Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suolaa, lisää suolaa huutavat tv-kokit

Vierailija
06.05.2026 |

Suolasuositus on 5 g päivä ja itselläni ja monilla muillakin tämä täyttyy jo niistä elintarvikkeista mitä syödään itse valmistamamne ruuan lisäksi ja siksi minä tetveyssyistä olenkin yrittänyt opetella tekemään ruokani ilman lisättyä suolaa ja olenkin jo onnistunut siinä niin, että olen saanut mm. verenpaineeni laskemaan normaaleihin lukemiin. Huippukokki Aihinen vannoo suolan käytön nimeen ja Masterchef Suomi kokitkin huutavat lähes joka jaksoasa lisää suolaa. Haluaisin nähdä jonkun sellaisen ammattikokkiohjelman missä näytetään miten maittavaa ruokaa laitetaan ilman lisättyä suolaa ja mennään muutekin terveys edellä mikä tietysti edellyttäisi, että Suomesta löytyy huippukokki/huippukokkeja, jotka saavat aikaiseksi huippuhyvää ruokaa ilman kermaa, voita ja myös ilman sitä lisättyä suolaa. 

Kommentit (436)

Vierailija
141/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi tuon tason ruokaohjelmassa paneuduttavan enemmän muiden mausteiden käyttöön? 

Muista mausteista ei ole mitään iloa, jos ruoka on suolatonta.

Tai sitten emme vaan ole tottuneet muulla tavoin maustettuun? Chiliähän on alettu käyttämään kauppojen valmisruoissakin yhä enemmän. Mutta voihan se olla, että sisältävät myös yhtä paljon suolaa kuin aiemminkin.

Itsellä paakkuuntuvan merisuolan lisäksi jodioitua Himalajan kristallisuolaa, vaaleanpunaista. Ostin, kun oletin terveelliseksi, en tiedä onko. 

Himalajan suola on lähes pelkästään samaa suolaa kuin tavallinen pöytäsuola tai merisuola. 

Esim. pansuola ja Seltin ovat sitten jo vähän erilaisia, paljon vähemmån natriumia.

Pansuolat yms ovat taas pahanmakuisia ja saadakseen oikeaa suolan makua niitä pitää laittaa suhteessa enemmän kuin tavallista suolaa. Tulos on vähintään plus miinus nolla tavalliseen suolaan verrattuna, jotteipa jopa negatiivinen.

Pan-suola ei ole yhtään pahaa mun mielestä, muut mineraalisuolat yleensä on. Siinähän on natriumia puolet siitä, mitä tavallisessa suolassa, eikä sitä sentään tuplamäärää tarvitse laittaa. 

Tarvitsee tuplat, että saa oikean suolan määrän ruokaan. Ruuan teko ei ole taikuutta, vaan matematiikkaa.

Ei tarvitse tuplamäärää saman suolaisuuden maun saavuttamiseksi. 

Niin, kyllä muutkin suolat kuin natriumkloridi maistuvat suolaisilta. Veikkaan että natriumkloridin suolaisuuden evankelistat aika pahasti failaisivat suolaisuuden sokkotestissä.

No me tehtiin miehen kanssa kerran huvikseen sokkotestit tästä :D Toistettiin viisi kertaa päivän välein molemmat ja joka kerta meni molemmilla oikein. Pansuolaa ei tässä taloudessa käytetä. Tosi ankea maku tulee ruokaan. -eri

Vierailija
142/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi tuon tason ruokaohjelmassa paneuduttavan enemmän muiden mausteiden käyttöön? 

Tai sitten emme vaan ole tottuneet muulla tavoin maustettuun? Chiliähän on alettu käyttämään kauppojen valmisruoissakin yhä enemmän. Mutta voihan se olla, että sisältävät myös yhtä paljon suolaa kuin aiemminkin.

Itsellä paakkuuntuvan merisuolan lisäksi jodioitua Himalajan kristallisuolaa, vaaleanpunaista. Ostin, kun oletin terveelliseksi, en tiedä onko. 

Himalajan suola on lähes pelkästään samaa suolaa kuin tavallinen pöytäsuola tai merisuola. 

Esim. pansuola ja Seltin ovat sitten jo vähän erilaisia, paljon vähemmån natriumia.

Pansuolat yms ovat taas pahanmakuisia ja saadakseen oikeaa suolan makua niitä pitää laittaa suhteessa enemmän kuin tavallista suolaa. Tulos on vähintään plus miinus nolla tavalliseen suolaan verrattuna, jotteipa jopa negatiivinen.

Pan-suola ei ole yhtään pahaa mun mielestä, muut mineraalisuolat yleensä on. Siinähän on natriumia puolet siitä, mitä tavallisessa suolassa, eikä sitä sentään tuplamäärää tarvitse laittaa. 

Tarvitsee tuplat, että saa oikean suolan määrän ruokaan. Ruuan teko ei ole taikuutta, vaan matematiikkaa.

Suola ei ole pelkästään natriumkloridia. Ei sitä matematiikkaa natriumkloridin määrään voi perustaa.

Ruokasuola on teoriassa 100 % natriumkloridia. Tyypillisesti kaupan hyllyllä myytävässä voi olla pari prosenttian muita mineraaleja. Kun ei sitä ole tarkoituksenmukaista puhdistaa laboratoriotarkasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merisuola ei ole vaarallista. Pöytäsuola ilman mineraaleja on

Kaikki suolat ovat merisuolaa !

Kai sitä joku kemisti voisi natriumia kloorata keinotekoisesti. Tosin kovin halpaa suolaa siitä ei tällä tavalla tehtynä tulisi. Helpompi vaan louhia maasta valmiina olevaa suolaa. Tai haihduttaa merivedestä merisuolaa.

Vierailija
144/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan nyt, että paistan palan lohifilettä pannulla. KUKAAN ei syö sitä mielummin suolattomana kuin lisätyn suolan kanssa.

Ruoka yksinkertaisesti maistuu paremmalta kun siinä on sopiva määrä suolaa.

Vierailija
145/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ruoan valmistaa tuoreista raaka-aineista, siinä ei lähtökohtaisesti ole käytännössä yhtään suolaa. Lisätty suola ei automaattisesti tarkoita liikaa suolaa. Naurettava vaatimus, etteikö ruoanlaitossa saisi käyttää suolaa. Samat ihmiset mutustavat ruispalaa tyytyväisenä mitään suolaa laskematta, sehän on terveellistä!

Saman suolaprosentin kuin Ruispaloissa saa laittamalla esim. 1,5 litran keittoon 15 g suolaa. Se on valtava määrä, kokeilkaa joskus. 

Ravintolaruoassa on yleensä juuri tuo 1 % suolaa. 

Miksi se siis olisi ongelma, jos ruisleipä ei ole? Ravintolaruokaa syön joskus, kaupan leipää en koskaan.

Kyllä ne molemmat on ongelma suolan saannin kannalta. 

Minä teen ihan ravintolatasoista ruokaa kotona, joten valitettavasti siis myös yhtä suolaista. 

Tätä en tajua. Minä teen kotona parempaa ruokaa kuin useimmissa ravintoloissa saa, ja koska voin itse lisätä pintasuolan annokseen, suolaan ruoan erittäin maltillisesti. Perheessäni on ravintola-alan ammattilainen, ja hän keittiömestariaikojensa muistoksi ylisuolaa lähes kaikki ruoat valmiiksi. Ei se suola loputtomiin makua paranna, ja pintasuola maistuu enemmän kuin ruokaan imeytetty. Käsittääkseni monet ravintolat suolaavat ruoan myös säilyvyyssyistä. 

Vierailija
146/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Master Chefissä tehdään ravintolaruokaa. Sitä ei ole tarkoituskaan syödä joka päivä. 

Vierailija
147/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ruoan valmistaa tuoreista raaka-aineista, siinä ei lähtökohtaisesti ole käytännössä yhtään suolaa. Lisätty suola ei automaattisesti tarkoita liikaa suolaa. Naurettava vaatimus, etteikö ruoanlaitossa saisi käyttää suolaa. Samat ihmiset mutustavat ruispalaa tyytyväisenä mitään suolaa laskematta, sehän on terveellistä!

Saman suolaprosentin kuin Ruispaloissa saa laittamalla esim. 1,5 litran keittoon 15 g suolaa. Se on valtava määrä, kokeilkaa joskus. 

Miksi se siis olisi ongelma, jos ruisleipä ei ole? Ravintolaruokaa syön joskus, kaupan leipää en koskaan.

Minä teen ihan ravintolatasoista ruokaa kotona, joten valitettavasti siis myös yhtä suolaista. 

Tätä en tajua. Minä teen kotona parempaa ruokaa kuin useimmissa ravintoloissa saa, ja koska voin itse lisätä pintasuolan annokseen, suolaan ruoan erittäin maltillisesti. Perheessäni on ravintola-alan ammattilainen, ja hän keittiömestariaikojensa muistoksi ylisuolaa lähes kaikki ruoat valmiiksi. Ei se suola loputtomiin makua paranna, ja pintasuola maistuu enemmän kuin ruokaan imeytetty. Käsittääkseni monet ravintolat suolaavat ruoan myös säilyvyyssyistä. 

No kun minun makuaistini on tottunut siihen liian runsaaseen suolaan. 

Pintasuolaus taas ei ole mun makuun, kun eihän se maistu yhtään samalta kuin valmistuksen aikana lisätty suola. Esim. suolatussa vedessä keitetyt asiat maistuu ihan erilaisilta, kuin suolattomassa. 

Vierailija
148/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse tuplamäärää saman suolaisuuden maun saavuttamiseksi. 

Niin, kyllä muutkin suolat kuin natriumkloridi maistuvat suolaisilta. Veikkaan että natriumkloridin suolaisuuden evankelistat aika pahasti failaisivat suolaisuuden sokkotestissä.

No me tehtiin miehen kanssa kerran huvikseen sokkotestit tästä :D Toistettiin viisi kertaa päivän välein molemmat ja joka kerta meni molemmilla oikein. Pansuolaa ei tässä taloudessa käytetä. Tosi ankea maku tulee ruokaan. -eri

Oliko nimen omaan kaksoissokkotesti?

Vierailija
149/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ruoasta myös. Jos on esimerkiksi iso lihapala jonka kypsentää kokonaisena niin suolaa täytyy saada muuallekin kuin pelkästään lihan pintaan. Muuten se maistuu siltä, että se on pinnalta liian suolainen ja sisältä täysin suolaton.

Voi esimerkiksi liottaa suolavedessä yön yli jolloin suola imeytyy tasaisesti. Marinadilla on yleensä sama tarkoitus. Enkä nyt tarkoita mitään voimakkaassa suolavedessä tönkkösuolausta. Suolaa pitää olla sopiva määrä.

Vierailija
150/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo, teen ruokani alusta alkaen itse, ja se ei todellakaan maistu yhtään miltään jos ei siinä ole suolaa!

Pokkeus kerran kuudessa viikossa siskonmakkarakeitto johon laitan kasvisliemen, siihen en lisää suolaa.

Ainiin paitsi kiisseliin en heh laita suolaa!

Liemikuutio itsessään sisältää suolaa. Mä käytän kasvisliemikuutioita paljonkin keitoissa ja pataruuissa, ei niihin silloin tarvitse lisä enää erikseen suolaa.

Suolaa pidetään pahiksena, mutta nuo lisäainekuutiot on monella käytössä. Tosi järkevää :)

Sinä varmaan telläät sitten lisämauksi fondia. Siinä kuutiossa on rutkasti vähemmän lisäaineita kuin annoksessa fondia, eli kuluttajaa viedään siinä taas kuusi - nolla halpaan ja rahat veks. Itse käytän yleensä kolmen litran kattilalliseen mitä hyvänsä soppaa yhden kuution, ei siinä kovin paljon tule pahisaineita yhteen annokseen.

Jos osaa laittaa ruokaa, ei tarvitse kuutioita eikä valmisfondia. Olen eri, ja keitän liemeni itse, viimeksi eilen kasvisliemen risottoon. 

Valtaosa ihmisistä ei ennättäisi töissä käymään, jos kaikki liemet pitäisi itse keittää. Toinen vaihtoehto on se, että liemienkeittäjä tekee vain keittiöhommat ja jättää muut kotityöt toisten perheenjäsenten huolehdittaviksi.

Liemitarpeet crockpotiin, töpseli seinään ja antaa muhia vaan, ei sitä tarvitse vahtia. Tekee kerralla ison satsin. Liemi säilyy jääkaapissa rasvakuorensa alla monta viikkoa hyvänä (usein kyllä loppuu jo viikossa ja saa laitella uuden satsin muhimaan). Voi myös pakastaa. Parhaillaan keittiössä muhii kananluista ja nahkasta sekä kasviksista liemi, jonka laitoin muhimaan aamu viideltä. Olen tehnyt jo puolikkaan työpäivän, käynyt kaupassa, koiran kanssa lenkillä ja siellä se liemi tyytyväisenä yksikseen poreilee.

Vierailija
151/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun minun makuaistini on tottunut siihen liian runsaaseen suolaan. 

Pintasuolaus taas ei ole mun makuun, kun eihän se maistu yhtään samalta kuin valmistuksen aikana lisätty suola. Esim. suolatussa vedessä keitetyt asiat maistuu ihan erilaisilta, kuin suolattomassa. 

Monesti suola vaikuttaa myös kypsymiseen. Kokeile vaikka keittää perunoita suolavedessä ja sama annos niin, että ripottelet suolan lopuksi perunoiden päälle! Tulee ihan eri lopputulos. Vaikka suolaa olisi täsmälleen sama määrä.

Vierailija
152/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo, teen ruokani alusta alkaen itse, ja se ei todellakaan maistu yhtään miltään jos ei siinä ole suolaa!

Pokkeus kerran kuudessa viikossa siskonmakkarakeitto johon laitan kasvisliemen, siihen en lisää suolaa.

Ainiin paitsi kiisseliin en heh laita suolaa!

Liemikuutio itsessään sisältää suolaa. Mä käytän kasvisliemikuutioita paljonkin keitoissa ja pataruuissa, ei niihin silloin tarvitse lisä enää erikseen suolaa.

Suolaa pidetään pahiksena, mutta nuo lisäainekuutiot on monella käytössä. Tosi järkevää :)

Sinä varmaan telläät sitten lisämauksi fondia. Siinä kuutiossa on rutkasti vähemmän lisäaineita kuin annoksessa fondia, eli kuluttajaa viedään siinä taas kuusi - nolla halpaan ja rahat veks. Itse käytän yleensä kolmen litran kattilalliseen mitä hyvänsä soppaa yhden kuution, ei siinä kovin paljon tule pahisaineita yhteen annokseen.

Jos osaa laittaa ruokaa, ei tarvitse kuutioita eikä valmisfondia. Olen eri, ja keitän liemeni itse, viimeksi eilen kasvisliemen risottoon. 

Valtaosa ihmisistä ei ennättäisi töissä käymään, jos kaikki liemet pitäisi itse keittää. Toinen vaihtoehto on se, että liemienkeittäjä tekee vain keittiöhommat ja jättää muut kotityöt toisten perheenjäsenten huolehdittaviksi.

Liemitarpeet crockpotiin, töpseli seinään ja antaa muhia vaan, ei sitä tarvitse vahtia. Tekee kerralla ison satsin. Liemi säilyy jääkaapissa rasvakuorensa alla monta viikkoa hyvänä (usein kyllä loppuu jo viikossa ja saa laitella uuden satsin muhimaan). Voi myös pakastaa. Parhaillaan keittiössä muhii kananluista ja nahkasta sekä kasviksista liemi, jonka laitoin muhimaan aamu viideltä. Olen tehnyt jo puolikkaan työpäivän, käynyt kaupassa, koiran kanssa lenkillä ja siellä se liemi tyytyväisenä yksikseen poreilee.

Hyi hemmetti! Ei todellaakaan säily montaa viikkoa jääkaapissa! Se on biojätettä kauan ennen sitä.

Vierailija
153/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merisuola on terveellistä. Kalatkin menestyy ja lisääntyy meressä. Maantiesuola ei ole hyvä juttu, autonhelmat ruostuu. Jos nyt 5g on max/vrk/kuluttajalle suositus, se on vähän. Lisään juomavesipulloon suolaa 2 rkl, salille tai hellehölkälle ja saunajuomiseen. Pitää uupumuksen ja janon kurissa. Kaloja oltiin kunnes uteliaisuus heitti rannoille. Meri on meissä yksi rakenne. Suolataan se sitten huolella. Suola maistuu ja maustaa.

Kaksi ruokalusikallista pullolliseen? Minäkin lisään veteen suolaa kuumalla, kun en halua pyörtyä, mutta aika reilulta kuulostaa sinun annostuksesi :D

Älkää nyt hullut lisätkö suolaa juomaveteenne.

Aika äärimmäiset olosuhteet pitää olla että edes vichyn juomisesta on merkittävää hyötyä.

Normaali ruokavalio ja juomaksi puhdas vesi.

Et taida tehdä mitään pitkäkestoista fyysisesti kuormittavaa aktiviteettia kuumissa olosuhteissa. 

Tiedän, tutkimuksia löytyy.

Lueppa sinäkin ne niin tiedät aiheesta.

Suomessa harvoin on sellaista pitkäkestoista fyysistä suoritusta kuumissa olosuhteissa että lisäsuoloja tarvittaisiin.

Ehkä maraton +35 asteessa ja metsäpalojen sammutus.

Vierailija
154/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merisuola ei ole vaarallista. Pöytäsuola ilman mineraaleja on

Kaikki suolat ovat merisuolaa !

Kai sitä joku kemisti voisi natriumia kloorata keinotekoisesti. Tosin kovin halpaa suolaa siitä ei tällä tavalla tehtynä tulisi. Helpompi vaan louhia maasta valmiina olevaa suolaa. Tai haihduttaa merivedestä merisuolaa.

Natriumin klooraaminen on mitä helpointa: Laittaa vain natriumia ja klooria toistensa kanssa kosketuksiin. Vaikeampaa on kyllä saada natriumia ja klooria, kummatkin niin ärhäköitä aineita että eivät kauan alkuaineina pysy jos muita alkuaineita on läheisyydessä.

Eli tosiaan, helpointa on hommata suolaa merivedestä, joko nyt merissä vellovasta vedestä tai kuivuneista entisistä meristä.

Vierailija
155/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merisuola on terveellistä. Kalatkin menestyy ja lisääntyy meressä. Maantiesuola ei ole hyvä juttu, autonhelmat ruostuu. Jos nyt 5g on max/vrk/kuluttajalle suositus, se on vähän. Lisään juomavesipulloon suolaa 2 rkl, salille tai hellehölkälle ja saunajuomiseen. Pitää uupumuksen ja janon kurissa. Kaloja oltiin kunnes uteliaisuus heitti rannoille. Meri on meissä yksi rakenne. Suolataan se sitten huolella. Suola maistuu ja maustaa.

Kaksi ruokalusikallista pullolliseen? Minäkin lisään veteen suolaa kuumalla, kun en halua pyörtyä, mutta aika reilulta kuulostaa sinun annostuksesi :D

Älkää nyt hullut lisätkö suolaa juomaveteenne.

Aika äärimmäiset olosuhteet pitää olla että edes vichyn juomisesta on merkittävää hyötyä.

Normaali ruokavalio ja juomaksi puhdas vesi.

Ootko kokeillut tehdä töitä 50-60 asteisessa tilassa työhaalarit ja muut työsuojaimet päällä 3-4 tuntia? Siinä ei kuule mitkään vissyt riitä. Ite teen pulloon elektrolyyttijuoman ja pidän taskussa pastillirasiaa, josta nappailen suolakiteitä sopivin väliajoin. Juomaa kuluu reilu litra tunnissa eikä yhtään kuseta työsuorituksen jälkeen vaan kaikki on hikoiltu ulos.

Tuo voidaan laskea äärimmäiseksi mutta aika harva noin työskentelee. Yksi pääsky ei kesää tee.

Suurin osa suotta nauttii suoloja.

Vierailija
156/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman lisättyä suolaa. Useimmissa ruoka-aineissa ei ole suolaa yhtään, joten hyvää siitä ei tule, jos ruokaan ei laiteta yhtään suolaa.

Tulee, itse käytän esim yrttejä, sitruunaa ja oliiviöljyä. 

Vierailija
157/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olimme kolmatta kertaa Länsi-Afrikassa Sahelin eteläpuolella. Koska kylmässä Kanariassakin matkatoimisto-Miat käskevät juomaan kaikissa käänteissä, teimme hirmuisessa helteessä niin potenssiin kaksi. 

Kliimaksin koimme eräällä autoretkellä, kun perheemme lapsukainen oli juomisesta sekaisin, siis veden juomisesta ja alkoi oksentaa sitä vettä.

Paikallinen tallaaja uskalsi viimein aukaista suunsa ja todeta, että ei ole mitenkään hyväksi ihmiselle tuollainen veden kittaaminen. Käski ottaa aamulla isohkon kiteen paikallista merisuolaa ja imeskellä sen hitaasti. Ja juoda, kun on jano. Niin tekevät kuulemaa alaa tuntevat elukatkin, kamelit ja sen sellaiset.

Kuka hullu nyt väkisin juo, jos ei ole jano? 

Ai ei juo vai. En nyt tiedä ihan väkisin juomisesta, mutta kyllä tämä "juokaa vettä"-hössötys on mennyt aivan liian pitkälle. Sehän on yksi mantran - juokaa vettä peruspilareista, että pitää juoda, vaikka ei olisi janokaan, jos tulee janontunne on elimistö muka kuivunut, tai jotain.

Mikä se suositus ja suoritus, tälle veden kittaamiselle nykyisin on? Kaksi litraa päivässä, vai riittääkö sekään. 

Vierailija
158/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huippukokit käyttävät suolaa ja rasvaa koska he tekevät ruokaa joka maistuu hyvältä. Se on heidän työtään.

Suolaa, kermaa ja voita. Sama kun käyttäisi raaka-aineena tiskirättiä.

Vierailija
159/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Huippuhyvää ruokaa ilman kermaa, voita ja myös ilman sitä lisättyä suolaa."

Ei tuollaista olekaan, mahdoton yhtälö, sori siitä.

Ja silti onnistuu.

Esimerkiksi itäisen välimeren keittiössä jätetään voi ja kerma kokonaan pois ja suolaa korvataan sumakilla.

Se on mauste joka mm. tuo suolan kaltaista makua.

Vierailija
160/436 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olimme kolmatta kertaa Länsi-Afrikassa Sahelin eteläpuolella. Koska kylmässä Kanariassakin matkatoimisto-Miat käskevät juomaan kaikissa käänteissä, teimme hirmuisessa helteessä niin potenssiin kaksi. 

Kliimaksin koimme eräällä autoretkellä, kun perheemme lapsukainen oli juomisesta sekaisin, siis veden juomisesta ja alkoi oksentaa sitä vettä.

Paikallinen tallaaja uskalsi viimein aukaista suunsa ja todeta, että ei ole mitenkään hyväksi ihmiselle tuollainen veden kittaaminen. Käski ottaa aamulla isohkon kiteen paikallista merisuolaa ja imeskellä sen hitaasti. Ja juoda, kun on jano. Niin tekevät kuulemaa alaa tuntevat elukatkin, kamelit ja sen sellaiset.

Kuka hullu nyt väkisin juo, jos ei ole jano? 

Ai ei juo vai. En nyt tiedä ihan väkisin juomisesta, mutta kyllä tämä "juokaa vettä"-hössötys on mennyt aivan liian pitkälle. Sehän on yksi mantran - juokaa vettä peruspilareista, että pitää juoda, vaikka ei olisi janokaan, jos tulee janontunne on elimistö muka kuivunut, tai jotain.

Mikä se suositus ja suoritus, tälle veden kittaamiselle nykyisin on? Kaksi litraa päivässä, vai riittääkö sekään. 

Johtuu siitä, että Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei velvollisuutta oppia ymmärtämään lukemaansa. Aikuisen nestetarve on noin 2–3,5 litraa päivässä painosta riippuen. Huom, nesteen, ei veden. Ruoka tuo osan nesteestä, joten ihmisen ei ole tarpeen juoda jatkuvasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä