Laihtuminen on niin hidasta, että motivaatio on koetuksella
Jätin kaikki sokeriset herkut pois tammikuun lopussa. Olin sokerittomalla ruokavaliolla 2 kk ja paino ei tippunut kiloakaan. Ja olin kuitenkin tuohon asti syönyt paljon sokeria, joten olisin luullut muutoksen näkyvän jossain.
Aloitin ketogeenisen ruokavalion lähes 2 kk sitten ja paino on pudonnut vasta 4,5 kg, josta suurin osa on varmasti nestettä. Tiedän, että olen ollut ruokavalion suhteen tarkka, enkä ole lipsunut. Olen siis ollut ilman sokeria koko alkuvuoden ja ketollakin lähes 2 kk, eikä paino ole pudonnut tämän enempää. Verrokkina nuorempana olin ketogeenisellä ruokavaliolla vastaavan ajan ja pudotin tuolloin 18 kg. Sittemmin sairastuin vaikeasti ja lihoin lääkityksen myötä lyhyessä ajassa parikymmentä kiloa.
Nyt paino laskee hitaasti ja joinakin päivinä vaaka näyttää +200 g, vaikka olisin edellisenä päivänä syönyt todella vähän. Turhauttaa, miten hidasta laihtuminen voi olla näin nelikymppisenä. Stressiä on töiden vuoksi, mutta en voi sille mitään. Nukun kyllä öisin itselleni normaalin määrän eli 7 tuntia. Unta ei vain riitä pidempään. Pidän ruokavaliosta tiukasti kiinni. En ymmärrä, miksi en laihdu enempää. Alkaa motivaatiokin olla koetuksella, kun sokerittomuus ei laihduttanut ollenkaan ja nyt laihtuminen on niin hidasta tiukasta ruokavaliosta huolimatta.
Kaipaan tsemppiä, miten jaksaa tätä hidasta laihtumistahtia?
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää treenata kovaa ja hikoilla paljon jotta laihtuu. Niin minä tein ja laihduin jopa 5-6 kg kuukaudessa. Poljin kuntopyörää 1-2 tuntia päivässä. Kävin salilla ja nostin puntteja. Laihduin 34 kg yhteensä 6 kk.
Monet ei vaan ymmärrä että se on kovaa työtä laihduttaminen ja pitää samalla syödä hyvin jotta jaksaa liikkua. Minäkin jätin herkut pois ja kaljan.
Liikunnan osuus laihdutuksessa on minimaalinen, ruokailu ratkaisee. Poikkeuksena juokseminen, joka kuluttaa kaloreita paljon.
Totta on se, että ruokapuoli on tärkein. Mutta liikunnalla saa hyvin poltettua kaloreita melko helposti vaikka tuhat päivässä, joten sen merkitystä ei kannata vähätellä.
No ei todellakaan ole liikunnalla helppo saada tuollaisia kaloreita poltettua. Saa olla aikamoista rääkkiä mitä perus tavan tallaajalla, joka kauheasti liikuntaa ei ole harrastanut tuskin on rahkeita.
Hirveää sanoa, mutta itselläni sellainen kilon viikossa laihtuminen tarkoittaa todella tiukkaa kitukuuria ja pieniä annoksia. Yksinkertaisesti paino ei putoa sillä, jos syö jotain juustosalaattia pari kertaa päivässä.
Miksi et syö hyviä ruokia?? Juustosalaatti nyt ei tosiaankaan ole mitään laihdutusruokaa:)
Minä herkuttelen täysillä joka päivä ja laihdun kilon viikossa. Mun esimerkkiviikko:
- aamiainen aina sama ohut paahtoleipäsiivu, tuorejuustoa, omatekemää hilloa, pieni jugurtti, maitokahvi ja cantaloupemelonia
- lounaat harirakeittoa, linssikeittoa, vitello tonnatoa 100g, bresaolaa 50g+rucolaa+sitruunamehua+oliiviöljyä+parmesania+35g siivu focacciaa, lämppäri ruisleipää 1 siivu+tonnikalaa äljyssä ja juustoa
- päivälliset sitruunakanaa+tabbouleh+tzaziki, lihapata kasviksilla, salsiccia-kesäkurpitsarisotto, jauhelihapihvi ja kasvispyttis.
Lisäksi olen herkutellut 1 twixin, 100g gelatoa, 2 lasia viiniä
Noista tulee n 1200kcal päivä, ei ole nälkä mutta jokainen suupala on nautinto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää treenata kovaa ja hikoilla paljon jotta laihtuu. Niin minä tein ja laihduin jopa 5-6 kg kuukaudessa. Poljin kuntopyörää 1-2 tuntia päivässä. Kävin salilla ja nostin puntteja. Laihduin 34 kg yhteensä 6 kk.
Monet ei vaan ymmärrä että se on kovaa työtä laihduttaminen ja pitää samalla syödä hyvin jotta jaksaa liikkua. Minäkin jätin herkut pois ja kaljan.
Liikunnan osuus laihdutuksessa on minimaalinen, ruokailu ratkaisee. Poikkeuksena juokseminen, joka kuluttaa kaloreita paljon.
Totta on se, että ruokapuoli on tärkein. Mutta liikunnalla saa hyvin poltettua kaloreita melko helposti vaikka tuhat päivässä, joten sen merkitystä ei kannata vähätellä.
No ei todellakaan ole liikunnalla helppo saada tuollaisia kaloreita poltettua. Saa olla aikamoista rääkkiä mitä perus tavan tallaajalla, joka kauheasti liikuntaa ei ole harrastanut tuskin on rahkeita.
Juuh ei todellakaan kulutella tuhatta kaloria päivässä liikunnalla! Tuollaisen kuluttamiseen tarvittaisiin noin puolimaratonin pituinen juoksu.
Tuhat kaloriahan menee keposesti. Ulkoilutan koiran ja kävelen tarhan kautta junalle.
Päivällä tanssin sen puolituntia etätöissä, illalla käyn salilla tai jumpassa.
Sen jäkeen teputan vähän isossa Cittarissa ja vien koiran ulos.
Viikonloppusin rakennetaan vähän lumilinnaa tai fillaroidaan lasten kanssa tai käydään koirametsässä. Siivotaan ja tehdään puutarhatöitä, haravoidaan.
Tekoälyn mukaan:
Käytännössä fiksuin tapa olisi tavoitella 1000 kaloria päivän aikana, ei yhdellä suorituksella. Esimerkiksi:
Aamulla 45 min kävelyä + päivällä arkiliikuntaa + illalla 45 min kävelyä tai kuntopyörää.
Lasten kanssa voi aina ulkoilla. Koiran kanssa on ihan pakko ulkoilla kolmasti päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Tuhat kaloriahan menee keposesti. Ulkoilutan koiran ja kävelen tarhan kautta junalle.
Viikonloppusin rakennetaan vähän lumilinnaa tai fillaroidaan lasten kanssa tai käydään koirametsässä. Siivotaan ja tehdään puutarhatöitä, haravoidaan.
Tekoälyn mukaan:
Käytännössä fiksuin tapa olisi tavoitella 1000 kaloria päivän aikana, ei yhdellä suorituksella. Esimerkiksi:
Aamulla 45 min kävelyä + päivällä arkiliikuntaa + illalla 45 min kävelyä tai kuntopyörää.
Lasten kanssa voi aina ulkoilla. Koiran kanssa on ihan pakko ulkoilla kolmasti päivässä.
Kepoisesti, älä nyt jaksa. Tuo vaatii nimenomaan sen, että käytät leijonanosan vapaa-ajastasi noiden miinuskalorien keräilemiseen. Tajuttiin kyllä, että juuri sinä olet niin liikunnallinen ja reipas, ettei tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyn mukaan:
Aina parasta kun joku saatanan seppä ilmaantuu kertomaan kuinka helppoa ja ihanaa jokin on.
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyn mukaan:
Tekoäly on tuossa väärässä, 1000 kcal vaatii paljon enemmän liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyn mukaan:
Tekoäly on tuossa väärässä, 1000 kcal vaatii paljon enemmän liikuntaa.
Jep, ai ehdotti mulle 12kg reppua ja 90min kävelyä maastossa, vauhdikkaasti jotta olisi mahdollista kuluttaa 1000kcal.
Ihan kepoisasti joo :D :D
Liikkumisen ei tarvitse olla mitään maratoonaamista tai järjetöntä huhkimista, mutta se, että ei aja autolla joka paikkaan, ulkoilee lasten kanssa ja siivoaa ja tekee puutarhatöitä ja ulkoiluttaa koiraa vie jo paljon energiaa.
Joku kun kirjoitti, että tonniin pitäisi liikkua hulluna. Tekoäly laski, että riittää.
Aamu: 45 min rauhallista kävelyä
Päivä: 45 min kuntopyörää kevyesti
Ilta: 60–75 min rauhallista kävelyä
mutta
yksi iso pizza = helposti 1200–2000 kcal
1000 kcal liikuntaa = monelle 2–4 tuntia tekemistä
Mä en ole käynyt puntarilla kertaakaan. Tammikuun puolesta välistä salilla 4 krt/vko, satunnaisia kävelylenkkejä. Rasvaa on lähtenyt, voimaa on tullut, muotoa on alkanut lihaksiin tulemaan, vaatteet istuvat paremmin. Söin alkuun 2100-2200 kaloria/pv, nyt suunnilleen 1800/pv. Tästä ei mennä alle 1600 missään kohtaa. Viikonloppuna yhtenä päivänä viiniä ja vaikka pizzaa. Hyvin mulla toimii.
Painan yli satakiloa ja olen 158.5 cm pitkä, joten minulle riittää aika lyhyt pylleröinti. Minulla on 40 kiloa ekstraa jota kuljettaa mukana. Se vie aika paljon energiaa jo hitaalla kävelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi sana: Munjaro käyttöön
En tiedä mikä on Munjaro, mutta tuossa on kyllä kaksi sanaa :D
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Lisäksi sekin turhauttaa, että yksikin pieni lipsahdus tuo hetkessä sen puoli kiloa takaisin mutta sen pois saaminen vie pari viikkoa.
3500kcal on aika iso lipsuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö laihduttamisen ole nimenomaan helppoa kun ei tarvitse koko aikaa syödä kuin virtahepo?
Itse syön alta 1000 kaloria per päivä, Paino ei laske yhtään. Lisäksi kävelen noin 10 km päivässä. On tutkittu jos ois vettä tai rasvaa , mutta ei kumpaakaan todettu. Miten on mahdollista että paino ei laske.
Kilpirauhasen vajaatoiminta?
Se on jännä miten tuo vähähiilarinenkin menettää tehoaan iän myötä. Nuorempana pudotin sillä muutamassa kuukaudessa yli 15 kg ja sai syödä niin paljon kuin halusi. Nykyään 45-vuotiaana ei meinaa tippua vähähiilarisellakaan oikein millään ja pitää tinkiä syömisestä ja sietää nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö laihduttamisen ole nimenomaan helppoa kun ei tarvitse koko aikaa syödä kuin virtahepo?
Itse syön alta 1000 kaloria per päivä, Paino ei laske yhtään. Lisäksi kävelen noin 10 km päivässä. On tutkittu jos ois vettä tai rasvaa , mutta ei kumpaakaan todettu. Miten on mahdollista että paino ei laske.
Aineenvaihdunta hidastuu kitukuurilla, koska elimistö tulkitsee erittäin vähäisen energiansaannin uhkatilaksi.
Keho alkaa säästää energiaa vähentämällä lämmöntuotantoa, liikkumisen määrää ja hormonitoimintaa.
Samalla lihasmassa voi vähentyä, mikä pienentää päivittäistä energiankulutusta entisestään.
Nälkähormonit voimistuvat ja kylläisyyshormonit heikkenevät, joten syömisen hallinta vaikeutuu.
Siksi pitkä kitukuuri johtaa usein siihen, että laihtuminen hidastuu ja paino nousee helposti takaisin.
Järjetön kuuri. Sotket aineenvaihduntasi lopullisesti tuolla pelleilyllä.
Pidä huijauspäivä.
Kannattaa kuunnella tätä.
Itse olen tehnyt saman ja sotkenut aineenvaihduntani. Tyhmänä laihdutin normaalipainon sisällä liian nopeaan.
Vierailija kirjoitti:
noista syömisistä tulee äkkiä se yli 1600kcal ja suunnilleen 165/65 toimistötyöläisen ylläpitokalorit
tuskinpa aloittaja on ihan noin kevyessä painossa
no 165/80 ylläpitokalorit on jossain 1700 joten ei paljoa enemmän.
Paljon alempi. Olen 164cm/70kg ja peruskulutus (kooma-) 1270kcal.
Sen alle kun menee laihtuu varmasti
Ihminen ei ole kone. Tuo voi toimia osalla ihmisistä mutta osalla ei.
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen on vaikeampaa keski-iässä. Hormonit vaikuttaa. Ja iso merkitys on sillä, että tuskin on arkiaktiivisuutta kuten nuorempana. Esimerkkinä oma elämä:
-Laihduin 25-vuotiaana paljon. Oli helppoa pysyä tuossa painossa, kun eli aktiivisesti. Kävelin moneen paikkaan. Jos lähdin Helsinkiin, saattoi askelia tulla päivässä 20 000-25 000. Söin toki epäterveellisesti, mutta pieniä määriä, kun elin sinkkuna. Nukkua sai niin paljon kuin jaksoi.
-Nelikymppisenä kiloja onkin kertynyt ja niistä eroon pääseminen ei ole helppoa. Autolla tulee ajettua moneen paikkaan, ihan jo pelkästään kiireen vuoksi. Arkiaktiivisuutta ei enää ole kuten ennen. Pienten lasten vanhempana heräilen öisin, tätä ei parikymppisenä ollut. Ruokavaliokin on muuttunut, kun enää ei voi lasten vuoksi pitää jääkaappia tyhjänä ja syödä nopeasti jotain.
Mäkin laihduin parikymppisenä parissa kuukaudessa 15kg ihan liikkumatta, tarkkailin vaan syömisiä.
Nyt nelikymppisenä samalla metodilla ei vaan toimi samalla tavalla. Tunnen itseni tyhmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan saman turhautumisen kuin ap. Olin laskenut, että olisin päässyt aiemmalla kerralla olleella laihdutustahdilla kesän loppupuolella tavoitepainooni. Jo nyt tiedän, että ei tule onnistumaan, kun paino ei enää putoa yhtä nopeasti kuin nuorempana.
Jonkun mielestä tällä ei ole väliä, mutta minulla se ottaa henkisesti koville. Pidättäydyn nyt laihduttaessa kaikista herkuista. On ihan eri asia ajatella, että olen ilman kesäherkkuja loppukesään asti ja sen jälkeen saisin syödä herkkuja kohtuudella. Mutta tällä menolla saisin syödä niitä kesäherkkuja kohtuudella kesällä 2027. Henkisesti ihan eri juttu, jos joutuu olemaan näin pitkään ilman herkkuja.
Onneksi on terveellisiäkin kesäherkkuja, kuten tuoreet suomalaiset (ökykalliit) mansikat ja muut marjat. Mä odotan näitä.
Kilon viikkotahti onkin loppujen lopuksi aika tiuha. -10 on todella nopeasti silloin saavutettu ja on se jo merkittävä määrä.