Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on yhteiskuntaluokkasi?

Vierailija
07.05.2026 |

Joku ylintä luokkaa edustavakin kirjoittelee täällä. Itse olen alinta, 40-luvulla maalla syntynyt tehdastyötä tehnyt.

Kommentit (157)

Vierailija
21/157 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sen tietää? En hahmota tätä luokkajakoasiaa yhtään. Onko se olemassa vain tällä palstalla?

Suurin osa suomalaisista on keskiluokkaa, ylempää tai alempaa. Esim. Laura Kolbe on tutkinut suomalaisia yhteiskuntaluokkia. Mutta eipä tuolla hirveästi ole merkitystä mihin luokkaan kuuluu, koska Suomi ei ole luokkayhteiskunta ollenkaan samaan tapaan kuin vaikkapa Ruotsi tai Britannia. Olemme aika tasa-arvoisia sittenkin, koska kaikki ovat olleet aika köyhiä, yläluokka äärimmäisen pieni ja muualta kotoisin alun perin suurin osa.

Millä tavoin Suomi eroaa luokkayhteiskuntana vaikka Ruotsista? Toki, Ruotsi on monarkia ja aatelisia on ja näkyy yhteiskunnassa, mutta tavallinen Svensson on ihan samalla lailla osa yhteiskuntaluokkaansa kuin meilläkin ollaan. Olen itse luokkaretkeläinen. Synnyin kaupunkilaiseen työväenluokkaan, mutta olen opiskellut ja tehnyt uran ylemmän keskiluokan maailmassa ja tänne myös avioitunut. 

Vierailija
22/157 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastiton. Niin ainankin kohdellaan kun olen savolainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/157 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alin keskiluokka.

Vierailija
24/157 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkamieskodissa syntynyt sosiologi. Ylintä yhteiskuntaluokkaa. Väsyttää kun ihmiset ovat niin yksinkertaisia ja katsovat asioita kuten alin sosiaaliluokka katsoo. Oman kokemuksensa mukaan.

Kuulostaa palstan yhteiskuntaluokkahullulta

Ja keskiluokkaiselta. Ihme sosiologi kun ei edes omaa "asemaansa" hahmota.

Vierailija
25/157 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neitsyt vanhapoika, koopiikitönkin. Miedän perheen ainut molemmilla elämänalueilla.

Vierailija
26/157 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä.

Akateemisesta perheestä, akateeminen perhe. 

Normaalit asiat elämässä.

Kiinnostaisi millä tutkinnolla on näin ulkona yhteiskunnasta?

Vierailija
27/157 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle vielä se, että yhteiskuntaluokat eivät rakennu sen varaan, että joku olisi alempi arvoltaan, vaan tasot kuvaavat käytettävissa olevia resursseja ja vaikutusvaltaa. 

Sukututkimus on kiinnostavaa, jokaisen suvusta löytyy taatusti tosi mielenkiintoisia henkilöitä, jotka ovat eläneet oman aikansa voimaverkossa joko kiinni tai siitä eroon pyristellen. Löytyy paljon draamaa ja jännittäviä käänteitä. Toivoisin, että etenkin köyhempiä yhteiskuntaluokkia tutkittaisiin enemmän. Jokainen pystyy nykyään suht helposti selvittämään sukunsa keskeisiä henkilöitä ja liikkeitä helposti, kun netistä löytyy monenlaista arkistoa. 

Tosin itsekään en ole sukuani selvittänyt, kaikki tiedot ovat peräisin joko isovanhemmilta ja vanhemmilta tai sitten yhdeltä suvun jäseneltä vanhempieni ikäpolvesta, joka on tehnyt sukuselvitystä. Isän puolelta tiedän siis todella vähän mitä siellä on. Taitaa kuitenkin sielläkin olla saksalaista sukujuurta, mutta en yhtään tiedä mistä päin Saksaa. Äidin puolelta kaukaisin tiedetty sukulainen on Skotlannista.

Vierailija
28/157 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvari: äiti kauppatieteiden tohtori, isä maat.metsät. tohtori, väitellyt fysiikasta. Molemmat noin 75-vuotiaita nyt.

Itse olen maisteri ja mieheni FT. Ikää minulla on 47 vuotta.

Vierailija
29/157 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen arjalainen.

Vierailija
30/157 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä.

Akateemisesta perheestä, akateeminen perhe. 

Normaalit asiat elämässä.

Kiinnostaisi millä tutkinnolla on näin ulkona yhteiskunnasta?

Mitä tarkoitat? Onko yhteiskuntaluokalla jotain väliä?

Vierailija
31/157 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sen tietää? En hahmota tätä luokkajakoasiaa yhtään. Onko se olemassa vain tällä palstalla?

Suurin osa suomalaisista on keskiluokkaa, ylempää tai alempaa. Esim. Laura Kolbe on tutkinut suomalaisia yhteiskuntaluokkia. Mutta eipä tuolla hirveästi ole merkitystä mihin luokkaan kuuluu, koska Suomi ei ole luokkayhteiskunta ollenkaan samaan tapaan kuin vaikkapa Ruotsi tai Britannia. Olemme aika tasa-arvoisia sittenkin, koska kaikki ovat olleet aika köyhiä, yläluokka äärimmäisen pieni ja muualta kotoisin alun perin suurin osa.

Millä tavoin Suomi eroaa luokkayhteiskuntana vaikka Ruotsista? Toki, Ruotsi on monarkia ja aatelisia on ja näkyy yhteiskunnassa, mutta tavallinen Svensson on ihan samalla lailla osa yhteiskuntaluokkaansa kuin meilläkin ollaan. Olen itse luokkaretkeläinen. Synnyin kaupunkilaiseen työväenluokkaan, mutta olen opiskellut ja tehnyt uran ylemmän keskiluokan maailmassa ja tänne myös avioitunut. 

Ero ylemmän keskiluokan ja yläluokan välillä on Ruotsissa iso. Suomessa ei juuri ole yläluokkaa tai se on niin pieni, että käytännön merkitys on olematon. Heillä ei ikään kuin ole varaa olla olematta tekemisissä muiden kanssa.

Itseäni kiinnostaa porvariluokan merkitys ja asema historiassa. En ole tästä tutkimuksia lukenut, mutta historioitsijana tiedän, että esimerkiksi saksalaisessa porvaristossa naisen asema oli hyvin merkittävä, jos hän jäi leskeksi ja ryhtyi hallinnoimaan omaisuutta. Ja äidin merkitys jälkikasvulle on isompi kuin isän. Ei geneettisesti, vaan akateemisen ja taloudellisen menestyksen kautta (nykyaikana, tutkitusti), luonnollisesti, koska äiti kasvattaa lapsiaan yhä nykyäänkin enemmän kuin isä. Oletukseni siis on, että nimenomaan porvaristosta nousi uusi yläluokka renessanssista alkaen, kun aatelisto pikkuhiljaa kadotti asemansa. 

Onko sinun suvussasi porvaristoa? Siis kauppiaita, käsityöläisiä, yrittäjiä?

Vierailija
32/157 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ylempää keskiluokkaa kuin ikinä mahdollista. Vieläpä se, että kiinnostaisi sen minua ylempänä olevan luokan määritelmä. Sitähän ei oikein ole tutkittu eikä määritelmää ole oikein missään kerrottu, mutta sellainen minua ylempi luokka on kumminkin olemassa. Heidät tunnistaa varmimmin siitä, että tämä asia ei kiinnosta heitä ollenkaan., vaan he sanovat olevansa ihan vaan taviksia, vaikka kaikille on selvää, ettei se ole totta.

Vierailija
33/157 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihminen.  Anarkisti ja yhteiskuntavastainen. Valtiouskonnot on maapallon syöpä. Kohta alkaa taas jääkiekon mm-kisat ja puolet kansasta hullaantuu kannattamaan keinotekoisesti kehitettyä Suomea ja ihmisten käyttäytyminen muistuttaa urheilubaareissa, kotikatsomoissa, sekä paikanpäällä kuin hämärissä uskonlahkoissa aivopestyjä.

Vierailija
34/157 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on yhteiskuntaluokka, jos elää minimillä tk-eläkkeellä, mutta on useampien satojen tuhansien omaisuus perintönä?

Vierailija
35/157 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ylempää keskiluokkaa kuin ikinä mahdollista. Vieläpä se, että kiinnostaisi sen minua ylempänä olevan luokan määritelmä. Sitähän ei oikein ole tutkittu eikä määritelmää ole oikein missään kerrottu, mutta sellainen minua ylempi luokka on kumminkin olemassa. Heidät tunnistaa varmimmin siitä, että tämä asia ei kiinnosta heitä ollenkaan., vaan he sanovat olevansa ihan vaan taviksia, vaikka kaikille on selvää, ettei se ole totta.

On yläluokkaa tutkittu Suomessakin vaikka kuinka paljon. Suurin osa populaarihistoriaa käsittelevistä tietokirjoista kertoo yläluokan henkilöistä ja historiasta. Se mikä puuttuu on köyhimmän luokan mikrohistoria, koska kirjallisia lähteitä on paljon vähemmän.

Vierailija
36/157 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään ole enää luokkajakoa. Itse kasvoin maalla, kouluttamattomassa perheessä. Sisävessaakaan ei lapsena ollut. Melko alkeelliset olot. Nyt olen johdon asiantuntijatehtävissä työskentelevä akateeminen. Luokitelkoot muut minut miten tykkäävät. Itse en sitä suostu tekemään. Tuollainen luokkajako on alentavaa, eikä ota huomioon ihmisen yksilöllisiä kykyjä tai halua menestyä/muuttua/kehittyä.

Vierailija
37/157 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nykyään ole enää luokkajakoa. Itse kasvoin maalla, kouluttamattomassa perheessä. Sisävessaakaan ei lapsena ollut. Melko alkeelliset olot. Nyt olen johdon asiantuntijatehtävissä työskentelevä akateeminen. Luokitelkoot muut minut miten tykkäävät. Itse en sitä suostu tekemään. Tuollainen luokkajako on alentavaa, eikä ota huomioon ihmisen yksilöllisiä kykyjä tai halua menestyä/muuttua/kehittyä.

Tämä.

Vierailija
38/157 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intelligentsiaa

Vierailija
39/157 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On yläluokkaa tutkittu Suomessakin vaikka kuinka paljon. Suurin osa populaarihistoriaa käsittelevistä tietokirjoista kertoo yläluokan henkilöistä ja historiasta. Se mikä puuttuu on köyhimmän luokan mikrohistoria, koska kirjallisia lähteitä on paljon vähemmän.

*tai ei se tietenkään kokonaan puutu, mutta on suhteessa väestön määrään hyvin pieni.

Vierailija
40/157 |
07.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen arjalainen.

Se on rotu, vieläpä kuvitteellinen/keksitty, ei luokka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi