Ikisinkku ihmettelee: Miksi pariskunnat nukkuvat oletusarvoisesti samassa sängyssä? Itse haluaisin nukkua omassa rauhassa, vaikka
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Ennen muinoin vain kuninkaallisilla ja muilla varakkailla oli mahdollisuus nukkua erillisissä sängyissä, se oli luksusta johon tavallisella kansalla ei ollut varaa vaan piti nukkua lattialla olkipatjalla koko perhe samassa kasassa.
En ymmärrä itsekään miksi jotkut pitävät kynsin hampain kiinni tuosta köyhyyden perinteestä, vaikka toinen kuorsaa tai muuten haittaa omaa unta.
Itsekin nuorena nukuin sujuvasti miehen kanssa 120cm sängyssä, mutta nyt on ihanaa kun on oma sänky ja oma rauha nukkua kun heräilen herkästi ja nukkumisessa muutakin ongelmaa - myös miehellä. Eli molempien terveys kiittää!
Jos nukuttaa huonosti, niin sit tietysti eri huoneet viisaat.
Mutta itsellä kyllä toisen lähellä nukkuminen parantaa unta ja lepoa..Vuodet vain lisänneet sitä, että unessakin kehot mukautuvat toisiinsa ja kun toinen kääntää kylkeä toinen tekee samoin.
Ollaan kyllä myös molemmat ns.hyviä nukkujia, jotka nukkuvat helposti missä vain. Mut toisen vieressä parhaiten.
Minä ainakin tykkään nukkua mieheni vieressä. Me aina halaillaan ennen nukahtamista. Ja jos sänky ei ole mikään pienikään, kummallekin riittää silti hyvin tilaa. Olisi outoa nukkua eri paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin tykkään nukkua mieheni vieressä. Me aina halaillaan ennen nukahtamista. Ja jos sänky ei ole mikään pienikään, kummallekin riittää silti hyvin tilaa. Olisi outoa nukkua eri paikoissa.
Meillä on leveä sänky, mut käytetään siitä vain puolikasta.
ei tarvitse, joskus parisuhdeoppaat oli kirjoitettu sen ajan mallin mukaan eli erillinen vuode merkitsee avioeroa ja eriytymistä suhteessa. Jopa jos ei nukkunut saman peiton alla niin se oli vaaran merkki. Hyvä yöuni parantaa kaikkia ihmissuhteita kun ei ole ärtyisä myös avioliittoa.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä nukkuminen sopii alun kuhertelukauteen. Kypsät aikuiset valitsee oman vuoteen ja oman huoneen.
Kypsät aikuiset. 😂
Mainitsin vanhalle tutulle siitä, että meillä on omat makuuhuoneet minulle ja puolisolleni. Kerroin, että en pysty nukkumaan kuorsauksen takia puolison vieressä. Tämä tuttu oikein paheksui, että miten te nyt jo nukutte eri huoneissa, vaikka ootte naimisissa olleet vasta muutamia vuosia.
Minä sanoin, että mitä? Sinunko mielestäsi minun pitää maata puolison vieressä hereillä yöt läpeensä, vaikka sen vieressä en pysty nukkumaan? Onpas vanhanaikainen käsitys sulla, että vieressä on maattava, vaikka vieressä mylvii "kaivinkone". Joo, no tyhmähän se tuttava onkin.
Samalainen sitkeä käsitys oli äidilläni. Hän oikein kehui, kuinka hän nukkui aina isäni vieressä, vaikka isä kuorsasi kuin sairas sika. Ja isähän kuoli jo 50-vuotiaana sydäntapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen muinoin vain kuninkaallisilla ja muilla varakkailla oli mahdollisuus nukkua erillisissä sängyissä, se oli luksusta johon tavallisella kansalla ei ollut varaa vaan piti nukkua lattialla olkipatjalla koko perhe samassa kasassa.
En ymmärrä itsekään miksi jotkut pitävät kynsin hampain kiinni tuosta köyhyyden perinteestä, vaikka toinen kuorsaa tai muuten haittaa omaa unta.
Itsekin nuorena nukuin sujuvasti miehen kanssa 120cm sängyssä, mutta nyt on ihanaa kun on oma sänky ja oma rauha nukkua kun heräilen herkästi ja nukkumisessa muutakin ongelmaa - myös miehellä. Eli molempien terveys kiittää!Eipä siitä kai kukaan muu pidä kuin mies joka haluaa r aiskata. No naiset nukkuvat ihan mielellään myös lastensa ja lemmikkiensä kanssa.
Juutalaisessa perinteessä on muuten yksityissängyt ja miehelle kiellettyä mennä naisen sänkyyn kuukautisten ympärillä. Samoin aasiassa nukutaan usein eri sängyissä. Länsimaalainen ateismi on tehnyt naisista aika lailla s eksiorjia.
Meillä minä olen se joka mieluusti nukkuisi vierekkäin mutta herkkäuninen mies ei saa unta kenenkään kanssa paitsi ehkä kissan. Kummallakaan ei ole r-fantasioita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se sinullakin muuttuu ääni kellossa siinä vaiheessa, kun toiselle tulee kuorsaus kuvioihin.
Vierailija kirjoitti:
"Yks tyyppi hikoili kuin sika mun sängyssä. Luulin ensin, että koira on käynyt kusella siihen paikkaan, mut ei ku tää tyyppihän se hikoili."
Ei ihme, että lapsia ei synny, kun te nykynaiset olette noin halveksuvia miehiä kohtaan.
Hei kuule sillä tyypillä on 2 lasta ja minulla on myös 2 lasta. Oleksää helvetin yksinkertainen vai muuten vaan tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se sinullakin muuttuu ääni kellossa siinä vaiheessa, kun toiselle tulee kuorsaus kuvioihin.
Oon eri, mut tässä ketjussa hyvillä unenlahjoillaan kehunut. Me molemmat kuorsataan, mut ei se haittaa, kun kumpikin nukkuu!
Tykkäisin halailla, nukkua kylki kyljessä tai hänen kainalossaan, mutta nukumme kuin kaksi ventovierasta, omalla puolellamme suurta sänkyä, varoen ettei varpaillakaan toisiamme hipaistaisi. Muutenkaan meillä ei halailla, kosketeta toisiamme.. paitsi minä joskus erehdyn hipaisemaan tai taputtamaan. Olemme kuin kämppikset. Ei rakastavaa elettä, ei sanaa. Kaikki loppui kun en pystynyt yhdyntään. Se oli kivuliasta, sain pahoja tulehduksia ja todellakin apua haettiin. Kun ei voi, ei pysty, niin puolison vastaus on.. kylmä. Kuitenkin ollaan jo 60+. Mies sanoi että lähtee vieraisiin. Ok, sitten minä lähden jos eletty 40v ei meinaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miehet nukkuvat paremmin naisen lähellä kun pääsevät energiavampiroimaan tätä. Naiset nukkuvat esim. Koiran, tutkittu juttu.
Joidenkin miesten vieressä on ok nukkua, toiset alkavat r aiskaamaan. Suurin ongelma on kuitenkin ollut se, jos on päällä joku konflikti ja pitää jakaa samaa tilaa. Tämän vuoksi en koskaan miehen kanssa haluaisikaan muuttaa yhteen.
Sopuisin mies on ollut sellainen, joka asuu äitinsä kanssa. Mutta silti erittäin aggressiivinen esim. Siitä, että pitää asua sen äidin kanssa. Äiti ei myöskään anna miehen r aiskata itseään, mikä ei luo kitkaa heidän väkilleen. En muutaman kymmenen vuoden kokemukseni perusteella haluaisi asua oman ikäiseni miehen kanssa, enkä tosiaan näe siinä mitään järkeä.
Eläimetkään luonnosa eivät nuku koiraiden kanssa, vaan päin vastoin. Linnut ehkä ainoa laji, jotka tekevät tätä, mutta he eivät ole nisäkkäitä.
oletko autisti, erityisherkkä vai minkä niminen mt-vika sinulle on diagnosoitu?
Vierailija kirjoitti:
Tykkäisin halailla, nukkua kylki kyljessä tai hänen kainalossaan, mutta nukumme kuin kaksi ventovierasta, omalla puolellamme suurta sänkyä, varoen ettei varpaillakaan toisiamme hipaistaisi. Muutenkaan meillä ei halailla, kosketeta toisiamme.. paitsi minä joskus erehdyn hipaisemaan tai taputtamaan. Olemme kuin kämppikset. Ei rakastavaa elettä, ei sanaa. Kaikki loppui kun en pystynyt yhdyntään. Se oli kivuliasta, sain pahoja tulehduksia ja todellakin apua haettiin. Kun ei voi, ei pysty, niin puolison vastaus on.. kylmä. Kuitenkin ollaan jo 60+. Mies sanoi että lähtee vieraisiin. Ok, sitten minä lähden jos eletty 40v ei meinaa mitään.
😢
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä nukkuminen sopii alun kuhertelukauteen. Kypsät aikuiset valitsee oman vuoteen ja oman huoneen.
Pitkässä suhteessa ei vain osaa nukkua yksin, kun sänky on leveä. Toiseen on tottunut.
On ihan erilaista nukahtaa johonkin kapeaan punkkaan mökillä tms.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä niin on parasta.
Tuleva vanhuus on vaikeaa, jos toisen luonne vielä pahenee tuosta.
Totanoin. Tää aloituksen lause oli alunperin kommenttina jossain ketjussa, sitten joku outo tyyppi tai botti tai mikä ikinä onkaan nappasi sen ja tekee siitä välillä ketjun
Me on nukuttu vuosia erikseen. Olen todella huono uninen ja rytmit vähän erilaiset. Toinen nukkuu lämpimässä, toinen viileämmässä. Toinen pimennetyssä huoneessa, toinen tykkää herätä aamuaurinkoon. Jaetut makuuhuoneet oli pitkään työväen juttu. Nykyinen asunto on valittu niin että makuuhuoneet eri päässä asuntoa. Toimii! Kaikki saa laadukasta unta.
Vierailija kirjoitti:
Miehet nukkuvat paremmin naisen lähellä kun pääsevät energiavampiroimaan tätä. Naiset nukkuvat esim. Koiran, tutkittu juttu.
Joidenkin miesten vieressä on ok nukkua, toiset alkavat r aiskaamaan. Suurin ongelma on kuitenkin ollut se, jos on päällä joku konflikti ja pitää jakaa samaa tilaa. Tämän vuoksi en koskaan miehen kanssa haluaisikaan muuttaa yhteen.
Sopuisin mies on ollut sellainen, joka asuu äitinsä kanssa. Mutta silti erittäin aggressiivinen esim. Siitä, että pitää asua sen äidin kanssa. Äiti ei myöskään anna miehen r aiskata itseään, mikä ei luo kitkaa heidän väkilleen. En muutaman kymmenen vuoden kokemukseni perusteella haluaisi asua oman ikäiseni miehen kanssa, enkä tosiaan näe siinä mitään järkeä.
Eläimetkään luonnosa eivät nuku koiraiden kanssa, vaan päin vastoin. Linnut ehkä ainoa laji, jotka tekevät tätä, mutta he eivät ole nisäkkäitä.
Kuulostaa, että sulla on jonkin sortin hoitamattomia traumoja.
Mikulla ei edes eri huoneissa nukkuminen auttanut. Pystyin nukkumaan vuosikymmeniä vain unilääkkeillä. Muutin nyt erilleen toiseen asuntoon ja pääsin heti eroon unilääkkeistä! Nukahdan helposti ilman ja nukun kuin tukki. Olen aika järkyttynyt. Olen kai niin introvertti, että jo pelkästään samassa asunnossa oleilu ja vuorovaikutus, ja se että tietää, että ei ole yksin vaan joku muu on pakkalla vaikkakin eri huoneessa, stressaa alitajuisesti niin, että se pilaa kykyni nukkua.
Hoikka voi kuorsata. Juop po kuorsaa aina.