Miten pitäisi selvitä, kun elatusmaksut ja lapsilisät loppuvat?
Lapset täyttävät lähivuosina molemmat 18v pienin ikäeroin. Asuvat kotona kuitenkin vielä todennäköisesti monta vuotta. Kaikki samat kulut ellei enemmänkin jatkuvat. Molemmat opiskelijoita tietysti. Yhteiskunnalta ei saada mitään tukea. Lapsilisien ja elatusmaksujen loppumisen myötä tulot tippuu 900e/kk. Millä ihmeellä te muut yksinhuoltajat olette selvinneet?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko se aina yllärinä, että lapset tulevat täysi-ikäisiksi ja tuet loppuu? Tuosta 900 eurosta olisi kannattanut alkaa laittaa esim 10 vuotta sitten alkaa laittaa 20 euroa kuussa sivuun niin olisi jokin pieni summa alkuun pääsemiseen. Ja aikuiset lapset töihin tai muuttavat omilleen ja ottavat opintotuet ja lainat jne.
Ei nämä mieti näin pitkälle😂 jokainen elämäntilanne tulee eteen aivan yllätyksenä! Itse aloin säästämään lapsen ajokorttiin jo kun lapsi oli 10 vuotias.
Minä säästä koulutukseen, ei ole luottoa sille, että nykyinen koulutusjärjestelmämme on olemassa reilun 10 vuoden päästä.
Ei minullekaan mitään makseta, vaikka ostin huonon talon ja tuli takkiin kun sen myin. Hyväksyn se itsepähän töpeksin. Miksi yh:n pitäisi saada jotain ylimääräisiä apurahoja kun on valinnut huonosti puolison? Ihan jokaisen tolvanan kanssa ei kannata lisääntyä. Miksi veroja pitäisi käyttää siihen, että joku ei halua olla yhdessä ja jakaa arjen kuluja? Tai jos on leski, lapsethan saa kuolleen vanhemman vuoksi lapsen eläkettä? Teidän haluamiset ja typerät valinnat eivät ole muiden vika ja niiden ei kuulu rasittaa yhteistä taloutta.
Lapsen täysi-ikäisyys yllätti kuin talvi autoilijan konsanaan.
ps joulukin on tänäkin vuonna
Vierailija kirjoitti:
Ei minullekaan mitään makseta, vaikka ostin huonon talon ja tuli takkiin kun sen myin. Hyväksyn se itsepähän töpeksin. Miksi yh:n pitäisi saada jotain ylimääräisiä apurahoja kun on valinnut huonosti puolison? Ihan jokaisen tolvanan kanssa ei kannata lisääntyä. Miksi veroja pitäisi käyttää siihen, että joku ei halua olla yhdessä ja jakaa arjen kuluja? Tai jos on leski, lapsethan saa kuolleen vanhemman vuoksi lapsen eläkettä? Teidän haluamiset ja typerät valinnat eivät ole muiden vika ja niiden ei kuulu rasittaa yhteistä taloutta.
Kuka sutkin vanhuksena hoitaa? Ja kuka maksaa se sun eläkkeen? Kylllähän lapsiperheitä pitää tukea ja meidän pitää kasvattaa väestöä jotta olisi lisää väestöä elättämään edellinen sukupolvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No töissä on joutunut tässä käymään
Niin ihan töissä minäkin olen aina käynyt. Ei se palkka tästä parane, mutta ne muut tulot tippuu roimasti.
Ap
Ostokäyttäytymistä muutettava, olettaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutusavustus ei ole automaatio, käräjäoikeus arvioi sen aina tapauskohtaisesti, esim amista käyvällä katsotaan olevan paremmat kyvyt elättää itseään, kuin lukiolaisella.
Ja 18 vuotias onkin sitten jo oikeutettu myös toimeentulotukeen.
