Laihtuminen on niin hidasta, että motivaatio on koetuksella
Jätin kaikki sokeriset herkut pois tammikuun lopussa. Olin sokerittomalla ruokavaliolla 2 kk ja paino ei tippunut kiloakaan. Ja olin kuitenkin tuohon asti syönyt paljon sokeria, joten olisin luullut muutoksen näkyvän jossain.
Aloitin ketogeenisen ruokavalion lähes 2 kk sitten ja paino on pudonnut vasta 4,5 kg, josta suurin osa on varmasti nestettä. Tiedän, että olen ollut ruokavalion suhteen tarkka, enkä ole lipsunut. Olen siis ollut ilman sokeria koko alkuvuoden ja ketollakin lähes 2 kk, eikä paino ole pudonnut tämän enempää. Verrokkina nuorempana olin ketogeenisellä ruokavaliolla vastaavan ajan ja pudotin tuolloin 18 kg. Sittemmin sairastuin vaikeasti ja lihoin lääkityksen myötä lyhyessä ajassa parikymmentä kiloa.
Nyt paino laskee hitaasti ja joinakin päivinä vaaka näyttää +200 g, vaikka olisin edellisenä päivänä syönyt todella vähän. Turhauttaa, miten hidasta laihtuminen voi olla näin nelikymppisenä. Stressiä on töiden vuoksi, mutta en voi sille mitään. Nukun kyllä öisin itselleni normaalin määrän eli 7 tuntia. Unta ei vain riitä pidempään. Pidän ruokavaliosta tiukasti kiinni. En ymmärrä, miksi en laihdu enempää. Alkaa motivaatiokin olla koetuksella, kun sokerittomuus ei laihduttanut ollenkaan ja nyt laihtuminen on niin hidasta tiukasta ruokavaliosta huolimatta.
Kaipaan tsemppiä, miten jaksaa tätä hidasta laihtumistahtia?
Kommentit (201)
no 165/80 ylläpitokalorit on jossain 1700 joten ei paljoa enemmän.
Paljon alempi. Olen 164cm/70kg ja peruskulutus (kooma-) 1270kcal.
Sen alle kun menee laihtuu varmasti
Ihminen ei ole kone. Tuo voi toimia osalla ihmisistä mutta osalla ei.
Totta. Itsellä toimii hyvin kun vielä aterioita vain 3 päivässä.
Mutta ei voi tietää ennenkuin kokeilee itse, usrimmilla miinuskalorit toimii.
Tunnustakaamme yhdessä, että yhdessä kilossa läskiä on energiaa 7 000 kilokaloria mikä on järkyttävä määrä.
Jos päiväkalorit ovat oikeasti miinuksella 100 kilokaloria, kestää yhden kilon laihduttaminen 70 päivää. Hurjalla 700 miinuskalorilla (mikä on rankka tahti) painoa lähtee yksi kilo 10 päivässä.
Vain oikeat miinuskalorit auttava ja oikeat piuskalorit lihottavat - se on ihan eri juttu miten laihduttaja itse ne laskee tai arvioi.
Lihominen voi tapahtua paljon nopeammin kuin laihtuminen. On paljon helpompaa elää 1000 plussakalorilla per päivä kuin 1000 miinuskalorilla per päivä.
Kaali! Mä olen syönyt nyt kuukauden kaalia. Iltapalaksi porkkanoita. Jos on kova nälkä, pakasteherneitä ja raejuustoa.
Mun älykello sanoi, että tällä jumpalla meni äsken 200 kcal.
Kysyin tekoälyltä tämän päivän treenista, paljonko kulutin kaloreita, jos painaa 90 kg (oikeasti painan 97 kg) . Tunnin lenkki aamulla, johon sisältyi kuntoportaat 220 m tekee ainakin 400 kcal. Päivällä uintia (vapaa, selkä, rinta) 1,4 km 45 min 600 kcal, 45 min vesijuoksua 400 kcal. Kevyemmän tahdin mukaan arvioin.
Tuostahan tulee jo 1400 kcal eli varmasti pystyy kuluttamaan 1000 kcal päivässä, kun tekee sen kahdessa tai kolmessa osassa, niin ei ole liian raskasta. Kolmatta tuntia pitää kyllä käyttää niin raskaaksi menee, jos on työelämässä, mutta muuten onnistunee.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä te päästätte itsenne lihomaan ja sitten itkette kun laihdutus on niin vaikeaa? Kun housunnappi alkaa kiristää niin siinä vaiheessa olisi pysähtymisen paikka, Hep, olenko lihomassa?! Ratkaisu ei ole ostaa uusia isompia housuja vaan katkaista lihominen heti alkuunsa. Helpompi puuttua lihomiseen heti eikä vasta viidenkymmenen kilon jälkeen.
Asiaa! Sipsin syönti heti seis ja ylös ulos ja lenkille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää treenata kovaa ja hikoilla paljon jotta laihtuu. Niin minä tein ja laihduin jopa 5-6 kg kuukaudessa. Poljin kuntopyörää 1-2 tuntia päivässä. Kävin salilla ja nostin puntteja. Laihduin 34 kg yhteensä 6 kk.
Monet ei vaan ymmärrä että se on kovaa työtä laihduttaminen ja pitää samalla syödä hyvin jotta jaksaa liikkua. Minäkin jätin herkut pois ja kaljan.
Ei pidä. Nykytietämyksen mukaan liikunnan vaikutus laihtumiseen on liki mitätöntä. Toki siitä on muita terveyshyötyjä, mutta laihtuminen tapahtuu ruokavaliolla.
Bullshittiä. Kyllä liikunta on se mikä pitää kilot kurissa. Olen koko ikäni aktiiviliikkunut (juoksu, pyöräily, jumpat, tennis + kaikkea sekalaista + hyötyliikunta) ja saan syödä mitä haluan. Painoni on 45 vuotiaana sama kuin 20 v, indeksin mukaan alipainon ja normaalipainon rajamailla. Lukioaikaiset farkut mahtuu jalkaan. Noudatan ruoka-aikoja (aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala). Mitä parempi kunto on, sitä suurempi on myös kalorien kulutus. Hyvässä kunnossa oleminen ei tosin tule millään käsien heiluttelulla, vaan vaatii päivittäistä treenaamista ja välillä kunnon rääkkiäkin. Mä rakastan liikuntaa (ja ruokaa!) ja se on elämäntapa.
Vierailija kirjoitti:
Lasken kalorit pakkausten ravintoarvoista ja keittiövaa'alla punnitsemalla. Tiedän, että en syö liikaa. Päinvastoin ruokamäärä tuntuu jopa vähältä. Esimerkkinä eilinen:
-aamupala: rasvakahvi kermalla, kupillinen vihreää teetä ja 2 munan munakas
-lounas: rasvakahvi kermalla, kupillinen vihreää teetä, salaattiannos (sis. 2 kananmunaa, pala leipäjuustoa, pala kermajuustoa, vähän tomaattia, kurkkua, vihreää salaattia ja rucolaa + oliiviöljyä kastikkeeksi)
-päivällinen: sama salaatti kuin lounaalla
Toissapäivänä aamiainen oli sama, mutta lounaalla ja päivällisellä söin karjalanpaistia
Ap
Sanoit että lasket kalorit. Paljonko on päivän kokonaiskalorisi keskimäärin viikon aikana? Jos oikeasti lasket kaikki, eikä ole sellaista että välillä esim. on poikkeuspäivä jolloin laskennan ohi menee ruokaa tai juomaa, ja jos et nykyisellä laihdu, niin sitten voidaan todeta, että se mitä nyt syöt, on sun peruskulutuksen taso nykyisellä aktiivisuudella. Ja että sun pitää joko vähentää syötyjä kaloreita, lisätä kulutusta, tai kombinaatio näistä, että paino alkaa taas putoamaan.
Yksi vinkki: kannattaa hyödyntää tässä tekoälyä. Ihan ilmainen ChatGPT:kin on tosi hyvä miettimään sun kanssa, mikä olisi "kivuttomin" tapa saada paino taas laskusuuntaan jumitilanteesta.
Yli kaksi vuotta meni ennenkuin ensimmäinen kilo lähti, nyt kohta kolme vuotta mennyt ja 2-3 kiloa lähtenyt.
Mulla sama, liian hidasta: 5 vuodessa tullut 10 kg lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhat kaloriahan menee keposesti. Ulkoilutan koiran ja kävelen tarhan kautta junalle.
Päivällä tanssin sen puolituntia etätöissä, illalla käyn salilla tai jumpassa.
Sen jäkeen teputan vähän isossa Cittarissa ja vien koiran ulos.
Viikonloppusin rakennetaan vähän lumilinnaa tai fillaroidaan lasten kanssa tai käydään koirametsässä. Siivotaan ja tehdään puutarhatöitä, haravoidaan.
Tekoälyn mukaan:
Käytännössä fiksuin tapa olisi tavoitella 1000 kaloria päivän aikana, ei yhdellä suorituksella. Esimerkiksi:
Aamulla 45 min kävelyä + päivällä arkiliikuntaa + illalla 45 min kävelyä tai kuntopyörää.
Lasten kanssa voi aina ulkoilla. Koiran kanssa on ihan pakko ulkoilla kolmasti päivässä.
Tekoäly on tuossa väärässä, 1000 kcal vaatii paljon enemmän liikuntaa.
Jep, ai ehdotti mulle 12kg reppua ja 90min kävelyä maastossa, vauhdikkaasti jotta olisi mahdollista kuluttaa 1000kcal.
Ihan kepoisasti joo :D :D
No ei edes paha jos vain puolitoista tuntia päivästä käyttää liikkumiseen ja sillä kuluu 1000 kcal.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin tekoälyltä tämän päivän treenista, paljonko kulutin kaloreita, jos painaa 90 kg (oikeasti painan 97 kg) . Tunnin lenkki aamulla, johon sisältyi kuntoportaat 220 m tekee ainakin 400 kcal. Päivällä uintia (vapaa, selkä, rinta) 1,4 km 45 min 600 kcal, 45 min vesijuoksua 400 kcal. Kevyemmän tahdin mukaan arvioin.
Tuostahan tulee jo 1400 kcal eli varmasti pystyy kuluttamaan 1000 kcal päivässä, kun tekee sen kahdessa tai kolmessa osassa, niin ei ole liian raskasta. Kolmatta tuntia pitää kyllä käyttää niin raskaaksi menee, jos on työelämässä, mutta muuten onnistunee.
Taas sieltä joku pässi selittää🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää treenata kovaa ja hikoilla paljon jotta laihtuu. Niin minä tein ja laihduin jopa 5-6 kg kuukaudessa. Poljin kuntopyörää 1-2 tuntia päivässä. Kävin salilla ja nostin puntteja. Laihduin 34 kg yhteensä 6 kk.
Monet ei vaan ymmärrä että se on kovaa työtä laihduttaminen ja pitää samalla syödä hyvin jotta jaksaa liikkua. Minäkin jätin herkut pois ja kaljan.
Ei pidä. Nykytietämyksen mukaan liikunnan vaikutus laihtumiseen on liki mitätöntä. Toki siitä on muita terveyshyötyjä, mutta laihtuminen tapahtuu ruokavaliolla.
Bullshittiä. Kyllä liikunta on se mikä pitää kilot kurissa. Olen koko ikäni aktiiviliikkunut (juoksu, pyöräily, jumpat, tennis + kaikkea sekalaista + hyötyliikunta) ja saan syödä mitä haluan. Painoni on 45 vuotiaana sama kuin 20 v, indeksin mukaan alipainon ja normaalipainon rajamailla. Lukioaikaiset farkut mahtuu jalkaan. Noudatan ruoka-aikoja (aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala). Mitä parempi kunto on, sitä suurempi on myös kalorien kulutus. Hyvässä kunnossa oleminen ei tosin tule millään käsien heiluttelulla, vaan vaatii päivittäistä treenaamista ja välillä kunnon rääkkiäkin. Mä rakastan liikuntaa (ja ruokaa!) ja se on elämäntapa.
No sulla se varmaan on noin, mutta jos joku alkaa laihduttaa esim. sairaalloisen ylipainon rajoilta, ja nollakunnosta, niin ei tällainen ihminen pysty liikkumaan sellaisia määriä, että siitä olisi kuluttamaan kovin merkittävästi kaloreita. Ei kestä paikat eikä kunto. Itse aloitin liikunnan vasta kun olin pudottanut ekat 20 kg, ja sittenkin varovasti. Ruokavaliolla se tulos on pääosin saatu silti koko ajan, silloinkin kun jo myös kävin salilla ja kävelin ei-salipäivinä.
Hiilarit alle 10 g päivässä niin alkaa tapahtua. Vaikka sanot olevasi ketodieetillä, et välttämättä ole ketoosissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sulla se varmaan on noin, mutta jos joku alkaa laihduttaa esim. sairaalloisen ylipainon rajoilta, ja nollakunnosta, niin ei tällainen ihminen pysty liikkumaan sellaisia määriä, että siitä olisi kuluttamaan kovin merkittävästi kaloreita. Ei kestä paikat eikä kunto. Itse aloitin liikunnan vasta kun olin pudottanut ekat 20 kg, ja sittenkin varovasti. Ruokavaliolla se tulos on pääosin saatu silti koko ajan, silloinkin kun jo myös kävin salilla ja kävelin ei-salipäivinä.
Nimenomaan. Sen liikunnan pitää olla elämäntapa, että saat sillä tuon "voi syödä mitä tahansa" olotilan. Nyt kun puhutaan oikeasti reilusta painon pudotuksesta niin se nyt vain ei ole realistista, että siitä noin vain muuntaudutaan joksikin fitnessihmiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tunnustakaamme yhdessä, että yhdessä kilossa läskiä on energiaa 7 000 kilokaloria mikä on järkyttävä määrä.
Jos päiväkalorit ovat oikeasti miinuksella 100 kilokaloria, kestää yhden kilon laihduttaminen 70 päivää. Hurjalla 700 miinuskalorilla (mikä on rankka tahti) painoa lähtee yksi kilo 10 päivässä.
Vain oikeat miinuskalorit auttava ja oikeat piuskalorit lihottavat - se on ihan eri juttu miten laihduttaja itse ne laskee tai arvioi.
Lihominen voi tapahtua paljon nopeammin kuin laihtuminen. On paljon helpompaa elää 1000 plussakalorilla per päivä kuin 1000 miinuskalorilla per päivä.
Tämä. Lisäksi on ihan eri asia, vähennätkö miinuskalorit esim. lyhyen toimistotyötä tekevän ja vähän liikkuvan naisen ylläpitokaloreista (esim. 1500 kaloria/päivä) vs. pitkän ja liikunnallisen miehen ylläpitokaloreista (esim. 2300 kaloria/päivä). Osalla laihduttaminen vaatii aivan järkyttävän pienet kalorit vuorokaudessa. Johonkin 800 kaloriin ei paljon syömistä mahdu, kun ravitsemussuositustenkin mukaan lounas tai päivällinen taitaa olla n. 500 kalorin luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaltaisesi ihmiset kuvittelevat, että ruokaa menee teillä paljon. Ei mene. Jos katsoo päivän aterialistaa ja kalorimäärää, niin syötte kevyesti (treenimäärään nähden). Tämä "saan syödä mitä haluan" on vähän eri asia, jos ruokavalio koostuu aamulla mustasta kahvista, lounaalla salaatista ja iltapalalla kipollisesta jogurttia ja marjoja vs. runsaasta aamupalasta, isosta lounaasta, kunnon päivällisestä ja välipalasta tai parista.
Kannattaa googlata ja tutustua insuliiniresistenssiin. Voi selittää sen, miksi kilot eivät putoa. Omalla kohdalla tästä kyse. Eniten nyppii, kun työstressi on niin valtava, että rentoutuminen on vaikeaa ja koko ajan käy kroppa ja mieli ylikierroksilla.
Alapeukuttakaa ihan rauhassa: minusta teininä, parikymppisenä ja vielä kolmekymppisenä laihtuminen oli ihan eri asia kuin +40 v iässä ja sairastuneena. Osa lääkityksistä hankaloittaa laihduttamista, mutta sairauksien vuoksi lääkityksiä ei voi lopettaa/vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Lisäksi sekin turhauttaa, että yksikin pieni lipsahdus tuo hetkessä sen puoli kiloa takaisin mutta sen pois saaminen vie pari viikkoa.
Tämä. Sitten lähipiiri ihmettelee, että miksi en halua pitää jotain herkuttelupäiviä kesken laihdutuksen. Ei mitään järkeä, kun paino nousee 0,5-1 kg ja sitä sitten laihdutellaan seuraavat viikot.
Sama juttu minulla. Eikä kyse ole siitä, että herkuttelupäivänä olisi syönyt 0,5 kg edestä kaloreita (3500 kaloria ekstraa). Sen sijaan se herkuttelupäivä turvottaa ja kerää kehoon nestettä. Itse ketoilen/VHH ja jos pidän yhden herkuttelupäivän, paino nousee lähemmäs kilon. Ja tuon kilon karistamiseen menee viikko. Todellakin tulee harkittua, haluaako herkkupäivää pitää. Hidastaa ainakin omalla kohdalla laihdutusta merkittävästi.