Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?
Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan.
Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus
Kommentit (8773)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä J. Niemistä kannattaisi tutkia tarkemmin.
Usein syyllinen haluaakin jäädä kiinni.
Minulle heräsi aivan samanlaiset ajatukset kun luin otteita tuosta tunteella kirjoitetusta gradusta. Täynnä naisvihaa, joka kohdistuu yksinomaa Raisaan. En ymmärrä miksi tuo on julkaistu. Ei ehkä nykypäivänä menisi läpi tuollainen teksti enää.
Tuo on vuodelta 2021!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle heräsi aivan samanlaiset ajatukset kun luin otteita tuosta tunteella kirjoitetusta gradusta. Täynnä naisvihaa, joka kohdistuu yksinomaa Raisaan. En ymmärrä miksi tuo on julkaistu. Ei ehkä nykypäivänä menisi läpi tuollainen teksti enää.
Kyllä. Tästä gradusta nousi niskakarvat pystyyn. Tuli ihan mieleen se Jarmo, joka tappoi sen Paulan heidän kotiinsa 2-vuotiaan tyttären piilotellessa pöydän alla. Ja kuinka se Jarmo luennoi fläppitaulun kanssa oikeudessa.
En ymmärtänyt tätä gradua ollenkaan. Aivan häiriintynyttä settiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tästä gradusta nousi niskakarvat pystyyn. Tuli ihan mieleen se Jarmo, joka tappoi sen Paulan heidän kotiinsa 2-vuotiaan tyttären piilotellessa pöydän alla. Ja kuinka se Jarmo luennoi fläppitaulun kanssa oikeudessa.
En ymmärtänyt tätä gradua ollenkaan. Aivan häiriintynyttä settiä.
Miten tuo on voinut mennä julkaisuun saakka ylipäänsä. Ei mene millään läpi että on täysin objektiivinen gradu.
Eihän tuo ole gradu, kun kansilehdellä lukee kandidaatintutkielma.
Huh huh. Kuuntelin nyt Marko Niemen podcastit putkeen bonunusjaksoineen.
Ajatuksia, mitä tuli.
Luottiko Raisa taksikuskiin, joka lupasi viedä kotiin? Tai ehkä pirkkalaan. Jostain olen lukenut, että multisillasta lähtisi jokin metsätie kohti pirkkalaa. Kuka selvittäisi, onko fakta?
Hervantajärvellä museoauton kuskilla oli punainen paitapusero ja farkkutakki.
Isä ja poika, jotka harrastivat museoautoja ja raviurheilua. Heitä syytettiin nuoriin kohdistuneista seksuaalirikoksista. (tallitytöt)
Virpi Butt ja Janne Hyvönen , oliko Raisa heidän ensimmäinen uhrinsa? Asuiko Janne kangasalla ja korjasi autoja? Minkä ikäinen Janne Hyvönen on ollut vuonna 1999? Onko voinut olla jonkilaisessa Seksisuhteessassa Raisa Räisäsen kanssa, josta Virpi Butt olisi ollut mustasukkainen?
5 sivustoa
Kyllä menee, Tampereen Multisillasta pääsee Pirkkalan puolelle suoraan metsä- ja ulkoilureittejä pitkin. [1]
Alueiden välillä kulkee useita maastopolkuja ja hiekkapohjaisia ulkoiluväyliä. Reitit kulkevat Multisillan länsipuolelta, kuluttaen Sääksjärven ja Pirkkalan Toivion välistä laajaa metsäaluetta. [1, 2]
Reittivaihtoehdot Multisillasta Pirkkalaan
Yhteys Toivioon: Multisillan asuinalueen takaa (Perkkoonpuiston alueelta) lähtee polkuverkostoja. Ne johtavat suoraan Pirkkalan puolelle Toivion kaupunginosaan ja Toivion koulun suuntaan. [1]
Voimalinjaura: Alueen poikki kulkee iso sähkölinjaura. Sen alta ja reunoilta menee suosittu ja selkeä kulku-ura kuntarajojen yli. [1]
Yhteys Birgitan polulle: Hieman etelämpää Multisillan ja Lempäälän Sääksjärven rajoilta pääsee liittymään Birgitan polun laajalle reitistölle. Se kattaa suuren osan Pirkkalan ja Lempäälän välisistä metsistä. [1]
Perkkoonpuiston ötökkäpolku: Lähtee Multisillan Kitiniitynkadulta. Se toimii hyvänä aloituspisteenä metsään suuntaaville. [1]
Reitit sopivat hyvin kävelyyn, polkujuoksuun ja maastopyöräilyyn. Osa urista voi olla maastoltaan epätasaisia, kivikkoisia tai paikoitellen kosteita.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh. Kuuntelin nyt Marko Niemen podcastit putkeen bonunusjaksoineen.
Ajatuksia, mitä tuli.
Luottiko Raisa taksikuskiin, joka lupasi viedä kotiin? Tai ehkä pirkkalaan. Jostain olen lukenut, että multisillasta lähtisi jokin metsätie kohti pirkkalaa. Kuka selvittäisi, onko fakta?
Hervantajärvellä museoauton kuskilla oli punainen paitapusero ja farkkutakki.
Isä ja poika, jotka harrastivat museoautoja ja raviurheilua. Heitä syytettiin nuoriin kohdistuneista seksuaalirikoksista. (tallitytöt)
Virpi Butt ja Janne Hyvönen , oliko Raisa heidän ensimmäinen uhrinsa? Asuiko Janne kangasalla ja korjasi autoja? Minkä ikäinen Janne Hyvönen on ollut vuonna 1999? Onko voinut olla jonkilaisessa Seksisuhteessassa Raisa Räisäsen kanssa, josta Virpi Butt olisi ollut mustasukkainen?
Janne Hyvönen oli v.1999 25-vuotias ja Virpi Butt 27-vuotias.
"Luottiko Raisa taksikuskiin, joka lupasi viedä kotiin? Tai ehkä pirkkalaan. Jostain olen lukenut, että multisillasta lähtisi jokin metsätie kohti pirkkalaa. Kuka selvittäisi, onko fakta? "
Pirkkala on iso alue ja Multisillasta Pirkkalan suuntaan on paljon metsää, ei humalainen Raisa Räisänen ole sellaisissa varusteissa, että pitkät metsäkävelyt houkuttaisivat korkokengillä. Edessä voisi olla 10-30 km kävely. Alueella on pieniä metsäautoteitä ja polkuja, mutta ilman valaistusta.
Vierailija kirjoitti:
"Luottiko Raisa taksikuskiin, joka lupasi viedä kotiin? Tai ehkä pirkkalaan. Jostain olen lukenut, että multisillasta lähtisi jokin metsätie kohti pirkkalaa. Kuka selvittäisi, onko fakta? "
Pirkkala on iso alue ja Multisillasta Pirkkalan suuntaan on paljon metsää, ei humalainen Raisa Räisänen ole sellaisissa varusteissa, että pitkät metsäkävelyt houkuttaisivat korkokengillä. Edessä voisi olla 10-30 km kävely. Alueella on pieniä metsäautoteitä ja polkuja, mutta ilman valaistusta.
Tarkoitin, että olisko taksikuski luvannut sammuttaa mittarin ja ajaa muka metsätietä pitkin pirkkalaan.
Joo en tunne aluetta. Ja tämäkin vain milikuvitusta, ei faktaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinäkin kyseessä on kandin tutkielma ja en ymmärrä miksi tuo yritetään vetää tässä mukaan. Kirjoittaja todennäköisesti on nuori ja mun mielestä pitää jättää rauhaan. Nuoret opiskelijat tekee kaikenlaisia opinnäytetöitä eikä niitä tarvi alkaa maalittaan. Sattuu olemaan vain nimenä Janne tällä kirjoittajalla. Todennäköisesti on Raisaa paljon nuorempi hän ja opettajan ohjauksessa tuokin on kirjoitettu.
Kandi on kirjoitettu 2021 ja yleensä tuossa iässä ollaan noin 20-23 v. Eli hyvinkin voi olla ei ole vielä edes syntynyt siinä vaiheessa kun Raisan tapaus on sattunut. Voi elämän kevät teitä taas!
Vierailija kirjoitti:
Minusta syyllinen ei voi löytyä seitsemän kaverin joukosta hyvin yksinkertaisesta syystä: ihmisillä on tapana uskoutua toisille. Todennäköisyys sille, että joku heistä ei olisi vuotanut salaisuutta ulkopuolisille on mitätön.
Voihan noista seitsemästä joku lörpötellä Raisasta baarissa tai muille kavereilleen jne
Kuumilla on voinut olla yksinäisiä susia.
Jolloin sitten kun kyytiä on tarjottu on voitu sanoa että oon sen ja sen kamu
Mitä tulee tuohon kanditutkielmaan, niin siinä on hieman erikoinen sävy. Koko tutkimusasetelma ja muutama "kehystämisteoria" on poimittu, mutta sitä käydään ainoastaan Raisa Räisäsen kautta "läpi" ja kaikissa mahdollisissa tilaisuuksissa Raisa pyritään osoittamaan "paheelliseksi" tai paheksuttavasti toimineena", alkoholia runsaasti käyttävänä, itse aktiivisena miksi tapahtui kuten on käynyt. Ikäänkuin akateeminen mustamaalaus.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee tuohon kanditutkielmaan, niin siinä on hieman erikoinen sävy. Koko tutkimusasetelma ja muutama "kehystämisteoria" on poimittu, mutta sitä käydään ainoastaan Raisa Räisäsen kautta "läpi" ja kaikissa mahdollisissa tilaisuuksissa Raisa pyritään osoittamaan "paheelliseksi" tai paheksuttavasti toimineena", alkoholia runsaasti käyttävänä, itse aktiivisena miksi tapahtui kuten on käynyt. Ikäänkuin akateeminen mustamaalaus.
Ihmiset kirjottaa kaikenlaisia kandeja. Voi jättää nuoren kirjoittajan rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku häntä on jurppinut voimakkasti siinä, että Raisasta on puhuttu liian nätisti, koska henkirikoksen uhreista ja kuolleista yleensäkin on tapana puhua nätisti. Ihmisen luonne tai baareissa käyminen ei ole syy esittää että henkirikoksen uhrissa on sellaista vikaa, että hän on itse syyllinen kuolemaansa. Tässä mennään raiskauksen aiheuttamiin minihameisiin ja muuhun paskaan.
Oikea kuva uhrista johtaa nopeammin. Syyllisten jäljille
"Tarkoitin, että olisko taksikuski luvannut sammuttaa mittarin ja ajaa muka metsätietä pitkin pirkkalaan.
Joo en tunne aluetta. Ja tämäkin vain milikuvitusta, ei faktaa. "
Ei ole oikein todennäköistä. Ei ainakaan metsäteitä pitkin. Hyvä kuitenkin pohtia kaikkia mahdollisuuksia, koska rikos on yhä ratkaisematta.
Taksi pääsisi Multisillasta ajamalla Lempääläntietä ja sitten Rukkamäentietä pitkin, joka on käytössä oleva paikallinen tie, kulkemaan Sarankulman alueelle (teollisuusalue) ja sieltä Partolaan (kauppakeskus alue) tai vaikka E12 moottoritielle ja lopulta Pirkkalaan.
Kenties minulla on mennyt ohi, mutta aivan alkuun poliisi epäili jotain 7 miehen seuruetta.
Miten poliisi tiesi, että Raisa oli muutamia kuukausia aiemmin ennen lopullista katoamistaan noussut näiden (tuntemattomien?) miesten kyytiin ja mennyt mukanaan vietämään aikaa (kenties aamuun asti) jonnekin mökille, ainoana naispuoleisena henkilönä.
Poliisi oli epäillyt miehiä jonkin sortin seksuaalisista teoista silloin ja kuulustellutkin heitä. Siksi tiesi tavoitella heitä välittömästi katoamisen käytyä ilmeiseksi.
Kysymys kuuluu: kuka ilmoitti illasta ja yöstä poliisille? Se ei varmaankaan ole ollut Raisa, puhumattakaan yhdestäkään 7 miehestä. Niin miten asia ylipäätään tuli ilmi? Tuskin Raisa on tästä yöstään alkanut äidilleen aamiaspöydässä selostamaan. Onko ollut jotain seuraamuksia, jotka vaatineet lääkärissä käyntiä ja luullut että siellä voi "luottamuksellisesti" kertoa ymmärtämättä, että lääkäri on velvollinen tekemään lasun tapauksesta. Vai onko joku muu selitys miten poliisi tiesi jo porukan entuudestaan, että 7 miestä ja mökkiyö Raisa mukana? Kertokaapa miten se on mennyt.
Miten poliisi tiesi, että Raisa oli muutamia kuukausia aiemmin ennen lopullista katoamistaan noussut näiden (tuntemattomien?) miesten kyytiin ja mennyt mukanaan vietämään aikaa (kenties aamuun asti) jonnekin mökille, ainoana naispuoleisena henkilönä.
Poliisi oli epäillyt miehiä jonkin sortin seksuaalisista teoista silloin ja kuulustellutkin heitä. Siksi tiesi tavoitella heitä välittömästi katoamisen käytyä ilmeiseksi.
Kysymys kuuluu: kuka ilmoitti illasta ja yöstä poliisille?
Viimeinen johtolanka podcastin mukaan Raisan kaverit kertoneet poliisille katoamisen jälkeen. Rikosilmoitusta ei ole kirjattu.
Raisalla oli ollut näistä yhden kanssa suhde.
"Minusta syyllinen ei voi löytyä seitsemän kaverin joukosta hyvin yksinkertaisesta syystä: ihmisillä on tapana uskoutua toisille. Todennäköisyys sille, että joku heistä ei olisi vuotanut salaisuutta ulkopuolisille on mitätön."
Poliisi kuunteli kahden Seitsemän kaverin porukkaan kuuluvan puhelinta, toisella heistä oli ollut intiimi suhde Raisan kanssa. Tämän porukan jäsenet liikkuivat todistetusti samoilla alueilla kuin Raisakin liikkui katoamisen aikana. Se on mahdollista, että Raisa houkuteltiin tämän porukan autoon, mutta tällä kertaa saattoi autossa olla vain kaksi porukan jäsentä ja Raisa.
Mäkin olin ysärillä tällainen, enkä lainkaan käsittänyt vaaroja. Maailma oli yksi lintukoto ja seikkailu minulle ja ajattelin vain hyvää kaikista kundeista. Niiden kanssa oli hauska bailata (seksiä ei siis ikinä, siihen vedin rajan).
Vasta nyt true crime dokkareiden myötä, olen tajunnut mihin vaaraan olen itseni asettanut.