Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihtuminen on niin hidasta, että motivaatio on koetuksella

Vierailija
08.05.2026 |

Jätin kaikki sokeriset herkut pois tammikuun lopussa. Olin sokerittomalla ruokavaliolla 2 kk ja paino ei tippunut kiloakaan. Ja olin kuitenkin tuohon asti syönyt paljon sokeria, joten olisin luullut muutoksen näkyvän jossain.

Aloitin ketogeenisen ruokavalion lähes 2 kk sitten ja paino on pudonnut vasta 4,5 kg, josta suurin osa on varmasti nestettä. Tiedän, että olen ollut ruokavalion suhteen tarkka, enkä ole lipsunut. Olen siis ollut ilman sokeria koko alkuvuoden ja ketollakin lähes 2 kk, eikä paino ole pudonnut tämän enempää. Verrokkina nuorempana olin ketogeenisellä ruokavaliolla vastaavan ajan ja pudotin tuolloin 18 kg. Sittemmin sairastuin vaikeasti ja lihoin lääkityksen myötä lyhyessä ajassa parikymmentä kiloa.

Nyt paino laskee hitaasti ja joinakin päivinä vaaka näyttää +200 g, vaikka olisin edellisenä päivänä syönyt todella vähän. Turhauttaa, miten hidasta laihtuminen voi olla näin nelikymppisenä. Stressiä on töiden vuoksi, mutta en voi sille mitään. Nukun kyllä öisin itselleni normaalin määrän eli 7 tuntia. Unta ei vain riitä pidempään. Pidän ruokavaliosta tiukasti kiinni. En ymmärrä, miksi en laihdu enempää. Alkaa motivaatiokin olla koetuksella, kun sokerittomuus ei laihduttanut ollenkaan ja nyt laihtuminen on niin hidasta tiukasta ruokavaliosta huolimatta.

Kaipaan tsemppiä, miten jaksaa tätä hidasta laihtumistahtia? 

Kommentit (201)

Vierailija
61/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää treenata kovaa ja hikoilla paljon jotta laihtuu. Niin minä tein ja laihduin jopa 5-6 kg kuukaudessa. Poljin kuntopyörää 1-2 tuntia päivässä. Kävin salilla ja nostin puntteja. Laihduin 34 kg yhteensä 6 kk.

Monet ei vaan ymmärrä että se on kovaa työtä laihduttaminen ja pitää samalla syödä hyvin jotta jaksaa liikkua. Minäkin jätin herkut pois ja kaljan.

Liikunnan osuus laihdutuksessa on minimaalinen, ruokailu ratkaisee. Poikkeuksena juokseminen, joka kuluttaa kaloreita paljon.

Vierailija
62/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestävä tapa on ottaa päivittäiseksi tavaksi jokin itselle mielekkäältä tuntuva kuntoilumuoto.

vaihtoehtoja tehokkaista ja vähän aikaa vievistä kuntoilumuodoista:

-juoksu

-voimanauhat

-kahvakuula

-kuntosali

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää treenata kovaa ja hikoilla paljon jotta laihtuu. Niin minä tein ja laihduin jopa 5-6 kg kuukaudessa. Poljin kuntopyörää 1-2 tuntia päivässä. Kävin salilla ja nostin puntteja. Laihduin 34 kg yhteensä 6 kk.

Monet ei vaan ymmärrä että se on kovaa työtä laihduttaminen ja pitää samalla syödä hyvin jotta jaksaa liikkua. Minäkin jätin herkut pois ja kaljan.

Liikunnan osuus laihdutuksessa on minimaalinen, ruokailu ratkaisee. Poikkeuksena juokseminen, joka kuluttaa kaloreita paljon.

Kahvakuula aluksi 100 heilautusta "swing" päivittäin 20x sarjoissa, ja sarjojen välissä punnerruksia... pitäs tehostaa laihtumista. Tästä sitten nostaa määrää päivien kuluessa.

Vierailija
64/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö laihduttamisen ole nimenomaan helppoa kun ei tarvitse koko aikaa syödä kuin virtahepo?

Eikös virtahepo ole kasvinsyöjä?

Syö tuoretta heinää ja kasvien versoja, ei mitään prosessoituja sössöjä.

Myös laihduttajan kannattaa syödä runsaasti tuoretta ja vihreää.

Vierailija
65/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule olen nähnyt miten monet laihduttaneet vuosia eikä paino ole pudonnut koska kuvittelevat että kävely laihduttaa. Jos sulla on 30 kg ylipainoa niin tarvii treenata paljon jotta paino putoo.  Jokainen tekee kuten haluaa ja tässä 10 vuoden aikana mitä olen salilla nähnyt niin jotkut jaksaa sen 2 viikkoa käydä siellä koska paino ei pudonnutkaan heti 5 kiloa.

Vierailija
66/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 % tuloksesta tulee ruokavaliosta ja 20 % liikunnasta

Ruoka ratkaisee energiavajeen, koska syömistä on helpompi vähentää kuin kuluttaa sama määrä liikunnalla. Liikunta silti kannattaa, koska se auttaa jaksamaan, säilyttämään lihasta ja pitämään painon poissa.

“Sixpack tehdään jääkaapilla” tarkoittaa, että vatsalihakset voivat olla vahvat, mutta ne eivät näy, jos niiden päällä on rasvakerros. Rasva vähenee parhaiten energiavajeella, eli syömällä sopivasti vähemmän kuin kuluttaa. Treeni rakentaa vatsalihaksia, mutta ruokavalio paljastaa ne.

Vierailija
67/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua auttaa kaksi ajatusta.

1. Joudun tarkkailemaan mitä syön lopun ikääni. Kyseessä ei ole kuuri vaan elämäntapamuutos. Mässäily ei enää onnistu ikinä tai sitten lähtee taas laukalle. 

2. Ajattele, että laihduttaminen on kuin kuorisi vessapaperia yksi pala kerrallaan. Jossain vaiheessa alkaa näkymään, mutta se nyt vaan on hidasta. 

Ketokuuri ei opeta pysyviä ruokailutottumuksia, jotka ovat onnistuneen painonhallinnan tärkein perusta. OIen joskus kokeillut ja kärsin järjettömästä ummetuksesta. Kun liha happanee suoleen, aineenvaihdunta hidastuu. 

Ketolla ummetus johtuu liiasta lihan syönnistä. Et ole tainnut osata ketoilla.

Vierailija
68/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikkuminen parantaa kylläisyyshormonien toimintaa.

Itse olen huomannut sen käytännössä. Niinä päivinä jolloin liikun aktiivisesti, pystyn syömään vain vähän. Lepopäivinä olen nälkäisempi enkä saavuta kylläisyyden tunnetta oikeastaan ollenkaan.

Tästä on tehty tutkimuksiakin. Niissä  on havaittu liikunnan suojaavan kylläisyyshormonia tuottavia osia suolistossa. Sen lisäksi aivot reagoivat siihen hormoniin voimakkaammin jos liikkuu aktiivisesti.

Siinä on varmasti eroja yksilöiden välillä millaisia vaikutukset ovat käytännössä.

Vierailija
69/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestävä tapa on ottaa päivittäiseksi tavaksi jokin itselle mielekkäältä tuntuva kuntoilumuoto.

vaihtoehtoja tehokkaista ja vähän aikaa vievistä kuntoilumuodoista:

-juoksu

-voimanauhat

-kahvakuula

-kuntosali

Kaikki tylsää pakertamista. 

Olen kiinteytynyt 10 senttiä vyötäröltä, että etätöissä tanssin työpäivän aikana 30 min. 2 tuntia ja 30 min viikossa yli 100 tuntia vuodessa. Teen sen kolmessa 10 minuutin ryhmässä. Aamulla kun aloitan, ennen kuin syön ja ennen kuin haen lapsen päiväkodista fillarilla. Työnantaja huomaa mitään, koska teen asiantuntijaduunia. 

Turha valittaa, että ei ole aikaa liikkua, koska etätöissä se on vallan mahdollista ja työnantajakin hyötyy, koska olen koko päivän pirteämpi. 

YouTube on täynnä tanssi- ja taukojumppavideoita. 

Vierailija
70/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan kaltaisella ruokavaliolla kiloja pitäisi karista enemmänkin. Jokuhan tuossa jumittaa painoa.

ap ei sovi pätkäpaasto koska syö sitten kerralla enemmän. Järkevämpää olisi säännöllinen ruokailu. Kokeilin pätkäpaastoa ja en laihtunut. Samalla kalorimäärällä 5 kertaa päivässä syödessäni taas laihduin. 

Vierailija
71/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri äsken tein tämän:

Vierailija
72/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan kaltaisella ruokavaliolla kiloja pitäisi karista enemmänkin. Jokuhan tuossa jumittaa painoa.

ap ei sovi pätkäpaasto koska syö sitten kerralla enemmän. Järkevämpää olisi säännöllinen ruokailu. Kokeilin pätkäpaastoa ja en laihtunut. Samalla kalorimäärällä 5 kertaa päivässä syödessäni taas laihduin. 

Pätkäpaasto on säännöllistä syömistä.

Vierailija
73/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laihdutan ja olen muuttanut ajatusmaailmaani siitä että laihdutan niin siihen että tämä on minun elämäntapani joka on pysyvä. Syön puhtaasti, ja en ajattele olevani fat mind vaan skinny mind. Pysyvä ja helposti tapahtuva laihdutus lähtee aina oman pään sisältä! Nautin tästä elämäntapamuutoksesta enkä halua lopettaa koskaan :) olo on mahtava! 

Eikä ole mitään kiirettä. Itsellä lähtenyt 4,5kg 4 kuukaudessa ja se on täysin ok ja parempikin niin. Meni mikä aika tahansa, tulen olemaan ihannepainossani. Olen siis liikalihava nyt mutta ajatustyön myötä mielen tasolla olen jo hoikka

Eli muista tehdä ajatustyöremppa ja ymmärrä että pysyvä terveellinen laihtuminen on aina hidasta. Meillä ei ole kiire minnekkään. Opi rakastamaan laihdutusmatkaa joka ei oikeastaan ole edes laihduttamista vaan itsesi rakastamista :) 

Vierailija
74/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukun käyttäjät on melko laihoja.

Vierailija
75/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta on se, että ruokapuoli on tärkein. Mutta liikunnalla saa hyvin poltettua kaloreita melko helposti vaikka tuhat päivässä, joten sen merkitystä ei kannata vähätellä.

Vierailija
76/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kuulema niin että mitä hitaammin laihduttaa niin sitä varmemmin ne kilot pysyy poissa. Joten relax.

Ihan puppua tuo että hitaasti laihtumalla pysyy kilot pois. Kun rasvasolu kerran laajenee se pysyy sen muistissa elämäsi loppuun asti ja se tulee pyrkimään samaan kokoon. 

Ei pidä paikkaansa oman kokemukseni mukaan. Painoin noin vuoden ajan elämästäni alle kaksikymppisenä 17 kiloa enemmän kuin nykyään lääkityksen takia. Paino lähti kiltisti pois ja on pysynyt poissa viimeiset 35 vuotta. 

Vierailija
77/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta on se, että ruokapuoli on tärkein. Mutta liikunnalla saa hyvin poltettua kaloreita melko helposti vaikka tuhat päivässä, joten sen merkitystä ei kannata vähätellä.

Juu toki kaloreita muttei kilokaloreita.

Vierailija
78/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla ainakin liikunta vaikuttaa sekä energiankulutukseen, että ruokahalun säätelyyn. 

Vierailija
79/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 kertaa päivässä syödessä pitää syödä niin pieniä annoksia, että niistä jää nälkä. 3 kertaa päivässä pystyy syömään niin paljon kaloreita, että nälkä lähtee. 

Vierailija
80/201 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä te päästätte itsenne lihomaan ja sitten itkette kun laihdutus on niin vaikeaa? Kun housunnappi alkaa kiristää niin siinä vaiheessa olisi pysähtymisen paikka, Hep, olenko lihomassa?! Ratkaisu ei ole ostaa uusia isompia housuja vaan katkaista lihominen heti alkuunsa. Helpompi puuttua lihomiseen heti eikä vasta viidenkymmenen kilon jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme