun olin liittymässä motarille.
Ihan fiksuja nykyautot on. Letkassakin on leppoisampaa ajaa kun ei tarvii vahtia ajoväliä.
Moottoritielle voitaisiin nostaa nopeudet 150km/h
Nykyautoille sopiva matkanopeus kun vaan tie, liikenne ja keliolosuhteet on sopivat.
Suomessakin muutamia hyviä moottoriteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan ymmärrä heitä jotka raivostuu siitä jos joku ajaa vaikka 10km/h alle suurimman sallitun. Ihmiset eivät vaan tajua sitä että ajallinen hyöty noin pienissä nopeuksissa on marginaalisen pieni. Minä vedän usein letkaa perässäni ja ajan aina maksimissaan suurinta sallittua, olen myös huomannut sen että monet hermostuu kun ajan 30 alueella maksimissaan 30.
Älkää te kaaharit minulle raivotko vaan raivotkaa heille jotka määräävät liikennesäännöt.
Kyllä raivostujia ovat yleensä ne joiden ohi mennään. Loukkaantuvat sydänjuuriaan myöten siitä, että joku kehtaa ajaa ohi heidän vihreästä Skodastaan eikä heitä taputetakaan päähän vaikka ovat tehneet ihan kaiken oikein. Ripeämmät autoilijat vaan menevät ohi jäämättä emotionaaliseen jumiin.
Näin on!
Vihreä Skoda veti letkaa selvällä ylinopeudella joten ohitin ne
Jatkoin tasaista vakkarin +10 nopeutta ja jonkun ajan päästä se sekopää oli takapukurissa kiinni. Siis käytännössä kiinni. Ja ohitti mut ja hidasteli sitten edessä. Välillä jarrutellen?! Ihme avohoito potilaita liikenteessä.
Oli pakko kääntyä sivutielle ja palata takaisin päätellen että pääsi ka.helista eroon.
Joskus muinoin ajalla ennen sähköautojen tuomaa tehonlisäystä, aikana jolloin 250 hevosvoimaa oli paljon, oli Hesarissa juttua poliisin ylinopeusratsiasta jossain. Toimittaja oli saanut muutaman sakotetun haastateltavaksi. Tästä on jo ikuisuus, mutta mulle on jäänyt lähtemättömästi mieleen yhden B-auton kuskin kommentti "tämä on aika hankalaa kun ihan tavallisessa perheautossa on 280 hevosvoimaa niin meinaa välillä tahtomattakin nopeudet karata". Toivottavasti nykyään tuo kaveri on jo oppinut, että ei pidä hankkia autoa, joka on liian vaikea omille ajotaidoille. Tuolle tyypille joku nuhapumppu olis ollut oikea valinta ainakin silloin.
Vierailija kirjoitti:
Nykytekniikan käyttäminen johtaa jonon muodostumiseen väistämättä.
1. Ajat adaptiivisella vakkarilla just nopeusrajoituksen verran. Perääsi ilmestyy jono, joka alkaa ottamaan nopeuden kärkiautosta eli sinusta.
2. Ajat adaptiivisella vakkarilla 10km/h yli nopeusrajoituksen ja saavutat väistämättä jonkun lainkuuliaisen autoilija. Sitten jono taas etenee sen ykkösauton vauhdilla.
Adaptiivista vakkaria käyttämällä jono muodostuu aina.
Sitä pystyy säätämään tilanteen mukaan.
Kun liikennettä vähän voi ajaa sitä +10
Ja
Kun paljon liikennettä voi säätää vaikka -5
Usein ajan sitä +10 ja kun edessä kaukaa näkyy auto alan tiputtaa vauhtia. Se edessä ajava voi kääntyä kuten hidastelijat usein, koska ajavat pätkäajoa.
Jos se kuitenkin tulee perä edellä eteen niin ohitse vaan jos senkin edellä ei ole uutta autoa.
Letkaa en nykyään yleensä ohita vaan Vakkari saa hoitaa nopeuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alinopeutta veivaavat kuskit ovat niitä, jotka edesauttavat kolarien syntymistä. Joskus on kiire, joskus ei, mutta voisiko ottaa kanssakulkijat huomioon siinä, ettei sitä saamarin letkaa vedä perässään, kun ei ohikaan välttis pääse?! Mikä siinä ajamisessa normaalilla nopeudella hyvällä kelillä suoralla tiellä on niin vaikeaa?
Liikennesäännöissä ei ole termiä "alinopeus". Se liikennemerkissä ilmoitettu nopeus on suurin sallittu nopeus. Liikennesääntöjen mukaan sitä hiljaisempi vauhti on sallittu, mutta sitä nopeampi vauhti on kielletty.
No miksi sitten nämä possujonojen ajajat ajavat ohituskaistoilla ylinopeutta ? Heillä on oltava joku häikkä auton ratissa, kun toimivat näin. Olen kerran ollut tällaisessa possujonossa ( noin 15 autoa) siellä loppujonon päässä, jossa köröteltiin " alinopeutta" kesäkelillä. Tie ja keli oli hyvä. Tosin ohitus paikkoja niukalti ja miten edes voi ohitaa kun eivät pitäneet turvaväliä. Hännänpäähän tuli hälytysajoneuvo valot vilkkuen. Mitenpä arvelette, jos kyydissä oli vakavan sairaskohtauksen saanut henkilö ja ohi ei vaan päässyt koska piennar oli kapea. Olin ilkeä ja ajattelin, että jospa kyydissä olisi jonkun "possujonon" omainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitten nämä possujonojen ajajat ajavat ohituskaistoilla ylinopeutta ? Heillä on oltava joku häikkä auton ratissa, kun toimivat näin. Olen kerran ollut tällaisessa possujonossa ( noin 15 autoa) siellä loppujonon päässä, jossa köröteltiin " alinopeutta" kesäkelillä. Tie ja keli oli hyvä. Tosin ohitus paikkoja niukalti ja miten edes voi ohitaa kun eivät pitäneet turvaväliä. Hännänpäähän tuli hälytysajoneuvo valot vilkkuen. Mitenpä arvelette, jos kyydissä oli vakavan sairaskohtauksen saanut henkilö ja ohi ei vaan päässyt koska piennar oli kapea. Olin ilkeä ja ajattelin, että jospa kyydissä olisi jonkun "possujonon" omainen.
No missä ongelma? Jätät riittävän välin edellämenevään ja tadaa, hälytysajoneuvon kuljettaja ohittaa vaikka yksi kerrallaan sopivaksi katsomassaan tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä pakko ajaa. Jos jättää pitemmästi turvaväliä niin koko ajan joku ohittaa kun niillä on kiire jonon jatkoksi. Eivät jotenkin hahmota että ajan samaa nopeutta kuin muukin letka, mutta kauempana. Parhaimmillaan lähtee ohi useampikin ja sitten minä jarruttelen koko ajan kun ne palaavat kaistalle eteeni. Lopputuloksena ollaan perillä samassa letkassa ja ainoa joka joutui jatkuvasti jarruttelemaan olen minä 🤷
Jos kerran päädytte samassa letkassa perille niin et jarruttelustasi huolimatta hävinnyt mitään.
Hävisihän tuo, sujuvan ajon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikenteessä täytyy myös joustaa yleisen sujuvuuden vuoksi.
Vasen kaista voi olla myös osoitett tietylle liikennesuunnalle, jolloin sitä voi käyttää ajettaessa kyseiseen suuntaan. Lisäksi, jos oikeanpuoleinen ajokaista ei ole vapaa, voi käyttää vasemmanpuoleista kaistaa säännön estämättä.