Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten niin muka toi hantavirus ei muka ole uusi korona? Selittäkää mulle tyhmälle miksei se olisi sama, paitsi pahempi

Vierailija
07.05.2026 |

Ja taas hävisi ketju. Oliko se tälläistä myös silloin koronan alkuaikoina?

16.1.2020

THL:n asiantuntija Aasiassa leviävästä uudesta virustaudista: ”Ei tästä tarvitse Suomessa yöunia menettää”

Kiinassa havaittu uudentyyppinen koronavirus on herättänyt laajaa huomiota. THL:n mukaan vakavan epidemian riski on pieni

https://yle.fi/a/3-11160631

7.5.2026

WHO: Hantavirus ei ole seuraava korona – "Tämä ei ole pandemian alku"

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/who-hantavirus-ei-ole-seuraava-koro…

Kommentit (310)

Vierailija
201/310 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä on pandemian mahdollisuus, jos sitä ei tukahduteta. Tänäänkin tullut tietoja uusista tartunnoista. Tämä virus tarttuu ihmisestä ihmiseen, hengitysilmasta ja jo ennen oireiden alkua. Sitä ei pitäisi päästää leviämään.

Joku asiantuntija väitti, ettei virus leviä hengitysteitse, toinen taas kertoi että kyllä se leviää. 
Nyt selvästikin halutaan välttää paniikkia ja samalla pimittää tietoja. 

Noita tapauksia on esim Argentiinassa joitain kymmeniä joka vuosi ihan kuten myyräkuume tapauksia Suomessa. Näin on ollut vuosisatojen ajan eikä siellä ole saatu yhtään pandemiaa.

Vierailija
202/310 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivittu jos Suomessa alkaa taas mennä siihen pisteeseen että mennään teidän hysteerikkojen mukaan. 

Maskin ja käsidesin käyttö oli vapaaehtoista, samoin testit ja rokotukset.

Etkö voi toimia ihan miten itse haluat?

Älä puhu paskaa. Esim junissa, lentokoneissa jne maskin käyttö oli pakollista.

Mitäs läksit.

En läksinyt. Korjasin vain valheellista väitettä.

Et korjannut. Sinulla ei ole mitään oikeutta käyttää muiden omistamia kulkuneuvoja noudattamatta heidän antamia sääntöjä. Eri

Niin. Maski oli monessa paikassa pakollinen. Ihan kuten jo aiemmin kirjoitin.

Niin on vaatteetkin. Ja joissain paikoissa ei saa meluta tai tupakoida? Kauheaa miten sinun elämää rajoitetaan joka päivä muiden omistamissa tiloissa😅

Ei minulla ollut mitään hankaluutta käyttää maskia. Se taas, että joku väittää maskin käytön olleen vapaaehtoista, on vale. Myös alokkailla oli maskipakko.

Se että välität maskin käytön olleen pakollista on valhe. Eikä se muutu jankuttamalla todeksi.

Oliko maskin käyttö noin traumaattista sulle, että vieläkin kiellät tosiasiat? Monelle muulle maskin käyttäminen oli vain pikku juttu.

En käyttänyt koronaikana maskia kertaakaan. Kummasti tämä pakko ei koskettanut minua. Eri

Et varmaan käytä vaatteitakaan.

Käytän tietenkin. Kannattaa tarkistaa lainsäädäntö jos olet uusi Suomessa.

Vaatteet osaat pukea, mutta maski oli liian vaikea? No, vaativan se tietysti edes jonkinlaisia hienomotorisia taitoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/310 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HUL LU T taas tuntee SAT OJA (! !) kor onapiikkiin kuo lleita.

3-6 vuoteen on annettu elinaikaa koronapiikin ottajille. Moni sairastunut syöpään ja muihin tappaviin tauteihin. 

En sano että uskoisin tähän millään tavalla, mutta olen tehnyt huomion, että kummallisen nuoria ihmisiä on kuollut aivan yhtäkkiä viime aikoina. Myös tuttavapiirissäni. Nämä kuolleet ovat olleet 30 -50 v. Eihän se ole normaali ikä kuolla?

Vierailija
204/310 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se nyt hyvänen aika leviä ihmisestä toiseen ulosteen ja virtsan välityksellä, vaan esimerkiksi jyrsijän ulosteesta ihmiseen. Vähän tarkkuutta nyt näihin juttuihin. Ihmisestä toiseen leviää sitten vaikka syljestä ja hengitysteitse.

Ihan itsekö päättelet näin

Eihän sen pitänyt olla muuntautunut.

Eikä olekaan vaan käyttäytyy samalla tavalla kuin on tehnyt vuosituhansia.

Vierailija
205/310 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivittu jos Suomessa alkaa taas mennä siihen pisteeseen että mennään teidän hysteerikkojen mukaan. 

Mitäs läksit.

Et korjannut. Sinulla ei ole mitään oikeutta käyttää muiden omistamia kulkuneuvoja noudattamatta heidän antamia sääntöjä. Eri

Niin on vaatteetkin. Ja joissain paikoissa ei saa meluta tai tupakoida? Kauheaa miten sinun elämää rajoitetaan joka päivä muiden omistamissa tiloissa😅

Ei minulla ollut mitään hankaluutta käyttää maskia. Se taas, että joku väittää maskin käytön olleen vapaaehtoista, on vale. Myös alokkailla oli maskipakko.

Se että välität maskin käytön olleen pakollista on valhe. Eikä se muutu jankuttamalla todeksi.

Oliko maskin käyttö noin traumaattista sulle, että vieläkin kiellät tosiasiat? Monelle muulle maskin käyttäminen oli vain pikku juttu.

En käyttänyt koronaikana maskia kertaakaan. Kummasti tämä pakko ei koskettanut minua. Eri

Vaatteet osaat pukea, mutta maski oli liian vaikea? No, vaativan se tietysti edes jonkinlaisia hienomotorisia taitoja.

Kannattaa tarkistaa lainsäädäntö jos olet uusi Suomessa, ettei tule nolattua itseä enempää.

Vierailija
206/310 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HUL LU T taas tuntee SAT OJA (! !) kor onapiikkiin kuo lleita.

3-6 vuoteen on annettu elinaikaa koronapiikin ottajille. Moni sairastunut syöpään ja muihin tappaviin tauteihin. 

En sano että uskoisin tähän millään tavalla, mutta olen tehnyt huomion, että kummallisen nuoria ihmisiä on kuollut aivan yhtäkkiä viime aikoina. Myös tuttavapiirissäni. Nämä kuolleet ovat olleet 30 -50 v. Eihän se ole normaali ikä kuolla?

Monilla suomalaisilla miehillä hyvin normaali. Pappa kuoli 47v, hyvä ystävä 48v ja serkku 38v. Ja nämä siis paljon ennen koronaa. Eri

Vierailija
207/310 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 84-vuotias äitini on ihan tiloissa tästä hantaviruksesta. Pyyhkii edelleen ostoksensa kloritella. Tämän aloitti koronapandemian myötä.

No, onhan siinäkin sisältöä vanhuksen elämään.

Ei mikään ihme. Tiedotusvälineet oikein lietsoivat hysteriaa ja paniikkia.

Vierailija
208/310 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs läksit.

Saako nauraa? Niitä käytettyjä paskaisia maskeja ihmiset käytti. Niitä säilytettiin taskuissa ja laukuissa. Ei niillä ollut mitään vaikutusta. Vuosisadan pahin kusetus nimeltään korona. 

Vierailija
209/310 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole uusi korona. Uskokaa nyt jo. Se jäänee pieneksi paikalliseksi epidemiaksi. 

Ei ole paikallinen. Laiva seilaa siellä täällä.

Ei ole epidemia. Ainoastaan yksittäinen tartuntaketju.

Kyse oli huonosta vitsistä. Tuolla laivalla on "epidemia", mutta se ei ole paikallinen, koska laiva on liikkeessä.

Vierailija
210/310 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs läksit.

Saako nauraa? Niitä käytettyjä paskaisia maskeja ihmiset käytti. Niitä säilytettiin taskuissa ja laukuissa. Ei niillä ollut mitään vaikutusta. Vuosisadan pahin kusetus nimeltään korona. 

Mikä teitä foliohattuja näissä viruksissa innostaa? Esimerkiksi Mongoliassa on tiedättekös vieläkin ruttoa, mutta siitä ette jauha täällä ikinä. 

Eikö bakteerit kiinnosta? 😄

Vierailija
211/310 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä viipyy Hantapassi? Joko Hantavilkun saa kännykkään?

Vierailija
212/310 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö laittaa nalle ikkunaan tai soittaa parvekkeella Darudea? Onko Toivon kärki tehnyt biisin "Uuden edessä jälleen"?

Vierailija
213/310 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin väsätä sulle, jos maksat. Mutta eihän sulla ole rahaa kuin kaaliin.

Vierailija
214/310 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähättelyä, kohta on taas pandemia käsillä ja porukkaa kuolee kuin kärpäsiä.

Joutaa kuolemaan. Sillä tällä pallolla on edelleen aivan liikaa väkeä kulkemassa. 

Vierailija
215/310 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs läksit.

Oliko niissä myyränpaskaa?

Vierailija
216/310 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronavirus on koronavirus ja hantavirus on hantavirus, ap.

Vierailija
217/310 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jossain oli linkki juttuun että Viking Linen keittiössä oli nähty hiiirejä, pitäiskö huolestua?

Jos se "hiire" on pyöreä ja punaruskea eli metsämyyrä, niin olisin huolissani. Suomessa on vain yksi hantavirus, jota juurikin tämä metsämyyrä levittää. 

Andes-hantavirusta levittävät Chilen ja Argentiinan jyrsijät. Ilmeisesti satamista laivoihin päässet kaverit. Hantavirus tarttuu jyrijöiden ulosteita ja virtsasta. Ihmisestä toiseen hantavirus tarttuu erittäin huonosti. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkään ainoastaan ja vain jumalatonta HYSTERIAA mitä HYSTEERISET ihmiset lietsovat.

Tämä. Toivottavasti ei ikinä vastaavaa härdelliä kuin koronahysteria. Jospa nyt elettäisiin vaan ihan rauhassa. 

Täällä kolmas joka myös pelkää enemmän hysteerisiä lampaita kuin itse koronaa tai tuota hantavirusta,saavat taas tekosyyn leikkiä parempaa ja jahdata viattomia ihmisiä.

Vaikka mä tämän  nimimerkin sainkin korona-aikana,  niin myös mun mielestä Suomessa iso osa koronatoimista oli ihan älyttömiä.  Siis vaikka se,  että  virus osaa käyttää kelloa eikä ravintolassa tartu klo 16:59, mutta minuuttia myöhemmin taas tarttuu.  Tai että altistuneiden karanteeni oli 2 viikkoa altistumisesta,  mutta heille ilmoitettiin koko asiasta vasta 2 viikon päästä.  Tai että virus ei tartu koulussa,  mutta heti koulupäivän jälkeen tarttuu  harrastuksissa tai vaikka luokkakaverin kotona.  Paljon ihan hölynpölyä oli koko touhussa.  Järkevintä olisi ollut,  että riskiryhmiin kuuluvat olisivat suojanneet itsensä ja muut olisivat voineet elää normaalisti.  Riskiryhmiin kuuluvat olisivat voineet saada vaikka Kela-korvauksen ffp3-hengityssuojaimiin ihan kuten saavat sairautensa edellyttämiin lääkkeisiinkin 

Tuo on sitä fiksua ja jårkevää ajattelua mitä ei osalla piikitetyillä ja hyteerikoilla ollut, siis ihan järjellä ajateltuna tiettyyn kellonaikaan muka tarttuu/ei tartu, myös se k passi monissa ravintoloissa, kahviloissa oli naurettava

Vaikka itse otinkin rokotteet,  koska mulla oli reumaan sytostaattihoito,  en mennyt ravintoloihin tms, joihin rokottamaton kaverini ei olisi päässyt.  Sitäpaitsi koko passihypetys tuli vasta sen jälkeen,  kun Israelista oli tullut jo tietoa,  että virus tarttuu myös rokotettuihin ja ne tartunnan saaneet rokotetut sitten tartuttavat muihin.  

Keväällä 2020 hallitus teetti tutkimuksen maskien hyödyistä. Tutkimuksessa tosiaan todettiin,  että  kangas- tai kirurginmaski ei suojaa virustartunnalta.  Samaisessa tutkimuksessa kuitenkin todettiin,  että ffp3-hengityssuojain suojaa 98%:sti ja WHOn mukaan ffp2 94%:sti. Ensin ei siis mitään tarvinnut käyttää ja kun elokuussa 2020 Skopjen lennolla tulikin uusia tartuntoja,  niin "rätit naamalle" olikin hyvä juttu.  Meillä oli silloin myös julkisuudessa asiantuntijoita,  jotka puhuivat keskenään ihan ristiin.  Vähemmästäkin menee tavallinen tallaaja sekaisin eikä tiedä, ketä tänään tai tunnin päästä pitäisi uskoa.  Tein silloin kesällä suursiivouksen ja hävitin kaikki sairaanhoito-opiston aikaiset oppikirjani.  Harmitti,  koska olisin syksyllä voinut lähettää tartuntatautiopin kirjani THL:lle.  

Vierailija
219/310 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin väsätä sulle, jos maksat. Mutta eihän sulla ole rahaa kuin kaaliin.

Mikäs vika kaalissa on? Jos sille piirtäis silmät ja suun, niin voisikohan sen laittaa ikkunaan? Jos ei ole nallea.

Vierailija
220/310 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähättelyä, kohta on taas pandemia käsillä ja porukkaa kuolee kuin kärpäsiä.

Ja valittavat sitten rokotuksia ja eristystä, että antaa vaan mun puolesta epidemian pyyhkiä yli.......