Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haapala: Demari-Antin pääministeripaikka ei ole enää itsestäänselvyys

Vierailija
07.05.2026 |

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011990568.html

Nyt Sdp:n kannatus on 23,7 prosenttia. Viime syyskuussa se oli Ylen mittauksessa vielä 25,8 prosenttia. Pudotusta on tullut syksystä 2,1 prosenttiyksikköä, ja suunta viettää alas.

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan vaan on eri hallituskokoonpano mitä nyt on, (varsinkin kun persut hiipuu pienpuolueeksi) huonommin ei voi mennä mitenkään kuin nyt menee.

Miten niin? Juuri eilen kaikki mediat uutisoivat, kuinka vuoden ensimmäisellä neljänneksellä on Suomi saatu nousuun. Kotitalouksien kulutus, rakentaminen, kaupan ala, teollisuus. Nousua talouteen on saatu 0,9 %, mikä on näin lyhyellä jaksolla paljon.

Väärin noustu.

Vierailija
62/108 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persujen hätää on suorastaan surkuhupaista seurata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persujen hätää on suorastaan surkuhupaista seurata.

kauhea hätä onkin :)

https://stat.fi/fi/julkaisu/cmfqjbsxm83kx08w4mbyxxh14

Vierailija
64/108 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haapalla on merkittävänä mediavaikuttajana yllin kyllin valtaa. Haapala=pääministerin tekijä. Eli suomeksi sanottuna tuloillaan on Orpo 2.0.

Vierailija
65/108 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon, että demarit ottavat vastuun ja näyttävät, miten Suomesta tulee taas hyvinvointivaltio. Jos eivät, olisiko ihmisillä itsellään jotain vastuuta elämästään?

Miten monikaan voi ottaa vastuuta elämästään, kun ei ole takeita työpaikan säilyvyydestä? Terveyskin voi mennä ykskaks, ja me kaikki vanhenemme joka tapauksessa. Ja kaivoslaki ja vihreä siirtymä mahdollistavat, että milloin tahansa oma koti tai kesämökki voi muuttua asumiskelvottomaksi tai ainakin arvottomaksi viereen pykättävän kaivoksen, tuulivoimalakeskittymän tai uuden sähkölinjan takia. Jotain uutta tuhatkilometristä vetyputkeakin ollaan Suomeen rakentamassa, ihmisten maiden poikki tietysti. 

Elämänhallinta 2000-luvun Suomessa on täyttä arpapeliä, alkaen sähkösopimuksen valinnasta. Jos hyvinvointivaltio romutetaan, verotuksen pitää laskea ja kunnolla. Poliitikkoja ja puolueita ei ainakaan tarvitse elättää verorahoista, vaan varastakoot, minkä kykenevät. Niin toimitaan muissakin ei-hyvinvointivaltioissa.

Vierailija
66/108 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä demarit pääministeripuolueena seuraavassa hallituksessa näyttää edelleen todennäköisimmältä vaihtoehdolta vaikka mikään automaatio se ei ole, ei vaikka SDP olisi eduskuntavaalien suurin puolue. 

Helppoa seuraavan hallituksen kasaaminen ja varsinkaan hallituksen taipale ei tule olemaan. Demareiden johto varmaankin haluaisi Kokoomuksen kanssa samaan hallitukseen mutta olisiko sinipuna-hallituksen tekemä politiikka sitä mitä haluavat ne ihmiset jotka ovat toivonsa laittaneet demareihin niin tuskinpa. Elleivät demarit halua valtavaa mahalaskua sitten vuoden 2031 vaaleissa niin yhteistyö Keskustan kanssa olisi varmaan turvallisempi vaihtoehto.

Mutta haluaako Keskusta -31 mahalaskun vasemmistopolitiikan takia?

Keskustan kannatus romahti Marinin hallituksessa. Tuskinpa haluavat samaa uudestaan. Kun demareille eivät kelpaa myöskään persut eikä kokkarit niin kenen kanssa SDP perustaa hallituksen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/108 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan vaan on eri hallituskokoonpano mitä nyt on, (varsinkin kun persut hiipuu pienpuolueeksi) huonommin ei voi mennä mitenkään kuin nyt menee.

Miten niin? Juuri eilen kaikki mediat uutisoivat, kuinka vuoden ensimmäisellä neljänneksellä on Suomi saatu nousuun. Kotitalouksien kulutus, rakentaminen, kaupan ala, teollisuus. Nousua talouteen on saatu 0,9 %, mikä on näin lyhyellä jaksolla paljon.

Työttömiä, köyhiä ja ahdistuneita ennätysmäärä. Vanhukset kuolevat hoitovirheisiin palvelukodeissa. En todellakaan paukuttelisi henkseleitä Orpo-Purran "ansioilla", mutta kokoomuslaisethan eivät tunnetusti piittaa muista kuin itsestään.

Vierailija
68/108 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä demarit pääministeripuolueena seuraavassa hallituksessa näyttää edelleen todennäköisimmältä vaihtoehdolta vaikka mikään automaatio se ei ole, ei vaikka SDP olisi eduskuntavaalien suurin puolue. 

Helppoa seuraavan hallituksen kasaaminen ja varsinkaan hallituksen taipale ei tule olemaan. Demareiden johto varmaankin haluaisi Kokoomuksen kanssa samaan hallitukseen mutta olisiko sinipuna-hallituksen tekemä politiikka sitä mitä haluavat ne ihmiset jotka ovat toivonsa laittaneet demareihin niin tuskinpa. Elleivät demarit halua valtavaa mahalaskua sitten vuoden 2031 vaaleissa niin yhteistyö Keskustan kanssa olisi varmaan turvallisempi vaihtoehto.

Mutta haluaako Keskusta -31 mahalaskun vasemmistopolitiikan takia?

Keskustan kannatus romahti Marinin hallituksessa. Tuskinpa haluavat samaa uudestaan. Kun demareille eivät kelpaa myöskään persut eikä kokkarit niin kenen kanssa SDP perustaa hallituksen?

Lindeman tuhertaa aikansa ja toteaa ettei saa hallitusta muodostettua ja Petteri Orpo muodostaa seuraavan hallituksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/108 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persujen hätää on suorastaan surkuhupaista seurata.

Sinulla tuntuu jokin hätä olevan kun spämmäät hädissäsi ties mitä töräyksiä palstalle.

Vierailija
70/108 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä demarit pääministeripuolueena seuraavassa hallituksessa näyttää edelleen todennäköisimmältä vaihtoehdolta vaikka mikään automaatio se ei ole, ei vaikka SDP olisi eduskuntavaalien suurin puolue. 

Helppoa seuraavan hallituksen kasaaminen ja varsinkaan hallituksen taipale ei tule olemaan. Demareiden johto varmaankin haluaisi Kokoomuksen kanssa samaan hallitukseen mutta olisiko sinipuna-hallituksen tekemä politiikka sitä mitä haluavat ne ihmiset jotka ovat toivonsa laittaneet demareihin niin tuskinpa. Elleivät demarit halua valtavaa mahalaskua sitten vuoden 2031 vaaleissa niin yhteistyö Keskustan kanssa olisi varmaan turvallisempi vaihtoehto.

Mutta haluaako Keskusta -31 mahalaskun vasemmistopolitiikan takia?

Keskustan vaihtoehdot? 8 vuotta oppositiossa, ja mahdollinen sinipuna - vihreillä ja rkp:lla tekemään anti-kepupolitiikkaa ja ympäristö/ilmastopolitiikkaa? Toisaalta kepun yhteistyö kokoomuksen ja persujen kanssakin tuotti Suomen modernin poliittisen historian suurimman vaalitappion - menettivät 18 paikkaa, tippuivat PM-puolueesta neljänneksi ja alle 14 prosentin.

Itse Haapalan jutusta; kovasti kritisoi demarien puheita persuista, mutta jäi mainitsematta, että Riikka juuri käytti merkittävän paljon puheestaan sdp:n haukkumiseen persujen puoluevaltuuston kokouksessa. Ja samassa aviisissa myös täysin kritiikitön juttu Orposta tänään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/108 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoni ihmisten älykkyyteen on koetuksella. Tuolla on melkoinen joukko ihmisiä jotka kuvittelevat että eduskuntavaaleissa suurimman määrän kansanedustajia saanut puolue tulee pääministeripuolueeksi automaattisesti.   

Vierailija
72/108 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä demarit pääministeripuolueena seuraavassa hallituksessa näyttää edelleen todennäköisimmältä vaihtoehdolta vaikka mikään automaatio se ei ole, ei vaikka SDP olisi eduskuntavaalien suurin puolue. 

Helppoa seuraavan hallituksen kasaaminen ja varsinkaan hallituksen taipale ei tule olemaan. Demareiden johto varmaankin haluaisi Kokoomuksen kanssa samaan hallitukseen mutta olisiko sinipuna-hallituksen tekemä politiikka sitä mitä haluavat ne ihmiset jotka ovat toivonsa laittaneet demareihin niin tuskinpa. Elleivät demarit halua valtavaa mahalaskua sitten vuoden 2031 vaaleissa niin yhteistyö Keskustan kanssa olisi varmaan turvallisempi vaihtoehto.

Mutta haluaako Keskusta -31 mahalaskun vasemmistopolitiikan takia?

Keskustan kannatus romahti Marinin hallituksessa. Tuskinpa haluavat samaa uudestaan. Kun demareille eivät kelpaa myöskään persut eikä kokkarit niin kenen kanssa SDP perustaa hallituksen?

Niinpä. Onnea vaan Antille ;D Kokoomuksella toiseksi suurimpana puolueena tulee olemaan suuri valta hallitusneuvotteluissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/108 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi kurjuus. olisin niin mielelläni nähnyt tämän banaanitasavallan luhistuvan lopullisesti. sitä kohtihan jokainen hallitus on kekkosen jälkeen suomea vienyt. 

Sinä voit painua kotiisi takaisin sinne banaanimaahan. 

Vierailija
74/108 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lindtman on mies paikallaan. Hän oli ykkösaamussa haastateltavana ja oli selkeä saniainen ja jämpti.

Satiainen se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/108 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän Antti tunnusta edes väriä. Eka SDP:n pomo, joka ei pukeudu punaiseen.

No ei, kun lempiväri on saniaisenvihreä.

Vierailija
76/108 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä on selkeä saniainen.  

Vierailija
77/108 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haapalan jutut on aina perskokkeli nuolevia ja muita dissaavia. Uutinen olisi, jos joskus toisin päin. 

Vierailija
78/108 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haapalla on merkittävänä mediavaikuttajana yllin kyllin valtaa. Haapala=pääministerin tekijä. Eli suomeksi sanottuna tuloillaan on Orpo 2.0.

Setä Haapalalle nyt lähinnä nauretaan. Oli liian puolueellinen jopa kokoomus-maikkarille, joten piti siirtyä persu-Appelsinin roskalehteen.

Vierailija
79/108 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haapalan jutut on aina perskokkeli nuolevia ja muita dissaavia. Uutinen olisi, jos joskus toisin päin. 

Tämäkin?
https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000011992902.html

Vierailija
80/108 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoni ihmisten älykkyyteen on koetuksella. Tuolla on melkoinen joukko ihmisiä jotka kuvittelevat että eduskuntavaaleissa suurimman määrän kansanedustajia saanut puolue tulee pääministeripuolueeksi automaattisesti.   

Tämä on kuitenkin vakiintunut käytäntö, josta on parlamentaarinen poliittinen konsensus - vaikka käytäntöä ei tietenkään ole kirjattu esim. lakiin. Viimeksi -87 Koivisto nosti Holkerin pääministeriksi, mutta -91 lähtien suurimmasta puolueesta on tullut PM-puolue. Halla-ahon persuthan hävisivät demareille -19 vain joillain tuhansilla äänillä. Olisikin ollut mielenkiintoinen skenaario, jos PS olisi silloin voittanut vaalit - olisiko J H-a voinut olla PM ja olisiko saanut mitään koalitiota kasaan, kepu ja kokoomus heittivät PS:n ulos hallituksesta vain vähän aiemmin arvopohjan takia ja keskusta-vasemmistopuolueet olisivat kieltäytyneet yhteistyöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi