Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömiä työnhakijoita kohdellaan kuin avovankeja tai ehdollisessa olevaa

Vierailija
07.05.2026 |

Minulle ainakin tuli työttömänä työnhakijana olemisesta niin suuri ahdistus,että pudottauduin oravanpyörästä.

En kestänyt sitä .Nyt elän downshiftaamalla mieheni siivellä,kunnes löydän/keksin hyvän työn tai eläköidyn.

En kestänyt sitä epäaitoa pakotettua työpaikan hakemista.Epäaitoa sen vuoksi,ettei todellakaan joka kuukausi ole tarjolla sellaisia työpaikkoja,joihin olisit oikeasti valmis menemään.

Tämä epäaitous ja kiristys tukien loppumisen uhalla masensi minua ja kulutti  henkisesti.

Se mikä tässä myös tällaista vapautta haluavaa sielua ahdisti oli pakollinen tapaaminen sekä pakolliset muut yhteydenotot TE-työntekijän kanssa tietyin väliajoin.

Pakotettu tapaaminen kiristyksen avulla,tuet keskeytyy ellet tottele ja ole tavoitettavissa.

Vielä sekin,ettei yhteyttä voi pitää sähköpostilla vaan puhelinkeskustelu on välttämätön.

Miksi ihmeessä? Minä pidän siitä,että voin harkita vastauksiani ja keskustelu on dokumentoitu.

Eihän siinä mitään,jos tämä pakotettu yhteydenpito jotenkin edistäisi työpaikan saantia,mutta koin ne aika turhiksi.

Aivan kuin se olisi vain jokin tarkastus siihen,että olet varmasti vielä työtön,etkä huijaa tukia saadaksesi.

Minä koin sen niin  kuin olisin  avovanki tai ehdollista saanut rikollinen ,joka joutuu käymään tapaamisessa ja pitämään yhteyttä väliajoin,että saadaan pidettyä  kontrollissa ko ihmistä.

Voi olla,että te muut ette  tunne edes näin,toivottavasti.Minä olen ehkä normaalia herkempi ahdistumaan pakotetuista toimista.Vapauden kaipuuni on suuri ja koen vapauteni tärkeimmiksi asioiksi elämässäni.

Haluan olla vapaa kaikenlaisesta kontrolloinnista.

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän niinkuin avovankeja tai ehdollisen saaneita me ollaankin, kun niitä korvauksia kerran saadaan ehtoja vastaan. Itse olen kokenut työttömyyden (te-asiakkuuden) pallona kintussa. Vituttaa rankasti, ettei saa olla oman elämänsä herra.

Ehto on olla työmarkkinoiden käytettävissä. Nämä temppukurssit ja "luo itsellesi työpaikka" avoimia hakemuksia lähettelemällä ovat ihan jotain muuta. 

Vierailija
62/119 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin pitää alkaa estää poliitikkojen rällääminen ja riisto.

Taitaa olla niin huonosti että vain giljotiini saa poliitikot näkemään vaihtoehtoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa: 2 hakee samaa työpaikkaa. Toinen luottotiedoton työtön, toisella rikoshistoriaa taustalla, mutta luottotiedot ok. Kumpi valitaan töihin? No TIETENKIN se rikollinen. 

Ei muuten valita. Moni työpaikka tekee hakijoista turvallisuusselvityksen. Mikäli taustalta löytyy rikoksia, niin ei tasan tarkkaan tule valituksi. Tarkistus yltää muistaakseni 10 vuoden päähän.

Vierailija
64/119 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ansiosidonnainen päättyy, lopetan työttömyyteni ja elän irti yhteiskunnasta. En tee veroilmoitusta ja koitan olla ilman kuntaa tai valtiota. 595 on liian vähän pilkkana olemisesta. Sen verran kaatuu jo rinnuksille.

Ei se maailma niin pyöri, että ihmiset päättävät irtautua yhteiskunnasta. 

Mää mää lampaani, anna villoja

Juuh...Ei se pyöri niin, mutta ei se pyöri näinkään. Jospa häippätäis pois tästä pyöräst  ja elettäs jossain näkymättöminä ja onnellisina. 

Vierailija
65/119 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistyminen voisi olla jopa mielekästä jos ei vahdattais jokaista asiaa työttömän elämässä. Varsinkin kun olet kaikilla tuilla, niin elämäsi tuntuu olevan yhtä seurantaa ja kirjaamista. Se että tällä systeemillä "kannustettais" ihmisiä työhön niin ei oikein toimi psykologisesta näkökulmasta. Miksi ihmiset syrjäytyvät jokatapauksessa? Miksi ihmiset ahdistuvat ja masentuvat jokatapauksessa? Miksi ihmiset eivät työllisty? Kyttääminen ja byrokratia ei ole tuonut mitään, pikemminkin päinvastoin.

Vierailija
66/119 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan empaattisempaa politiikkaa.

Vierailija
67/119 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luottotiedoton (ilman omaa syytään) työtön on tässä maassa suurempi rikollinen kuin esim. murh@@ja. Ei ole edes koiranp@sk@n arvoinen. Mutta kummasti nyt on vähentynyt nämä menkää töihin-huudot, kun säästöt, leikkaukset ja potkut ovatkin osuneet omalle kohdalle.

Ja koiranpaskatkin on vähentyneet. Paskaa ei ole joka ulkoilu kerta lenkkarin pohjassa.

Vierailija
68/119 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu eipä se te-toimiston virrkailijan tapaaminen mitään auttanut. Siellä vaan horistiin, että tee linkedin ja oletko ajatellut muuttaa? Hohhoijaa mitä nöyryytystä.

Vierailija
69/119 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plus ihmiset vielä veetuilee ja huutelee työttömille. Pitävät niitä alempana roskana jne.

No tuo veetuilu loppuu kun joutuu ite työttömäksi. Nää huutelijat  ei muutenkaan taida kovin välkkyjä olla kun eivät tajuu tai ymmärrä miten tekoälyn käyttö laajenee  jatkuvasti ja myös siellä työvoimaviranomaisten työssä. 

Tarkoittaa että meillä voi olla jo muutaman vuoden päästä suurtyöttömyys siis aivan ennen näkemätön sellainen. 

Nyt juuri poistui työttömyysturva (kelan maksama) ja tilalle tuli yleistuki onko kukaan miettinyt miksi nimike vaihtuu tällaiseksi?

Vierailija
70/119 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vankeja kuuluu kai kohdella paremmin. Kysy vihervasemmistolta

Vierailija
71/119 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmalta tuntuu kun itse todella haluaisi päästä työelämään ja pitää itsenäisesti huolta lapsestaan, mutta sadoista hakemuksista huolimatta en pääse töihin. Minulla in amk-koulutus mutta ei hirveästi kokemusta oman alan töistä. Haaveilen töihin pääsystä, mutta tottakai minun ajatellaan olevan laiskakelarotta... ja että en haluaisi töihin.

Vierailija
72/119 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosta se on. Nykyään ei tarvitse pelätä tapaamisia tai yhteenottoja, niitä ei tule lainkaan.

Vierailija
73/119 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa: 2 hakee samaa työpaikkaa. Toinen luottotiedoton työtön, toisella rikoshistoriaa taustalla, mutta luottotiedot ok. Kumpi valitaan töihin? No TIETENKIN se rikollinen. 

Mitä merkitystä työnantajalle on työnhakijan/tekijän luottotiedoilla? Ennemmin luulisi että sitä työnhakijaa kiinnostaa työnantajan maksukyky ja taito hoitaa asioita.

Vierailija
74/119 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmosta se on. Nykyään ei tarvitse pelätä tapaamisia tai yhteenottoja, niitä ei tule lainkaan.

Yhteyden ottoja siis, mutta eipä tule sitten yhteenottojakaan...

Vierailija
75/119 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunsin täsmälleen samoin, kun olin hetkisen aikaa työttömänä, sitten sain kokoaikatyön, mutta sama kontrollin tunne oli silti läsnä, vaikkakin eri muodossa, mutta määräily ja painostus jatkui. Olin lopulta kurkkuani myöten täynnä sitä, että joku toinen määrää ja käskee mitä teen ja milloin teen, joten vaihdoin osa-akaiseen ja teen vain harvoin töitä ja, kun minulle sopii. Ja tukia en nosta senttiäkään, joten turha kenenkään määkiä mitään. Tunnen olevani onnekas, että minulla on mahdollisuus tällaiseen. 

Ihmiset on tässä aika erilaisia. Toiset oikein tykkää, kun joku esimies kertoo, mitä on tehtävä. Eikä itse tarvitse miettiä mitään vaan seisoo tumput suorana, jos joku ei käske mitään.

Itse, kun ajautunut vastuulliseen työhön, niin armeijan kertausharjoituksissa on pelkkää lepoa, kun joku käskee ja itse ei tarvitse miettiä mitään.

Vierailija
76/119 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haaveilen töihin pääsystä, mutta tottakai minun ajatellaan olevan laiskakelarotta... ja että en haluaisi töihin."

Juurikin tuo on nöyryyttävää! Jokaisessa puhelussa oikein paistaa virkailijan asenteellisuus. 

Vierailija
77/119 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinpä, eihän se potentiaalinen työntekijä joudu mitään pomolleen maksamaan, päinvastoin.

Vierailija
78/119 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun elämässä typerät ja vapautta rajoittavat velvollisuudet on nyt aivan minimaaliset verrattuna aikaan kun olin vielä töissä. Varsinkin kun yt:t lähestyi, kaikenlainen mikromanagerointi ja mielivaltainen kyykyttäminen lisääntyi. Nöyrimmät sai jäädä. En kuulunut heihin.

Vierailija
79/119 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luottotiedoton (ilman omaa syytään) työtön on tässä maassa suurempi rikollinen kuin esim. murh@@ja. Ei ole edes koiranp@sk@n arvoinen. Mutta kummasti nyt on vähentynyt nämä menkää töihin-huudot, kun säästöt, leikkaukset ja potkut ovatkin osuneet omalle kohdalle.

Ja koiranpaskatkin on vähentyneet. Paskaa ei ole joka ulkoilu kerta lenkkarin pohjassa.

No pitääkö niihin astua? Meillä koirakin kiertää.

Vierailija
80/119 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipaan empaattisempaa politiikkaa.

Ne empaattiset huulipunat keksi koko pakko hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa, samoin keksivät poistaa eläkeputken. Että äänestä sitten kaikkien kiusaajien omaa puoluetta eli SDP 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi