Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?

Vierailija
07.05.2026 |

Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan. 

 

Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.

 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus

 

Kommentit (7247)

Vierailija
7241/7247 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virpi Butt asui Tampereella 1999 ja Raisa näki häntä keskustassa kulkiessaan, kohtasi häntä monessa ravintolassa, sitä ei tiedetä, tunsivatko he toisensa henkilökohtaisesti. Lokakuussa 1999 Virpi Buttin epäillään liikkuneen Tampereen keskustassa Hämeenkadun, Kuninkaankadun ja Sokoksen tavaratalon ympäristössä

Mistä tiedetään, että näki kulkiessaan ja kohtasi monessa ravintolassa?  

Ei tiedetä mistään.

Vierailija
7242/7247 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se kadonneen tyttökaveri oli pukeutunut? Oliko yhtä vähäisissä vaatteissa kuin kadonnut, ilman päällystakkia lokakuun puolivälissä?  

 

Ihan vain siksi kysyn, että jos lähtivät yhdessä, niin kait olisi ihmetellyt toisen kevyttä pukeutumista, puhutaan lähes 0 kelistä. 

 

Oliko kadonnut jo niin hutikassa kotoa lähdettyään, että takkikin unohtui? 

Takin jättäminen baarireissulta on ihan strateginen veto. Takana on lämmin kesä, ollaan jotenkin vielä ns. kesämoodissa. Tämähän on ihan tyypillinen ilmiö, että kesävermeissä mennään pitkällekin syksyyn. Lisäksi teinithän aina kapinoivat lämpimästi pukeutumista vastaan, siellä pakkasessakin mennään nilkat paljaana eikä pipoa laiteta päähän.

 

Raisa yritti myös näyttää vanhemmalta, siksi bleiseri ja hame. Tämän tyylikkään kokonaisuuden olisi pilannut aivan täysin joku värikäs teinien tuulitakki. Tuulitakista tai jostain syksytakista olisi myös ollut vain riesaa, se olisi aina pitänyt jättää narikkaan ja maksaa siitä.

 

Jos ei ole ulkotakkia, baareihin ei tarvitse maksaa narikkaa, ei tarvitse jonottaa narikassa ja baarihyppely sujuu sutjakkaammin, kun voi vain kulkea baareihin sisään ja ulos, eikä tarvitse tosiaan sitä narikkaa missään kohtaa maksaa. Kevyt pukeutuminen viittaa myös siihen, että Raisa oletti, että ei tarvitse montaa minuuttia olla ulkona illan aikana. Bussilla vain suoraan keskustaan. Myöhemmin saa ehkä autokyydin jne. tai vähintään bussin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7243/7247 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narikoissa on usein myös ärsyttävät jonot niin sisään tullessa kuin pois lähtiessäkin.

Jättämällä ulkotakki kotiin, välttyy myös tuolta rahanmenon lisäksi.

Vierailija
7244/7247 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se kadonneen tyttökaveri oli pukeutunut? Oliko yhtä vähäisissä vaatteissa kuin kadonnut, ilman päällystakkia lokakuun puolivälissä?  

 

Ihan vain siksi kysyn, että jos lähtivät yhdessä, niin kait olisi ihmetellyt toisen kevyttä pukeutumista, puhutaan lähes 0 kelistä. 

 

Oliko kadonnut jo niin hutikassa kotoa lähdettyään, että takkikin unohtui? 

Takin jättäminen baarireissulta on ihan strateginen veto. Takana on lämmin kesä, ollaan jotenkin vielä ns. kesämoodissa. Tämähän on ihan tyypillinen ilmiö, että kesävermeissä mennään pitkällekin syksyyn. Lisäksi teinithän aina kapinoivat lämpimästi pukeutumista vastaan, siellä pakkasessakin mennään nilkat paljaana eikä pipoa laiteta päähän.

 

Raisa yritti myös näyttää vanhemmalta, siksi bleiseri ja hame. Tämän tyylikkään kokonaisuuden olisi pilannut aivan täysin joku värikäs teinien tuulitakki. Tuulitakista tai jostain syksytakista olisi myös ollut vain riesaa, se olisi aina pitänyt jättää narikkaan ja maksaa siitä.

 

Jos ei ole ulkotakkia, baareihin ei tarvitse maksaa narikkaa, ei tarvitse jonottaa narikassa ja baarihyppely sujuu sutjakkaammin, kun voi vain kulkea baareihin sisään ja ulos, eikä tarvitse tosiaan sitä narikkaa missään kohtaa maksaa. Kevyt pukeutuminen viittaa myös siihen, että Raisa oletti, että ei tarvitse montaa minuuttia olla ulkona illan aikana. Bussilla vain suoraan keskustaan. Myöhemmin saa ehkä autokyydin jne. tai vähintään bussin.

Takana on todellakin lämmin kesä, jos on lokakuun puoliväli. 

 

Kuinka monet kulkevat lähes pakkaskeleissä ilman takkia siksi, ettei tarvitse maksaa narikka maksua? Toisekseen, se jono voi olla ravintolaan sisälle, mutta takin jättöön menee enää minuutti kaks. 

Vierailija
7245/7247 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellähän on saattanut olla pitkä syystakki päällään, joten havainnut aivan kuralla tämän takia. 

Vierailija
7246/7247 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäköhän syy oli välikäsimiehellä pimittää se fakta tuoreessa poliisin puhuttelussa, että hän oli samoihin kellonaikoihin, samana iltana ja jopa samalla kadulla kuin Raisa? 

Vasta 6 vuotta myöhemmin keskusrikospoliisin tonkiessa miehen televalvontatietoja ja pankkikortin käyttöä selvisi, että hän olikin ollut paikalla.

Eniten ihmetyttää 

- eikö poliisi kysynyt tuota kaikkein tärkeintä tietoa?

- mitä hän vastasi jos kysyi?

Ei tietoa. Välikäsimies sivuuttaa tämän täysin podcastissa. Hän ei edes itse ihmettele Raisan kohtaloa, keskittyy lähinnä ivailemaan ja haukkumaan Raisaa. Hän ei harmittele, että ei hitsi, kun ei nähnyt Raisaa. Jos olisi nähnyt, niin olisi viettänyt kivan illan Raisan kanssa ja ohjannut hänet turvallisesti kotiin jne. ja Raisa ei olisi näin ikinä kadonnut. Ei mitään sellaista ihmettelyä, että mihin hittoon Raisa on kadonnut, ei mitään pohdintaa. Luulisi, että tuossa oltais pahoillaan ja pohdittaisiin muutakin, kuin että kuinka ärsyttävää oli, kun Raisa oli hänen kaverista kiinnostunut, jolla ei ollut kännykkää. Ja että mitä poliisit taas häntä vaivaavat, kun heille selvisi 6 v myöhemmin, että hän oli samaan aikaan Hämeenkadulla kuin Raisa. Poliisi oli silloin kysynyt, että näkikö välikäsimies mitään erikoista, kun tuli keskustaan Hämeenkadulle. Välikäsimies vastasi, ettei nähnyt mitään erikoista eikä nähnyt Raisaa. Siinäpä se.

Niinpä niin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7247/7247 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Merkittävää asian kannalta on, että tutkintaa on tehty useilla suunnilla ja linjoilla, mutta jostain syystä kenties tärkein jäänyt laskuista pois, eli kaverit ja tutut, kenen kanssa tuolloin iltaa vietti tai pyrki viettämään. Epäilen vahvasti, että katoamisen takana on ollut hänelle ainakin jollain tasolla tuttu henkilö. "

 

Olen kuunnellut Yle Areenassa olevan viimeinen johtolanka podcastin.

Siellä kyllä kerrotaan, että poliisi tutki ainakin välikäsimiestä ja niitä seitsemää miestä. Mainittiin myös, että käytiin läpi autonrassaajakundi ja Pirkkalan kotibilekundikin, mutta jotenkin sillä tavoin, että tosi nopeasti oli nuo käyty läpi ja jätettiin asia siihen. Ei tietoa, kuinka tarkkaan pengottiin kyseisten herrojen olinpaikat, televalvontatiedot, kaikki puhelintiedot, pankkikorttien käytöt, yritettiinkö heitä etsiä niistä keskustan valvontakameroista jne. jne. Jotenkin podcastista sai kuvan, että poliisi lopetti hyvin nopeasti Pirkkalan kotibilekundin ja autonrassaajakundin tutkimisen ja keskittyi enemmän välikäteen ja seitsemään kundiin. Mutta sitten jotenkin tutkinta harhautui ihme naispareihin, Multiojan taksiin sun muihin. Eikä näistä lähipiirin tutkimisista poliisi ikinä kailottanut kyllä. Aina jotenkin annettu ymmärtää, että Raisa katosi hupsista ja että teon takana ilmeisesti ventovieras. Niin ja kaveriporukan autosta ei ole hiiskuttu sanallakaan. Mitään muuta kuin se, että he ovat viimeinen porukka, joka näki varmuudella Raisan elossa...podcast ei pureudu näihin kundeihin, jotka Raisa tunsi, miltei lainkaan. Eniten infoa itse asiassa saa itse välikäsimiehen suusta, mutta hän puhuu vain miten homma hänen itsensä osalta meni. Niin ja ottihan poliisi 17 vuotta katoamisen jälkeen välikäsimiehen kaverin yhteystiedot ja nimen, sen tyypin, jota Raisa aina tavoitteli välikäsimiehen kautta ja oli ihastunut tähän.

Että kyllä tätä lähipiiriäkin on mietitty ja tutkittu, mutta ei ehkä tarpeeksi.

Ei selvitetty sen vertaa, että olisi selvitetty esim. Raisan viimeisin puheluihin kuuluneen välikäden sijainti katoamisen aikaan. 

Vierailija
7248/7247 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se kadonneen tyttökaveri oli pukeutunut? Oliko yhtä vähäisissä vaatteissa kuin kadonnut, ilman päällystakkia lokakuun puolivälissä?  

 

Ihan vain siksi kysyn, että jos lähtivät yhdessä, niin kait olisi ihmetellyt toisen kevyttä pukeutumista, puhutaan lähes 0 kelistä. 

 

Oliko kadonnut jo niin hutikassa kotoa lähdettyään, että takkikin unohtui? 

Takin jättäminen baarireissulta on ihan strateginen veto. Takana on lämmin kesä, ollaan jotenkin vielä ns. kesämoodissa. Tämähän on ihan tyypillinen ilmiö, että kesävermeissä mennään pitkällekin syksyyn. Lisäksi teinithän aina kapinoivat lämpimästi pukeutumista vastaan, siellä pakkasessakin mennään nilkat paljaana eikä pipoa laiteta päähän.

 

Raisa yritti myös näyttää vanhemmalta, siksi bleiseri ja hame. Tämän tyylikkään kokonaisuuden olisi pilannut aivan täysin joku värikäs teinien tuulitakki. Tuulitakista tai jostain syksytakista olisi myös ollut vain riesaa, se olisi aina pitänyt jättää narikkaan ja maksaa siitä.

 

Jos ei ole ulkotakkia, baareihin ei tarvitse maksaa narikkaa, ei tarvitse jonottaa narikassa ja baarihyppely sujuu sutjakkaammin, kun voi vain kulkea baareihin sisään ja ulos, eikä tarvitse tosiaan sitä narikkaa missään kohtaa maksaa. Kevyt pukeutuminen viittaa myös siihen, että Raisa oletti, että ei tarvitse montaa minuuttia olla ulkona illan aikana. Bussilla vain suoraan keskustaan. Myöhemmin saa ehkä autokyydin jne. tai vähintään bussin.

Takana on todellakin lämmin kesä, jos on lokakuun puoliväli. 

 

Kuinka monet kulkevat lähes pakkaskeleissä ilman takkia siksi, ettei tarvitse maksaa narikka maksua? Toisekseen, se jono voi olla ravintolaan sisälle, mutta takin jättöön menee enää minuutti kaks. 

Narikkaan meno oli myös yksi mahdollisuus lisää jäädä kiinni vääristä papereista ja todellakin hankaloitti nuorten nopeaa baarin vaihtoa. Samaa myös itse ysärillä alaikäisenä tehneenä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä