Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 51vuotias ja mielestäni hoitanut aina hampaita hyvin mutta nyt sitten hammaslääkäriltä tuli moitteita: pesu ENNEN aamupalaa ei

Vierailija
21.10.2024 |

Jälkeen,ei saa huuhdella,hammaslankaa ei enää suositella vaan lankaimia..

Kysyn pitääkö minun oikeasti lähteä töihin kahvintahraisissa hampaissa raot täynnä leivänmuruja koska pesen ja lankkaan ENNEN kuin syön aamupalaa? Kuulostaa hölmöläisten hommalta,säkillä valoa tupaan..

Ei kiitos,mielummin pesen aamupalan jälkeen ja lähden HUUHDELLULLA,RAIKKAALLA  suulla liikkkeelle.

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri laittaa valoa turpaan ei tupaan.  

Vierailija
2/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne leivänmurut voi vaikka hammastikulla tai hammasväliharjalla poistaa kyllä, jos pesee hampaat ennen aamupalaa. Itse olen jo pitkään tehnyt noin että pesen ennen, se on hyvä vähentää bakteereja suussa pesemällä hampaat ennen kuin syö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, nämä ovat uudet suositukset, kysyin vähän aikaa sitten parodontologilta. Heti aterian jälkeen pestyt hampaat joutuvat happohyökkäyksen kohteeksi, ja huuhtelemattomuus auttaa fluoria vaikuttamaan pidempään. Hammasväliharjaa pidetään parempana kuin hammaslanka.

Vierailija
4/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesu ennen aamupalaa. Aamupalan jälkeen voit purskutella suusta murut pois tai pese vaikka kevyesti uudelleen. Pari xylitol-pastillia aamupalan jälkeen riittää estämään happohyökkäyksen. 

Minusta iljettävämpi ajatus yön tuhnuisella hengityksellä syödä aamupalaa.. 

Vierailija
5/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslanka saattaa oikeasti repiä paikat hampaista,minulle kävi niin. Lanka jäi jumiin ja kun revin irti,lähti paikkakin.

Vierailija
6/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai hampaat pestään ennen aamupalaa kahdestakin syystä: hampaat saavat fluorisuojan ennen ensimmäistäkään suupalaa ja koska aamupala aiheuttaa happohyökkäyksen pitäisi odottaa 30 min ennen kuin hampaat voi pestä.

Kun hampaat puhdistetaan säännöllisesti suuhygienistillä niin puhtaaseen hammaspintaan ja väleihin ei juuri tartu ruuantähteitä. Ja tarvittaessa lankaimella voi hammasvälit puhdistaa jollei vedellä huuhtelu riitä aamupalan jälkeen.

Vierailija
7/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kuin joku uhmaikäinen. Omapa on terveytesi.

Vierailija
8/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, se että pitäs pestä ennen aamupalaa, johtuu siitä, koska happohyökkäys pestyihin on tehottomampi...

Lankain tai hammaslanka, eiks se nyt ole ihan sama... kunhan jotain käyttää välien putsaukseen.

Minäkin kyllä pesen hampaani aamulla vasta aamupalan jälkeen. Eikä saa huuhdella... no, mun on kyllä pakko se hammastahna suusta huuhdella, en mä pystyis olemaan jos mulla olis hammastahnainen suu..

Kaikenlaista.

Kaipa se antoi myös perustelut uusille opeille?

Vierailija
9/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, se että pitäs pestä ennen aamupalaa, johtuu siitä, koska happohyökkäys pestyihin on tehottomampi...

Lankain tai hammaslanka, eiks se nyt ole ihan sama... kunhan jotain käyttää välien putsaukseen.

Minäkin kyllä pesen hampaani aamulla vasta aamupalan jälkeen. Eikä saa huuhdella... no, mun on kyllä pakko se hammastahna suusta huuhdella, en mä pystyis olemaan jos mulla olis hammastahnainen suu..

Kaikenlaista.

Kaipa se antoi myös perustelut uusille opeille?

Puuttui vaan, että olis haukkunut manuaalisen harjauksen sähköhammasharjaan verrattuna tosi huonoksi vaihtoehdoksi!

Vierailija
10/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pesen hampaat, syön aamupalan ja viimeisenä purskuttelen suuvettä. Jää raikas ja puhdas tunne.

Vierailija
11/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lankkaat hampaasi? Ihan oikeestiko?

Vierailija
12/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty syömään ja juomaan kahvia tahnan makuisella suulla, pesen aina jälkeen.

Vierailija
13/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka helvetti pystyy olemaan hammastahnat suussa huuhtelematta? Ei voi olla hyväksi vatsalle eikä suun limakalvoille. Parempi syödä vaikka fluoritabletteja jos sen fluorin pitää olla pitempään suussa.

Vierailija
14/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka helvetti pystyy olemaan hammastahnat suussa huuhtelematta? Ei voi olla hyväksi vatsalle eikä suun limakalvoille. Parempi syödä vaikka fluoritabletteja jos sen fluorin pitää olla pitempään suussa.

Se hammastahna syljetään pois.

Vierailija
15/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman vuoden noudattanut tuota pesu ennen aamupalaa ja huuhtelukin pysyy minimissä. Pakko huuhdella suurin vaahto pois, koska se pistää yökkimään. Toisinaan pelkkä hampaitten pesu laittaa yökkimisrefleksin päälle ja silloin on parempi ettei ole vielä syönyt mitään vaan vatsa on tyhjä.

Vierailija
16/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, nämä ovat uudet suositukset, kysyin vähän aikaa sitten parodontologilta. Heti aterian jälkeen pestyt hampaat joutuvat happohyökkäyksen kohteeksi, ja huuhtelemattomuus auttaa fluoria vaikuttamaan pidempään. Hammasväliharjaa pidetään parempana kuin hammaslanka.

Ei se mikään uusi ole. Sain samat suositukset yli 10 vuotta sitten ja olen noudattanut. 

Vierailija
17/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on jo vuosia vanhaa tutkimustietoa joka on tällaisen ihan kouluttamattoman julkisen puolen palveluja käyttävänkin tiedossa ollut vuosia. :D Ihan perusasia hampaiden hoidossa, että noin puoleen tuntiin ruokailun jälkeen ei kannattaisi eikä tulisi pestä. Saahan sitä toki kiilteensä tuhota haluamallaan tavalla ja haluamallaan tahdilla. 

Vierailija
18/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 58 ja harjannut jo vähintään reilun vuosikymmenen hampaat ennen aamiaista. Hampaita harjaan niin kauan (väh 2min) että tahna on vaahtoa. Ja tuleehan sitä välillä sylkäistyäkin vaahtoa pois. Hyvin vähän jää siis mitään suuhun harjauksen jälkeen, raikas tunne toki.

Aamiaisen tai muun jälkeen purskottelen vedellä tai käytän hammasväliharjaa. 

Vierailija
19/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei tosiaan ole uusi juttu. Tietämys kasvaa ja ohjeet vaihtuu. 

Vierailija
20/88 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pesen ennen aamiaista! Näin minulle ovat ammattilaiset neuvoneet aina. Jos haluaa pestä aamiaisen jälkeen, niin saa odottaa ikuisuuden ennen kuin se on kiilteelle turvallista.