Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?
Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan.
Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus
Kommentit (7247)
Vierailija kirjoitti:
Ajattelisin, että Raisalla on voinut olla ihastuksen kohde. Ei ole tyypillistä lainkaan tuon ikäisen tytön olla monista kohteista kiinnostunut. Ensi rakkaudet ovat vahvoja ja tunteikkaita.
Älä , onko ???? 😲
Itse ajattelen että kuolema on voinut olla myös vahinko, asiaan liittyy todennäköisesti auto. Ruumista on vaikeaa raahata asunnosta autoon kenenkään huomaamatta. Ainakaan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos keittiöpsykologisointia ja kotisohva etsivää saa leikkiä, niin profiloisin tekijää, millainen hän on tänä päivänä näin:
- Asuu aika lailla siellä seuduin tai lähellä missä 1999.
- Eli tekijä olisi vajaa 50-vuotias nyt, ehkä 46-47.
-on saattanut olla naimisissakin, perhettäkin, mutta eronnut.
-mahdollisesti lähestymiskieltoa, ilmoituksia väkivaltaisesta käytöksestä, jopa useampien naisten taholta, ei vain vaimon.
-lukuisia suhteita, joista naiset lähteneet.
- tykkää ajalla itsekseen vailla päämäärää.
- kenties töissä, mutta ei pidetty henkilö työpaikallaan, hieman irrallinen ellei erakkomainen. Tyyppi, jota kukaan ei tunne vaikka näkee päivittäin.
- Vähän sukua tai suhteet sukulaisiin katkenneet. Tyyliin ei sisaruksia ja ei tekemisissä juurikaan ihmisten kanssa.
- Ei käytä alkoholia.
Ihan hyvä analyysi, mutta Häkkäsen aineiston perusteella tyypillisesti alkoholismi ja mt-ongelmat kuuluvat asiaan tämäntyyppisten tekojen tekijöillä.
Mt-ongelma varmaan, mutta jos autoilee niin tuskin jatkuva alko-ongelma. En tiedä mikä teko on tehty, kun käsittääkseni sitä ei tiedetä. Tyttö on vain kadonnut pysyvästi.
Ai että ”olen alkoholisti, joten olen luopunut autostani?” Harvemmin, ellei nyt ihan kodittomista puhuta.
Ja eihän tässä tiedetä muuta kuin että tekijällä oli kaikella todennäköisyydellä ajokortti ja mahdollisuus käyttää autoa tuolloin. Kännissä tai ei.
No aika monta autoilevaa tuttua tässä jo ollut mainittu. Jos ei vaan näyttö riitä, niin ei ole syyllistä.löytynyt, mutta silti on mahdollista,että joku joka on ikään kuin poissuljettu, on mukana. Ei varmaan näiden kaikkien kesämökkejä ja omistamia kiinteistöjä ole käyty läpi....
Vierailija kirjoitti:
Tekijöiden täytyi ehkä tuntea Raisa ja Raisan ehkä täytyi tuntea tekijät, koska teko päättyi kuolemaan.
Täysin tuntemattomat tekijät olisivat todennäköisin jättäneet vähäisemmän rikoksen tehtyään uhrin eloon.
Tuntematon ei myöskään näe niin paljon vaivaa ruumiin piilottamisessa, etteikö se jossain kohtaa löytyisi
Vierailija kirjoitti:
Miten ruumiskoirat (tai muut koirat) reagoisvat jos on esim. suossa, pystyykö ne haistamaan myös tuollaisessa ympäristössä vs. asunto/auto? Entä jos on kääritty muoveihin, vaikuttaako asiaan, tai kiten lähellä pitää ns. k8hdetta olla?
Mietin, että eikö tuollaisten koirien kanssa kannattaisi kierrellä ihan 'muuten vaan' metsissä, JOS voivat ottaa vainun tuollaisessa ympäristössä? Toki eri asia jos on pakko olla ihan kohdalla, etteivät saa vainua ns. matkan päästä... Mutta jos ajatellaan muitakin, kadonnutta nunnaa jne. miksei noita koiria käytetä aktiivisesti etsintöihin?!
Vapepat ja muut koiraharrastajat voisivat käydä treenailemassa koirineen tietyillä paikoilla. Tämänkin ketjun perusteella voi saada hyviä ideoita.
Varmaan on syyllistäkin jo jututettu...
Vierailija kirjoitti:
Varmaan on syyllistäkin jo jututettu...
Todennäköisesti. Ellei Raisan tapaus ole sellainen 0,5 % tapaus, jossa tekijä ei ole tuntenut uhriaan millään tavoin.
Kuka oli keskustassa samaan aikaan kuin Raisa?
Kenellä oli mahdollisuus, keinot ja motiivi?
Kenellä ei ole pitävää alibia tuolle illalle ja yölle?
Vierailija kirjoitti:
Kuka oli keskustassa samaan aikaan kuin Raisa?
Kenellä oli mahdollisuus, keinot ja motiivi?
Kenellä ei ole pitävää alibia tuolle illalle ja yölle?
Kenellä oli auto käytettävissä, oma, vanhempien tai kaverin?
Syötin tekoälylle huvikseni tuolta illalta julkaistut valvontakamerakuvat. Se antoi aika mielenkiintoisia tarkennusversioita niistä.
Tähän kohtaan vahva muistutus myös tekoälyltä, ettei se voi varmuudella tarkentaa vanhoja pikselimössökuvia, ja kuvissa saattaa hyvinkin olla kuitenkin arvauksia ja omia täydennyksiä. En syötä saamiani uusia versioita tähän, sillä aina löytyy henkilöitä, jotka ei ymmärrä niitä tekoälyn spekuloinneiksi vanhoista kuvista, ja saadaan vaan uutta kohkaamista turhasta aikaan. Jokainen voi halutessaan itse kokeilla. Tuli vain mieleen testata. Onneksi krp omistaa nykytekniikalla varmaankin huomattavasti tehokkaammat välineet, toivottavasti niistä olisi apua jutussa.
Vierailija kirjoitti:
Syötin tekoälylle huvikseni tuolta illalta julkaistut valvontakamerakuvat. Se antoi aika mielenkiintoisia tarkennusversioita niistä.
Tähän kohtaan vahva muistutus myös tekoälyltä, ettei se voi varmuudella tarkentaa vanhoja pikselimössökuvia, ja kuvissa saattaa hyvinkin olla kuitenkin arvauksia ja omia täydennyksiä. En syötä saamiani uusia versioita tähän, sillä aina löytyy henkilöitä, jotka ei ymmärrä niitä tekoälyn spekuloinneiksi vanhoista kuvista, ja saadaan vaan uutta kohkaamista turhasta aikaan. Jokainen voi halutessaan itse kokeilla. Tuli vain mieleen testata. Onneksi krp omistaa nykytekniikalla varmaankin huomattavasti tehokkaammat välineet, toivottavasti niistä olisi apua jutussa.
Syötäpä sinne sellainenkin skenaario, jossa kulkisi nainen miesten takissa ja mies hänen rinnallaan ilman takkia.
Näkyykö kamerakuvissa Raisan tunteneiden autoja? Näkyykö kuvissa ihmisiä, jotka tunsivat Raisan?
Kenellä oli mahdollisuus? = kohtasi Raisan sattumalta tai sovitusti
Kenellä oli keinot? = oli käytössä auto, pyörä, mopo, moottoripyörä, asui mahdollisesti lähellä, oli fyysisesti tarpeeksi vahva
Kenellä oli motiivi? = mustasukkaisuutta, kaunaa, kostoa, vihaa, äkkiraivarit, torjunta, ihastus, vitutus
Kenellä ei ole vedenpitävää alibia? = ei voi todistaa olleensa varmuudella muualla tuona yönä
Vierailija kirjoitti:
Syötin tekoälylle huvikseni tuolta illalta julkaistut valvontakamerakuvat. Se antoi aika mielenkiintoisia tarkennusversioita niistä.
Tähän kohtaan vahva muistutus myös tekoälyltä, ettei se voi varmuudella tarkentaa vanhoja pikselimössökuvia, ja kuvissa saattaa hyvinkin olla kuitenkin arvauksia ja omia täydennyksiä. En syötä saamiani uusia versioita tähän, sillä aina löytyy henkilöitä, jotka ei ymmärrä niitä tekoälyn spekuloinneiksi vanhoista kuvista, ja saadaan vaan uutta kohkaamista turhasta aikaan. Jokainen voi halutessaan itse kokeilla. Tuli vain mieleen testata. Onneksi krp omistaa nykytekniikalla varmaankin huomattavasti tehokkaammat välineet, toivottavasti niistä olisi apua jutussa.
Nyt alkoi kiinnostamaan. Pistä jotain huomioita, uutta spekuloitavaa meillekin.
Kännykän varaan ei voi enää paljoa laskea, sen on poliisi kaikin tavoin tutkinut. Kännykän akku on voinut tyhjentyä yön aikana ja on myös todistajia sille, että Raisan näköisen nuoren naisen kännykkä on varastettu ravintola Teerenpelissä. Myös se on mahdollista, että jos Raisa on otettu autoon, kännykän akku on irroitettu ja kännykkä on heitetty Tammerkoskeen tai muualle vesitöön.
"Jospa Raisa pääsi lähelle Pirkkalan kotibileitä kyydillä. Siellä päässä sitten tapahtui jotain, kadulla tai autossa. Olisiko kännykkä piipannut silloin eri mastoon?"
Se kaikki mitä Raisan kännykästä on kerrottu, on siinä, että kännykkä oli Tampereen keskustan mastossa, eikä muualla. Se tarkoittaa sitä, että Raisan puhelin on ollut keskustassa tai muutaman km säteellä keskustasta.
Tämä antaa kaksi mahdollisuutta, joko Raisa on kohdannut synkän ja karmivan kohtalonsa keskustassa tai matkalla keskustasta pois.
Vierailija kirjoitti:
Kännykän varaan ei voi enää paljoa laskea, sen on poliisi kaikin tavoin tutkinut. Kännykän akku on voinut tyhjentyä yön aikana ja on myös todistajia sille, että Raisan näköisen nuoren naisen kännykkä on varastettu ravintola Teerenpelissä. Myös se on mahdollista, että jos Raisa on otettu autoon, kännykän akku on irroitettu ja kännykkä on heitetty Tammerkoskeen tai muualle vesitöön.
Miten se kännykkä ois varastettu? Raidalla ei ollut ulkovaatteita, vain sisävaatteet päällimmäinen oli pleiseri, jonka taskussa puhelin. Ja noita näköhavaintoja , ikivanhoja, riittä, ovat kaikki epäluotettavia.
"Miten se kännykkä ois varastettu? Raidalla ei ollut ulkovaatteita, vain sisävaatteet päällimmäinen oli pleiseri, jonka taskussa puhelin. Ja noita näköhavaintoja , ikivanhoja, riittä, ovat kaikki epäluotettavia. "
Poliisi on luottanut Raisan ystävän kertomuksiin ja Ravintola Casablancan baarimikon kertomuksiin. Lähes kaikki muu on mahdollista laittaa määritelmääsi: "ikivanhaa ja epäluotettavaa".
Tekijä on voinut ottaa myös Raisan puhelimen omaan käyttöönsä. Raisan sim kortti pois ja siinä puhelin. Tuolloin kaikilla ei ollu kännykkää mutta on voinut olla sinänsä myös arvoa, jolloin sitä ei ole edes heitetty minnekään.
Tämä on 🐖 tasoista asiallista pohdintaa