đ Afrikasta tuodaan pĂ€hkinĂ€nkuoria hesalaisten lĂ€mmikkeeksi
Helsinki, tuo Suomen vihrein kaupunkiđ. Kotimaista turvetta olisi ollut lĂ€hempĂ€nĂ€ ja takuulla halvempaa ja ympĂ€ristöystĂ€vĂ€llisempÀÀ tuottaa. LisĂ€ksi ilman haitallisia ja Suomen luontoon sopimattomia öttiĂ€isiĂ€.
HerÀÀ kysymys, ettÀ kenen kuningasidea oli tuoda Afrikasta pÀhkinÀnkuoria?
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MitÀs minÀ kirjoitinkaan tuossa aloituksessa? Nyt on vihdoin viimein tÀmÀn pÀivÀn IltiksessÀ (16.5.) juttu mahdollisista v i e r a s l a j e i s t a pÀhkinÀnkuorien seassa! Ruokavirasto tutkii.
ap
Kohta on Helsinki öttiÀisiÀ tÀynnÀ. MikÀ on Helenin vastuu?
VihreÀt ovat johtaneet Helenia 20v.
TÀmÀ on sitÀ siirtymÀÀn. Roskat Italiasta ja pÀhkinÀt Norsunluurannikolta.
"Kuoret aiheuttavat hajuhaittaa Loviisan satamassa ja sisÀltÀvÀt myrkyllistÀ öljyÀ. Helen kuitenkin vakuuttaa, ettei öljystÀ aiheudu ympÀristöhaittoja, koska se ei ole vesiliukoista."
"Energiayhtiö Helenin Norsunluurannikolta Loviisan satamaan kuljettamat cashewpÀhkinÀn kuoret saattavat tuoda mukanaan Suomen luonnolle vaarallisia vieraslajeja, epÀilee Luonnonvarakeskus LUKE:n tutkimuspÀÀllikkö Markus Melin Linkedin-palvelussa.
â Historia on tĂ€ynnĂ€ erittĂ€in varoittavia esimerkkejĂ€ siitĂ€ miten sienet, hyönteiset ja mikrobit ovat levinneet mantereelta toiselle koristekasveissa, hakekuormassa, huonekaluissa, taimien juuripaakuissa, puulavoissa... tuhoisin vaikutuksin, Melin kirjoittaa.
â TĂ€mĂ€ riski on otettava vakavasti ja sitĂ€ hallitaan aina parhaiten etukĂ€teen, ennen kuin mahdollinen ongelma pÀÀsee leviĂ€mÀÀn."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MetsÀt ja tienvierustat on tÀynnÀ raivaussahalla kaadettua puuta joka kÀvisi hakkeeksi, mutta sinne vaan jÀtetÀÀn maatumaan ja hankaloittamaan elÀinten liikkumista. Tuulenkaatojakin on paljon, mutta ehei, niitÀkÀÀn ei vaivauduta hakemaan. Hyvin monet huonosti hoidetut metsÀt on turkkinaan lÀpipÀÀsemÀtöntÀ vesakkoa joka pitÀisi poistaa eli raivaussaha heilumaan (työ sopisi kokemattomallekin) ja puustoakin pitÀisi harventaa. Ei tarvitsisi pÀhkinÀnkuoria poltella kun Suomi on tÀynnÀ hakkeeksi sopivaa materiaalia. Töihin mars!
Kuka sen risusavotan maksaa? MeidÀn metsÀÀn ei mitÀÀn työttömiÀ tuoda paikkoja sotkemaan. MinÀ en haketa jos saan siitÀ laskun perÀÀn. Halvempi on jÀttÀÀ metsÀÀn ja tuoda vaikka niitÀ pÀhkinöitÀ.
Helenin pitÀisi maksaa, onhan sillÀ varaa maksaa pÀhkinÀnkuorista ja laivarahdistakin!
Turpeen nostamien kaikkine työvaiheineen tulee kalliimmaksi kuin rahdata kuoria afrikasta. Sama on puuhakkeen kohdalla. LisÀksi turpeen nosto on pilannut monen jÀrven vedenlaadun ja tuhonnut lukemattomat hillasuot..
Vierailija kirjoitti:
No, yhtÀ tyhmÀÀ on tuoda pikamuotia ja muuta turhaa krÀÀsÀÀ toiselta puolelta maapalloa.
Muotia on aika vaikea tuoda Suomesta kun sitÀ ei tÀÀllÀ tehdÀ.
Vierailija kirjoitti:
Turpeen nostamien kaikkine työvaiheineen tulee kalliimmaksi kuin rahdata kuoria afrikasta. Sama on puuhakkeen kohdalla. LisÀksi turpeen nosto on pilannut monen jÀrven vedenlaadun ja tuhonnut lukemattomat hillasuot..
YmpÀristön kannalta on parempi pistÀÀ puskutraktorilla sademetsÀÀ nurin pÀhkinÀviljelmien tieltÀ kuin polttaa kotimaista haketta.
Vierailija kirjoitti:
MeitÀ kusetetaan. Rankasti!
Siis hesalaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turpeen nostamien kaikkine työvaiheineen tulee kalliimmaksi kuin rahdata kuoria afrikasta. Sama on puuhakkeen kohdalla. LisÀksi turpeen nosto on pilannut monen jÀrven vedenlaadun ja tuhonnut lukemattomat hillasuot..
YmpÀristön kannalta on parempi pistÀÀ puskutraktorilla sademetsÀÀ nurin pÀhkinÀviljelmien tieltÀ kuin polttaa kotimaista haketta.
... sanoo Sohvi, tuo viheriÀ harpyija!
Hesulilaiset ova idioottien keskittymÀ, joka on saanut pÀÀttÀjikseen ansaitsemansa henkilöt.
Turvetuotanto pilasi mökkijÀrveni vedenlaadun. Ennemmin ajataa vaikka etelÀnavalta pigviinin paskaa kuin pilaa tÀÀllÀ ympÀrisöÀ turvetuotannolla.
TÀstÀhÀn me vÀhÀpÀtöiset varoittelimme:
"Energiayhtiö Helenin Norsunluurannikolta Loviisan satamaan kuljettamat cashewpÀhkinÀn kuoret saattavat tuoda mukanaan Suomen luonnolle vaarallisia vieraslajeja, epÀilee Luonnonvarakeskus LUKE:n tutkimuspÀÀllikkö Markus Melin Linkedin-palvelussa.
â Historia on tĂ€ynnĂ€ erittĂ€in varoittavia esimerkkejĂ€ siitĂ€ miten sienet, hyönteiset ja mikrobit ovat levinneet mantereelta toiselle koristekasveissa, hakekuormassa, huonekaluissa, taimien juuripaakuissa, puulavoissa... tuhoisin vaikutuksin, Melin kirjoittaa."
Vierailija kirjoitti:
TÀstÀhÀn me vÀhÀpÀtöiset varoittelimme:
"Energiayhtiö Helenin Norsunluurannikolta Loviisan satamaan kuljettamat cashewpÀhkinÀn kuoret saattavat tuoda mukanaan Suomen luonnolle vaarallisia vieraslajeja, epÀilee Luonnonvarakeskus LUKE:n tutkimuspÀÀllikkö Markus Melin Linkedin-palvelussa.
â Historia on tĂ€ynnĂ€ erittĂ€in varoittavia esimerkkejĂ€ siitĂ€ miten sienet, hyönteiset ja mikrobit ovat levinneet mantereelta toiselle koristekasveissa, hakekuormassa, huonekaluissa, taimien juuripaakuissa, puulavoissa... tuhoisin vaikutuksin, Melin kirjoittaa."
HippiÀisille on mahdoton tunnustaa tuollaiset uhat. Mutku turve jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MitÀs minÀ kirjoitinkaan tuossa aloituksessa? Nyt on vihdoin viimein tÀmÀn pÀivÀn IltiksessÀ (16.5.) juttu mahdollisista v i e r a s l a j e i s t a pÀhkinÀnkuorien seassa! Ruokavirasto tutkii.
ap
Kohta on Helsinki öttiÀisiÀ tÀynnÀ. MikÀ on Helenin vastuu?
Saadaan paljon pystyyn kuollutta metsÀÀ missÀ korrien ja toukkien on mukava lisÀÀntyÀ. Se on sitÀ luonnon monimuotoisuutta..
Naurattaa tai kauhistuttaa todella đ Voi jo kuvitella otsikot jonkun vuoden pÀÀstĂ€: afrikkalainen "nilanmaistelijakuoriainen"* leviÀÀ Suomen metsissĂ€.
Ei vaiskaan. Varmaan olot tÀÀllÀ luonnossa liian ankaria afrikkalaisille ötököille.
Mutta on omituista, ettei Suomesta löydy poltettavaa, kuten turvetta, joka on uusiutuva energianlÀhde.
Tuijotatte silmÀnne kipeiksi jotain mahdollisia ötököitÀ, vaikka todellinen ongelma on kaksinaismoralistinen ilmastopolitiikka. Niin kuin on todettu, EU laskee nuo kuoret pÀÀstöttömÀksi polttoaineeksi. Kuljetuksen pÀÀstöjÀ ei lasketa tÀssÀ jÀteaineen kierrÀtyksessÀ. NiinpÀ roipetta kuskataan maanosasta toiseen.
Esimerkiksi kotimaisen turpeen poltosta olisi valtavat pÀÀstömaksut. Uusiutuvaksi laskettua puuta poltetaan kaukolÀmmöksi enemmÀn kuin koskaan, toisaalta vaaditaan metsien suojelua. Mahdoton yhtÀlö.
Vierailija kirjoitti:
Loviisalaisilla on kohta ongelma, kun kummallisia öttiÀisiÀ alkaa löytyÀ sieltÀ sun tÀÀltÀ.
Onko muuten tulli, THL tai joku muu taho tarkastanut ko. pÀhkinÀnkuorilastin?
Ei koske Suomea mitkÀÀn haitalliset, rahdin mukana leviÀvÀt tuholaiset. Joten ei ole nÀhty tarvetta tarkastukselle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012011619.html