Aivan idioottimaista, jos toinen vanhempi ei halua mahdollisuuksien mukaan tukea lastaan toisen asteen opintojen aikana vaan pitäisi mennä käräjäoikeuteen. Siinähän ainakin lapsen ja vanhemman suhde kärsii.Kyllähän sitä lasta voi tukea, tt tuki kuitenkin lasketaan talousmenoihin, johonnkuuluu myös maksut asumisesta. Ei tarvitse maksaa täysi ikäisen vuokra ja vesikuluja tämän vanhemmalle
Sehän on ihan vihoviimeinen vaihtoehto hakea toimeentulotukea juuri aikuistuttuaan, siinä menee sitten mahdollisuus kerätä rahaa takuuvuokraan tai ajokorttiin tai mihinkään muuhunkaan. Eikä se mitenkään tule halvemmaksi maksaa useampaa asuntoa vaikka niihin jotain tukia saisikin. Jos kerran asuu lukion/amiksen ajan samalla paikkakunnalla vanhemman kanssa niin ehdottomasti kannattaa asua kotona toisen asteen loppuun.
Kannattaa toki, mutta rahaa ei exältä enää voi vaatia asumiskustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos toinen vanhempi on vetänyt nolla-minimisoppareita elatuksessa välttääkseen maksumiehen roolin niin että äiti on saanut elatuksen kelasta, niin tällaisellako vanhemmalla on silti velvollisuus tukea 18 täyttänyttä lastaan mikäli hän vielä opiskelee? Eli hänet voidaan siis siihen jotenkin velvoittaa? Auttakaa tietäjät koska oikeasti ollaan ku sessa jos ollaan pojan kanssa omillaan ilman edes sitä kelan elaria.
Jätkä menee TÖIHIN. Näin muutkin opiskelijat tekevät. Ensin kesätöihin ja koulun ohella ilta- ja viikonlopputöitä.
Paitsi, että eivät mene, kun niitä töitä on aika nihkeästi.
Lapset - siis aikuiset - hakevat ihan itse omat opinto- ym. tuet.
Täysi-ikäisten lasten pitäisi alkaa tuomaan rahaa taloon, ei se mikään ilmainen lepokoti ole. Tai jos välttämättä haluaa passata aikuisia lapsia niin ok, mitäs se kenellekään kuuluu, mutta exän ja yhteiskunnan ei sitä tarvitse rahoittaa.
Kyllä on ihmeellistä porukkaa palstalla, aivan kun olisi ollut paska elämä itsellä ja toivovat samaa muille.
Kyllä lukiolaisen työ on käydä se lukio ja panostaa siihen, koulutusavustus siihen vanhemmilta vaikka sitten käräjillä päätettynä jos toinen vanhempi ei muuten asiaan taivu. Kyllä tässä aikuisuudessa ehtii vielä monta kertaa venyttämään penniä ja miettimään mistä säästää, ei minusta noin nuorena vielä alkaa reissaamaan asiasta. Toki rahasta ja sen käytöstä kannattaa puhua jo hyvin nuoresta mutta vanhempien homma on jeesiä koulut läpi.
Itsellä jälkikasvu jo korkeakoulussa ja silti autan, ettei tarttis lainaa nostaa kun tämä talous- ja työtilanne on mikä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ihan töissä minäkin olen aina käynyt. Ei se palkka tästä parane, mutta ne muut tulot tippuu roimasti.
Ap
Etoo tollaset äidit jotka perustaa oman elämisensä elareihin. Lähes samat kulut on isilläkin lapsista, jos lapset ovat edes osittain myös isällä, tarvitaan huonetilaa lapsille, vaatteita ja leluja ruokaa jne, lapsilisät menee tietysti kokonaan äidille ja silti velvoitetaan maksamaan vielä elarit. Pääsee se äitylikin nyt kokeilemaan miltä tuntuu elää niin että joutuu ihan itse tienaamaan riittävästi.
Etsi kakkosduuni tai siirry parempipalkkaisiin hommiin äläkä vingu muita maksamaan. Sitä paitsi 18v on jo vastuussa itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko se aina yllärinä, että lapset tulevat täysi-ikäisiksi ja tuet loppuu? Tuosta 900 eurosta olisi kannattanut alkaa laittaa esim 10 vuotta sitten alkaa laittaa 20 euroa kuussa sivuun niin olisi jokin pieni summa alkuun pääsemiseen. Ja aikuiset lapset töihin tai muuttavat omilleen ja ottavat opintotuet ja lainat jne.
Parempi olisi ollut säästää syntymästä asti lapsilisät indeksirahastoon. Aina se vaan ole mahdollista.
Tämä estää kaikenlaiset tuet, jos muuttaa omilleen vuokralle. Noiden rahastojen takia ei saa toimeentulotukea eikä edes asumistukea. Ja sitten noista rahastoista ja säästöistä pitäisi maksaa 1000 euroa vuokraa joka kuukausi, kunnes on kaikki omat säästöt käytetty. Sitten vasta saa asumistuet ja toimeentulotuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi olisi ollut säästää syntymästä asti lapsilisät indeksirahastoon. Aina se vaan ole mahdollista.
Tämä estää kaikenlaiset tuet, jos muuttaa omilleen vuokralle. Noiden rahastojen takia ei saa toimeentulotukea eikä edes asumistukea. Ja sitten noista rahastoista ja säästöistä pitäisi maksaa 1000 euroa vuokraa joka kuukausi, kunnes on kaikki omat säästöt käytetty. Sitten vasta saa asumistuet ja toimeentulotuet.
Ei nyt ihan kaikkia tukia estä. Ja onhan ne rahat ainakin siellä rahastossa ja ne voi käyttää. Ihme perustelu olla säästämättä kun sitten joskus ei saa jotain tukea. Eiköhän eka vaihtoehto ole pärjätä ilman tukia.
Olen 100 prosenttinen yksinhuoltaja. Pärjäsimme hyvin, kun lapseni oli alaikäinen. Kaikki vaikeutui kun lapseni tuli täysi-ikäiseksi. Onneksi lapseni on päässyt heti töihin, oli oppisopimuskoulutuksessa isossa yrityksessä saaden palkkaa ja nyt siellä töissä. Maksaa minun kanssani kuluja. Emme saa tietenkään asumistukea, emmekä mitään muitakaan tukia.
Olen itse ollut työttömänä 3 vuotta olen 56 vuotias nainen. Haluan töihin, mutta yritykset eivät huoli ja kilpailu on kovaa, Suomessa on ikäsyrjintää. Olen myynyt omistusasuntomme ja asumme nyt vuokralla. Maksan elämisen kuluja säästöillä, sitten kun ne loppuvat, olenkin sitten yhteiskunnan tukien varassa. Olen suunnitellut Suomesta pois muuttoa, koska tämä maa on suossa ja kaikille ei riitä töitä. En halua olla mikään yhteiskunnan heittopussi, joten jos Suomesta en saa töitä, lähden täältä pois.
Vierailija kirjoitti:
Molemmille opintotuki ja laina? Osa-aikatöitä? Käske muuttamaan?
Noi kaksi viimeistä ei ole enää nykyään vaihtoehtoja kun opiskelijat ei saa asumistukea vaan vähän asumislisää ja mitään töitä ei ole. Opintoraha on pienempi jos asuu kotona. Mutta lainaa yleensä saa, vaikka sitä tuskin koskaan pystyy maksamaan takaisin. Tervetuloa nykynuorten mahdollisuuksien erämaahan~!
Olen itse isä joka on maksanut elatusmaksuja ja kyllä ne katkerilta ovat tuntuneet, koska rahat menevät eksän tilille. Meillä meni eksän kanssa välit kun juoksi suoraan toisen miehen syliin eron aikana.
Nyt kun lapset ovat vanhempia ja olen tutkinut asiaa, niin Suomen lainsäädännössä on ikävä reikä juuri tässä aikuistumisen kohdalla. Lapsilisä loppuu, mutta useimmilla vielä koulut kesken ja aika harva pysyvästi työelämässä 17-vuotiaana tai edes lähellä sitä. Lait on aikanaan säädetty siten, että kun lapset pieniä niin elarit eksälle lasten elinolojen turvaamiseksi ja pulinat pois. Mutta sitten oletetaan, että nuori elättää itsensä tavalla tai toisella 17-vuotiaasta eteenpäin. Eihän nykyään sellaisia hanttihommia ole, joita opiskelija voisi tehdä järkevästi samalla kun opiskelee amiksessa tai lukiossa, jos haluaa kunnon paperit ulos.
Itse tein niin, että otin yhden nuoren asumaan luokseni (halusi itse sitä) ja olen valmista auttamaan muidenkin kuluissa vaikka 18 vuotta tulisi täyteen. Muistan itse omasta nuoruudesta miten ahdistavaa se oli eroperheestä tulevana, kun et enää ollut lapsi, vain kuluerä ja tuntui ettet kelpaa kenellekään pitkäksi aikaa. Siksi menin armeijaankin heti koulun jälkeen vaikka olisi ollut järkevämpää lykätä sitä näin jälkeenpäin ajatellen. Toki tilanne sitten korjaantui lopulta kun pääsin opiskelemaan ja töihin, mutta oli siinä useampi sellainen ikävä vuosi välissä.
Mutta siinäkin on totuuden siemen, että ei niiden elareiden varaan voi koko elämää rakentaa tai sitten pitää varautua säästämällä jos ei halua muuttaa pienempään ja edullisempaan asuntoon. Ei voi olettaa, että eksä maksaa asumista loputtomiin kun lapset ovat jo nuoria aikuisia tai sitten siitä pitää pystyä yhdessä sopimaan.
Tuo koulutusavustus maksetaan suoraan nuorelle, ei kesälle joten en näe miksi asia on niin vaikea. Ja jos totta puhutaan niin eihän elatusmaksujakaan ole pakko maksaa toisen huoltajan tilille. Huoltajat voivat sopia noille (ja lapsilisille) erillisen tilin josta maksetaan vain lapsen kuluja. Kaikki on sovittavissa kunhan tolkku kummallakin aikuisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sutkin vanhuksena hoitaa? Ja kuka maksaa se sun eläkkeen? Kylllähän lapsiperheitä pitää tukea ja meidän pitää kasvattaa väestöä jotta olisi lisää väestöä elättämään edellinen sukupolvi.
Niin, lapsiperheitä. Tässä nyt on kyseessä kolmen aikuisen kimppakämppä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Etoo tollaset äidit jotka perustaa oman elämisensä elareihin. Lähes samat kulut on isilläkin lapsista, jos lapset ovat edes osittain myös isällä, tarvitaan huonetilaa lapsille, vaatteita ja leluja ruokaa jne, lapsilisät menee tietysti kokonaan äidille ja silti velvoitetaan maksamaan vielä elarit. Pääsee se äitylikin nyt kokeilemaan miltä tuntuu elää niin että joutuu ihan itse tienaamaan riittävästi.
Etsi kakkosduuni tai siirry parempipalkkaisiin hommiin äläkä vingu muita maksamaan. Sitä paitsi 18v on jo vastuussa itsestään.
Mikset sinun lapsesi eivät asu luonasi?
Itse aloin säästämään ennen kuin tein lasta. Ja tämä tuli ihan kodinperintönä. Nykyään on ihan äly paljon ihan paskoja vanhempia, jotka eivät ole itsekään päässyt kiinni yhteiskuntaan. Ei olla läsnä, välittäisi ja opettaisi pitkäjänteisesti miten yhteiskunnassa toimitaan. Sit kun nää asiat hoidetaan kotona päin vittua, meillä kulkee tuolla nuoria joiden vastuunotto kyky on nolla ja sit ihmetellään kun nämä eivät saa töitä ja yhteiskunnan vikahan se on kun se ei työllistä, heh, työllistä, korjaus maksa tukia.