Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pitäisi selvitä, kun elatusmaksut ja lapsilisät loppuvat?

Vierailija
05.05.2026 |

Lapset täyttävät lähivuosina molemmat 18v pienin ikäeroin. Asuvat kotona kuitenkin vielä todennäköisesti monta vuotta. Kaikki samat kulut ellei enemmänkin jatkuvat. Molemmat opiskelijoita tietysti. Yhteiskunnalta ei saada mitään tukea. Lapsilisien ja elatusmaksujen loppumisen myötä tulot tippuu 900e/kk. Millä ihmeellä te muut yksinhuoltajat olette selvinneet? 

Kommentit (163)

Vierailija
101/163 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko se aina yllärinä, että lapset tulevat täysi-ikäisiksi ja tuet loppuu? Tuosta 900 eurosta olisi kannattanut alkaa laittaa esim 10 vuotta sitten alkaa laittaa 20 euroa kuussa sivuun niin olisi jokin pieni summa alkuun pääsemiseen. Ja aikuiset lapset töihin tai muuttavat omilleen ja ottavat opintotuet ja lainat jne. 

Näille tulee aina kaikki yllätyksenä. Joulu yllättää joka vuosi. Niinpä paketit kerjätään nyyhkytarinoiden kastelemana muilta. Talvi yllättää, etukäteen ei koskaan voi alesta ostaa tarpeita. Koulun luistelu yllättää, niitä luistimiakaan ei voi sesongin ulkopuolella hankkia kirpparilta. Juhlapukeutumisesta puhumattakaan. Nytkin on 1-3€ kauluspaitoja kirpparit täynnä, mutta loppukuusta juhlakaudella enää ei. 

Vierailija
102/163 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No töissä on joutunut tässä käymään

harvinaista yksinhuoltajille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/163 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yh-kortti taas vedetty. Ei se ole veronmaksajien vika, että ryssitte parisuhteenne. Olet itse valinnut puolisosi ja päättänyt lisääntyä. Ota nyt vastuu valinnoistasi. Ihmeellinen ajatus, että erot ja niiden aiheuttamat kulutkin pitäisi saada maksattaa muiden palkasta. Parisuhdestatuksen ei pitäisi vaikuttaa tukiin mitenkään. 

Tämä!!!

Niin että se on minun vikaani kun puoliso sairastui ja kuoli ja jäin yh äidiksi? 

Vierailija
104/163 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex vaimolle sanottiin suoraan että tänä opiskelun ilmaisena aikakautena on turha haaveilla mistään koulutustuesta ex mieheltä.Että jos ex vaimo ei kykene tai halua tarjota täysi-ikäiselle lapsellensa enää huonetta omasta kodistaan niin sitten lapsen on muutettava pois ja haettava itse tukensa ja pärjättävä omillaan.

Vierailija
105/163 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

parisuhdekelvottomien ei pitäisi porsia.

onhan se ihan fakta, että parisuhteeseen kykenemättömät eivät kykene työntekoonkaan. ä pärät jäävät veronmaksajien elätettäviksi.

Vierailija
106/163 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo enemmän sinun tuttavapiiristäsi kuin mistään muusta. En itse tunne ainoatakaan yh joka EI kävisi töissä. Useimmat heistä tekevät kahta työtä jolloin aika lapsen kanssa on lähes olematon mutta rahaa on saatava

Vierailija
107/163 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ihan töissä minäkin olen aina käynyt. Ei se palkka tästä parane, mutta ne muut tulot tippuu roimasti.

Ap

18v täyttänyt on lain silmissä täysi-ikäinen,potkaise pellolle ja elättämään itsensä jos et niin älä valita.

Vierailija
108/163 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yh-kortti taas vedetty. Ei se ole veronmaksajien vika, että ryssitte parisuhteenne. Olet itse valinnut puolisosi ja päättänyt lisääntyä. Ota nyt vastuu valinnoistasi. Ihmeellinen ajatus, että erot ja niiden aiheuttamat kulutkin pitäisi saada maksattaa muiden palkasta. Parisuhdestatuksen ei pitäisi vaikuttaa tukiin mitenkään. 

Tämä!!!

Niin että se on minun vikaani kun puoliso sairastui ja kuoli ja jäin yh äidiksi? 

mitäs pakotit sen raatamaan ylitöissä sinun elättämiseksi ja teit sille epäterveellistä ruokaa

Vierailija
109/163 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!!!

Ei tietenkään ole, eikä aiempi kirjoittaja varmaan sinuun viitannutkaan.

Vierailija
110/163 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo enemmän sinun tuttavapiiristäsi kuin mistään muusta. En itse tunne ainoatakaan yh joka EI kävisi töissä. Useimmat heistä tekevät kahta työtä jolloin aika lapsen kanssa on lähes olematon mutta rahaa on saatava

työ 1. tukihakemusten täyttäminen

työ 2. elatusmaksujen vaatiminen

Vierailija
111/163 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tässä omat haasteensa. Mulla lapset on nyt 16 ja 18 eli vanhemmasta loppui jo kaikki tuet, nuoremmasta saan vielä hetken lapsilisää ja reilun vuoden elatustukea. Lasten toinen vanhempi on pitkäaikaistyötön ja täysin kykenemätön avustamaan lapsiaan taloudellisesti. Päinvastoin, hän lainailee lapsiltaan. 

Itse olen ihan hyväpalkkaisessa koulutustani vastaavassa työssä ja on mulla säästöjä, mutta silti joudun nyt miettimään että yritänkö saada toisen työn vaikka kaupan kassalta tai jostain. Toinen lapsistani sai kahden viikon kesätyön, toisella ei ole tärpännyt vielä yksikään paikka. 

Ja muutenkin olen vähän sitä mieltä että siinä missä kesätyöt on hieno juttu, lukio-opiskelu käy kyllä sitten lukuvuoden aikana ihan työstä. Jos itse joudun muutaman vuoden pinnistelemään kahta työtä jotta lapseni saavat keskittyä opiskelemaan, niin sen täytyy sitten olla. 

Oma virheeni oli perustaa perhe saamattoman vätyksen kanssa. Merkit oli nähtävissä jo silloin, mutta jostain syystä ajattelin että perheen perustamisen myötä se vätyskin aikuistuisi ja alkaisi ottaa vastuuta asioista. Iso virhe. Lapsiani en voi katua mutta enemmän olisi pitänyt miettiä kenen kanssa heidät teen. 

Vierailija
112/163 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi niin, että tuossa kohtaa sairastuin vakavasti ja tulonikin romahtivat. Oli todella tiukka paikka selvitä nuorimmaisen viimeiset lukiovuodet, esikoinen muutti kyllä omilleen opiskelupaikkakunnalle. Jouduin lainaamaan vanhemmiltani rahaa, koska en pystynyt kesken syöpähoitojen muuttamaan pois isosta perheasunnostakaan ja saamaan asuinkustannuksia alas. Kuopuksen lakkiaisiin saakka sinnittelin senttejä laskemalla ja sitten jaksoin jo muuttaa. Kuopus muutti omilleen kun sai töitä. Ihan hirveää oli kun kaikki tulot romahti yhtä aikaa, kuopuksen opintotuki oli lukiossa n 100/kk. Ruokaan ja asumiseen meni kaikki meidän rahat. Toinen huoltaja ei koskaan osallistunut mihinkään.

Eli hän oli koko lasten ikävuodet 0-18 tuloton? Kun ei siis sanojesi mukaan koskaan maksanut mitään.

Vierailija
113/163 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin alan pystyryöstää rikkaita ja pöllin kaiken. Teen sitä jo nyt.

Vierailija
114/163 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutusavustus ei ole automaatio, käräjäoikeus arvioi sen aina tapauskohtaisesti, esim amista käyvällä katsotaan olevan paremmat kyvyt elättää itseään, kuin lukiolaisella. 
Ja 18 vuotias onkin sitten jo oikeutettu myös toimeentulotukeen.

Aivan idioottimaista, jos toinen vanhempi ei halua mahdollisuuksien mukaan tukea lastaan toisen asteen opintojen aikana vaan pitäisi mennä käräjäoikeuteen. Siinähän ainakin lapsen ja vanhemman suhde kärsii. 

Kyllähän sitä lasta voi tukea, tt tuki kuitenkin lasketaan talousmenoihin, johonnkuuluu myös maksut asumisesta. Ei tarvitse maksaa täysi ikäisen vuokra ja vesikuluja tämän vanhemmalle

Vierailija
115/163 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NO VOI KYYNEL!

Kun lompakkoloisella on edessä TÖIHIN LÄHTÖ! 

kukaanhan ap perheestä ole mikään - loinen-   äiti työssäkäyvä- onneksi on vielä työtä tai töitä.

lapset ovat oikeutettuja elatusmaksuun mm. ja ovat lähtemässä opintoihin-   ongelma on talouden päivitys kun elatusmaksu poistuu vakiona sekä lapsilisät.  uuden elämäntilantten rahoitus.  

olisit asiallinen. monen länkkyleuan  muuttuu itsellään- ns pilkka osuu omaan nilkkaan- vaikka jossain muodossa- kolari, pyörätuoli jne- jotain millä hymy hyytyy ja toi muka nokkeluus ja sanailu kuka keksii törkeimpiä- ette jaksa edes lukea kunnolla dilemmaa saati sisäistää mistä kyse-  mene pois- jonninjoutava räkäleukailija.

"Lapset" ovat täysi-ikäisiä. Eivät mitään avuttomia taaperoita. He ovat täysi-ikäisinä aikuisina vastuussa itsestään. Jos ei rahat riitä, kaikilla kolmella on yhtäläinen vastuu tilanteesta. Ei äidin homma ole elättää aikuisia partaleukoja. 

Koulutustuki vanhemmilta edelleenkin jatkuu.  Mutta jos ei opiskele, sitten toki tarkastellaan tukia ja työllistymistä ja vastuujako muuttuu tasa-arvoiseksi myös kotona asumisessa saati kun muuttaa pois.

Ei jatku. Se on lähinnä ”moraalinen” tuki, ei velvollisuus. 

Vierailija
116/163 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko se aina yllärinä, että lapset tulevat täysi-ikäisiksi ja tuet loppuu? Tuosta 900 eurosta olisi kannattanut alkaa laittaa esim 10 vuotta sitten alkaa laittaa 20 euroa kuussa sivuun niin olisi jokin pieni summa alkuun pääsemiseen. Ja aikuiset lapset töihin tai muuttavat omilleen ja ottavat opintotuet ja lainat jne. 

Ei nämä mieti näin pitkälle😂 jokainen elämäntilanne tulee eteen aivan yllätyksenä! Itse aloin säästämään lapsen ajokorttiin jo kun lapsi oli 10 vuotias.

Vierailija
117/163 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänä minusta on todella turhaa maksaa vieraaksi tulleelle lapselle yhtään mitään..

Vierailija
118/163 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!!!

Ei se sinun vikasi olekaan. Mutta ihan joka asiaa ei voi vierittää myöskään muiden vastuulle. Elämässä on riskejä ja valintoja, ei valtio voi aivan jokaista asiaa silottaa edestäsi ja riwntää kaikessa aina apuun. Voit etsiä uuden puolison. Voit tehdä enemmän töitä. Voit muuttaa edullisempaan asuntoon. Voit muuttaa töiden perässä. Voit velvoittaa nuoret töihin. Tee nämä ensin. Sitten katsotaan onko vielä jotain missä voidaan auttaa.

Vierailija
119/163 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!!!

No mutta kelahan maksaa ja/tai saatte puolison työeläkkeeseen perustuvaa perhe-eläkettä.

Vierailija
120/163 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutusavustus ei ole automaatio, käräjäoikeus arvioi sen aina tapauskohtaisesti, esim amista käyvällä katsotaan olevan paremmat kyvyt elättää itseään, kuin lukiolaisella. 
Ja 18 vuotias onkin sitten jo oikeutettu myös toimeentulotukeen.

Aivan idioottimaista, jos toinen vanhempi ei halua mahdollisuuksien mukaan tukea lastaan toisen asteen opintojen aikana vaan pitäisi mennä käräjäoikeuteen. Siinähän ainakin lapsen ja vanhemman suhde kärsii. 

Kyllähän sitä lasta voi tukea, tt tuki kuitenkin lasketaan talousmenoihin, johonnkuuluu myös maksut asumisesta. Ei tarvitse maksaa täysi ikäisen vuokra ja vesikuluja tämän vanhemmalle

Sehän on ihan vihoviimeinen vaihtoehto hakea toimeentulotukea juuri aikuistuttuaan, siinä menee sitten mahdollisuus kerätä rahaa takuuvuokraan tai ajokorttiin tai mihinkään muuhunkaan. Eikä se mitenkään tule halvemmaksi maksaa useampaa asuntoa vaikka niihin jotain tukia saisikin. Jos kerran asuu lukion/amiksen ajan samalla paikkakunnalla vanhemman kanssa niin ehdottomasti kannattaa asua kotona toisen asteen loppuun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme