Mitkä eläkeikäisten tavat hämmästyttävät teitä?
Katoavia suomalaisia tapoja pohdin tässä.
Vanhempani ovat syntyneet 40-luvulla, ja heillä on ehdoton joka kesäinen rituaali käydä mansikoiden itsepoimminnassa. Tuoreita mansikoita on ämpäritolkulla, ja loppupäivä käytetään siihen, että mansikat viipaloidaan ja pakastetaan. En käsitä tätä. Halvemmaksi tulisi ostaa pakasteena tarvittaessa. Tämä ei ymmärtääkseni ole vain minun vanhempien tapa, vaan hyvin yleistä tässä ikäryhmässä.
Toinen hauska tapa on tehdä omenapiirakka omista omenoista. Piirakkaa tehdään aivan liikaa, ja toki se menee säilöön pakkaseen. Tämä pakastamisvimma on minusta hauska. Minulla ei ole pakkasessa juuri mitään muuta kuin jäätelöä, kaupan herneitä ja mansikoita.
Kommentit (460)
"Se että lounaspaikkoihin ja kahviloihin on pakko mennä juuri työtätekevien lounas- ja kahvitaukojen aikaan vaikka olisi koko päivä aikaa käydä muulloinkin."
Koska lounasta on tapana syödä lounasaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollenkaan surullista. Surullista on TikTokissa roikkuminen.
Kuten myös Vauvapalstalla roikkuminen.
Vierailija kirjoitti:
"Se että lounaspaikkoihin ja kahviloihin on pakko mennä juuri työtätekevien lounas- ja kahvitaukojen aikaan vaikka olisi koko päivä aikaa käydä muulloinkin."
Koska lounasta on tapana syödä lounasaikaan.
Lounasaika on edelleen paljon pidempi kuin se duunareiden ruokatauon aika. Eläkeläiset kerkiäisivät käydä mainiosti lounaalla ennen sitä tai jälkeen. Mutta ei voi muuta kuin ajatella itseään "mulla on oikeus".
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään hämmästytä, kun tietää heidän olevan pula- ja sota-ajan kokeneita ja olen monia vanhuksia hoitanut. Kaikilla on suunnilleen samat oikut.
Esimerkiksi v. 1946 syntynyt on tänä vuonna 80 vuotias. Hän ei ole kokenut sotaa, ei ole ollut pula-aikaa, ennemminkin taloudellista nousua koko aika. Tänä vuonna eläköityvät v. 61 syntyneet, he ovat viettäneet nuoruuttaan permanenteissa ja sinisissä ripsiväreissä. Meidän nuorempien tulee todellakin päivittää mielikuva eläkeläisistä! Ei ne enää ole mitään pientilallisia, joilla oli maatilkku omiin tarpeisiin. Omakin äiti merkonomin papereilla koko ikänsä siistiä toimistotöitä tehnyt ja palkkatyössä käynyt.
Ei halua mennä joihinkin paikkoihin, koska sanoo siellä olevan vanhoja ihmisiä. Samaten kieltäytyy jostakin asiasta ja tekemisestä sillä verukkeella, että sanoo sen olevan tarkoitettu vanhoille ihmisille. On itse 86-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Ei halua mennä joihinkin paikkoihin, koska sanoo siellä olevan vanhoja ihmisiä. Samaten kieltäytyy jostakin asiasta ja tekemisestä sillä verukkeella, että sanoo sen olevan tarkoitettu vanhoille ihmisille. On itse 86-vuotias.
Tämä! Ja samaan aikaan nuoremmista ei ole mihinkään kun ovat mistään mitään tietämättömiä velliperseitä, mutta oman ikäinen seura ei käy, kun ei jaksa vanhojen horinoita ja valituksia kuunnella.
Ja jos jossain nähdään oman ikäistä väkeä, niin haukutaan kuinka oli niin vanhentunut, "mennyt alaspäin", höppänöitynyt... Tjaah, no mites itsesi laita?
Vierailija kirjoitti:
Ruokakauppaan ei voi koskaan mennä esim. klo 10 aamupäivällä. Sinne on mentävä klo 14-17 välisenä aikana kun työssäkäyvät ihmiset pääsevät töistä ja haluaisivat suoriutua nopeasti ostoksista että pääsisivät kotiin.
Ei kaikkien työaika ole 8-16! Jos tässä nyt kaikkien työaikoja ja lounastaukoja alkaisi miettiä, niin eihän sitä voisi mennä ikinä minnekään.
Yhtä hyvin voidaan sanoa, että työläiset voisivat miettiä niitä ostoksiaan pidemmällä tähtäimellä, ettei tarvitse rampata joka päivä kaupassa. Voi myös tilata tavarat noutopisteelle tai jopa kotiin. Tilatkaa samalla evästarvikkeita, niin voitte syödä työpaikalla ilman häiritseviä eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Katsotaan joka päivä TV:stä iltauutiset klo 20:30. Saunaan mennään lauantaina klo 19:00. Tilataan paperisanomalehti kotiin. Juodaan kahvia ja syödään pullaa - osallistutaan toritapahtumiin, jos saa kahvia ilmaiseksi ja kauppoihin mennään, jos on kahvitarjoilu. Kulutetaan joutoaikaa kirpputoreilla. Jutellaan höpinöitä lähikaupan kassahenkilön kanssa. Kesällä on aina hattu tai lippalakki päässä, ettei saa auringonpistosta.
Niin?
Vierailija kirjoitti:
Mausteita pelätään ja sokeria pahuksutaan. Mutta itse tehtyihin mehuihin, hilloihin ja leivonnaisiin saa sokeria hölvätä niin paljon kuin saa vaan mahtumaan. Silloin sokeri on vain terveellistä.
Ihmiset ovat erittäin konservatiivisia, kun on kyseessä ruoka ja ruoan maku. Jopa nälkäalueella asuva henkilö voi kieltäytyä avustusjärjestön tarjoamasta ruoasta, jos se on itselle ennestään vierasta ja maistuu kummalliselta (erilaiselta kuin paikallinen tuttu ruoka). Syön itse mieluummin tuttuja makuja ja makuja, jotka tunnistan. Olisin todennäköisesti ollut hyvä maistaja jollekin elintarvikkeiden valmistajalle, mutta en tiennyt nuorena sellaisesta ammatista.
Vierailija kirjoitti:
Päivän rytmittäminen uutisten mukaan. Muuten vain ollaan ja möllötetään, mutta kaikki uutislähetykset täytyy katsoa.
Minä kartan uutislähetyksiä, eivät saa muuta kuin ahdistusta aikaan.
Kun elää yksin, syy on se, ei voi tuntojaan uutisista jakaa kenenkään kanssa siihen hätään ja
jos odottaa seuraa ehtii uutiset vanheta.
Muutenkin on tää yksinäisen elämä peetä.
Vielä lisäksi koska on ikää, ja pettymyksiä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo aivan järjetöntä vanhojen elämä, toista se teillä nuorilla. Miksi vaivautua töitä tekemään tai kaupassa käymään, omppuja kerämään ja leipomaan. Makoillaan sängyssä, raahaudutaan ruokajnoihin ja raportoidaan tänne kuinka saatiin taas pelkkää paskaa.
Onkohan pinna nyt pikkasen kireällä? Ei tämä kritiikkiä ollut, vaan kummallisia tapoja nuoren näkökulmasta.
Minä ainakin ennemmin käytän aikani liikuntaan retkeillessä enkä halua pysähtyä poimimaan marjoja muutamaa enempää. Miksi tämä on niin tärkeä ja jopa pakonomainen tarve pakastaa kaikkea mahdollista?
Itsetehty ruoka versus teollisesti valmistetut. Ihanko totta joku ihmettelee miksi joku tekee ruokaa kotona?
Vierailija kirjoitti:
Ikivanhojen lastenvaatteiden tuputtaminen. Ois varmaan kannattanut laittaa kiertoon jo silloin 80-90-luvulla.
Kohderyhmästä riippumatta laitan yläpeukun tähän. Minullekin on vuosien varrella tyrkytetty mm 40 vuotta vanhoja aikuisten vaatteita ja lapselleni on kerran lahjoitettu likaisia, pysyviä tahroja saaneita lastenvaatteita, minkä hän muistaa vieläkin.
Jatkuva valittaminen terveysvaivoista, mutta ei kumminkaan mennä lääkäriin, koska "ei tässä iässä enää kannata".
Vierailija kirjoitti:
Nuoret eivät erotu massasta ! Vaikka sitä he pää pinkeenä julistavat.
Kaikki näyttävät just samalta.
Ankanhuulet, tökkö-tökkö - tekoripset niin että pienet tihru silmät ovat jääneet kokonaan piiloon.
Tatuoimattomia tuskin löytyy.
Ja tytöillä mustat vaatteet. Ennen aikaan musta asu kuului hautajaisiin ja joihinkin juhlallisiin tilaisuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsotaan joka päivä TV:stä iltauutiset klo 20:30. Saunaan mennään lauantaina klo 19:00. Tilataan paperisanomalehti kotiin. Juodaan kahvia ja syödään pullaa - osallistutaan toritapahtumiin, jos saa kahvia ilmaiseksi ja kauppoihin mennään, jos on kahvitarjoilu. Kulutetaan joutoaikaa kirpputoreilla. Jutellaan höpinöitä lähikaupan kassahenkilön kanssa. Kesällä on aina hattu tai lippalakki päässä, ettei saa auringonpistosta.
mitäs vikaa näissä tavoissa on ????
Kuka on sanonut, että näissä tavoissa on vikaa? Miten täällä voi olla näin hirveä määrä loukkaantuneita eläkeläisiä? Nämä ovat vain havaintoja tavoista, jotka ovat katoamassa.
Täsmällisyys ja aikataulujen noudattaminen ovat kuuleman mukaan lähes kadonneet työelämästä. Työnantajat eivät ole iloisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen käyttöpäivän ohittaneiden ruokien säilytys. Appiukko vaihtaa autonsa uuteen malliin joka vuosi, mutta ei raaski heittää jääkaapista pois vanhaksi mennyttä maitoa. Se on kuulemma tuhlausta.
Tämä! Mieheni on saanut äitinsä tuputtamista ruuista ruokamyrkytyksen, kun on päiväys mennyt aikaa sitten umpeen. Mutta pois ei voi heittää! Siivosin tätini asunnon ja kaapissa oli maustepusseja, joiden vkp oli 1990-luvun puolella.
Uskon tämän. Mielestäni voi ja pitää kieltäytyä, jos joku tarjoaa pilaantunutta ruokaa. Vierailijan pitäisi myös kertoa tarjoajalle painokkaasti, että ruokamyrkytyksen riski on vakava asia.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteiden pesemättömyys tosiaan ja suihkussa käymättömyys. Omat vanhempani tekevät aina hirveän numeron suihkussa käymisestä ja äitini varsinkin hiusten pesusta. Sitä suunnitellaan päivätolkulla että milloin se tapahtuu. Illalla ei voi mennä, kun hiuksia ei voi pestä illalla ja kylppäri jää märäksi yöksi. Aamulla ei voi mennä kun on koko päivän sitten märät hiukset ja päivällä ei voi mennä koska eihän kukaan päivällä käy suihkussa.
Itse näin eläkeläisenä tulee pestyä pyykkiä vähän turhaankin ja kotoa en poistu muuten kuin puhtaat vaatteet päällä alusvaatteista lähtien. Suihkussa käyn joka päivä ja ajankohta riippuu siitä olenko koko päivän kotona vai lähdenkö jonnekin. Nuoresta asti olen näin toiminut ja on ihan tapa, eikä siitä tarvitse jankata tai valittaa kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Nuukuus. Samat huonekalut ja yhdellä sama sänky 50 vuotta. Sekin piti korjata jonkun timpurin. Rahaa säästetään, kuljetaan ikivanhoissa vaatteissa ja ne muutkin ne vanhat rytkyt roikkuu vaatehuoneessa. Luullaan että kaikki maailman tapahtumat on kirjoitettu paikallislehteen.
Sinua ei siis kiinnosta maapallon resurssit tai ympäristöystävällisyys.
Mulla on villi idea: Television ääressä istuminen JA TikTokin selaaminen kotona ovat molemmat surullista touhua. Somessa on sentään se puoli, ettei se lukitse kotiin kuten televisio. Monet valveutuneet nuoret osaavat rauhoittaa sosiaalisen kanssakäymisen ilman puhelinta, mutta junassa tai bussissa istuessa se on kai se ja sama selaako somea vai ei.