Tiesitkö, ettei Suomessa ollut pakko opiskella ruotsia koulussa ennen 70-lukua?
Miten ennen pärjättiin, kun suomenruotsalaisia oli aikaisemmin jopa enemmän?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaalla ei ole pakkosuomea.
Ja lentokuulutus suomeksi oli valtava skandaali.Ei suomalaiset valita naapurimaan matkatoimiston kuulutuksista.
Minä kävin oppikoulua 1960-luvulla ja ruotsi oli ilman muuta pakollista. Kansakoulussa ei tainnut olla mitään vieraita kieliä silloin.
70-luvulla ala-asteella saimme valita ruotsinkielen tai englanninkielen. Otin englanninkielen. 80-luvulla yläasteella tuli ruotsinkieli pakollisena. Sitten oli 2 vierasta kieltä mulla, englanti ja ruotsi.
Vierailija kirjoitti:
Oppikoulussa 60-luvulla ensimmäinen vieraskieli oli ruotsinkieli,toisena tuli hieman myöhemmin englanti. Näin Helsingissä.
Sama. Mutta Turussa sai "hieman myöhemmin" valita joko englannin tai saksan. Itse valitsin saksan. Ruotsia oli koko kouluajan yo-kirjoituksissa myös pakollinen. Ei siinä mitään vikaa ollut, ruotsi on helppo oppia. Nykyisin on pakkomielle puhua pakkoruotsista vaikkei mistään mitään tiedetä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin mukautetun peruskoulun erityiskoulussa. Ruotsi oli pakollinen vain seiskalla, mutta kasilla ja ysillä vapaavalintainen ja en sitä sitten ottanut.
Olikohan tämä ihan laillista? Kukaan ei erikseen sanonut, että meillä olisi joku vapautus ruotsista. Tapahtui 2007-2010...
Ja tätä joku alapeukuttaa, miksi? 🤨
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisikaan, jos Ahvenanmaan valtakielelläkin pärjää?
Olisitte huolissanne jostain pakkokemiasta tai fysiikasta. Varmaan yks tyyppi tällä palstalla osaa yhtään mitään noista ilman googlee, vaikka kuus vuotta väintään joka ylioppilas niitä tuhersi.
Tai liikuntatunnit. Onko ollu pesäpallon sääntöjen oppimisesta paljon iloo.
Sitten joku yksinkertaisimmista alkaa horisemaan jostain yhteispelistä ja yhdessä toimimisesta. Argh.
On pakko opiskella mutta ei onneksi ole pakko oppia. Itsekkään en osaa luin laskea kymmeneen ja sano kiitos ja hei ja minun nimeni on. Edes noita mun ei tarvitsisi osata sanoa.
Ruotsi oli minulle hyvin helppo kouluaine. Oppikoulun 2. luokalla alkoi, ja hyvin sujuvasti sain siitä laudaturin. Aktiivisia puhetaitoa vaativia tilanteita ei Sisä-Suomessa elävänä kovin paljon ole. Ei myöskään mitään kokemuksia alentavasta kohtelusta äidinkieleni suomen vuoksi. Olen hyvin mielissäni kohtalaisesta kyvystäni ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua ruotsia televisiossa ja lehdissä, sekä tunnistaa Suomen historiaan liittyviä asioita myös ruotsiksi.
Ymmärrän, että kun yhä suuremmalla joukolla koululaisista on suuria vaikeuksia lukemaan ja kirjoittamaan oppimisessa edes äidinkielellään, ruotsin pakollisuus ei ehkä ole hyvä vaihtoehto. Valitettavasti sama pätee joihinkin muihinkin kouluaineisiin, ja vapaaehtoisuus taas johtaisi eriytymiseen jatkokoulutusmahfollisuuksien suhteen liian varhaisessa vaiheessa. Tuntuu joskus, että ruotsin vastustaminen on vain joidenkin hyväksymä venttiili sille, että oppmis- ja opiskelukyvyt ovat heikot, mistä suuri vastuu kuuluu vanhemmille.
Kansakoulussa ei edellytetty ruotsin opintoja, maksullisessa oppikoulussa edellytettiin. Kansakoulupohjalta ei päässyt virkaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa puhuttiin ennen ruotsia ja suomen monia murteita sekä eestiä. Suomen kieli kehittyi kirjalliseen muotoon myöhemmin kuin puhekieli. Agricola kirjoitti suomen kielinen uuden testamentin ja kirjoitti kirjakieltä. Hän oli ruotsalainen pappi ja rehtori opettaja yliopistosta. Hän ei siis keksinyt suomen kieltä vaan selkeyttä sitä kirjakieleksi.
Höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisikaan, jos Ahvenanmaan valtakielelläkin pärjää?
Ei pärjää. Sielläkin on 5% suomenkielisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi oli minulle hyvin helppo kouluaine. Oppikoulun 2. luokalla alkoi, ja hyvin sujuvasti sain siitä laudaturin. Aktiivisia puhetaitoa vaativia tilanteita ei Sisä-Suomessa elävänä kovin paljon ole. Ei myöskään mitään kokemuksia alentavasta kohtelusta äidinkieleni suomen vuoksi. Olen hyvin mielissäni kohtalaisesta kyvystäni ymmärtää puhuttua ja kirjoitettua ruotsia televisiossa ja lehdissä, sekä tunnistaa Suomen historiaan liittyviä asioita myös ruotsiksi.
Ymmärrän, että kun yhä suuremmalla joukolla koululaisista on suuria vaikeuksia lukemaan ja kirjoittamaan oppimisessa edes äidinkielellään, ruotsin pakollisuus ei ehkä ole hyvä vaihtoehto. Valitettavasti sama pätee joihinkin muihinkin kouluaineisiin, ja vapaaehtoisuus taas johtaisi eriytymiseen jatkokoulutusmahfollisuuksien suhteen liian varhaisessa vaiheessa. Tuntuu joskus, että ruotsin vastustaminen on vain joidenkin hyväksymä venttiili sille, että oppmis- ja opiskelukyvyt ovat heikot, mistä suuri vastuu kuuluu vanhemmille.
Ketään ei kiinnosta sinun opintosi.
Kiitos! Eivät ehkä, mutta näkökulmiahan tämä palsta kyllä sallii esittää, minullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa, minulla alkoi kyllä ruotsin kieli koulussa jo v 68 toisella luokalla.
Ja olin ruotsinkielisessä päiväkodissa 2-4 vuotiaana
Älä ainakaan kerro mitään totuuteen pohjaituvaa faktaa. Joko valehtelet tai kävit ruotsinkielisen koulun jossain Närpesissä tm. ruotsinkielisessä kunnassa.
Ruotsin kielen opiskelusta tuli pakollista kaikille suomenkielisille oppilaille peruskoulu-uudistuksen myötä 1970-luvulla. Ennen tätä, 1960-luvulla ja aiemmin, ruotsi oli pakollinen oppiaine lähinnä oppikouluissa, mutta ei kansakoulussa. Peruskoulu muutti käytännön niin, että toinen kotimainen kieli on kaikille pakollinen.
Keskikoulun kävin Rovaniemellä 60- luvulla. Ja kyllä, ruotsi oli pakollinen aine jos ei ensimmäiseltä niin ainakin toiselta luokalta lähtien Sikäli olet oikeassa, että keskikouluun ei ollut pakko mennä jos halusi välttää ruotsin opiskelunn
Menin oppikouluun 1956 ja ruotsia kyllä opiskeltiin. Minulle siitä oli hyötyä 60-luvun lopulla työnsaannissa.
Ei ollut pakko ainakaan vielä 1975
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa, minulla alkoi kyllä ruotsin kieli koulussa jo v 68 toisella luokalla.
Ja olin ruotsinkielisessä päiväkodissa 2-4 vuotiaana
Älä ainakaan kerro mitään totuuteen pohjaituvaa faktaa. Joko valehtelet tai kävit ruotsinkielisen koulun jossain Närpesissä tm. ruotsinkielisessä kunnassa.
Ruotsin kielen opiskelusta tuli pakollista kaikille suomenkielisille oppilaille peruskoulu-uudistuksen myötä 1970-luvulla. Ennen tätä, 1960-luvulla ja aiemmin, ruotsi oli pakollinen oppiaine lähinnä oppikouluissa, mutta ei kansakoulussa. Peruskoulu muutti käytännön niin, että toinen kotimainen kieli on kaikille pakollinen.
🤣 Niinkin eksoottisessa paikassa kuin Helsingin Kalliossa
No 1975 ei ollut vielä pakollinen, jos luki englantia
Kun mennään riittävästi historiassa taaksepäin, ei kouluopetusta edes ollut suomeksi. Oli pakko siis osata ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että pakkoruotsissa on sama kielioppi ja sanasto kuin oikeassa ruotsissakin. Sikäli hyödyllinen oppiaine.
Miten se tekee siitä hyödyllisen?
Pystyt työllistymään kaikissa pohjoismaissa.
Mutta eihän persut halua työtä, ne haluaa loisia.
Miksi Suomessa olevalla varustamolla puhutaan ruotsia? Täähän on kuitenkin Suomi, eikä vaikka mikään Kongo tai Ruotsi.