Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?
Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan.
Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus
Kommentit (7240)
Vierailija kirjoitti:
Tänään tulee taas Frii-kanavalta dokumentti Murder Under the Friday Night Lights.
Nyt mennäänkin vuoteen 1985, joten ei ole varmaankaan apuna valvontakameroitakaan. Eikä kännyköitä. Eli ihan perinteisellä tutkimuksella ilman tekniikan apua mennään.
Tämä tulee siis yöllä klo 00:40.
Hei, mihin katosivat meidän haukkuja mies ja sitten se hysteerinen nainen, jonka mukaan tästä ei saa puhua mitään?
Vierailija kirjoitti:
Hei, mihin katosivat meidän haukkuja mies ja sitten se hysteerinen nainen, jonka mukaan tästä ei saa puhua mitään?
Toinen ehkä sai tuomion ja toinen alkoi pelkäämään jos tuomittu puhuu.
Siis eikö se Buttin esittelemä pää ollut sen miehen, jonka surmasivat ja paloittelivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän syy oli välikäsimiehellä pimittää se fakta tuoreessa poliisin puhuttelussa, että hän oli samoihin kellonaikoihin, samana iltana ja jopa samalla kadulla kuin Raisa?
Vasta 6 vuotta myöhemmin keskusrikospoliisin tonkiessa miehen televalvontatietoja ja pankkikortin käyttöä selvisi, että hän olikin ollut paikalla.
Sujuvasti sen siinä Viimeinen johtolanka podcastissa omin sanoin sivuutti. Totesi vain jotenkin, että taas poliisi häntä kehtasi häiritä, kun poliisille selvisi myöhemmin, että hän olikin ollut samana iltana Hämeenkadulla. Hän oli vain ärsyyntyneen kuuloinen. Hän tasan tarkkaan tiesi olleensa samalla kadulla samoihin aikoihin, kuulustelihan poliisi häntä käsittääkseni jo alle viikossa Raisan katoamisesta, koska Raisan puhelutiedot käytiin pian läpi ja siellä näkyi soittoja tälle välikäsimiehelle. Ja nimenomaan selvitetään Raisan katoamista, niin jättää kertomatta, että oli siellä. Miksi?
Saman asenteen huomasin välikäsimiehestä. Nyt kun tietäisi minkä niminen hän on?
No, hänen henkilöllisyys ei meille kyllä kuulu. Hänen nimeään ei ole koskaan ollut julkisuudessa. Eikä kenenkään muunkaan kaverin.
Niin, ei tietenkään kuulu, ainakaan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Poliiseja kiinnostaa talvirenkaiden käyttöajat ja nopeus kamerat, niihin äly riittää.
Kaikki muu menee yli hilseen.
Ja niissäkin mentiin tänä keväänä pieleen, kun ihmiset ajoivat ojaan, kun olivat vaihtaneet talvirenkaansa poliisin kehotuksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö se Buttin esittelemä pää ollut sen miehen, jonka surmasivat ja paloittelivat?
Vaikka Butt olisi paloitellut puoli tamperetta niin joku yhteys pitäisi kadonneeseen olla, että tätä pohdittaisiin. Se, että hyökkäsi noin vain tuntemattoman tytön kimppuun ja seuraan ei oikein kuulosta kummankaan illankuvalta, ei uhrin tai epäillyn. Toisaalta, jos oli joku yhteys, niin tuskin niin salainen, että kukaan ei tiedä.
Jos uhri etsi lähinnä miesseuraa, niin miksi olisi lähtenyt jonkun vanhemman naisen käsikynkkään? Toinen, että jos epäilty on ollut tunnetusti niin aggressiivinen ja uhkaava baareissa, niin varmaan uhria olisi joku varoittanut jos sen seurassa nähty, tai hän jo asian tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö se Buttin esittelemä pää ollut sen miehen, jonka surmasivat ja paloittelivat?
Kyllä oli. Ja kun tämä tuli julkisuuteen, alkoi se katusoittaja muistelemaan, että ainiin....silloin muutama vuosi takaperin, kun hän oli kadulla, niin Butt tuli ja näytti päätä repussa. Katusoittaja luuli sitä nuken pääksi ja antoi asian olla. Ja sitten kun tuli oikeasti tämä paloittelusurma ja kuinka Butt esitteli miehen päätä ravintolassa repussa, niin katusoittajalle tuli mieleen, että ei hemmetti...ja otti yhteyttä poliisiin. Katusoittaja ei osannut sanoa edes tarkkaa vuotta, milloin hänelle jotain päätä esiteltiin, mutta arveli sen osuvan kutakuinkin Raisan katoamisen aikoihin ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, mihin katosivat meidän haukkuja mies ja sitten se hysteerinen nainen, jonka mukaan tästä ei saa puhua mitään?
Toinen ehkä sai tuomion ja toinen alkoi pelkäämään jos tuomittu puhuu.
:D
Se, mikä tässä Buttin jutussa mietityttää, että mikäli Butt oli tekijä, miten poliisi ei saanut koottua näyttöä tarpeeksi, jotta oltais voitu viedä oikeuteen juttu. Pakosti herää ajatus, että Butt ei silloin ollut tekijä.
"Se, mikä tässä Buttin jutussa mietityttää, että mikäli Butt oli tekijä, miten poliisi ei saanut koottua näyttöä tarpeeksi, jotta oltais voitu viedä oikeuteen juttu. Pakosti herää ajatus, että Butt ei silloin ollut tekijä. "
Poliisi yritti kerätä Virpi Buttista näyttöä, kuuntelemalla hänen puhelintansa, tosin Virpin antamassa numerossa ei koskaan puhuttu mitään. Poliisi yritti. Tuohon aikaan ei ollut montaa valvontakameraa ja niiden kuvan laatu oli todella surkea. Virpi Butt ei mennyt itse kertomaan tekemisistään poliisille, joten näytön saaminen oli vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
"Se, mikä tässä Buttin jutussa mietityttää, että mikäli Butt oli tekijä, miten poliisi ei saanut koottua näyttöä tarpeeksi, jotta oltais voitu viedä oikeuteen juttu. Pakosti herää ajatus, että Butt ei silloin ollut tekijä. "
Poliisi yritti kerätä Virpi Buttista näyttöä, kuuntelemalla hänen puhelintansa, tosin Virpin antamassa numerossa ei koskaan puhuttu mitään. Poliisi yritti. Tuohon aikaan ei ollut montaa valvontakameraa ja niiden kuvan laatu oli todella surkea. Virpi Butt ei mennyt itse kertomaan tekemisistään poliisille, joten näytön saaminen oli vaikeaa.
Eikö pistetty ruumiskoiria hänen asuntoon ja kavereiden asuntoon? Hänen mahdollisesti omistamaan autoon, kavereiden autoon?
Ei kerätty mitään dna:ta mistään? Eli jos löytyisi Raisan dna:ta. Entä oliko kesämökkejä sun muita? Tutkittiinko televalvontatiedot kunnolla Raisan katoamisyöltä? Pankkikorttitapahtumat? jne. Luulisi, että on nyt muutakin tehty kuin salakuunneltu.
Ja mitäänkö ei löytynyt?
Vierailija kirjoitti:
"Se, mikä tässä Buttin jutussa mietityttää, että mikäli Butt oli tekijä, miten poliisi ei saanut koottua näyttöä tarpeeksi, jotta oltais voitu viedä oikeuteen juttu. Pakosti herää ajatus, että Butt ei silloin ollut tekijä. "
Poliisi yritti kerätä Virpi Buttista näyttöä, kuuntelemalla hänen puhelintansa, tosin Virpin antamassa numerossa ei koskaan puhuttu mitään. Poliisi yritti. Tuohon aikaan ei ollut montaa valvontakameraa ja niiden kuvan laatu oli todella surkea. Virpi Butt ei mennyt itse kertomaan tekemisistään poliisille, joten näytön saaminen oli vaikeaa.
Erityisen vaikeaa näytön saaminen on, jos epäilty ei ole mitenkään osallistunut ko. rikokseen, vaikka muuhun kamalaan onkin sittemmin ja niistä tuomittu.
Käsittääkseni heitä yhdistää vain paikkakunta, ei mikään muu.
Merkittävää asian kannalta on, että tutkintaa on tehty useilla suunnilla ja linjoilla, mutta jostain syystä kenties tärkein jäänyt laskuista pois, eli kaverit ja tutut, kenen kanssa tuolloin iltaa vietti tai pyrki viettämään. Epäilen vahvasti, että katoamisen takana on ollut hänelle ainakin jollain tasolla tuttu henkilö.
Ja vieläpä niin, että tämä jotenkin kadonneen tuntenut henkilö olisi jo pidempään suunnitellut jopa tällaista tekoa, siis joku syvä antipatia uhria kohtaan syystä tai toisesta. Ettei ollut impulsiivinen raivo teko, vaan harkittu ja siitä kertoisi ruumiin katoaminenkin jäljettömiin.
Virpi Butt asui Tampereella 1999 ja Raisa näki häntä keskustassa kulkiessaan, kohtasi häntä monessa ravintolassa, sitä ei tiedetä, tunsivatko he toisensa henkilökohtaisesti. Lokakuussa 1999 Virpi Buttin epäillään liikkuneen Tampereen keskustassa Hämeenkadun, Kuninkaankadun ja Sokoksen tavaratalon ympäristössä
Miten se kadonneen tyttökaveri oli pukeutunut? Oliko yhtä vähäisissä vaatteissa kuin kadonnut, ilman päällystakkia lokakuun puolivälissä?
Ihan vain siksi kysyn, että jos lähtivät yhdessä, niin kait olisi ihmetellyt toisen kevyttä pukeutumista, puhutaan lähes 0 kelistä.
Oliko kadonnut jo niin hutikassa kotoa lähdettyään, että takkikin unohtui?
Vierailija kirjoitti:
Virpi Butt asui Tampereella 1999 ja Raisa näki häntä keskustassa kulkiessaan, kohtasi häntä monessa ravintolassa, sitä ei tiedetä, tunsivatko he toisensa henkilökohtaisesti. Lokakuussa 1999 Virpi Buttin epäillään liikkuneen Tampereen keskustassa Hämeenkadun, Kuninkaankadun ja Sokoksen tavaratalon ympäristössä
Mistä tiedetään, että näki kulkiessaan ja kohtasi monessa ravintolassa?
Tampereella asui 193 174 ihmistä 1999. Siinä on saattanut tavata usean muunkin kuin virpibuttin.
" Merkittävää asian kannalta on, että tutkintaa on tehty useilla suunnilla ja linjoilla, mutta jostain syystä kenties tärkein jäänyt laskuista pois, eli kaverit ja tutut, kenen kanssa tuolloin iltaa vietti tai pyrki viettämään. Epäilen vahvasti, että katoamisen takana on ollut hänelle ainakin jollain tasolla tuttu henkilö. "
Olen kuunnellut Yle Areenassa olevan viimeinen johtolanka podcastin.
Siellä kyllä kerrotaan, että poliisi tutki ainakin välikäsimiestä ja niitä seitsemää miestä. Mainittiin myös, että käytiin läpi autonrassaajakundi ja Pirkkalan kotibilekundikin, mutta jotenkin sillä tavoin, että tosi nopeasti oli nuo käyty läpi ja jätettiin asia siihen. Ei tietoa, kuinka tarkkaan pengottiin kyseisten herrojen olinpaikat, televalvontatiedot, kaikki puhelintiedot, pankkikorttien käytöt, yritettiinkö heitä etsiä niistä keskustan valvontakameroista jne. jne. Jotenkin podcastista sai kuvan, että poliisi lopetti hyvin nopeasti Pirkkalan kotibilekundin ja autonrassaajakundin tutkimisen ja keskittyi enemmän välikäteen ja seitsemään kundiin. Mutta sitten jotenkin tutkinta harhautui ihme naispareihin, Multiojan taksiin sun muihin. Eikä näistä lähipiirin tutkimisista poliisi ikinä kailottanut kyllä. Aina jotenkin annettu ymmärtää, että Raisa katosi hupsista ja että teon takana ilmeisesti ventovieras. Niin ja kaveriporukan autosta ei ole hiiskuttu sanallakaan. Mitään muuta kuin se, että he ovat viimeinen porukka, joka näki varmuudella Raisan elossa...podcast ei pureudu näihin kundeihin, jotka Raisa tunsi, miltei lainkaan. Eniten infoa itse asiassa saa itse välikäsimiehen suusta, mutta hän puhuu vain miten homma hänen itsensä osalta meni. Niin ja ottihan poliisi 17 vuotta katoamisen jälkeen välikäsimiehen kaverin yhteystiedot ja nimen, sen tyypin, jota Raisa aina tavoitteli välikäsimiehen kautta ja oli ihastunut tähän.
Että kyllä tätä lähipiiriäkin on mietitty ja tutkittu, mutta ei ehkä tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella asui 193 174 ihmistä 1999. Siinä on saattanut tavata usean muunkin kuin virpibuttin.
;D
Tänään tulee taas Frii-kanavalta dokumentti Murder Under the Friday Night Lights.
Nyt mennäänkin vuoteen 1985, joten ei ole varmaankaan apuna valvontakameroitakaan. Eikä kännyköitä. Eli ihan perinteisellä tutkimuksella ilman tekniikan apua mennään.