Mitkä ovat suomalaisen ruokakulttuurin "helmiä"? Joita voisi tarjoilla ulkomaalaisille. Pitäisi olla kotikeittiössä mahdollista valmistaa.
Mitkä ovat suomalaisen ruokakulttuurin "helmiä"? Joita voisi tarjoilla ulkomaalaisille. Pitäisi olla kotikeittiössä mahdollista valmistaa. Itse aloitan:
-Juhakastike ruskealla ja uusilla perunoilla
-Itse tehty kinkkukiusaus(perunoita myöden)
-Vispipuuro
Kommentit (135)
marjajälkiruuat, peruna laatikkoruuat, tee seisova pöytä saalateilla ja monella ruokalajilla,seisova pöytä on suomalainen perinne juttu myös.
suomalaiset leivät on ehkä uutta monelle limput ja muut. suomalaiset juustot.kutunjuusto jne.
Tässä on tullut jo paljon hyviä ehdotuksia. Kalakeitto on useimmille helpompi jos se on kirkaslieminen tai tomaattimehuun tehty. Kermainen keitto voi olla joillekin liian outo, riippuen vieraan omasta taustasta.
Lisäksi kaikki minun ulkomaalaiset vieraat ovat tykänneet itse tehdystä hernekeitosta.
Todella moni aasialainen, makeisiin liharuokiin tottunut, pitää myös maksalaatikosta, vaikka eurooppalaisille se on yleensä kauhistus. Itäeurooppalaiset tykkäävät yleensä kaalilaatikosta ja kaalikääryleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poimit pihalta villikasveja ja teet niistä salaattia.
EN suosittele, naapuri kokeili kerran, tuli mahakipua monelle, enolle poltteleva erektio..
Kaverin puolesta kysyn, että mistä kasveista mahtoi tulla poltteleva erektio...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EN suosittele, naapuri kokeili kerran, tuli mahakipua monelle, enolle poltteleva erektio..
Kaverin puolesta kysyn, että mistä kasveista mahtoi tulla poltteleva erektio...?
Naapurin Tenho siveli vanhan enoni kasseja nokkosenvarrella, polttelevia pukamia heppi täynnä, pussit myös aivan paakuilla!!
Vierailija kirjoitti:
marjajälkiruuat, peruna laatikkoruuat, tee seisova pöytä saalateilla ja monella ruokalajilla,seisova pöytä on suomalainen perinne juttu myös.
suomalaiset leivät on ehkä uutta monelle limput ja muut. suomalaiset juustot.kutunjuusto jne.
Suomalaiset leivät eivät välttämättä herätä aina suurta ihastusta, koska ne ovat niin erilaisia. Suurin osa on tottunut aika makeisiin, valkoisiin leipiin, ja happamat, suolaiset, karhearakenteiset leivät tuntuvat oudoilta. Mutta kyllä niistä ollaan silti usein kiinnostuneita. Kannattaa kuitenkin laittaa tarjolle myös jotain vaaleita, pehmeitä vehnäsämpylöitä, joita suurin osa oikeasti tykkää syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurin Tenho siveli vanhan enoni kasseja nokkosenvarrella, polttelevia pukamia heppi täynnä, pussit myös aivan paakuilla!!
En vaan jokelteli!
Vierailija kirjoitti:
Mustikkapuurakka itse poimituista mustikoista.
Kesällä raparperipuurakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka poltteleva oli erektio? Kaverin puolesta..
Järvikala, metsämarjat, riista, villivihannekset, metsäsienet, korvapuustit, marjaiset täytekakut, erityisesti mustikka ja puolukka,
Pohjoiskarjalainen oravakeitto
3 annosta
2 kuivattua oravaa
1 l kuorittuja perunoita
Vettä
Suolaa
1,5 rkl vehnäjauhoja
Yksi pieni sipuli
Vähän voita
"Oravat nyljetään, puhdistetaan, huuhdellaan ja asetetaan valumaan
Sitten ne kuivataan miedossa uuninlämmössä.
Kuivatut oravat asetetaan kiehumaan suolalla maustettuun veteen.
Kun liha alkaa pehmetä, lisätään paloitellut, kuoritut perunat, sipuli ja voi.
Vehnäjauhot vispataan pieneen vesitilkkaseen ja lisätään keittoon.
Saa kiehua kypsäksi.
Suolaa lisätään maun mukaan.
Keitto on hyvin pidetty perheruoka."
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/yle-oravakeitto-hammensi-suo…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpiirakat tietysti
Karjalanpiirakoita saa sanoa karjalanpiirakoiksi vain, jos olet karjalainen. Ainakin wokeimpien ihmisten mukaan. Kuulemma kulttuurista omimista. Työpaikan kahvihuoneessa sain tällaisen syytöksen. Työkaveri kyllä hiljeni, kun selvisi, että 3/4 isovanhemmistani oli karjalan evakkoja.
Ohis.
Eihän se mitenkään liity karjalaisiin sukujuuriin vaan karjalanpiirakassa pitää olla vähintään 50% ruisjauhoja ja ne pitää leipoa rekisteröidyn valmistamismenetelmän mukaan. Erotuksena riisipiirakoihin.
Vierailija kirjoitti:
Maksalaatikko rusinoilla, kylkeen mahdollisimman hapanta puolukkasurvosta. Ruokajuomana maito. Jälkkäriksi tietysti mämmiä.
Varmaan vitsiksi tarkoitit, mutta tosiaan moni etenkin itä- ja kaakkoisaasialainen on tykännyt maksalaatikosta. Puolukkahillon on hyvä olla makeaa. Maitoa tykkää juoda mm. osa irlantilaisista, pohjoisamerikkalaisista, intialaisista, sveitsiläisistä ja ruotsalaisista. Myös esim. kiinalaiset, japanilaiset ja vietnamilaiset juovat nykyään entistä enemmän maitoa, jota pidetään erittäin terveellisenä, mutta varsin iso osa aasialaisista on laktoosi-intoleraatikkoja.
Olen syönyt reissussa, esim välimeren maissa, usein kalaa, jota paikalliset kehuu maasta taivaaseen ja itse kun maistaa, niin huomaa, että melkein kuin silakkaa. En tiedä mikä kala on ollut. Varmaan siis silakka on oikeasti jotain hienoa, meille se vaan on niin arkisista arkisinta, ettei sitä tule ajatelleeksi.
Slovakkikaverini tykkää älyttömästi suomalaisesta lihahyytelöstä. Siis aladoopista. En ole moneen vuoteen itse syönyt, en muista oikein onko se hyvää.
Meidän vieraat olivat haltioissaan, kun mökillä käytiin ensin verkoilla, sitten poimimassa kantarelleja ja mustikoita. Nostettiin maasta perunoita, porkkanoita, napsittiin herneenpalkoja
Keitettiin perunat, kokonaiset pienet porkkanat. Porkkanat ja herneenpalot pyöräytettiin voissa, lisättiin vähän hunajaa ja suolaa. Ahvenfileet paistettiin nopeasti rapeiksi, kantarelleista tehtiin kastike. Mustikoita ja torilta ostettuja mansikota syötiin jälkkäriksi vaahdotetun ranskankernan kera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpiirakat tietysti
Karjalanpiirakoita saa sanoa karjalanpiirakoiksi vain, jos olet karjalainen. Ainakin wokeimpien ihmisten mukaan. Kuulemma kulttuurista omimista. Työpaikan kahvihuoneessa sain tällaisen syytöksen. Työkaveri kyllä hiljeni, kun selvisi, että 3/4 isovanhemmistani oli karjalan evakkoja.
Ohis.Eihän se mitenkään liity karjalaisiin sukujuuriin vaan karjalanpiirakassa pitää olla vähintään 50% ruisjauhoja ja ne pitää leipoa rekisteröidyn valmistamismenetelmän mukaan. Erotuksena riisipiirakoihin.
Oi kamala, onko olemassa jokin rekisteröity menetelmäkin? Olen ymmärtänyt, että niissä on hiukan eri tapoja, vähän leipojasta riippuen. Minä teen niin kuin minun edesmennyt maamoni opetti, ja olen kyllä kutsunut ihan karjalanpiirakoiksi. 100 % ruisjauhoja laitan kuoritaikinaan, ohuemman kuoren saa jos on ruissihtijauhoja, karkeammista jauhoista tulee vähän paksumpi kuori. Lisäksi vaan vähän suolaa ja sen verran vettä, että tulee taikina.
Ei sellaisia olekaan kuin suomalaisen ruokakulttuurin helmet. Suomalainen ruoka on varsin neutraalia, likipitäen mautonta. Ruokaa, joka ei herätä mitään vau-elämyksiä.
Kaikki suomalaisten suosikit, maksalaatikot, mämmit sun muut on "herkut" on täysin teilattu ulkomaalaisten mielestä.
Joku edellä mainittu riistaruoka ei ole mitään suomalaista ruokakulttuuria, vaan pelkästään yhden maakunnan eli Lapin kulttuuriruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt reissussa, esim välimeren maissa, usein kalaa, jota paikalliset kehuu maasta taivaaseen ja itse kun maistaa, niin huomaa, että melkein kuin silakkaa. En tiedä mikä kala on ollut. Varmaan siis silakka on oikeasti jotain hienoa, meille se vaan on niin arkisista arkisinta, ettei sitä tule ajatelleeksi.
Ainakin sardiineja syödään välimeren maissa usein grillattuina ja hiillostettuina, usein tikussa. Olisiko ollut niitä?
Mä oon tehnyt poron sisäfilettä, palsternakka-porkkanapyreetä, kuusenkerkkäpunaviinikastiketta, karpalomarmeladia ja kevätsipulia. Jälkkäriksi rapea kaurakeksi kouvunmahlajäätelöllä.
Loimulohi
Saaristolaisleipä
Viinimarjamehu
Letut ja omenahillo
Raparperipiirakka