Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkija paheksuu ruoan kotiinkuljetuspalveluita

Vierailija
24.09.2023 |

Tutkija Terhi-Anna Wilska paheksuu nyt Ylen nettisivuilla ruoan kotiinkuljetuspalveluiden käyttämistä: "Herrasväki tilaa, palvelijat tuovat." Kuulemma palveluita käyttävät myös ihmiset, jotka ovat ihan terveitä ja voisivat itse käydä kaupassa. Muutenkin Ylen juttuun on nostettu esimerkiksi jotkut liukkarit: https://yle.fi/a/74-20050790

Siis niin kuin mitä?! Meillä tosiaan on ollut tässä muutama vuosikymmen välissä, jolloin kunnon suomalaisen luterilaisen ihmisen piti itse tekemän sekä täysi työpäivä jossain että sitten hakeman omalla peltilehmällään kaikki kaupasta mahdollisimman kaukaa. Niin kyläkaupat kuin kauppa-autotkin hävisivät.

Nyt meillä on vihdoin taas korona-ajan vauhdittamana tullut erilaisia kauppojen kotiinkuljetuspalveluita ja lisäksi joitakin erityisesti kuljetuksiin keskittyneitä yrityksiä. Kotiovelleen voi tilata Ruokaboksista, Woltista, Foodorasta, Fiksuruoasta yms. paikoista. Tämä on todella hyvä asia. Ihmiset ostavat palveluita ja toiset tuottavat niitä heille.

Se on ilmeisesti totta, että Woltin kielitaidottomat ulkomaalaiset lähetit eivät kovin suurille ansioille pääse, mutta tämä koko ilmiö on paljon laajempi ja positiivisempi. On törkeää joltain kulutustutkijalta alkaa pilkata ihmisiä "herrasväeksi" ja kuittailla sillä, että kyllä sitä nuoreena ja terveenä voisi itsekin kaupassa käydä.

Itse olen käyttänyt koronan myötä maallekin tullutta K-kaupan kuljetuspalvelua mökkeillessäni. Olen autoton ihminen ja tämä alkaa olla jo edellytys sille, että ylipäätään voi mökkipaikkakunnallani käydä, kun viimeinenkin huoltoasemakauppa on sulkeutunut. Suvun vanhuksille olen tilannut sieltä myös.

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kummallista jaottelua. Mielestäni tämä on ollut vain hyvä uudistus, aivan varmasti ohjannut ihmisten kulutusta (valtio saa myös verotuloja), luonut työpaikkoja jne. Lisäksi ruoan yhteiskuljetus pienentää yksityisautoilua.

Vierailija
2/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä hinku viedä ihmisten työpaikat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijalla on täällä vauvallakin paljon hengenheimolaisia. Aina kun joku kirjoittaa tilanneensa Woltista tai Foodorasta häntä aletaan haukkua laiskaksi ja ruuanlaittotaidottomaksi. Kunnon ihminen lähtee itse hakemaan ravintolaruuan jos sitä tekee mieli, vaikka asuisi autottomana kymmenen kilometriä keskustasta.

Vierailija
4/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovaisitko itse kotisi ovea ties minkälaiselle tuntemattomalle muukalaiselle?

Vierailija
5/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkijalla on täällä vauvallakin paljon hengenheimolaisia. Aina kun joku kirjoittaa tilanneensa Woltista tai Foodorasta häntä aletaan haukkua laiskaksi ja ruuanlaittotaidottomaksi. Kunnon ihminen lähtee itse hakemaan ravintolaruuan jos sitä tekee mieli, vaikka asuisi autottomana kymmenen kilometriä keskustasta.

No enpä lähtisi, vaan eivätpä volttaakaan tänne. Tilaan cittarista ostokset enkä unelmoi raintolaruuasta.

Vierailija
6/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ostokseni jätetään sovitusti oven eteen. Mökillä jätetään terassille ja jo ennen kuin itse saavun paikalle.

Vierailija
7/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijan pointti pitäisi sitten yleistää kaikkiin mahanmuuttaja-aloihin, saako esim. takseja enää käyttää vai onko se riistoa? Tai ostaa ruokaa jostain etnisestä ravintolasta?

Ihan helvetin typerä kommentti, joka turhaan syyllistää ihmisiä, jotka yrittävät kannustaa mm työmarkkinoille kuluttamalla heidän luomiaan palveluita ja hyödykkeitä.

Vierailija
8/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö koskaminähaluan -palveluita käytä kehopositiiviset laiskat läskit?

Vierailija
9/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö koskaminähaluan -palveluita käytä kehopositiiviset laiskat läskit?

Rikkaat käy ulkona syömässä, tai tekevät itse ruokaa.

Vierailija
10/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä ole juuri sitä mitä tarvitaan, että ihmiset työllistävät laiskuuttaan muita? Etätyökin on tehokkaampaa, kun tulee ateria suoraan eteen, eikä tarvitse kokkailla tai käydä lounasravintolassa.

Vierailija
11/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eteenkin kuten vaikkapa Somaliasta dumpataan Eurooppaan ne kaikista pahimmista pahimmat sikäläisestä väestöstä

Vierailija
12/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei paheksu samalla postin kotiinkuljetusta? Voishan ihmiset itse hakea pakettinsa ja kirjeensä ties mistä. Itse en noita käytä kun enemmän tykätään mennä syömään tai haetaan pizza tuosta korttelin päästä itse mutta periaatteessa maailma muuttuu ja työelämä sen mukana.  Kipeänä tilattiin ruoka kotiin, oltiin miehen kanssa viikko samaan aikaan ja saatiin tilattua valmiita salaatteja yms. kun ei jaksettu itse tehdä mutta syödä jaksettiin.  Muuten olisi menty flunssaisena lähikauppaan, kuten ennen samassa tilanteessa.  

Vierailija
13/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö sellaista asiaa josta joku ei löydä paheksumisen aihetta? Huoh siis lopulta ainoa hyvä on hänen pyhyytensä sohvan guru. Ei juurikaan rasita ympäristöään. Tietenkin hänet haukutaan laiskaksi vaikka kukaan ei vaihda kanavaa nopeammin. 

Vierailija
14/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Myös muut kotiinkuljetuspalvelut kiellettävä. Näihin lukeutuu mm, sanomalehdet, paketit yms turhat luksuspalveut. Hyvää pohdintaa siellä hei.

Vierailija
15/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei paheksu samalla postin kotiinkuljetusta? Voishan ihmiset itse hakea pakettinsa ja kirjeensä ties mistä. Itse en noita käytä kun enemmän tykätään mennä syömään tai haetaan pizza tuosta korttelin päästä itse mutta periaatteessa maailma muuttuu ja työelämä sen mukana.  Kipeänä tilattiin ruoka kotiin, oltiin miehen kanssa viikko samaan aikaan ja saatiin tilattua valmiita salaatteja yms. kun ei jaksettu itse tehdä mutta syödä jaksettiin.  Muuten olisi menty flunssaisena lähikauppaan, kuten ennen samassa tilanteessa.  

Siivouspalvelut pitäisi varmaan kanssa ajaa konkurssiin. Kun kyllähän nyt ihan jokaisen pitää siivota oma kotinsa, iäkkäiden vanhempiensa koti ja mielellään vielä luututa työpaikalla konttorissakin. Nuoret ja terveet ihmiset.

Vierailija
16/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen avannut ruokakuskeille ovea jo pidemmän aikaa useamman vuoden ajan. Kaikki kuskit olleet ystävällisiä ja toiminta pelaa hyvin. Ostan aina noin 2 viikon ruuat kerralla jolloin kauppareissuja ei tarvitse tehdä ja ennen kaikkea rahaa säästyy. Kauppaan mennessä niitä kaikenlaisia heräteostoksia tulee aina tehtyä mutta tällä tavalla niistä pääsee. Tuo noin 10 e kuljetusmaksu säästyy niiden heräteostosten pois jäämisen myötä myös. Asun noin 1,5 km päässä kaupasta mutta myös melko korkealla kallion päällä ja niiden kauppakassien rahtaaminen tänne mäen päälle tällaiselle yli 60 kymppiselle naiselle on melkoisen rasittavaa.

Tämä siis minulle aivan loistava palvelu jos siinä samalla työllistyy ihmisiä niin vielä parempi. Olisi kyllä hyvä tietää millaista palkkaa heille maksetaan toivottavasti tes:n mukaista.

Vierailija
17/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkija näkee tässäkin "yllättäen" rasismia.

-Kun usein vielä alipalkatut maahan muuttaja taustaiset työntekijät tuovat tuotteet kotiovelle, syntyy jopa hieman kolonialistinen vaikutelma ja eriarvoistava asetelma. Ikään kuin herrasväki tilaa ja palvelijat tuovat, Terhi-Anna Wilska sanoo.-

Sekin taas olisi rasismia, ettei näihin kotiinkuljetuksiin palkattaisi kuin valkoihoisia.

Tekee niin tai näin, aina rasismi-kortti heiluu.

Vierailija
18/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkija näkee tässäkin "yllättäen" rasismia.

-Kun usein vielä alipalkatut maahan muuttaja taustaiset työntekijät tuovat tuotteet kotiovelle, syntyy jopa hieman kolonialistinen vaikutelma ja eriarvoistava asetelma. Ikään kuin herrasväki tilaa ja palvelijat tuovat, Terhi-Anna Wilska sanoo.-

Sekin taas olisi rasismia, ettei näihin kotiinkuljetuksiin palkattaisi kuin valkoihoisia.

Tekee niin tai näin, aina rasismi-kortti heiluu.

Minä en edes tiedä, minkä maalainen se kuski on, kun pyydän jättämään tilaukseni ovelle. Jos käytän Woltia, niin sitten laitan siihen tipin, jos tilaus tuli asiallisesti perille. Ei ole vielä kertaakaan ollut mitään valittamista.

Vierailija
19/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ihmeellinen asenne tutkijalla. Selkeästi kotiinkuljetuspalveluilla on kysyntää ja se työllistää ihmisiä. Varmaan tutkijalle itselleenkin kelpaa tilata Gigantista pesukone suoraan kotiovelle toimitettuna. Siinä kun ei ole mitään eroa tuleeko sinne kotiovelle pesukone vai ruokakassi.

Vierailija
20/87 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ihmeellinen asenne tutkijalla. Selkeästi kotiinkuljetuspalveluilla on kysyntää ja se työllistää ihmisiä. Varmaan tutkijalle itselleenkin kelpaa tilata Gigantista pesukone suoraan kotiovelle toimitettuna. Siinä kun ei ole mitään eroa tuleeko sinne kotiovelle pesukone vai ruokakassi.

Minulle muuten toi viimeksi pesukoneen ja vei entisen pois joku ulkomaalainen. Ehkä olisi pitänyt tuntea siitä jotain kolonialistista ahdistusta. En tuntenut vaan ihan normaalisti keskustelin hänen kanssaan siitä koneesta niin kuin nyt ihmisten kanssa on tapana keskustella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi