Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita omaa äitienpäivää viettämättömiä (vaikka on lapsia)?

Vierailija
09.05.2026 |

Muita, jotka pitää päivää jotenkin imelänä ja keinotekoisena? Annoin heti jo avioliittomme alussa äitienpäivän estradin anopille, enkä alkanut sitä omakohtaisesti viettää lastemmekaan synnyttyä. Käydään anopillani huomenna. Leivoin viemiseksi kakun ja mies osti hänelle kukkia.

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tavallaan. Ei ole mikään pakko juhlia. Musta tuntuisi äärimmäisen teennäiseltä, jätämme väliin.

Vierailija
22/90 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on niin, että lapset juhlivat äitiään jos juhlivat. Ei äiti itseään eikä ainakaan puoliso vaimoaan.

Jos on yhteiset lapset, miksei puoliso juhlisi vaimoaan? Hänhän on lapset synnyttänyt ja yhdessä heitä kasvattavat, joten kyllä siinä on juhlimisen aihetta

En ole puolisoni äiti 🤢

Et, mutta jos sulla on puolisosi kanssa yhteisiä lapsia, hän on yhdessä kanssasi lastesi kasvattaja. Voisit hyvin osoittaa lapsillesi, että arvostat heidän äitiään juhlimalla lastenne kanssa äitienpäivää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana päivä ja viettäisin mielelläni mutta olen tulossa Suomeen vasta kuun lopussa

Vierailija
24/90 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vietä, on 2 lasta, toinen on Espanjasa ja toinen kävi viikko sitten, olen sanonut ettei mitään velvollisuusjuhlia pidetä , matkoihin menee aina rahaa, käykööt milloin haluavat, itse kävin tänään tervehtimässä vanhaa äitiäni palvelukodissa, bussit kulkee paremmin tänään kuin huomenna sinne. Hyvää äitienpäivää kaikille äideille.  🌹

Vierailija
25/90 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on niin, että lapset juhlivat äitiään jos juhlivat. Ei äiti itseään eikä ainakaan puoliso vaimoaan.

Jos on yhteiset lapset, miksei puoliso juhlisi vaimoaan? Hänhän on lapset synnyttänyt ja yhdessä heitä kasvattavat, joten kyllä siinä on juhlimisen aihetta

En ole puolisoni äiti 🤢

Et, mutta jos sulla on puolisosi kanssa yhteisiä lapsia, hän on yhdessä kanssasi lastesi kasvattaja. Voisit hyvin osoittaa lapsillesi, että arvostat heidän äitiään juhlimalla lastenne kanssa äitienpäivää. 

En halua äitienpäivänä huomionosoituksia mieheltä. Haluan arvostusta joka ikinen päivä. Äitienpäivä on ylentämällä alentamista, naista arvostetaan muodon vuokso yhtenä päivänä, ja seuraavana päivänä onkin taas sitten äitykän vuoro hoitaa kotityöt, metatyöt ja lastenkasvatus. Kuvottaa koko äitienpäivä.

Vierailija
26/90 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon äitienpäivänä yleensä töissä. Niin tänäkin vuonna. Omat lapset muistaa minua joko puhelulla tai viestillä, jos muistavat. Käyn huomenna töiden jälkeen oman emoni luona. Vien kukka-asetelman, jonka voi laittaa ulkorappuselle.

Meillä äitienpäivän juhliminen loppui pikkuhiljaa sitä mukaa kun koulussa ei enää tehty äitienpäivälahjoja tai -kortteja. Lopulta se oli sitä, että lapset toivottivat hyvää äitienpäivää kun tulin töistä kotiin. Nyt siis puhelu tai viesti tai ei mitään, mulle ihan ok.

Vierailija
27/90 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitienpäivän rinnalle tuli 2024 läheisenpäivä. 

Vierailija
28/90 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitienpäivää on vietetty Suomessa jo varmaan sata vuotta.

Ennen se oli ainakin maaseudun äideille monesti ainoa päivä vuodessa , jolloin sai kukkia ja muistamista. ( jos edes silloin) Kouluilla pidettiin myös äitienpäiväjuhlat, joihin kokoontui koko kylän väki. Koululaiset esittivät näytelmiä, lauluja jne. opettajan johdolla.

Vierailija
29/90 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ostaa mulle kukkia ja suklaata, koska arvostaa äitiyttäni. Meille se ei ole päivä, jossa mietitään, kuka kenellekin "saa" jotain antaa tai juhlistaa (se ainainen "vaimo ei ole miehensä äiti"), vaan ÄITEJÄ juhlitaan. Naisia, jotka ovat äitejä. 

Hyvät sulle:) Lähinnä hämmentää koko keskustelu. Jokainen äiti viettää päivänsä miten haluaa. Toki, joka vuosi ns. julkisuudessa olevat itkevät niitä monia keskenmenojaan ja sitten lapsia alkaa tulla..... No sitten on näitä perheitä, jotka elävät uskontoon pohjautuen ja 20 lasta ym.  Toki... variaatioita, kuten perheitä löytyy joka lähtöön. Kaikesta huolimatta HYVÄÄ  huomista AITIENPÄIVÄÄ kaikille!

Vierailija
30/90 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole puolisoni äiti 🤢

En halua äitienpäivänä huomionosoituksia mieheltä. Haluan arvostusta joka ikinen päivä. Äitienpäivä on ylentämällä alentamista, naista arvostetaan muodon vuokso yhtenä päivänä, ja seuraavana päivänä onkin taas sitten äitykän vuoro hoitaa kotityöt, metatyöt ja lastenkasvatus. Kuvottaa koko äitienpäivä.

Jaa, kyllä me osoitamme arvostustamme toisiamme kohtaan vuoden jokaisena päivänä siitä huolimatta että vietämme kerran vuodessa äitien- ja isänpäivää. Molemmat olemme yhteiset 35 vuotta osallistuneet kotitöihin yhtä lailla, yhdessä lapsemme kasvattaneet ja eläneet tasavertaisina kumppaneina. 

Vierailija
31/90 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei kiinnosta koko päivä, olen aina pitänyt myös imelänä ja teennäisenä. On tuontitavaraa meidän kulttuuriin. Lapsi tuo päiväkodista askartelut, ja valitettavasti meidän päiväkoti järjestää myös äitienpäiväkahvit, joista en halua olla pois, ettei lapsi olisi ainoa, jolle kukaan ei tule. En aio opettaa lasta viettämään tätä päivää mitenkään erityisesti. Jos mulla olisi puoliso, en haluaisi myöskään häneltä äitienpäivän vuoksi mitään huomiointia.

Wikipedia sanoo tuontitavarastasi näin:

Äitienpäivää vietettiin Suomessa ensimmäisen kerran 7. heinäkuuta 1918, mutta vain paikoittain maaseudulla, varmuudella Alavieskassa, Harjavallassa ja Urjalassa sekä kolme viikkoa myöhemmin Korpilahdella.[9] Äitienpäivän toi Suomeen aikoinaan kansakoulunopettajana ja kansanedustajana toiminut Vilho Reima.[10] Seuraavana vuonna juhlittiin jo laajemmin syyskuun toisena sunnuntaina ja sen jälkeen toukokuun kolmantena sunnuntaina vuoteen 1927, jolloin äitienpäivä siirrettiin nykyiselle paikalleen viikkoa aikaisemmaksi.[9] Äitienpäivä vahvistettiin viralliseksi liputuspäiväksi 1947.[5]

Vierailija
32/90 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin äitienpäivän viettämisen sen jälkeen kun toinen lapsistani teki itsemurhan. Ainoan elävän lapseni mielestä on ok olla viettämättä, hänkään ei välitä pakollisista juhlapäivistä. Kahvittelemme ja käymme syömässä muutenkin viikoittain.

Vierailija
33/90 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei kiinnosta koko päivä, olen aina pitänyt myös imelänä ja teennäisenä. On tuontitavaraa meidän kulttuuriin. Lapsi tuo päiväkodista askartelut, ja valitettavasti meidän päiväkoti järjestää myös äitienpäiväkahvit, joista en halua olla pois, ettei lapsi olisi ainoa, jolle kukaan ei tule. En aio opettaa lasta viettämään tätä päivää mitenkään erityisesti. Jos mulla olisi puoliso, en haluaisi myöskään häneltä äitienpäivän vuoksi mitään huomiointia.

Äitienpäivää vietettiin Suomessa ensimmäisen kerran 7. heinäkuuta 1918, mutta vain paikoittain maaseudulla, varmuudella Alavieskassa, Harjavallassa ja Urjalassa sekä kolme viikkoa myöhemmin Korpilahdella.[9] Äitienpäivän toi Suomeen aikoinaan kansakoulunopettajana ja kansanedustajana toiminut Vilho Reima.[10] Seuraavana vuonna juhlittiin jo laajemmin syyskuun toisena sunnuntaina ja sen jälkeen toukokuun kolmantena sunnuntaina vuoteen 1927, jolloin äitienpäivä siirrettiin nykyiselle paikalleen viikkoa aikaisemmaksi.[9] Äitienpäivä vahvistettiin viralliseksi liputuspäiväksi 1947.[5]

Aivan. On tuontitavaraa.

Vierailija
34/90 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole puolisoni äiti 🤢

Jaa, kyllä me osoitamme arvostustamme toisiamme kohtaan vuoden jokaisena päivänä siitä huolimatta että vietämme kerran vuodessa äitien- ja isänpäivää. Molemmat olemme yhteiset 35 vuotta osallistuneet kotitöihin yhtä lailla, yhdessä lapsemme kasvattaneet ja eläneet tasavertaisina kumppaneina. 

Juu, tottakai. Mutta äitienpäivä on rakenne, joka tekee myös niille miehille, jotka eivät tasa-arvoista elämää halua, mahdolliseksi pestä kätensä vastuusta koko loppuvuoden. En halua juhlia sellaista.

Vierailija
35/90 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea syyllisyys että en lähde oman vanhan äidin luo 300 km päähän. Sentään omat aikuiset lapset tulevat käymään 

Vierailija
36/90 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. On tuontitavaraa.

Mikäpä ei Suomessa olisi tuontitavaraa? Joulut, Vaput, Juhannukset ( keskikesän juhla muualla pohjolassa) jne.

Ei tälläisessä metsäläisten maassa ole mitään omia, alkuperäisi juhlapäiviä!

Vähäinen sivistys tänne on tullut muualta kopioituna!

Vierailija
37/90 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole puolisoni äiti 🤢

Heheh...Varmaan saatkin mieheltäsi arvostusta" joka päivä" ::)) Mitäs siitä, vaikka hän ei sinua äitienpäivänä muistakaan millään tavoin...

Vierailija
38/90 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä anoppiaan.

Vierailija
39/90 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika vakjea pikkulasten on sitä järjestää, jos vanhemmat eivät ohjaa siihen. Usein isät on tällaisessa aika passiivisia, joten totuushan on, että hyvin monissa perheissä lasten ollessa alle kouluikäisiä on äitien jotenkun oltava seremoniamestareina äitienpäivänä. 

Jos ovat, niin se kertoo, että haluaa itseään juhlittavan.

Meillä joskus koululaisen lapset keksi, että pitää tuoda aamupala mulle sänkyyn..Mut ennen kuin itse alkoivat noita keksiä, ei kyllä juhlittu..Jos mies ois huomioinut, se olisi tuntunut jopa kuvottavalta.Enhän ole mieheni äiti 

Vierailija
40/90 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät itse pysty kakkua tms hommaamaan, joten isä tekee kaikki järjestelyt. Ostaa kukat, kakut yms. Lapset kuitenkin haluavat äitienpäivää viettää. Minusta siinä ei ole mitään imelää.

Jos joku on imelää ja teennäistä niin se on ystävänpäivän viettäminen rakastavaisten päivänä, se ei ole osa suomalaista kulttuuria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi