Työttömiä työnhakijoita kohdellaan kuin avovankeja tai ehdollisessa olevaa
Minulle ainakin tuli työttömänä työnhakijana olemisesta niin suuri ahdistus,että pudottauduin oravanpyörästä.
En kestänyt sitä .Nyt elän downshiftaamalla mieheni siivellä,kunnes löydän/keksin hyvän työn tai eläköidyn.
En kestänyt sitä epäaitoa pakotettua työpaikan hakemista.Epäaitoa sen vuoksi,ettei todellakaan joka kuukausi ole tarjolla sellaisia työpaikkoja,joihin olisit oikeasti valmis menemään.
Tämä epäaitous ja kiristys tukien loppumisen uhalla masensi minua ja kulutti henkisesti.
Se mikä tässä myös tällaista vapautta haluavaa sielua ahdisti oli pakollinen tapaaminen sekä pakolliset muut yhteydenotot TE-työntekijän kanssa tietyin väliajoin.
Pakotettu tapaaminen kiristyksen avulla,tuet keskeytyy ellet tottele ja ole tavoitettavissa.
Vielä sekin,ettei yhteyttä voi pitää sähköpostilla vaan puhelinkeskustelu on välttämätön.
Miksi ihmeessä? Minä pidän siitä,että voin harkita vastauksiani ja keskustelu on dokumentoitu.
Eihän siinä mitään,jos tämä pakotettu yhteydenpito jotenkin edistäisi työpaikan saantia,mutta koin ne aika turhiksi.
Aivan kuin se olisi vain jokin tarkastus siihen,että olet varmasti vielä työtön,etkä huijaa tukia saadaksesi.
Minä koin sen niin kuin olisin avovanki tai ehdollista saanut rikollinen ,joka joutuu käymään tapaamisessa ja pitämään yhteyttä väliajoin,että saadaan pidettyä kontrollissa ko ihmistä.
Voi olla,että te muut ette tunne edes näin,toivottavasti.Minä olen ehkä normaalia herkempi ahdistumaan pakotetuista toimista.Vapauden kaipuuni on suuri ja koen vapauteni tärkeimmiksi asioiksi elämässäni.
Haluan olla vapaa kaikenlaisesta kontrolloinnista.
Kommentit (119)
Vapaus on kivaa, mutta sillä ei elä. Töissä sitä kontrollia vasta onkin. Joka ikinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vapaus on kivaa, mutta sillä ei elä. Töissä sitä kontrollia vasta onkin. Joka ikinen päivä.
Työelämässä olevilta ei viedä palkkaa jos he harrastavat jotain tai tekevät vapaaehtoistyötä, heiltä ei vaadita selvityksiä jopa kymmenen vuoden ajalta kuinka paljon ja milloin ovat musisoineet yms. Vapaampia he ovat.
Vierailija kirjoitti:
Työllistyminen voisi olla jopa mielekästä jos ei vahdattais jokaista asiaa työttömän elämässä. Varsinkin kun olet kaikilla tuilla, niin elämäsi tuntuu olevan yhtä seurantaa ja kirjaamista. Se että tällä systeemillä "kannustettais" ihmisiä työhön niin ei oikein toimi psykologisesta näkökulmasta. Miksi ihmiset syrjäytyvät jokatapauksessa? Miksi ihmiset ahdistuvat ja masentuvat jokatapauksessa? Miksi ihmiset eivät työllisty? Kyttääminen ja byrokratia ei ole tuonut mitään, pikemminkin päinvastoin.
Pääset helpommalla kun opit sanomaan, mitä haluavat kuulla. Ei niitä virkailijoita sinun elämäsi oikeasti kiinnosta.
Olo on kyllä vähän kuin olisit pitkässä talutushihnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plus ihmiset vielä veetuilee ja huutelee työttömille. Pitävät niitä alempana roskana jne.
En ole tällaista missään kadulla tai kaupassa tai muuallakaan nähnyt mutta matalapalkka-aloilla olen usein nähnyt, miten heitä töissä nöyryytetään ja simputetaan.
Ja netti on täynnä. Olen kuullut myös ihmisiltä kun ovat ns yksin kanssani kun purkavat hermojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työllistyminen voisi olla jopa mielekästä jos ei vahdattais jokaista asiaa työttömän elämässä. Varsinkin kun olet kaikilla tuilla, niin elämäsi tuntuu olevan yhtä seurantaa ja kirjaamista. Se että tällä systeemillä "kannustettais" ihmisiä työhön niin ei oikein toimi psykologisesta näkökulmasta. Miksi ihmiset syrjäytyvät jokatapauksessa? Miksi ihmiset ahdistuvat ja masentuvat jokatapauksessa? Miksi ihmiset eivät työllisty? Kyttääminen ja byrokratia ei ole tuonut mitään, pikemminkin päinvastoin.
Pääset helpommalla kun opit sanomaan, mitä haluavat kuulla. Ei niitä virkailijoita sinun elämäsi oikeasti kiinnosta.
Ei kyllä ja taitaa olla niin paljon asiakkaita että kiinnostaa vielä vähemmän senki takia. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämässä olevilta ei viedä palkkaa jos he harrastavat jotain tai tekevät vapaaehtoistyötä, heiltä ei vaadita selvityksiä jopa kymmenen vuoden ajalta kuinka paljon ja milloin ovat musisoineet yms. Vapaampia he ovat.
Itse olen soittanut kitaraa teinistä asti. En vaan ole ikinä tienannut sillä mitään ei niitä se kiinnosta. Muutakun että sanovat että mene sellaisiin töihin missä niitä taitoja voi hyödyntää ja sitten huomaavat että ei onnistu niin helposti. Musiikki ikävä kyllä on laatukilpailua ja en ole tarpeeksi hyvä. :D
"Voi olla,että te muut ette tunne edes näin,toivottavasti.Minä olen ehkä normaalia herkempi ahdistumaan pakotetuista toimista.Vapauden kaipuuni on suuri ja koen vapauteni tärkeimmiksi asioiksi elämässäni."
Tuskin tuolla asenteella pystyy kovin montaa työtäkään tekemään, joten hyvä vaan, että elät nyt miehesi siivellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen soittanut kitaraa teinistä asti. En vaan ole ikinä tienannut sillä mitään ei niitä se kiinnosta. Muutakun että sanovat että mene sellaisiin töihin missä niitä taitoja voi hyödyntää ja sitten huomaavat että ei onnistu niin helposti. Musiikki ikävä kyllä on laatukilpailua ja en ole tarpeeksi hyvä. :D
Niin, mutta sinä voit sanoa työkavereillesi tai pomollesi, että kävinpä vähän soittelemassa kaverin häissä ja maksoivat ruokapalkan lisäksi viisikymppiä. Tuollaista ei työttömän kannata kellekään paljastaa.
Sitten typerät perskokkareet vielä huutavat, että rahaa saa vastikkeetta! Olet järjestelmän oma ja se määrää elämäsi muutaman sadan euron takia! Ei ihme, että ihmiset voivat huonosti, vankilassa tuntuu varmaan ihan samalta sillä erotuksella, että sinulla on mahdollisuus olla hiljaa omista asioistaan ja sinua ei pakoteta muiden toimesta menemään yhtään mihinkään. Ruoka, yösija jne.tulevat silti.
Taitaa tuo uusi yleistuki olla niin pieni pääomatulojen takia, että työttömänä olo työvoimaviranomaisten listoilla on turhaa.
Vai meinaavatko edellyttää neljää hakemusta ja seurantaa jos tukea saa nolla euroa.
Potkisi itse alkaa vaatimaan mitä heillä on tarjota. Eikö työvoimaviranomaiset ole turhia, jos heidän ainoa tehtävä on tarkistaa että hakuvelvoite toteutuu? Eiköhän tekoäly hoida sen automaattisesti. Mitä muuta he tekevät?
Vierailija kirjoitti:
Sitten typerät perskokkareet vielä huutavat, että rahaa saa vastikkeetta! Olet järjestelmän oma ja se määrää elämäsi muutaman sadan euron takia! Ei ihme, että ihmiset voivat huonosti, vankilassa tuntuu varmaan ihan samalta sillä erotuksella, että sinulla on mahdollisuus olla hiljaa omista asioistaan ja sinua ei pakoteta muiden toimesta menemään yhtään mihinkään. Ruoka, yösija jne.tulevat silti.
Jos valitaan toimia tällä tavalla yhteiskunnassamme niin sitten ei sovi ihmetellä pahoinvoinnin lisääntymistä ja mut-ongelmien kasvua. Viime aikoina siitä ei ole hirveästi kirjoitettukaan, on vaan leikattu tuloista ja avusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plus ihmiset vielä veetuilee ja huutelee työttömille. Pitävät niitä alempana roskana jne.
Niin ne persut heikentävät urakalla maamme ilmapiiriä ja yhtenäisyyttä. Vaikken ole työtön, en koe olevani saman kansakunnan jäsen kuin rääväsuiset persut.
Ajattele jos alkaisit pyytämään vuokraa. Paljonko saisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Illalla omalla vapaa-ajalla saa kyllä harrastaa mielin määrin, mutta potentiaalista työaikaa ei kannata käyttää. Palkkaa tai muuta korvausta ei voi vastaanottaa musisoinnistaan tai muusta toiminnasta tai muuten pyydetään selvitys.
Työttömyys johtaa kovempiin tuomioihin kuin mitkään rikokset.
Työttömänä kun unohdat tapaamisen tai muuten vaan ärsytät, niin joudut vähintään pakkotyöhön tai määrätään osallistumaan "yhteiskuntapalveluun" tai ainakin menetät kohtuullisen osuuden elinkuluihin saatavasta tukirahasta.
Vierailija kirjoitti:
Asiahan on ihan oikein, jos töiden vastineeksi saa palkkaa.
Työttömällähän on se osa, että rahaa saa niukasti ja sen vastineeksi kärsit 24 tuntia vuorokaudessa viikon jokaisena päivänä, jonka lisäksi voidaan määrätä osallistumaa johonkin toimintaan, joka ei edistä millään tavoin oman elannon tienaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ja taitaa olla niin paljon asiakkaita että kiinnostaa vielä vähemmän senki takia. -eri
Sehän yksi keskeisimmistä ongelmista onkin. Ei niitä kiinnosta työttömän elämä tai työllistyminen, koska tärkeämmäksi onkin nostettu työttömyysturvan vastineen varmistaminen. Työttömän elämästä pitää tehdä mahdollisimman rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä muuten tiedätte kuka on työtön ja kuka ei, monihan käy vaikka iltatöissä ja tulee sen takia aina myöhään kotiin ja nukkuu aamuisin pitkään?
Ja jos et tiedä kuka on työtön, niin miten pystyt häntä haukkumaan?
Ihan yksinkertainen juttu. Mikä tahansa muiden ihmisten toiminnassa ärsyttää, niin siitä tietää, että kyseessä on työtön.
Ihmiset roskaavat, niin tietysti se on työttömien vika, vaikka työttömällä ei olisi varaa ostaa niitä roskia tuottavia asioita. Tähän tapaan ...
Olen 63 OVE -eläkeläinen ja samalla pitkäaikaistyötön. Virkailijan piti ottaa yhteyttä maaliskuussa, mutta vielä soittoa ei ole kuuluut. Huh.
Tähän asti ovat pureutuneet työttömyyteeni valtavalla ponnekkuudella. Olen väistellyt jatkuvia haastatteluja, kyselyitä ja palkkatukipaikkoihin olemattomilla tunneilla ja olemattomalla palkalla pakottamista.
Saa arvostella, mitäs roikun ns. kunta työkkärissä. Mutta kun ei se kiellettyäkään ole. En saa asumistukea, enkä toimeentulotukea. Tein töitä yli 40 vuotta ja siinä ajassa ehdin jotain ansaitakin, eli en mielestäni ole kohtuuton rasite yhteiskunnalle.
Asun paikkakunnalla, jossa nuorisotyöttömyys on tosi surullisen korkealla. Eikö heistä pitäisi välittää enemmän. On tragikoomista, että 8 eri virkailijaa on panostanut minun höykkyytämiseen aikaansa.
On sanomattakin selvää, ettei ikäistäni eläkeläistä palkkaa kukaan. Eikä muuten tarvitsekkaan. Antaisivat olla.
Selitäpä miksi sinulle kuuluu ap:n ja vastaavien ratkaisut, miten ne ovat sinulta pois? Oletko rajaton kun toimitat ettet itse kehtaisi (olla ottamatta yhteiskunnan rahoja vastaan)? Jännä muuten että täällä aina huudellaan veronmaksajien rahoista ja selkärangasta repimisestä ja komennetaan työttömiä tulemaan toimeen omillaan tai miten vaan muttei yhteiskunnan varoilla niin nyt kun joku kertoo tekevänsä niin alkaa haukkuminen ja halveksunta.