Laihtuminen on niin hidasta, että motivaatio on koetuksella
Jätin kaikki sokeriset herkut pois tammikuun lopussa. Olin sokerittomalla ruokavaliolla 2 kk ja paino ei tippunut kiloakaan. Ja olin kuitenkin tuohon asti syönyt paljon sokeria, joten olisin luullut muutoksen näkyvän jossain.
Aloitin ketogeenisen ruokavalion lähes 2 kk sitten ja paino on pudonnut vasta 4,5 kg, josta suurin osa on varmasti nestettä. Tiedän, että olen ollut ruokavalion suhteen tarkka, enkä ole lipsunut. Olen siis ollut ilman sokeria koko alkuvuoden ja ketollakin lähes 2 kk, eikä paino ole pudonnut tämän enempää. Verrokkina nuorempana olin ketogeenisellä ruokavaliolla vastaavan ajan ja pudotin tuolloin 18 kg. Sittemmin sairastuin vaikeasti ja lihoin lääkityksen myötä lyhyessä ajassa parikymmentä kiloa.
Nyt paino laskee hitaasti ja joinakin päivinä vaaka näyttää +200 g, vaikka olisin edellisenä päivänä syönyt todella vähän. Turhauttaa, miten hidasta laihtuminen voi olla näin nelikymppisenä. Stressiä on töiden vuoksi, mutta en voi sille mitään. Nukun kyllä öisin itselleni normaalin määrän eli 7 tuntia. Unta ei vain riitä pidempään. Pidän ruokavaliosta tiukasti kiinni. En ymmärrä, miksi en laihdu enempää. Alkaa motivaatiokin olla koetuksella, kun sokerittomuus ei laihduttanut ollenkaan ja nyt laihtuminen on niin hidasta tiukasta ruokavaliosta huolimatta.
Kaipaan tsemppiä, miten jaksaa tätä hidasta laihtumistahtia?
Kommentit (201)
Hidas on hyvä. Hidas painonpudotus on rasvaa. Nopea pudotus on nestettä ja sehän tulee sitten helposti takaisin riippuen hiilarin ja suolan määrästä. Ja mitä nopeammin paino putoaa niin sitä enemmän lähtee lihastakin, ellei sitten urheillen ylläpidä lihasmassaa.
Intialaisessa ayrvedassa opetetaan, että jos syö kerran päivässä, on terve. Kolmesti syövä on jo täysin sairas. Älkää uskoko länsimaalaista oppia vaan kuunnelkaa kehoanne, piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasken kalorit pakkausten ravintoarvoista ja keittiövaa'alla punnitsemalla. Tiedän, että en syö liikaa. Päinvastoin ruokamäärä tuntuu jopa vähältä. Esimerkkinä eilinen:
-aamupala: rasvakahvi kermalla, kupillinen vihreää teetä ja 2 munan munakas
-lounas: rasvakahvi kermalla, kupillinen vihreää teetä, salaattiannos (sis. 2 kananmunaa, pala leipäjuustoa, pala kermajuustoa, vähän tomaattia, kurkkua, vihreää salaattia ja rucolaa + oliiviöljyä kastikkeeksi)
-päivällinen: sama salaatti kuin lounaalla
Toissapäivänä aamiainen oli sama, mutta lounaalla ja päivällisellä söin karjalanpaistia
Ap
noista syömisistä tulee äkkiä se yli 1600kcal ja suunnilleen 165/65 toimistötyöläisen ylläpitokalorit
tuskinpa aloittaja on ihan noin kevyessä painossa
Sivusta:
Mulle ongelma on se, että en yksinkertaisesti jaksa, jos tiputan päivittäiset kalorit liian alas. Pitää jaksaa käydä töissä ja hoitaa päiväkoti-ikäistä. Kun kalorit menevät liian alas, olen väsynyt, aivosumuinen ja ärtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasken kalorit pakkausten ravintoarvoista ja keittiövaa'alla punnitsemalla. Tiedän, että en syö liikaa. Päinvastoin ruokamäärä tuntuu jopa vähältä. Esimerkkinä eilinen:
-lounas: rasvakahvi kermalla, kupillinen vihreää teetä, salaattiannos (sis. 2 kananmunaa, pala leipäjuustoa, pala kermajuustoa, vähän tomaattia, kurkkua, vihreää salaattia ja rucolaa + oliiviöljyä kastikkeeksi)
Toissapäivänä aamiainen oli sama, mutta lounaalla ja päivällisellä söin karjalanpaistia
Ap
noista syömisistä tulee äkkiä se yli 1600kcal ja suunnilleen 165/65 toimistötyöläisen ylläpitokalorit
no 165/80 ylläpitokalorit on jossain 1700 joten ei paljoa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Sivusta:
Mulle ongelma on se, että en yksinkertaisesti jaksa, jos tiputan päivittäiset kalorit liian alas. Pitää jaksaa käydä töissä ja hoitaa päiväkoti-ikäistä. Kun kalorit menevät liian alas, olen väsynyt, aivosumuinen ja ärtynyt.
Otapa tavaksi syödä vaikka appelsiineja. Jaksaminen ei tarkoita sitä että pitää mättää lisää biomassaa vaan energiaa tulee elektrolyyteistä, nesteestä. Appelsiini on luonnon elektrolyyttidrinkki sisältäen suoloja jotka auttavat nestettä imeytymään, sen itse nesteen JA energian. Lisäksi korvaa lounaat keittolounailla tai hiilarittomilla salaateilla: näissäkin on enemmän suoloja ja nesteitä kuin biomassaa. Ei aikuinen ihminen sitä biomassaa tarvitse, se on täyttä roskaa aikuisen kehoon.
Ja kaikki huonosti sulavat lihamassamätöt vähintään pois: kananmunat, punainen liha nyt ihan aluksi. Hyi helvetti.
Minulla taas on paino humahtanut alas todella nopeasti, 4kg neljässä viikossa.
Olen pieniruokainen normalistikin joten miinuskaloreja ei meinaa tulla millään mutta syön max 1200kcal ja niin paljon kävelyä ja hyötyliikuntaa kun olen ehtinyt. Syön erittäin hyvin 3 ateriaa päivässä, en tingi mistään. Hiilarit pysyy max 100g mikä sopii minulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuo on ihan valetta. Ihminen saa energiaa paljon muistakin asioista kuin kaloreista. Riippuen siitä mikä on toimiston sisälämpötila, istumatyöläisen ei tarvitse syödä välttämättä yhtään mitään. Lopettakaa kehojenne myrkyttäminen biomassamoskalla.
Paljon alempi. Olen 164cm/70kg ja peruskulutus (kooma-) 1270kcal.
Sen alle kun menee laihtuu varmasti
Laihduttaminen on vaikeampaa keski-iässä. Hormonit vaikuttaa. Ja iso merkitys on sillä, että tuskin on arkiaktiivisuutta kuten nuorempana. Esimerkkinä oma elämä:
-Laihduin 25-vuotiaana paljon. Oli helppoa pysyä tuossa painossa, kun eli aktiivisesti. Kävelin moneen paikkaan. Jos lähdin Helsinkiin, saattoi askelia tulla päivässä 20 000-25 000. Söin toki epäterveellisesti, mutta pieniä määriä, kun elin sinkkuna. Nukkua sai niin paljon kuin jaksoi.
-Nelikymppisenä kiloja onkin kertynyt ja niistä eroon pääseminen ei ole helppoa. Autolla tulee ajettua moneen paikkaan, ihan jo pelkästään kiireen vuoksi. Arkiaktiivisuutta ei enää ole kuten ennen. Pienten lasten vanhempana heräilen öisin, tätä ei parikymppisenä ollut. Ruokavaliokin on muuttunut, kun enää ei voi lasten vuoksi pitää jääkaappia tyhjänä ja syödä nopeasti jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö laihduttamisen ole nimenomaan helppoa kun ei tarvitse koko aikaa syödä kuin virtahepo?
Itse syön alta 1000 kaloria per päivä, Paino ei laske yhtään. Lisäksi kävelen noin 10 km päivässä. On tutkittu jos ois vettä tai rasvaa , mutta ei kumpaakaan todettu. Miten on mahdollista että paino ei laske.
Rasva on energiavarasto. Jos saat koko ajan energiaa muualta, et tarvitse sitä ollenkaan omasta varastostasi. Energiaa saa ruuan lisäksi esim. Säteilystä (aurinko, keinovalot) sekä ilmasta, erityisesti kun ilmankosteus on korkea ja se kuljettaa ravinteita ja tuoksuja. Kun lämpötila on sopiva, keho ei kuluta energiaa myöskään lämmönsäätelyyn.
Viime kesänä oli pitkä hellejakso, useita viikkoja. Tuona aikana en syönyt lähes mitään, sillä ilmassa oli niin paljon energiaa. Lämpöä, nestettä ja ravinteita. Länsimaalainen terveysoppi ei huomioi näitä asioita ollenkaan. Jos söisi helteellä 2000 kaloria päivässä olisi todella nopeasti jabba the hut.
Suosittelen Nobel-kirjailija Han Kangin teoksiin tutustumista, koska on sen verran sekopäistä juttua. Tulee vähän modernimpaa näkökulmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuo on ihan valetta. Ihminen saa energiaa paljon muistakin asioista kuin kaloreista. Riippuen siitä mikä on toimiston sisälämpötila, istumatyöläisen ei tarvitse syödä välttämättä yhtään mitään. Lopettakaa kehojenne myrkyttäminen biomassamoskalla.
🤪
Hirveää sanoa, mutta itselläni sellainen kilon viikossa laihtuminen tarkoittaa todella tiukkaa kitukuuria ja pieniä annoksia. Yksinkertaisesti paino ei putoa sillä, jos syö jotain juustosalaattia pari kertaa päivässä.
Toisekseen. Osalle sopii se, että laihduttaa kiloja pikkuhiljaa ja kahdessa vuodessa tuloksena on -20 kg. Omalla kohdallani tuo ei taas toimi. Lipsuisin, kun en pysyisi tiukkana ja ajattelisin, että ei pitkällä tähtäimellä ole ongelma, jos nyt syön liikaa/epäterveellisesti. Hyvin rajallisen ruokavalion kanssa on omalla kohdallani helpompi pitää rajoista kiinni.
Minusta on mielenkiintoista, miten nuorena laihtuminen onnistui helposti. Minulla putosi eron myötä kuukaudessa 8 kg, kun en pystynyt syömään juuri mitään. Sitten taas kypsään ikään ehtineenä ei todellakaan enää lähtisi tuollaisia lukemia kuukaudessa, vaikka olisin kuinka vähällä syömisellä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on mielenkiintoista, miten nuorena laihtuminen onnistui helposti. Minulla putosi eron myötä kuukaudessa 8 kg, kun en pystynyt syömään juuri mitään. Sitten taas kypsään ikään ehtineenä ei todellakaan enää lähtisi tuollaisia lukemia kuukaudessa, vaikka olisin kuinka vähällä syömisellä.
Ikä nyt vaan vaikuttaa, vaikka kuinka muuta väittäisi. Jos ei vaikuttaisi, niin meillä olisi nopeasti parikymppisten tavoin laihtuvia keski-ikäisiä naisia.
Tunnistan saman turhautumisen kuin ap. Olin laskenut, että olisin päässyt aiemmalla kerralla olleella laihdutustahdilla kesän loppupuolella tavoitepainooni. Jo nyt tiedän, että ei tule onnistumaan, kun paino ei enää putoa yhtä nopeasti kuin nuorempana.
Jonkun mielestä tällä ei ole väliä, mutta minulla se ottaa henkisesti koville. Pidättäydyn nyt laihduttaessa kaikista herkuista. On ihan eri asia ajatella, että olen ilman kesäherkkuja loppukesään asti ja sen jälkeen saisin syödä herkkuja kohtuudella. Mutta tällä menolla saisin syödä niitä kesäherkkuja kohtuudella kesällä 2027. Henkisesti ihan eri juttu, jos joutuu olemaan näin pitkään ilman herkkuja.
Ei minullakaan ole paino tippunut lainkaan, vaikka tiputin sokeria sisältävät liki tyystin pois. Käytän 2 tl sokeria päivässä. Ennen lisäsin 4 tl ja joskus makeanhimossa jopa 6 tl sokeria kahviin. Ihmettelen niitä lehtijuttuja, jossa joku väittää heti laihtuneensa, kun vähensi sokeria tai jätti sen kokonaan pois.
Ap, milä on bmi:si ja päivittäinen peruskulutuksesi?
Pitää treenata kovaa ja hikoilla paljon jotta laihtuu. Niin minä tein ja laihduin jopa 5-6 kg kuukaudessa. Poljin kuntopyörää 1-2 tuntia päivässä. Kävin salilla ja nostin puntteja. Laihduin 34 kg yhteensä 6 kk.
Monet ei vaan ymmärrä että se on kovaa työtä laihduttaminen ja pitää samalla syödä hyvin jotta jaksaa liikkua. Minäkin jätin herkut pois ja kaljan.
Rasva on energiavarasto. Jos saat koko ajan energiaa muualta, et tarvitse sitä ollenkaan omasta varastostasi. Energiaa saa ruuan lisäksi esim. Säteilystä (aurinko, keinovalot) sekä ilmasta, erityisesti kun ilmankosteus on korkea ja se kuljettaa ravinteita ja tuoksuja. Kun lämpötila on sopiva, keho ei kuluta energiaa myöskään lämmönsäätelyyn.
Viime kesänä oli pitkä hellejakso, useita viikkoja. Tuona aikana en syönyt lähes mitään, sillä ilmassa oli niin paljon energiaa. Lämpöä, nestettä ja ravinteita. Länsimaalainen terveysoppi ei huomioi näitä asioita ollenkaan. Jos söisi helteellä 2000 kaloria päivässä olisi todella nopeasti jabba the hut.