Olen reilu nelikymppinen, mutta olen jo nyt päättänyt, etten ikinä halua mihinkään vanhustentaloon tai palvelutaloon
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän niihin jouduta, vaan päästään.
Höpö höpö. Ella Kannisenkin täti kuristui siellä kuoliaaksi.
Jaa, no sitten olet täysin oikeassa. Höpö höpöpä hyvinkin jos kerta oikein ella kannisen täti on kuristunut kuoliaaksi.
Teillä on tollot tässä täysin sama harha kuin esimerkiksi vähemmistöjä koskevissa haukkimisketjuissa: jostain suhteellisen harvinaisesta tapauksesta ja huonosti hoidetusta tilanteesta vedätte paksulla pensselillä hätäisiä ja järjettömiä johtopäätöksiä.
Ei siinä, jatkakaa vaan. Sitähän varten nämä keskustelupalstat ovat.
Onneksi omat vanhukset kuolivat yhdessä auto-onnettomuudessa kun olivat hyvässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi omat vanhukset kuolivat yhdessä auto-onnettomuudessa kun olivat hyvässä kunnossa.
Tulee yleistymään.
Toivon että minut tapetaan mieluummin kuin hylätään paskat vaipoissa vanhainkotiin.
Parempi olla reilu nelikymppinen kuin vajaa kolmikymppinen... :P
Teneriffatarinoita.
98v vikkelä Hopeakettu kävi tanssipaikassa sydäntalvella, käveli kohti kotia +20 asteisessa joulukuussa keskiyöllä. Menikin makaamaan, tuliko huono olo?, penkille. Ambulanssi tuli hakemaan mutta menehtyi. Ei tarvuinnut hengailla missään vanhuslaitiksessa, puristeli nuorten suostuvaisten neitojen peppuja (ehkä) vielä viimeisinä tunteina.
Nuo on niitä lapsellisia ajatuksia, mitä ihmisellä on silloin, kun asia ei heitä vielä oikeasti koske mitenkään.
Tykästyin norjalaisen Frode Gryttenin romaaniin
Päivä jona Nils Vik kuoli. Se on kaunista, rohkeaa ja tarkkanäköistä proosaa höystettynä kuivalla huumorilla ja ripauksella karkeaa merisuolaa. Vanha mies päättää itse kuolinpäivänsä.
Vierailija kirjoitti:
Toivon että minut tapetaan mieluummin kuin hylätään paskat vaipoissa vanhainkotiin.
Mutta kukahan se sinut tappaisi?
Olen entinen vanhustenhoitaja enkä suostunut laittamaan vanhempiani hoitokotiin. Onneksi mieheni tuki taloudellisesti ja pystyin ensin auttamaan äitiäni muistisairaan isän hoidossa, ja sitten hoidin äidin itse.
Sitä en tiedä miten minun joskus käy. Tai mieheni. Yritän häntä auttaa niin paljon kuin kykenen, mutta hän on isokokoinen ja huonossa kunnossa. Minä liikun paljon ja panostan lihaskuntoon. Sitten kun ihminen on vanha eikä pääse vessanpytyltä pois, niin ongelmat alkaa. Ihmiset ei ajattele näitä asioita terveenä ollessaan.
Laitoselämässä hermojani kiristäisi klo 8 alkavat aamut ja puuron lappaaminen naamariin. Samoin radioiden huudatus. Haluan olla kotona hiljaisuudessa.
Onhan niitä kivojakin, mutta kai sille on syynsä, miksi moni vanhustenhoitaja sanoo, ettei halua itse ikinä vanhainkotiin.
Ja siihenkin lienee syynsä, miksi varhaiskasvatuslaitosten työntekijät haluavat laittaa omat lapsensa mahdollisimman myöhään päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän niihin jouduta, vaan päästään.
Höpö höpö. Ella Kannisenkin täti kuristui siellä kuoliaaksi.
Jaa, no sitten olet täysin oikeassa. Höpö höpöpä hyvinkin jos kerta oikein ella kannisen täti on kuristunut kuoliaaksi.
Teillä on tollot tässä täysin sama harha kuin esimerkiksi vähemmistöjä koskevissa haukkimisketjuissa: jostain suhteellisen harvinaisesta tapauksesta ja huonosti hoidetusta tilanteesta vedätte paksulla pensselillä hätäisiä ja järjettömiä johtopäätöksiä.
Ei siinä, jatkakaa vaan. Sitähän varten nämä keskustelupalstat ovat.
Ei varmaan ole edes harvinaista. Minäkin tiedän tuollaisen samanlaisen tapauksen muutama vuosi sitten. Se oli tuossa nyt uutisoidussa talossa.
Kaikki ei tule julkisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Toivo että olet siinä kunnossa että saat itse päättää asiasi 🍀🍀
Tätähän ne hakee.
Haluatko meidän kivaan leirikeskukseen,se on vähän kuin Dachau.
Sitä kun ei voi tietää/päättää etukäteen. Minunkin piti elää 100 vuotiaaksi, mutta syöpäpäätt toisin.
Vierailija kirjoitti:
asia ei välttämättä ole itsesi päätettävissä. Kun liikuntakyky menee tai muisti heittää, niin muut päättävät puolestasi
Ei liikuntakyvyn menettäminen poista itsemääräämisoikeutta. Liikuntakyvytön saa itse päättää asioistaan. Niin kauan saa, kun pää pelaa. Palvelut voi ostaa kotiin, jos on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kun ei voi tietää/päättää etukäteen. Minunkin piti elää 100 vuotiaaksi, mutta syöpäpäätt toisin.
Ei sitä tosiaan voi itse päättää. Aika harva elää 100-vuotiaaksi. Kaikki kuolee, kuka mihinkin. Sinulla kuolinsyy nyt ehkä tulee olemaan syöpä. Ei sekään aivan varmaa ole, koska voihan muutakin sattua ennen kuin syöpä on siinä vaiheessa, tai sitten keksitään jokin uusi syöpähoito, etkä kuolekaan ainakaan tähän syöpään. Moni muu ei vielä tiedä yhtään, mihin kuolee.
No ei ole vaaraa. Sä olet muutaman vuoden mua nuorempi. Meidän on tarkoitus tehdä töitä kunnes kaadutaan hautaan ja mielellään sitä ennen hoitaa omien lasten lisäksi omat vanhemmat.
Aika harva nelikymppinen sinne haluaakaan.
Iän myötä mieli muuttuu.
Joo nopea lähtö helpoin, mun molemmat isovanhemmat kuoli sydänkohtaukseen ja siihen asti asuivat ihan omassa kotonaan.