Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?

Vierailija
07.05.2026 |

Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan. 

 

Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.

 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus

 

Kommentit (7247)

Vierailija
7141/7247 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa Raisa kohtasikin karhun?

Tämä on 🐖  tasoista asiallista pohdintaa 

Vierailija
7142/7247 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelisin, että Raisalla on voinut olla ihastuksen kohde. Ei ole tyypillistä lainkaan tuon ikäisen tytön olla monista kohteista kiinnostunut. Ensi rakkaudet ovat vahvoja ja tunteikkaita.

Älä ,  onko ???? 😲

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7143/7247 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen että kuolema on voinut olla myös vahinko, asiaan liittyy todennäköisesti auto. Ruumista on vaikeaa raahata asunnosta autoon kenenkään huomaamatta. Ainakaan yksin.

Vierailija
7144/7247 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos keittiöpsykologisointia ja kotisohva etsivää saa leikkiä, niin profiloisin tekijää, millainen hän on tänä päivänä näin:

- Asuu aika lailla siellä seuduin tai lähellä missä 1999.

- Eli tekijä olisi vajaa 50-vuotias nyt, ehkä 46-47. 

-on saattanut olla naimisissakin, perhettäkin, mutta eronnut.

-mahdollisesti lähestymiskieltoa, ilmoituksia väkivaltaisesta käytöksestä, jopa useampien naisten taholta, ei vain vaimon.

-lukuisia suhteita, joista naiset lähteneet. 

- tykkää ajalla itsekseen vailla päämäärää.

- kenties töissä, mutta ei pidetty henkilö työpaikallaan, hieman irrallinen ellei erakkomainen. Tyyppi, jota kukaan ei tunne vaikka näkee päivittäin. 

- Vähän sukua tai suhteet sukulaisiin katkenneet. Tyyliin ei sisaruksia ja ei tekemisissä juurikaan ihmisten kanssa. 

- Ei käytä alkoholia. 

Ihan hyvä analyysi, mutta Häkkäsen aineiston perusteella tyypillisesti alkoholismi ja mt-ongelmat kuuluvat asiaan tämäntyyppisten tekojen tekijöillä. 

Mt-ongelma varmaan, mutta jos autoilee niin tuskin jatkuva alko-ongelma. En tiedä mikä teko on tehty, kun käsittääkseni sitä ei tiedetä. Tyttö on vain kadonnut pysyvästi.

Ai että ”olen alkoholisti, joten olen luopunut autostani?” Harvemmin, ellei nyt ihan kodittomista puhuta. 

Ja eihän tässä tiedetä muuta kuin että tekijällä oli kaikella todennäköisyydellä ajokortti ja mahdollisuus käyttää autoa tuolloin. Kännissä tai ei. 

Vierailija
7145/7247 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika monta autoilevaa tuttua tässä jo ollut mainittu. Jos ei vaan näyttö riitä, niin ei ole syyllistä.löytynyt, mutta silti on mahdollista,että joku joka on ikään kuin poissuljettu, on mukana.  Ei varmaan näiden kaikkien kesämökkejä ja omistamia kiinteistöjä ole käyty läpi....

Vierailija
7146/7247 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekijöiden täytyi ehkä tuntea Raisa ja Raisan ehkä täytyi tuntea tekijät, koska teko päättyi kuolemaan.

Täysin tuntemattomat tekijät olisivat todennäköisin jättäneet vähäisemmän rikoksen tehtyään uhrin eloon.

Tuntematon ei myöskään näe niin paljon vaivaa ruumiin piilottamisessa, etteikö se jossain kohtaa löytyisi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7147/7247 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ruumiskoirat (tai muut koirat) reagoisvat jos on esim. suossa, pystyykö ne haistamaan myös tuollaisessa ympäristössä vs. asunto/auto? Entä jos on kääritty muoveihin, vaikuttaako asiaan, tai kiten lähellä pitää ns. k8hdetta olla? 

Mietin, että eikö tuollaisten koirien kanssa kannattaisi kierrellä ihan 'muuten vaan' metsissä, JOS voivat ottaa vainun tuollaisessa ympäristössä? Toki eri asia jos on pakko olla ihan kohdalla, etteivät saa vainua ns. matkan päästä... Mutta jos ajatellaan muitakin, kadonnutta nunnaa jne. miksei noita koiria käytetä aktiivisesti etsintöihin?!

Vapepat ja muut koiraharrastajat voisivat käydä treenailemassa koirineen tietyillä paikoilla. Tämänkin ketjun perusteella voi saada hyviä ideoita. 

Vierailija
7148/7247 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan on syyllistäkin jo jututettu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7149/7247 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan on syyllistäkin jo jututettu...

Todennäköisesti. Ellei Raisan tapaus ole sellainen 0,5 % tapaus, jossa tekijä ei ole tuntenut uhriaan millään tavoin.

Vierailija
7150/7247 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka oli keskustassa samaan aikaan kuin Raisa?

Kenellä oli mahdollisuus, keinot ja motiivi?

Kenellä ei ole pitävää alibia tuolle illalle ja yölle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7151/7247 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka oli keskustassa samaan aikaan kuin Raisa?

Kenellä oli mahdollisuus, keinot ja motiivi?

Kenellä ei ole pitävää alibia tuolle illalle ja yölle?

Kenellä oli auto käytettävissä, oma, vanhempien tai kaverin? 

Vierailija
7152/7247 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötin tekoälylle huvikseni tuolta illalta julkaistut valvontakamerakuvat. Se antoi aika mielenkiintoisia tarkennusversioita niistä.

Tähän kohtaan vahva muistutus myös tekoälyltä, ettei se voi varmuudella tarkentaa vanhoja pikselimössökuvia, ja kuvissa saattaa hyvinkin olla kuitenkin arvauksia ja omia täydennyksiä. En syötä saamiani uusia versioita tähän, sillä aina löytyy henkilöitä, jotka ei ymmärrä niitä tekoälyn spekuloinneiksi vanhoista kuvista, ja saadaan vaan uutta kohkaamista turhasta aikaan. Jokainen voi halutessaan itse kokeilla. Tuli vain mieleen testata. Onneksi krp omistaa nykytekniikalla varmaankin huomattavasti tehokkaammat välineet, toivottavasti niistä olisi apua jutussa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7153/7247 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötin tekoälylle huvikseni tuolta illalta julkaistut valvontakamerakuvat. Se antoi aika mielenkiintoisia tarkennusversioita niistä.

Tähän kohtaan vahva muistutus myös tekoälyltä, ettei se voi varmuudella tarkentaa vanhoja pikselimössökuvia, ja kuvissa saattaa hyvinkin olla kuitenkin arvauksia ja omia täydennyksiä. En syötä saamiani uusia versioita tähän, sillä aina löytyy henkilöitä, jotka ei ymmärrä niitä tekoälyn spekuloinneiksi vanhoista kuvista, ja saadaan vaan uutta kohkaamista turhasta aikaan. Jokainen voi halutessaan itse kokeilla. Tuli vain mieleen testata. Onneksi krp omistaa nykytekniikalla varmaankin huomattavasti tehokkaammat välineet, toivottavasti niistä olisi apua jutussa. 

Syötäpä sinne sellainenkin skenaario, jossa kulkisi nainen miesten takissa ja mies hänen rinnallaan ilman takkia.

Vierailija
7154/7247 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyykö kamerakuvissa Raisan tunteneiden autoja? Näkyykö kuvissa ihmisiä, jotka tunsivat Raisan?

 

Kenellä oli mahdollisuus? = kohtasi Raisan sattumalta tai sovitusti

Kenellä oli keinot? = oli käytössä auto, pyörä, mopo, moottoripyörä, asui mahdollisesti lähellä, oli fyysisesti tarpeeksi vahva

 

Kenellä oli motiivi? = mustasukkaisuutta, kaunaa, kostoa, vihaa, äkkiraivarit, torjunta, ihastus, vitutus

 

Kenellä ei ole vedenpitävää alibia? = ei voi todistaa olleensa varmuudella muualla tuona yönä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7155/7247 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötin tekoälylle huvikseni tuolta illalta julkaistut valvontakamerakuvat. Se antoi aika mielenkiintoisia tarkennusversioita niistä.

Tähän kohtaan vahva muistutus myös tekoälyltä, ettei se voi varmuudella tarkentaa vanhoja pikselimössökuvia, ja kuvissa saattaa hyvinkin olla kuitenkin arvauksia ja omia täydennyksiä. En syötä saamiani uusia versioita tähän, sillä aina löytyy henkilöitä, jotka ei ymmärrä niitä tekoälyn spekuloinneiksi vanhoista kuvista, ja saadaan vaan uutta kohkaamista turhasta aikaan. Jokainen voi halutessaan itse kokeilla. Tuli vain mieleen testata. Onneksi krp omistaa nykytekniikalla varmaankin huomattavasti tehokkaammat välineet, toivottavasti niistä olisi apua jutussa. 

Nyt alkoi kiinnostamaan. Pistä jotain huomioita, uutta spekuloitavaa meillekin.

Vierailija
7156/7247 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykän varaan ei voi enää paljoa laskea, sen on poliisi kaikin tavoin tutkinut. Kännykän akku on voinut tyhjentyä yön aikana ja on myös todistajia sille, että Raisan näköisen nuoren naisen kännykkä on varastettu ravintola Teerenpelissä. Myös se on mahdollista, että jos Raisa on otettu autoon, kännykän akku on irroitettu ja kännykkä on heitetty Tammerkoskeen tai muualle vesitöön.

Vierailija
7157/7247 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jospa Raisa pääsi lähelle Pirkkalan kotibileitä kyydillä. Siellä päässä sitten tapahtui jotain, kadulla tai autossa. Olisiko kännykkä piipannut silloin eri mastoon?"

Se kaikki mitä Raisan kännykästä on kerrottu, on siinä, että kännykkä oli Tampereen keskustan mastossa, eikä muualla. Se tarkoittaa sitä, että Raisan puhelin on ollut keskustassa tai muutaman km säteellä keskustasta.

Tämä antaa kaksi mahdollisuutta, joko Raisa on kohdannut synkän ja karmivan kohtalonsa keskustassa tai matkalla keskustasta pois.

Vierailija
7158/7247 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykän varaan ei voi enää paljoa laskea, sen on poliisi kaikin tavoin tutkinut. Kännykän akku on voinut tyhjentyä yön aikana ja on myös todistajia sille, että Raisan näköisen nuoren naisen kännykkä on varastettu ravintola Teerenpelissä. Myös se on mahdollista, että jos Raisa on otettu autoon, kännykän akku on irroitettu ja kännykkä on heitetty Tammerkoskeen tai muualle vesitöön.

Miten se kännykkä ois varastettu? Raidalla ei ollut ulkovaatteita, vain sisävaatteet päällimmäinen oli pleiseri, jonka taskussa puhelin.  Ja noita näköhavaintoja , ikivanhoja, riittä, ovat kaikki epäluotettavia. 

Vierailija
7159/7247 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten se kännykkä ois varastettu? Raidalla ei ollut ulkovaatteita, vain sisävaatteet päällimmäinen oli pleiseri, jonka taskussa puhelin. Ja noita näköhavaintoja , ikivanhoja, riittä, ovat kaikki epäluotettavia. "

Poliisi on luottanut Raisan ystävän kertomuksiin ja Ravintola Casablancan baarimikon kertomuksiin. Lähes kaikki muu on mahdollista laittaa määritelmääsi: "ikivanhaa ja epäluotettavaa".

Vierailija
7160/7247 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekijä on voinut ottaa myös Raisan puhelimen omaan käyttöönsä. Raisan sim kortti pois ja siinä puhelin. Tuolloin kaikilla ei ollu kännykkää mutta on voinut olla sinänsä myös arvoa, jolloin sitä ei ole edes heitetty minnekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi